Gå till innehåll

hollowman första saltvattensakvarium!!!!


h0llowman

Rekommenderade inlägg

Snyggt och luftigt. Ang,. Chromis mata, mata, mata med sånt de gillar t.ex. cyclops så du får igång dem i början. Det är lite slit i början men har du fått igång dem så brukar det går bra. Jag har misslyckats många gånger med chromis men de jag har nu äter formula-pellets, sprulina, levande och allt möjligt och de har klarat sig länge. Jag tror nyckeln är att få igång dem de första dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

liten uppdatering tyvärr har 2 st chromisar dött och 1 sunface efter introduseringen i mitt akvarium efter örebro resan !!!!! symtom rundamagar(uppblåsta) och litefjälliga lite utstående ögon ..

så jag gjorde en test på vattnet och av min förvåning så låg salthalten på 1.027-28

måste ha blivit något fel vid senaste vattenbytet =(..

kanske de som gjort att dom dött om man tänker att på reefzone ligger salthalten på 1.018 ..

koppade in fisken på 2.5 -3 timmar men men

allt annat ser ju bra ut så

salthalten ligger nu på 1.024-25

tur det finns mer att köpa =P..

ska ta mer tester ikväll på vattnet få se hur det ser ut

//// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Artemia!!! jo gillar mina Euphyllier.=P....

stigigemla!!! joo jag frågade och det låg på 1.018 men jag hade tyvärr inte riktig koll på min salthalt .. vad tror du om du ser på symtomen på fisken tror du att det kan var salthalten som gjorde sitt ??? svullen buk fjälligkropp och lite utåtstående ögon !!!

/ mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha ja nu har "baltarsar "(min oranga sjöstjärna ) gått i graven R.I.P trycket från mina kirurger vart för stor .. hmm vad menar han nu då kan ni tro .. jo dom åt upp han små armar så det var inte mycket kvar ... men men det är väl så ibland

tur jag får lite påfyllning i veckan då .. en polare ska till korallrevet

bokat en Dimidiatus" putsarfisk" , en Paccagnellae , och en Ocellatus .. så då blir det lite mer i burken =P...

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad säger du nu? Påstår du att kirurger äter på röda sjöstjärnors armar? Vilken sorts kirurg då?

Blir lite orolig nu då mina kirurger aldrig visat intresse för mina sjöstjärnor men de har tappat armar emellan åt. Jag har trott det berott på att de varit för nära ytan vid vattenbytena så de fått in luft i blodomloppet vilket de är känsliga för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sillen!!!! japp det började med att jag såg att mina 3 st kirurger(2 st flavescens och 1 xanthurum ) var och drog ner stjärnan från framrutan hela tiden .. tillslut¨så vart det lite sår på denns armar så var dom på den lite till och från sen vart den mindre och mindre och nu när den död .. jaa mina kirurger får mat =P.....

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

lite uppdatering igen =P!!!

tyvärr har en clownfisk hoppat ur (han ville inte vara med något mer ) sen har det tillkommit 1 st putsarfisk dimidiatus + 1 st paccagnellae och 1 st wrasse mccoskeri

putsar fisken är för cool alltså wrassen är lite feg än och paccagnellae har det tufft också min Gramma loreto gillar den inte så mycket hoppas bara att dom kan komma överens =P....

////// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm har en litefundering kan en anemon ta typ eldräkor och putsarräkor ????

har en storanemon!!!!

jag har haft 4 st putsarräkor men har bara 2 st kvar sen hadde jag 2 st eldräkor men jag ser bara 1 just nu =(... eller kan dom droppa av dom också?????

såg en gång att det stack upp några tentakler från anemonen om det hadde tagit en räka vet jag inte eller om det var ömsat skal!!!!

någon som har erfarenhet av det att anemoner tar räkor?????

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som har erfarenhet av det att anemoner tar räkor?????

Om jag har... :arg:

Ifall det finns minsta likhet mellan anemoner i kallt vatten och anemoner i varmt vatten så är de stormförtjusta i räkor. I allmänhet brukar räkorna ha nog vett att hålla sig borta från anemonerna, men om de blir skrämda så händer det att de åker dit. Medelstora anemoner tar även krabbor och eremiter. Hade en tealina som svalde en krabba hel. Krabban var nästan lika stor som anemonen. Glufs! och så fanns där ingen krabba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...