Gå till innehåll

bluering octopus


petrol

Rekommenderade inlägg

De Jong har fått in 1 Zebra Octopus (Very nice) 30cm fick jag precis mail om. De e ju ingen giftig rackare men en duktig rymmare. Otroligt fräcka tycker jag iallafall. Och hade jag vart ett gramm tokigare hade jag nog beställt den. :-)

Här e en bild på en mindre rymmningsbenägen som de kanske får bli istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tycker inte det handlar vem som har rätt eller vem som är puckad i det här fallet - men köper man ett djur som man inte klarar av (i detta fallet bläckfiskar som nästan ingen klarar) så var man väl inte smartast i klassen!

Men jag menade faktisk att det borde falla på handlarens goda omdöme att inte sälja sådana djur till privatpersoner, inte på er kompis!

Angående ormar så undrar jag om inte det finns nåt sorts universal serum - jag tror många ormgift(och fiskgift) har snarlik uppbyggnad, men det är bara vad jag tror!

bluering spelar dock på annan planhalva!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

De allra flesta (de jag känner till) av fiskars gifter är proteinbaserade gifter. Så är inte fallet för de flesta ormar tyvärr. För drakfisk finns inget serum - jag tror inte det finns för någon fisk. Vad gäller bläckfisken vet jag inte vad det är för typ av gift. Vad har det för betydelse att giftet är proteinbaserat? Jo det är ganska lätt att behandla direkt om man känner till detta. Stället man blivit stucken på skall så fort som möjligt begjutas med så varmt vatten som man kan utstå (över 50 grader) i minst en halvtimma. Har själv blivit behandlad på detta sätt efter ett stick av en indisk mal som klassades som "the most venomus freshwater species". Det är också en vanlig behandlingsmetod hos fiskare här på kusten när de stuckit sig på Fjärsing. Vi hade en olycka med en drakfisk och en städare och han behandlades på samma sätt efter godkännande av giftinformationscentralen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en städare som blev stucken på universeum? jag hörde talas om den händelsen genom en elektrikerkollega, detta var när universeum nästan var färdigbyggt, var det inte så att han försökte stjäla Drakfisken och blev stucken?

Bra med inbyggt tjuvlarm i fisken i så fall :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en städare som blev stucken på universeum? jag hörde talas om den händelsen genom en elektrikerkollega, detta var när universeum nästan var färdigbyggt, var det inte så att han försökte stjäla Drakfisken och blev stucken?

Bra med inbyggt tjuvlarm i fisken i så fall :ler:

Näe - han var bara jäkligt nyfiken trots (eller tack vare) skyltar och annat varningsmaterial. Men det gick bra - mycket tack vare snabb värmebehandling. Även om man gör så, så skall man till läkare för man reagerar olika. På mig dröjde det ca 5 timmar tills värken i armen blev för d-ig när jag stack mig på den indiska malen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

VM i trådlyft men det bör nog lyftas ändå för den här tråden är verkar inte vara annat än en skrämseltråd när det gäller bluering octopusy.

Har läst allt jag kan hitta om bläckfiskar och många sidor beskriver just Bluering octopusy som en väldigt fredligt djur. (det har också sagts att när den blir stressad så kan den "anfalla".) Ändå finns det inte på något forum något fall där en akvarieägare har blivit biten av detta djur.

På en hel del sidor om "farliga djur" står bluering octopusy med men då egentligen för att giftet de bär i sig är så pass giftigt, jämförelsevis är ju också blåsfisken med också som har samma gift om jag förstått det rätt.

Jag tror de som har bläckfiskar hemma så spelar det ingen roll om det är en blåringad eller en mimic, vulgaris etc. Då de ofta då har läst på vilka djur de vill ha.

Kan säga att det är förbannat svårt att köpa bläckfisk i sverige överhuvudtaget, ens om man har ett genuint intresse av det.

Nu har jag iaf pga personer här på guiden fått upp en liten förhoppning om att få hem en bläckfisk :) (ingen blåringad dock då jag ändå vill rota runt lite i mitt akvarium bland koraller).

Men har man rätt förutsättningar och vet vad den behöver så håller iaf inte jag med om att en blåringad bläckfisk ska vara något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är det väl som så att, förutom skrämselpropagandan - så klara dessa djur väldigt sällan längre transporter,vilket är ännu ett bra skäl att låta bli.

eller så bör dom importeras som ägg.

Men dom flesta såna här krabater käkar väl typ sin egen vikt i krabbor/dag som små, så förutom en enorm filterkapacitet bör man ju ha god tillgång på foder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan jag också hålla med om.

Vad räknas som en lång transport? Flyg, båt etc... 1-2 dygn 5 dygn?

Från Holland till sverige i bil?

Transporter gäller ju alla djur, hörde från handlare att 30% av djuren stryker med, någon som kan dementera/bekräft det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är väll rymmnings benägen till 100% eller nyfiken till 100% så risk att man hittar den utanför karet är väll stor. Så hur fixar man karet så det är 100 % säkert för att den INTE skall rymma??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så är det svårt att få dom att klara transporter på 10h eller mer - till saken hör att dom troligen dör av stress.

Sedan är det ju som Wrangen påpekar, att dom är värre än näbbmöss när det gäller att ta sig igenom små springor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känner att jag måste lägga mig i den här tråden ang ormar som är min andra hobby...

det är sant som det skrevs här innan att vem som helst oavsett ålder kan traska ut från t.ex kristianstads-mässan med en giftig orm ... ingen koll på hur kunnig han/hon är när det gäller giftormshantering och det är just det som är skrämmande... och det är just det som förstör giftormshobbyn tyvärr... dom flesta jag känner till vill ha både referenser och ålderskrav vilket är det vettigaste men det räcker ju att nån skiter i det bara för att få sålt och tjäna några extra kronor så börjar rykten gå och jag kan lova er att media är snabba då...

ålderskrav tycker jag själv är bra och att ha en eller flera mentorer när man börjar med giftormar är inte fel heller... hade själv det och tycker att det var helt klart värt det... då fick jag lära mig själva hanteringen tillsammans med folk som visste vad dom gjorde under ordnade former och automatiskt så blir man lugnare vilket är väldigt viktigt när man ska hantera farliga djur...

hade alla gjort på det här sättet så hade man ganska snart fått bort alla som har ormar bara för att vara tuffa... det här gäller ju även kamphundar...

och när det gäller serum så funkar det inte att ha det hemma. precis som nån skrev så är det färskvara och så är det svindyrt...

själv har jag däremot fått utskivet både betapred och epipen utifall olyckan skulle vara framme så jag kan göra så gott jag kan för att hålla mig vid liv vid en ev olycka tills ambulanspersonalen kommer... en billig livförskring tycker jag...

sen det här med förbud är jag verkligen emot... men däremot ordentliga regler och krav tycker jag är helt ok...

men varför ska det t.ex vara förbjudet att hålla en giftorm men inga tillstånd alls för att hålla en livsfarlig spindel eller en skogstokig hund... det är diskriminering av ormar som har kommit till pga att rädsla och okunskap...

det står mycket skit i media om just ormar men om man kollar närmare så hittar iaf inte jag nån rapport om att nån har dött av ormar i sverige... däremot så dör folk av både hästar och hundar varje år så vilket är farligast egentligen ??? det kan man ju fundera lite på...

vilket fall som helst så vill folk att det ska bli totalförbud mot giftormar vilket jag tycker är synd för det är en mycket intressant hobby det oxå... sen tycker jag inte att det är coolt på nått vis att dom är giftiga... det hade ju varit betydligt smidigare på alla sätt om dom var ogiftiga men vi är ju som vi är allihop... vissa arter blir man mer intresserad av än andra och det är ju det som styr vårat intresse...

sen tillbaks till denna trådens ämne så visst är det vackra och intressanta djur men jag tycker nog att man ska ha både kunskapen och resurserna för att kunna hålla svåra ovanliga djur innan man skaffar dom... vare sig dom är giftiga eller inte... man måste nog lägga ner sitt egna ego ibland och tänka på djurens bästa...

men kan man ge djuren det som krävs för att dom ska må bra så tycker jag att det är helt ok...

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske för att man dör ifall man bli biten? ;)

Nja, riktigt så illa går det inte i alla fall. Har bara hittat en site med statistik så det är nog för lite för att få en verklig bild. (men enligt den så "klarade" sig 7/10 i australien, ute i det vilda då).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag är ny här men jag vill börja me saltvattenakvrium och jag blev väldigt facinerad på bläckfisken jag visste inte att det gick och ha och jag har sedan lång tid önskat att man har kunnat haft så när jag fick reda på det så börja jag försöka hitta info om den det fans en sort som kallades bimac . men dom säger att det är svårt att ta hand om den hur ska jag göra börja me bläckfisk som jag annars inte vet vart jag kan få tag i eller vanliga fiskar förlåt om detta blev långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden, Bläckis.

Ditt inlägg var inte alls för långt. Det är bara bra om du gör dina inlägg litet längre så att du får med punkt och stor bokstav.:) Men det är inga problem vi fattar vad du menar.

Bläckfiskar är bland det svåraste du kan ha i ett akvarium förutom det att de brukar äta upp alla fiskar, krabbor och räkor i karet. Specialakvarium alltså.

Jag tror du får det roligare med ett "vanligt" revakvarium för där kan man ha "alla" sorters djur, fiskar, räkor krabbor, rörmaskar eller koraller.

På det sättet händer det mycket mer i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bläckis: Har du ett uppstartat saltvattensakvarie idag?

Annars bör du nog börja med det så du vet hur prylarna fungerar och även lära dig hur ett saltvattenskar fungerar.

Och till er övriga så har jag nu lärt mig att skrämselpropaganda ibland kan vara bra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEhe, facinerade att vissa gillar giftiga djur och ha att faran i närheten. Jag vill inte ens ha kolonianemoner då jag ogillar tanken att ha starka gifter i hemmet, men det gör mig nog rätt unik. jag vet att mycket eller det mesta i revet nog är giftigt till olika nivåer men går det undvika de starkaste varianterna så gör jag det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klart grabben ska ha en bläckfisk, se bara till att läsa på som fan innan.

kika upp tonmo.com

tack rätt skön hemsida men vart ska man vända sig om man vill ha hem den? och föresten har du en jag tänkte du bor ju i uppsala som jag jag skulle järna villa se den i så fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...