Gå till innehåll

Höja salthalten från ATO-behållaren?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Att använda ATO för att långsamt höja salthalten är ett bra sätt. Jag har själv använt det för att höja salthalt och utvalda värden så som Ca,Mg,K,Sr mm man bör dock vänta mellan de olika sp man inte får fällningar och låta behållaren sköljas ut mellan kemikalierna. Vissa av dem kan annars fälla ut t.ex. Ca och Alkalinitet. Lycka till. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-09-08 at 20:36, OR20 skrev:

Att använda ATO för att långsamt höja salthalten är ett bra sätt. Jag har själv använt det för att höja salthalt och utvalda värden så som Ca,Mg,K,Sr mm man bör dock vänta mellan de olika sp man inte får fällningar och låta behållaren sköljas ut mellan kemikalierna. Vissa av dem kan annars fälla ut t.ex. Ca och Alkalinitet. Lycka till. 


ingen bra metod och rekommendera att höja densitet eller andra värden med osmolatorn.

Beror ju på hur stor yta du har hur mkt. osmolatorn återfyller vilket ju kan variera hur stor avdunstningen är för tillfället. Ju större den ör ju oftare återfyller den ju. Enklast är väl att höja vid ett vattenbyte så man har koll på det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Kjelle skrev:


ingen bra metod och rekommendera att höja densitet eller andra värden med osmolatorn.

Beror ju på hur stor yta du har hur mkt. osmolatorn återfyller vilket ju kan variera hur stor avdunstningen är för tillfället. Ju större den ör ju oftare återfyller den ju. Enklast är väl att höja vid ett vattenbyte så man har koll på det. 

 

Fast det är väl ganska otroligt om man har stabila temperaturer i rummet där karet står i att det här skulle bli ett problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, kaptenen skrev:

 

Fast det är väl ganska otroligt om man har stabila temperaturer i rummet där karet står i att det här skulle bli ett problem?

Avdunstningen varierar generellt över året. Detta beror på flera faktorer så som temp., luftfuktighet och luftflöde/utbyte i rummet och mellan vatten/luft. Man kan testa detta genom att ställa en fläkt över vattenytan vilket kommer öka avdunstningen. 
 

jag håller dock inte med om att det skulle vara farligare att tillsätta ämne via ato än vid ett tillfälle. Oavsett om det tar 3 eller 7 dagar att få den utspädda tillsatsen så är den en jämnare ökning än att få i det vid ett tillfälle.  Anta att du slarvat med ditt kalium och fått ner det till 320. Jag skulle nog vilja dela upp ökningen till 400-420 över ett par dagar istället för att tillsätta 100 ppm vid ett tillfälle. Om man häller i samma 100ppm höjning i ato (säg 40l) så har du dels en låg påverkan på pumpen till din ato och höjningen sker med kanske 15ppm per dag utspritt över ett par tillsatser. Man kan enkelt räkna fram hur mycket salt som behöver tillsättas om det rör sig om att höja salthalten. Jag skulle säga att vid mindre justeringar funkar vattenbytestekniken bra men vid större sp vill man sprida ut det. Fiskar klarar generellt att gå ner i salthalt snabbare än upp igen. För den som vill läsa mer om detta rekommenderas att läsa om hypodalinity behandling (att behandla fisk i låg salthalt).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

 

2 hours ago, OR20 said:

Avdunstningen varierar generellt över året. Detta beror på flera faktorer så som temp., luftfuktighet och luftflöde/utbyte i rummet och mellan vatten/luft.

Det stämmer, jag har ungefär dubbelt så stor avdunstning under vinterhalvåret trots samma inomhustemperatur. Jag tillsätter även Carbo-Calcium via ATO, så när hastigheten på avdunstningen minskar får jag kompensera med högre koncentration Carbo-Calcium i ATO-behållaren. Detta ger förstås inte perfekta värden på alkalinitet i akvariet, men det brukar inte variera mer än ca 0,3 dKH per vecka.

 

Jag tror inte det är några problem för djuren att höja salthalten via ATO, men det beror förstås helt på hur salt ATO-vattnet är (jag tänkte använda 30ppt). Däremot bör man kanske inte ha både saltvatten och en hel veckodos Carbo-Calcium samtidigt i ATO-behållaren utan att något riskerar att  fällas ut (nygjort saltvatten höjer väl dessutom alkalinitet på egen hand?). Kanske säkrast att köra en blandning åt gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Christian J skrev:

 

 

Det stämmer, jag har ungefär dubbelt så stor avdunstning under vinterhalvåret trots samma inomhustemperatur. Jag tillsätter även Carbo-Calcium via ATO, så när hastigheten på avdunstningen minskar får jag kompensera med högre koncentration Carbo-Calcium i ATO-behållaren. Detta ger förstås inte perfekta värden på alkalinitet i akvariet, men det brukar inte variera mer än ca 0,3 dKH per vecka.

 

Jag tror inte det är några problem för djuren att höja salthalten via ATO, men det beror förstås helt på hur salt ATO-vattnet är (jag tänkte använda 30ppt). Däremot bör man kanske inte ha både saltvatten och en hel veckodos Carbo-Calcium samtidigt i ATO-behållaren utan att något riskerar att  fällas ut (nygjort saltvatten höjer väl dessutom alkalinitet på egen hand?). Kanske säkrast att köra en blandning åt gången.

Jag skulle inte blanda olika saker i ATO, det går att göra men man måste då hålla ordning på vilka typer av joner det rör sig om så man inte får fällningar. Ett tips är att titta på hur man kan blanda olika ämnen i de olika balling lösningarna. T.ex. Sr kan vara i Ca lösningen m.m.

 

Om ditt saltvatten höjer din alkalinitet eller inte beror på vilket salt du använder. Dock borde en salthalthöjning tillsätta mer karbonatjoner. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror man kan väl säga såhär - Underhålls dosering skall man aldrig göra via ATO då det inte är en stabil tillförsel, men justeringar av värden fungerar utmärkt att köra via ATOn

Med lite grundläggande matte kan man räkna ut hur mycket man totalt behöver dosera, det kan vara nästan vilket ämne som helst.  I det scenariot dumpar man hela satsen i ATOn som behövs för att nå målvärdet, så kommer det att långsamt öka under närmsta dagarna/veckan långsamt och stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...