Gå till innehåll

Tunze Nanostreamer


Norberg

Rekommenderade inlägg

Jag tycker i allmänhet att Tunze håller hög kvalitet. Nano Stream har haft problem, men dessa kan man väl knappast säga ha en för hög prissättning. Jag tycker de är absolut prisvärda.

1700:- är inte billigt för en pump gjord av billig plast som går sönder efter 2 minuter o väsnas mer än den billigaste jetsterampump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 263
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

1700:- är inte billigt för en pump gjord av billig plast som går sönder efter 2 minuter o väsnas mer än den billigaste jetsterampump.

En pump som går sönder efter 2 minuter är dyr oavsett vad den kostar. :)

Men om så har hänt så är det ju något fel med just den pumpen och det bör åtgärdas inom garantin.... det finns måndags exemplar av allt oavsett pris.

Men jag tycker 550kr för en 6025 är ett rätt schysst pris för en så pass bra pump med magnetfäste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pump som går sönder efter 2 minuter är dyr oavsett vad den kostar. :)

Men om så har hänt så är det ju något fel med just den pumpen och det bör åtgärdas inom garantin.... det finns måndags exemplar av allt oavsett pris.

Men jag tycker 550kr för en 6025 är ett rätt schysst pris för en så pass bra pump med magnetfäste.

de va inget måndagsexemplar..d eär fel på deras konstruktion..de handlar om den där plasthaken som sitter på fästet som man i sin tur sätter på magnetfästet. Det är en svag punkt på alla modeller, ett konstruktionsfel tyvärr. 6025 är väl ett hyffsat prism, men är ju den betydligt svagare pumpen. oavsett priset, så skall grejerna hålla bättre än vad dom gör, o de är massor o åter massor som haft problem med vibrationer o ljud...de e bara o konstatera...pinsam kvalite..de är min erfarenhet av detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de va inget måndagsexemplar..d eär fel på deras konstruktion..de handlar om den där plasthaken som sitter på fästet som man i sin tur sätter på magnetfästet. Det är en svag punkt på alla modeller, ett konstruktionsfel tyvärr. 6025 är väl ett hyffsat prism, men är ju den betydligt svagare pumpen. oavsett priset, så skall grejerna hålla bättre än vad dom gör, o de är massor o åter massor som haft problem med vibrationer o ljud...de e bara o konstatera...pinsam kvalite..de är min erfarenhet av detta.

Just det fästet är vad jag förstår åtgärdat, eller under åtgärdning (finns det ordet?) på nya modeller.

Själv sitter jag med ett antal moddade 6025 och en 6045. Alla fungerar utmärkt och är ljudlösa. Fästet är/var som du säger mycket riktigt skitkass. Åtgärdade dock det med lite lim i förebyggande syfte.

Sedan tycker jag mig också ha läst en hel del klagomål om dem, men det har nästan uteslutande varit angående fästet.

Det är dock synd att Tunze tycks vara nästan den ända streamern på marknaden. Hade inte skadat om det fanns fler att välja på. De få jag hört talas om har tycks dock ha sågats rejält vad gäller kvalitet :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det fästet är vad jag förstår åtgärdat, eller under åtgärdning (finns det ordet?) på nya modeller.

de får jag hoppas då..men min köpte jag i nov, o de va samma sak tyvärr..:(

man ska inte behöva modda en ny grej från en highend tillverkare. kanske är för låga krav från kund mot tillverkare?? monopoltänkande från tunze..? för precis som du säger..de dräller inte av konkurerande streamers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de får jag hoppas då..men min köpte jag i nov, o de va samma sak tyvärr..:(

man ska inte behöva modda en ny grej från en highend tillverkare. kanske är för låga krav från kund mot tillverkare?? monopoltänkande från tunze..? för precis som du säger..de dräller inte av konkurerande streamers.

Nja, om du triggade på att jag använt ordet moddade så är det att jag köpte 6025 och modifierade dem för att få betydligt högre flöde.

Men helt rätt att deras fäste inte borde varit så dåligt som det var. En av åtminstone 2 barnsjukdomar de hade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men helt rätt att deras fäste inte borde varit så dåligt som det var. En av åtminstone 2 barnsjukdomar de hade.

ja..de e konstigt att dom släpper ofärdiga lösningar...men å andra sidan...de förfaringssättet tycks gälla de mesta idag..mobiler, bilar...man räknar kallt med att den slutgiltiga produktjusteringen sker med hjälp av kund...man har helt enkelt inte råd med utvecklingkostnader o har en press på sej att släppa nytt fort...

de va en svunnen tid när ett märke var en kvalitetsgaranti..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1700:- är inte billigt för en pump gjord av billig plast som går sönder efter 2 minuter o väsnas mer än den billigaste jetsterampump.

Mina 2 st 6055 är av bästa kvalitet. Bättre plast än i Hydors streampumpar, låter knappt alls efter lite inkörning. Tickar kort sagt på som två schweiziska kvalitetsur. Eventuella problem är nog mest handhavandefel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina 2 st 6055 är av bästa kvalitet. Bättre plast än i Hydors streampumpar, låter knappt alls efter lite inkörning. Tickar kort sagt på som två schweiziska kvalitetsur. Eventuella problem är nog mest handhavandefel.

Du har inga problem med resonansljud? Så det går att få tysta exemplar, de hade jag nästan gett upp hoppet om.

Min hörs i varje rum i lägenheten då det blir tyst på kvällen, ibland även under dagen...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle väl snarare tro på dålig tillverkningsprocess än dålig design. Annars skulle ju alla exemplar vara dåliga. Eller?

Appropå koralia så verkar många vara nöjda med dem. Dock inte jag, blev less å köpte tunze efter 3 reklamationer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inga problem med resonansljud? Så det går att få tysta exemplar, de hade jag nästan gett upp hoppet om.

Min hörs i varje rum i lägenheten då det blir tyst på kvällen, ibland även under dagen...

//NiXoN

ja niklas...christer T säger att de är dej de är fel på..handhavandefel löd domen...!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag köper att man tolkar knäckta fästen som handhavande men en pump som låter illa utan något ingrepp är nog ett tillverkningsfel. Sen har alla sin bedömning om vad som låter eller inte, jag är kanske kräsen, men för 1600,- så finner jag det rättfärdigat.

Btw på tal om handhavanden ni skulle ha sett va Leffe gjorde med mitt fäste när jag kom in med pumpen, ena bygeln gick av med en smäll och flög ur lådan som om den var minerad...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flyttat runt den en del faktiskt, även provat lägga lite isolering runt magneten så den inte ligger så hårt emot. Resultatet är det samma, ljudet går rätt väl genom väggarna och sambon börjar få nog...

Jag är lite less på min tunze som de är just nu, skulle vara en superb pryl om den kunde va lite tyst av sig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flyttat runt den en del faktiskt, även provat lägga lite isolering runt magneten så den inte ligger så hårt emot. Resultatet är det samma, ljudet går rätt väl genom väggarna och sambon börjar få nog...

Jag är lite less på min tunze som de är just nu, skulle vara en superb pryl om den kunde va lite tyst av sig.

//NiXoN

Säkert en dum fråga, men att du provat att isolera magneten gör att jag måste fråga.

Har du gummifötterna på båda magneterna? Dvs både i akvariet och på utsidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade sno isoleringen från en koralia så de blev på båda sidorna, sen lade jag lite plast på utsidan så att magneten blir lite svagare.

Ljudet är som mest irriterande då man har den och kör vågfunktionen, de minskar om man sänker hastigheten dock väldigt lite.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nano är en riktigt bra pump har inte haft problem alls med mina men fästena till dom är bara skräp tycker jag.Jag har 3 st och har fått limma alla mot magneten kanon tänkte jag nu kan inget gå fel.Men när jag skulle rengöra en som suttit i min burk i typ 3 månader.Ja då sprack ena armen på fästet och då våldade jag inte.Jag skulle bara dra ut pumpen ur fästet..Så nu har jag beställt 2 st nya från tunzes hemsida vill ha en i reserv.Någon som har någon erfarenhet att beställa från dom tar det lång tid att få grejor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har min nya nanostream som byttes ut börjat låta igen bara efter ett par veckor. Jag börjar bli rikktigt besviken på tunze. jag tror de beror på att de bildas efter ett tag lite glapp mellan axeln o den urparning som axeln ligger i. detta gör att axeln slåt lite i sidled när den går på högsta varv. detta i sin tur låter inget, men de gör att propellern rör sej nån millimeter och därmed vidrör själva kåpan. felsökning hos bengan med en trasig o en ny har gett detta resultat. tar jag bort den främre kåpan/skyddet försvinner ljudet. om bara utloppet va lite lite större i diameter skulle inte oljudet uppstå. fattar inte att tunze förbättrar..dom borde ju ha tonvis med återinsända pumpar vi de här laget.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...