Gå till innehåll

Karro & Anders Sjöhästar.


Karoline

Rekommenderade inlägg

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fantastiskt kar detta! Toppenfint med alla alger och allt!

Hur går de ihop, pipfiskarna oh hästarna?

Aligator Pipefish, låter säkert värre än de är, finns det någon orsak till namnet?

Tack så mycket! :)

Än så länge känns det som de inte bryr sig om varandra så. Inte ens vårt mandarin par bryr sig om något annat än varandra. Enda manarin hanen är irriterad på är sin egen spegel bild.

Annars känns det som putsar räkorna är mest revirkrävande och kan störa.

Läst att namnet beror på utseendet, men jag vet inte. Men de är ju ganska stillsamma och flyter på stället, kanske därför? Men tycker knappast att den attakerar maten som en alligator. ;)

Känns väldigt fredliga iaf.

Alligatorpipfisken ser nästan ut som en tångsnälla! Gud så söt!

Gjorde en sökning och det var ruskigt likt. Håller med, de är riktigt söta. :smiley17:

Mvh

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara instämma med er andra. All kredit för ert kar!-respekt

Ett av de finaste och mest originella jag sett.

Keep up the good work and.............:nya bilder::nya bilder::nya bilder:

Tack så jätte mycket! :)

Har lite problem med trådalger. Men känns inte som något större problem just nu och försvinner säkert snart.

Ibland känns det som macroalgerna växer lite väl fort bara.

Som nu...

post-1818-14468914327769_thumb.jpg

Mvh

//Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni lust får ni gärna skicka lite alger till mig, mina kirurger hade säkert uppskattat dem! Skicka ett PM bara isf, så löser vi detaljerna.

Ska göra ett vattenbyte och rensning inom en snart framtid. Hör av mig när jag får tummen ur.

Otroligt vackert-respekt-respekt-respekt

Ni har lyckats väldigt bra!!

Tack så mycket :)

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ååå har du förberett ett kar åt sjöhästar? :)

Dom är verkligen underbara.

/Karro och Anders

Nej har inte förberett något ytterligare kar, men skulle vilja ha ett par i mitt 450 kar. Men får läsa på ordentligt först om det ska bli verklighet!

skoj att ni har lyckats!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej har inte förberett något ytterligare kar, men skulle vilja ha ett par i mitt 450 kar. Men får läsa på ordentligt först om det ska bli verklighet!

skoj att ni har lyckats!

Dave

Jag är ledsen att behöva säga det här nu, men du kan INTE ha sjöhästar i ett "vanligt" saltvattensakvarium. För det första så kräver de betydligt mycket mindre cirkulation än vad som man normalt har i ett kar med koraller och fiskar. Och om du har dem tillsammans med tex. kirurger eller andra "snabba" fiskar så kan du räkna med att dina sjöhästar har dött på någon vecka pga. svält. Dom hinner inte få i sig all den mat som de faktiskt behöver.

Plus att väldigt många koraller och anemoner är farliga för sjöhästar, tex euphyllior (stavas?) och en massa fler.

Krabbor är deras största fiende, så man får kolla stenen noga så att det inte finns någon liten luring där i.

Det här var bara en liten del av ALLT man bör tänka på.

Alla ni därute i Sverige som sitter och funderar på att skaffa sjöhästar, snälla läs på!!

Och skaffa ett akvarium som är anpassat till just sjöhästar/pipefish.

Mvh Karoline

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med! Otroligt vackert! Funderade på en sak, jag har precis fått en massa av den här caulerpan på bilden.

attachment.php?attachmentid=16114&thumb=1&d=1187968256

Planerar att ha den i ett framtida sjöhästakvarium. Har ni aldrig haft problem med att den går in i sitt forplantningsstadium och vitnar? Jag har haft den någon månad i mitt refugium och det har inte hänt men andra caulerpa arter har gjort det.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...