Jump to content

Daglig förbruk av PO4

Recommended Posts

Är det någon som sitter på info om vad som är ett normalt förbruk i ett akvarium / liter när akvariet är fullt med koraller? 

Förstår att det vill vara högst olika men likväl borde det gå å få ut ett medelvärde om man i huvudsak har koraller som förbrukar PO4 till kalkbildning.

När karet var tämligen nytt men ändå mkt korall så doserade jag 0,02 - 0,03 per dag. Testerna visade alltid nära eller låg på nollan under en lång period. Dock är det svårt att avgöra hur mycket korallerna behövde kontra hur mycket som blev uppbunden i stenen. Har inte själv stött på info tidigare om förbrukning. 

15 minuter sedan, kaptenen skrev:

När karet var tämligen nytt men ändå mkt korall så doserade jag 0,02 - 0,03 per dag. Testerna visade alltid nära eller låg på nollan under en lång period. Dock är det svårt att avgöra hur mycket korallerna behövde kontra hur mycket som blev uppbunden i stenen. Har inte själv stött på info tidigare om förbrukning. 

Tack för ditt svar.

Jag har doserat 0,05 var 10 timme men mäter noll hela tiden.

Det är en korallodling så ingen sten i systemet. Har inte längre automatisk mätning av fosfat så vet inte om jag vågar dosera med doser. 

jag har doserat på doserpump i mitt system i ca 1/2-år innan jag fick upp fosfaten över 0,05. när den väl var över det så var det lättare att dosera upp. 

nu jobbar jag på att få ner den igen (går betydligt långsammare).

jag körde med GHL-doserpumpar och har aldrig haft något problem med att en pump ska "skena". om man vill öka noggrannheten så späder man bara ut med osmosvatten och ökar doseringen. 

Har doserat 0,065 i en vecka nu och mätte för första gången stabilt på 7-8 ppb utöver dygnet i går.. har därför sänkt i dag för å checka igen i morgon. 

Önskar å finna jämnvikt mellan förbruk och dos för å ligga där/lite över. 

• 2 weeks later...
On 2022-06-04 at 21:45, Dimorb skrev:

Är det någon som sitter på info om vad som är ett normalt förbruk i ett akvarium / liter när akvariet är fullt med koraller? 

Förstår att det vill vara högst olika men likväl borde det gå å få ut ett medelvärde om man i huvudsak har koraller som förbrukar PO4 till kalkbildning.

koraller förbrukar ingen PO4 till kalkbildnkng. tvärtom så hindrar PO4 kalkbildningen . Men däremot så förbrukar ju zooxanthellen PO4, men det är försvinnande lite. Du kan nog helt negligera det. Skulle ditt PO4 minska är jag rätt säker på att det är annat som konsumerar det såsom bakterier, o mikroalger. 

/Jonas

Det är en svår fråga. Vissa koraller som har en stor del av sin ämnesomsättning från ljus och sina zooxanteller tar upp sitt mesta fosfat ur vattnet medan andra som matas med aminosyror med mer eller partikelbaserat foder kanske till och med utsöndrar överskottsfosfat till vattnet. Korallerna kan dessutom ställa om sin ämnesomsättning till mer eller mindre från zooxantellerna. 

Det bästa enligt min åsikt är att ha en sump med lagom mängd levande sten som får fungera som en buffert så att fosfatvärdet inte flaxar så mycket och att dessutom tillsätta fosfat eller använda fosfatremover beroende på hur korallerna matas. Det gör det lättare hålla ett stabilt fosfatvärde.

Det finns gott om Youtubefilmer från besök hos korallodlare så man kan se hur de gör. Somliga har faktiskt fisk i karen då de anser att fiskarna gör den bästa korallmaten.