wrang Postat 18 juli 2006 Dela Postat 18 juli 2006 Vad är det för modell på geissmann armaturen?Enbart T5 eller Mh med Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 18 juli 2006 Författare Dela Postat 18 juli 2006 "Giesemann Basic T5 4*39w" heter armaturen. Jag har 2st blå rör fram (Deltec Aqtinic +) och 2st vita rör bak (Aqualight 10000K), ingen MH. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 19 juli 2006 Författare Dela Postat 19 juli 2006 Har gjort den första mätningen på vattnet. Har inte så många tester än men ska köpa fler...Ca 330KH/Alk 7,4NO3 >10Salhalt 1,022Temp 26,5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 30 juli 2006 Författare Dela Postat 30 juli 2006 såg en sån här kravla på bakrutan när jag kom hem idag:vad kan det vara?(edit) Är det en rörmask? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cougar Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Gillar verkligen ditt kar och hur du täckte lecablocken var supersmart! Jag kan inte så mycket om faunan i saltvatten så vet inte vad det är för djur men hoppas det är ofarligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 jag tycker det ser ut som en liten rörmask på promenad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Jag tror inte på en rörmask utan gissar på en borstmask inom familjen Flabelligeridae . Kommer ibland med LS. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Jag som också är nybörjare märker att det inte görhanteringen lättare om karet är för "högt". Blir svårt att nå ner till botten och ner i bakre hörnen. Jag håller med dig Ted att det är snyggt med ditt kar som är högt men det ska vara hanterbart för en nybörjare också. Att det skulle vara så pass svårt att nå hade inte jag en tanke på när jag startade mitt projekt.Jag kan med god erfarenhet avråda folk från att ha djupare akvarium än 60cm, kanske 65cm på sin höjd (ordvits!). Akvariet jag driftar är 80cm djupt och högt. För att nå botten måste jag stå och balansera över kanten och armen hela vägen i karet, ändå når jag inte botten. Att nå tvärs över mot baksidan är helt omöjligt. Det är i dessa lägen en tång, modell längre, är ett absolut krav.Mitt 720L jag hade för några år sedan var 60cm högt och redan där kände jag att det var nog för att kunna hantera. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 1 augusti 2006 Författare Dela Postat 1 augusti 2006 Gillar verkligen ditt kar och hur du täckte lecablocken var supersmart!Tack! Jo jag är jättenöjd med bänken. Blev mycket bättre än jag trodde från början... tycker persiennen och lecan smälter ihop bra. Enda nackdelen är om golvet är ojämnt (som mitt)... tog ett tag innan man fick det helt rakt, använde masonit mellan blocken.Gjorde en ny vattenmätning idag (salifert):pH 8,0-8,3KH/Alk 6,7-7,0Ca 330NO3 >10Här kommer en bild på hur det ser ut under akvariet: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 1 augusti 2006 Dela Postat 1 augusti 2006 Jag kan med god erfarenhet avråda folk från att ha djupare akvarium än 60cm...kan bara hålla med.. min nya burk är 60 hög, 50 djup och bänken är 1m hög. lite halvjobbigt att nå vissa ställen.min kusins burk är 70 djup och 50 högt + 2" regel i framkant för överbyggnaden + ~130cm hög bänk. riktigt j-a dryg när man ska försöka nå saker i den burken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 7 augusti 2006 Författare Dela Postat 7 augusti 2006 Ny mätning av vattenvärden:pH 8,0-8,3KH/Alk 6,7Ca 330Mg 1080NO2 0NO3 <25 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 7 augusti 2006 Författare Dela Postat 7 augusti 2006 Jaha.. nu måste jag ta tag i vattenvärdena och höja magnesiumet först antar jag? Sedan Ca och KH. Har köpt en flaska Salifert Magnesium Liquid. Men det behövs enligt mina beräkningar ca 2700ml för att få uppvärdet till 1350!! Så här tänker jag:5ml per 10L höjer magnesium koncentrationen med 12,5ppm. För 250L vatten som jag har i burken blir det 125ml för att höja med 12,5ppm. För att höja från 1080ppm till 1350ppm (270ppm) krävs då 2700ml... =/Sen lästa jag på flaskan att om man hade signifikant låga magnesiumvärden skulle man använda Magnesiumpulver (powder) som ska vara bättre på att höja nivån. Denna flaska var tydligen bara för att "underhålla" ett redan högt värde... hmmNågon som vet vad kan man tänka sig och använda då? Eller är jag helt ute och cyklar nu.. heheJag har även funderat på att göra lite vattenbyte och på så sätt kanske få upp vattenvärdena lite? Innan jag börjar tillsätta något överhuvudtaget.Tacksam för svar! vh Mattias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 7 augusti 2006 Författare Dela Postat 7 augusti 2006 Hittade denna information:A too low magnesium concentration (below 1300 mg/l) results in problems maintaining correct calcium and alkalinity levels. Correct alkalinity and calcium levels are beneficial for coral growth.Magnesium Powder from Salifert is highly concentrated and will not only increase the magnesium concentration but will also correct the ionic imbalance. Once the magnesium concentration is between approx 1300 and 1500 mg/L use Salifert's Liquid Magnesium supplement to maintain the magnesium concentration.Det blir väl till och köpa sånt också då =) ... vill hitta mer fakta om det först så man inte behöver 3kg.. hehe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 augusti 2006 Dela Postat 7 augusti 2006 Vad har du för salthalt / densitet? Det kanske är lättare att bara höja salthalten till 3,5% eller densiteten. MgCl2 hexahydrat innehåller ungefär 12% Magnesium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 7 augusti 2006 Författare Dela Postat 7 augusti 2006 Salthalten är 1,022 (?) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 augusti 2006 Dela Postat 7 augusti 2006 Nu vet jag inte vad du mäter med - en del svängarmsmätare visar ganska mycket fel.Normalt för koraller är att man har 1.024 - 26. Saltar du upp karet blir ju också magnesiumhalten högre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 7 augusti 2006 Författare Dela Postat 7 augusti 2006 ok... jo jag har vipparmsmodellen! Hade ingen tanke på att det hängde ihop så... men det är ju rätt logiskt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 7 augusti 2006 Dela Postat 7 augusti 2006 Hittade denna information:A too low magnesium concentration (below 1300 mg/l) results in problems maintaining correct calcium and alkalinity levels. Correct alkalinity and calcium levels are beneficial for coral growth.Magnesium Powder from Salifert is highly concentrated and will not only increase the magnesium concentration but will also correct the ionic imbalance. Once the magnesium concentration is between approx 1300 and 1500 mg/L use Salifert's Liquid Magnesium supplement to maintain the magnesium concentration.Det blir väl till och köpa sånt också då =) ... vill hitta mer fakta om det först så man inte behöver 3kg.. heheTomas pohl tycker dettaThe best Levels are:KH 6-7CA 390-400Mag 1200-1280Potassium 390Jod 0,06Strontium 13Best RegardsTh.PohlKan någon förklara den så omtalade jonoblansen och vad händer med jonobalans? jag vet inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Namnbrist Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 Orka med detta djupa försöka förstå sej på kemi snack........har vissa ens tid för&njuta av livet i burkarna..........måste bli mycke oro&sömlösa nätter för att man ska förståsejpåalltByt vatten i burken med jämna mellanrum&tillsätt eventuella spårämnen som du kanske vet att ditt djurliv behövervarför göra det svårare än vad det är. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 nä det är ju klart,nu känns allt så mycket enklare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 Orka med detta djupa försöka förstå sej på kemi snack........har vissa ens tid för&njuta av livet i burkarna..........måste bli mycke oro&sömlösa nätter för att man ska förståsejpåalltByt vatten i burken med jämna mellanrum&tillsätt eventuella spårämnen som du kanske vet att ditt djurliv behövervarför göra det svårare än vad det är.Är heller inget kemifreak: Men det borde väl var och en bestämma vad dom lägger sitt intresse!!Vissa gillar att bygga mer än andra, vissa gillar ljus;) .....! Och några plöjjer kemi.Huvudsaken är väl att man utvecklas i det man finner intresse av........ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 Om man tillsätter extra kalciumklorid och magnesiumklorid för att koraller tar upp kalcium och magnesium så blir det klorid kvar. För mycket kloridjoner = obalans.Det kan man motverka med att använda en del magnesiumsulfat men för att hålla koll på det behövs sulfat + kloridtest och det har vi inte ännu. Man kan till en del undvika detta genom att använda NaCl fritt salt men blandnigen är gjort för en speciell sammansättning av koraller och har man annorlunda koraller stämmer det inte. Kalium borde man också hålla koll på men de testerna är inte heller vanliga.Vattenbyten är den säkraste vägen att slippa problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 8 augusti 2006 Dela Postat 8 augusti 2006 Orka med detta djupa försöka förstå sej på kemi snack........har vissa ens tid för&njuta av livet i burkarna..........måste bli mycke oro&sömlösa nätter för att man ska förståsejpåalltByt vatten i burken med jämna mellanrum&tillsätt eventuella spårämnen som du kanske vet att ditt djurliv behövervarför göra det svårare än vad det är.Ja du, I de bästa världar är inte allt perfekt, Om man vill lyckas med sps'er så krävs det mer än ett vattenbyte då och då. I den här hobbyn så känns det att man måste kunna lite om mycket och vara en allt i allo man, Snickare, elektriker, rörmokare, kemist, biolog mm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 12 augusti 2006 Författare Dela Postat 12 augusti 2006 Nu tänkte jag höja salthalten från 1,022 till 1,023... tänker jag rätt då 1g salt per liter skulle åstakomma en sådan höjning? Enligt "densitetslathunden" ger 34g/l en salthalt på 1,022 vid 26grader och 35g/l ger 1,023. Så om man pytsar i 1g salt per liter i akvariet borde det alltså höjas till 1,023... blir 250g på mina ungefärliga 250liter.Jag tänkte bara he i allt i akvariet direkt framför pumpen det är väl ok? Har inga koraller än som kan skadas! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 12 augusti 2006 Dela Postat 12 augusti 2006 Jag hade blandat en stark saltlösning vid sidan av karet och låtit den stå med cirkulation under ett dygn så att det blir rätt temp på vattenblandningen och sedan fyllt på med saltvatten lite i taget för att kompensera avdunstningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.