Gå till innehåll

Karro & Anders Sjöhästar.


Karoline

Rekommenderade inlägg

Har aldrig sett gröna Pseudocorynactis. Har de rosa (carribean) och den oranga (Fidji). Undras om det verkligen är en P.

Grymt kar ni har:smiley20:

Har googlat lite och det är ju svårt att säga. Ser ut som någon liknande iaf.

Tack :)

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har helt missat er lilla krabat. Sjukt fin rackare, hur går det med matning?

Äter den fryst, flingor eller endast levadande. Har hört att dom endast tar levande så jag blev tvungen att fråga.

Det är en Bluestripe pipefish - Doryrhamphus excisus .

Pipefishen äter fryst som tur är. :)

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Bluestripe pipefish - Doryrhamphus excisus .

Pipefishen äter fryst som tur är.

Jag har läst och hört att dessa nästan ueslutande käkar levande så jag har inte ens funderat på denna art. Den är ju inte den vanligaste firren i handeln. Vart köpte ni den egentligen, och kommer ni försöka hitta fler?

Vore ju läckert med ett pipefish akvarium, tänk om man lyckas med lek av dom =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst och hört att dessa nästan ueslutande käkar levande så jag har inte ens funderat på denna art. Den är ju inte den vanligaste firren i handeln. Vart köpte ni den egentligen, och kommer ni försöka hitta fler?

Vore ju läckert med ett pipefish akvarium, tänk om man lyckas med lek av dom =-)

Den som vi har köptes på Akvarielagret.

Vi kommer att skaffa fler pipefish inom en snar framtid :)

/Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår köpte vi en porites sten. Riktigt kul med alla vackra Christmas Tree worms.

Hästarna uppskattade den nya stenen och kunde verkligen inte låta bli att störa både oss och rörmaskarna när vi ville kolla. Idag var det iaf lite lugnare runt den och vi lyckades få några kort.

post-1818-14468914247522_thumb.jpg

post-1818-1446891424805_thumb.jpg

post-1818-14468914248453_thumb.jpg

post-1818-14468914249525_thumb.jpg

post-1818-14468914249947_thumb.jpg

Imorse fick vi även se att en hona är mer populär än andra, det var fyra hanar ute efter henne. Den ljusare är honan.

post-1818-14468914248751_thumb.jpg

post-1818-14468914249117_thumb.jpg

post-1818-14468914249731_thumb.jpg

/A&K

post-1818-14468914247253_thumb.jpg

post-1818-1446891424781_thumb.jpg

post-1818-14468914248295_thumb.jpg

post-1818-14468914248609_thumb.jpg

post-1818-14468914248904_thumb.jpg

post-1818-14468914249318_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten hijack.

Julgranar är en av mina absoluta favoriter i det vilda. Något jag hemst gärna hade haft i mitt kar. Jag har dock hört att de är mycket kortlivade i fångenskap. Är det så? Kommer se till att ha koll på hur det går för er med era.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten hijack.

Julgranar är en av mina absoluta favoriter i det vilda. Något jag hemst gärna hade haft i mitt kar. Jag har dock hört att de är mycket kortlivade i fångenskap. Är det så? Kommer se till att ha koll på hur det går för er med era.

Vad är det för skillnad på de rörmaskarna och vanliga?

Vargklo har haft sina i över ett år om vi inte minns fel. Vi får se hur det går.

/A&K

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för skillnad på de rörmaskarna och vanliga?

Vargklo har haft sina i över ett år om vi inte minns fel. Vi får se hur det går.

/A&K

Ingen aning om vad det är som gör skillnaden. Vet bara att jag i något sammanhang stött på påståendet att de inte överlever. Detta motsägs ju dock i så fall av Vargklos fall. Som sagt, ingen vore lyckligare än jag om jag feltolkat eller bara drömt att de dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Julgransrörmaskarna ställer en del krav på matning som ökar med att de växer. I början lever de rätt väl på skiten som finns i akvariet, men när de växer kräver de större byten (större plankton). Det finns också ett antal olika arter som har mycket olika levnadsvillkor.

Det pratas också om att de är beroende av porites inte bara för skydd utan också i näringsupptaget. Jag har läst en rätt intressant artikel som menar att så inte är fallet utan snarare att akvarister som inte klarar poritesen inte heller klarar de realtivt svåra rörmaskarna...

Ska se om jag kan hitta artikeln.

[EDIT]: Jag hittade artikeln: http://www.advancedaquarist.com/issues/sept2002/toonen.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag klarar Poritesen (som ser ut att må bra och växer lite), men alla rörmaskar är borta... Var inte så värst många eller så stora, men de försvann relativt fort, några visade sig aldrig ens.... Jag har matat med Fauna Marines grejor, men det gjorde ingen skillnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för skillnad på de rörmaskarna och vanliga?

Vargklo har haft sina i över ett år om vi inte minns fel. Vi får se hur det går.

/A&K

Jodå, Jag köpte en stor Poritessten med några julgransmaskar för ca 1,5 år sedan. I början fungerade allt bra, men sedan vek de sig ut mindre och mindre. För ca 2 månader sedan (dvs efter ca 15 månader i mitt kar) dog den sista av de fyra julgransmaskarna. Poritespolyperna fortsätter dock att bre ut sig. Jag har fortfarande ingen aning om varför de inte trivdes bättre. Nu har jag reserverat en ny stor Julgranssten på Triton, så vi får hoppas att den går bättre. Men lår oss gärna dela erfarenheter om vad som fungerar och inte. Triton har ju fått in ett drygt dussintal stenar, så det vore kul om vi som köper dessa uppdaterar varandra på hur det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft våra (visserligen ganska få och små till storleken) men dom lever fortfarande efter nästan två år hos oss.

Anders & Karro, blir bara finare och finare och vi hörde av vargklo igår att ni köpt en av de stora stenarna på Triton. Riktigt ball !

Kanske dax för en liten grillning senare i sommar ?

Vi har lite fullt upp nu i veckan som kommer, men vi hör av oss när det lugnar ner sig :)

Ska bli kul att träffas!

/Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur är pipefishen? svår att sköta? vad kräver den etc? :)

skulle vilja ha en sådan själv.

Pipefishen är lika svår som hästarna.

Kräver bra vattenkvalitet och vill ha mat ofta, gärna tre gånger om dagen.

Kan vara svåra att få dem att äta fryst.

Men dom är otroligt fina :)

/Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...