Gå till innehåll

Oodinium VS Prick


Rekommenderade inlägg

För ett tag sen råkade jag ut för en total krasch i mitt kar där alla fiskar dog inom 14 dagar😢.

karet var ca 1år 500liter och fiskbeståndet bestod av 15 st anthias 1st gul kirurg 1st vitbröstad 1st lila kirurg och 2st dvärgkejsare Allt var frid och fröjd fiskar och koraller såg ut att må bra. Pga lite låga näringsvärden så drog jag ner på vattenbytena och ökade på matningen. Åkte på semester i 10dagar🫣 och bad min son mata med jämna mellanrum samtidigt som jag lät foderautomaten sköta den dagliga utfodringen med flingor och pellets. När jag kom hem så låg två anthias ☠️på botten och vitbröstade var helt slemmig och lite prickig. Korallerna började se ordentligt visna ut med död vävnad och bruna till färgen. Min egen slutsats är hastigt försämrade vattenvärden som triggat sjukdom. Nu har jag flyttat allt levande från mitt gamla kar ink. revkeramik till ett nytt 600l som som har stått fisktomt i ca 40 dgr. Korallerna har återhämtat sig och växer ordentligt. Endast LPS och SPS

Räkor och sniglar ser ut att må bra.

1. Tror ni som jag att det var Oodinium som mina fiskar fick

2. Gäller det samma cykel som för prick?

3. Hur länge skall karet vara fisklöst för att eventuella parasiter skall dö ut? Läst 70 dagar för prick ?

 

tacksam för synpunkter 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, nikas68 said:

Pga lite låga näringsvärden så drog jag ner på vattenbytena och ökade på matningen. Åkte på semester i 10dagar🫣

Det kanske är säkrare att dosera N och P direkt, för att undvika risk för ammonium. Fiskar klarar tio dagar utan mat, däremot kanske man kunde mata kräftdjur sparsamt med foderautomat nattetid så de inte ger sig på andra djur?

 

Quote

1. Tror ni som jag att det var Oodinium som mina fiskar fick

Ingen egen erfarenhet, men gissar snarare på Crytocaryon. Båda kräver att parasiter finns i vattnet, annars blir det inget utbrott oavsett vattenvärden. Men Oodinium verkar vara mycket dödligare än Cryptocaryon, om detta stämmer verkar det osannolikt att den skulle ha funnits latent i karet en längre tid utan att märkas? Ooodinium verkar ge en guldfärgad beläggning, till skillnad från Cryptocaryons vitgrå prickar.

 

Jag är f.ö. lite osäker på vad som avses med Oodinium (engelska Velvet disease) på nätet. Det verkar finnas flera arter i släktet Oodinium, men även Amylodinium ocellatum, plus äldre synonymer.

 

Quote

2. Gäller det samma cykel som för prick?

På ett ungefär, tror jag.

 

Quote

3. Hur länge skall karet vara fisklöst för att eventuella parasiter skall dö ut? Läst 70 dagar för prick ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Amyloodinium_ocellatum står det:

 

"The lifecycle of A. ocellatum is direct and divided in three phases. In general, it can be completed in five to seven days when temperature and salinity are between 23-27 °C and 30-35 ppt respectively."

 

Om ovanstående stämmer verkar det räcka med nån vecka, förutsatt att det verkligen är Amyloodinium. Har inte hittat några exakta siffror för släktet Oodinium. För Cryptocaryon verkar det variera beroende på temperatur och variant, 70 dagar behövs nog bara om man vill vara helt säker (men då bör man kanske använda karantän till allt man sätter i karet därefter).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sista fisk som introducerade var 2-3V innan utbrott. Vit bröstat och det var den som såg sämst ut och dog först förutom två anthias. Anthias och dvärgkejsare fick aldrig några prickar utan bara dåliga fenor och slemmiga 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dåliga fenor på vilket sätt? Rivna? Ruttna? Missfärgning? Såvitt jag förstår så brukar inte amyloodinium eller cryptocaryon göra fiskar särskilt slemming av sig eller angripa fenorna på något särskilt sätt. Detta brukar vara mer kopplat till andra parasiter och bakterieinfektioner, så vitt jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2024-04-28 at 10:59, nikas68 skrev:

För ett tag sen råkade jag ut för en total krasch i mitt kar där alla fiskar dog inom 14 dagar😢.

karet var ca 1år 500liter och fiskbeståndet bestod av 15 st anthias 1st gul kirurg 1st vitbröstad 1st lila kirurg och 2st dvärgkejsare Allt var frid och fröjd fiskar och koraller såg ut att må bra. Pga lite låga näringsvärden så drog jag ner på vattenbytena och ökade på matningen. Åkte på semester i 10dagar🫣 och bad min son mata med jämna mellanrum samtidigt som jag lät foderautomaten sköta den dagliga utfodringen med flingor och pellets. När jag kom hem så låg två anthias ☠️på botten och vitbröstade var helt slemmig och lite prickig. Korallerna började se ordentligt visna ut med död vävnad och bruna till färgen. Min egen slutsats är hastigt försämrade vattenvärden som triggat sjukdom. Nu har jag flyttat allt levande från mitt gamla kar ink. revkeramik till ett nytt 600l som som har stått fisktomt i ca 40 dgr. Korallerna har återhämtat sig och växer ordentligt. Endast LPS och SPS

Räkor och sniglar ser ut att må bra.

1. Tror ni som jag att det var Oodinium som mina fiskar fick

2. Gäller det samma cykel som för prick?

3. Hur länge skall karet vara fisklöst för att eventuella parasiter skall dö ut? Läst 70 dagar för prick ?

 

tacksam för synpunkter 

hej

1) Nej, om du inte introducerade ngt nytt senaste 14 dagarna,  så tror jag inte det var odinium. Skälet är att odinium har en snabb livscykel, och på grund av dess 100% dödlighet kan fiskar inte utveckla immunitet mot odinium, dvs odinium kan inte ligga "latent". Had fiskarna prickar så talar det således mer för cryptocarion. Cryptocartion kan nämligen en del fiskar bli delvis immuna mot o klara av, men om vattenkvaliteten kraftigt försämras eller fiskarna stressas sänks deras immunförsvar, och då kommer cryptocarion blomma ut. Det en del kallar stressprick, vilket alltså helt enkelt är cryptocation som finns i systemet men hålls under kontroll tack vare immunitet hos fisken. 

2) Cryptocarion och odinium har en liknande cykel, MEN den är snabbare för odinium. Du får googla skillnaderna men 2 veckors skillnad total kanske, om vi pratar tid för fisktomt. 

3) se ovan. 70 dagar tror jag är överdrivet, så länge du har en temp över 26 grader. 

 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...