Gå till innehåll

Regler


stigigemla

Rekommenderade inlägg

det tycker jag inte daniel din sida avviker från denna och har ju inga annonsörer så här tycker jag inte att det ser ut som konkurerande verksamhet utan en länk som leder vidare mot det vi alla strävar efter.

Jag håller med! Jag tycker att man har rätt att skaffa sig andra forum också men det ska framgå vad det är som man vill utveckla med att ha ett nytt forum. Siten därt man kan skriva in text i någon form av upåpslagsverk är något som inte konkurerar med denna site på något sätt utan är ett komplemment. Jag frågad tidigt Claes vad han såg för syfte med sin site. Om det var att utveckla något som inte passade in här på grund av tema eller att det var något som han inte fick ta med här eller om det var av ekonomiska intressen. Det enda svar som jag fick var att det inte var av ekonomiska intressen. Då kan man utesluta det då men vad är det som vinns med nya forumet? Jag som är medlemm där också har intye hittat något på det forumet som inte finns här mer än några bilder på Claes akvarium.

Jag uppmanar Claes att visa vad han vill få ut av nya forumet som inte går här eller om det är något annat som inte är bra här! Om det kommer framgå och det är något som är bra blir forumena komplemment men om det inte framgår och man försöker ragga folk att skriva artiklar där istället för här genom uppmaningar i detta forum så konkurerar man och det är inte något possitivt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ibland kan orsaken till att man gör en site lik en annan faktikt vara av den anledningen att man tycker bra om den(vem gör något de tycker illa om?) samt att man vill kunna ha administratörsrättigheter så att man kan få utforma den som man själv vill. Hur detta skulle kunna vara dåligt och konkurerande kan jag tyvärr inte se.

Jag menar, det är ju faktiskt så att man själv får välja mellan A och B och det är upp till de som driver en site att, om de så önskar, se till att så många personer som möjligt kommer till sin site. Detta uppnås ofta av att önskemål kommer in, omröstningar görs och att man hänger med i forumet och läser och ser vad medlemmarna tycker om sidan. Vet man om att man har en bra sida ska man inte vara rädd för konkurrens, utan se möjligheterna att utveckla och göra ens egen sida bättre. Jag råder till läsning på konrurrensverkets hemsida om just detta fenomen: http://www.kkv.se/konkurrens/konkurrens.shtm Jag är medveten om att texten där inte passar in till hundra procent, men i stort är det. Man borde inte begränsa länknigar till fler forum, som dessutom är på svenska, tvärtom!

Vill man ha en stängd värld där allt alltid är som det är, eller vill vi se denna underbara blöta värld utvecklas?

Jag själv hoppas på det senaste och att fler ser möjligheterna och inte bara begränsningarna! Var objektiv! Tänk possitivt! På detta sätt kan vi alla göra ett bra forum ännu bättre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja laggeman det är ju perfekt i teorin men låt säga att det startas upp 10 likadana sidor som alla slåss om de små medel som butikerna är berädda på att spendera på reklam för tro inte att de 10 dubblar sin reklambudget om det dyker upp 10 sidor! Med de små medel det då blir tillvar och en tror du att det i längden går att bedriva en bra verksamhet? Att någon hakar på en bra idé och försöker skapa något liknande förekommer i alla branscher så det är inget nytt men att använda konkurenntens sida för att marknadsföra sig själv det är där det stinker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela den här tråden är Sverige i ett nötskal,ska man kasta paj så gör de i samma riktning.Låt grabben starta ett eget forum!! Different strokes for different folk´s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det var inte jag som startade tråden om ny om saltholk och jag raggar inte nya medlemmar här!

Min tanke var inte heller att sno saltvattensguidens logotyper utan att prova 4 olika i javascriptet som är gjort för 3 st.

Patrick på PWSS sade att jag kunde ta logon här för det var en bekant till honom som gjort den. Så då litade ju jag på det, men det är uppgjort nu mella n mig och wrang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Personligen tycker jag att Lysrörets "nya" urbota korkade signatur är anledning nog för uteslutning. Jag har nog aldrig varit med om nån som nochalerar Admin´s önskemål så till den milda grad....

jag nonchalerar inte den utan jag skriver bara ut sanningen, för den är väl knappast hemlig eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Vad är det jag skulle kränka med att jag bad dig ändra din signatur? och du skickar ett PM att jag kränker din rätt med att ha denna.

Kom med lag stadgard och paragraf som styrker detta

/Moderator

Finns väl ingen sådan lagtext om just detta, men det är en kränkning då du inte tillåter det bara för att det råkar vara konkuras. Alla andra får ju ha länkar till höger och vänster[dock inte till konkurerande sidor]. Men du kan ska ju egentligen inte ha sådan bestämmarrätt över det då jag faktiskt inte raggar medlemmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kanske lite andra avsikter med min eftersom de var en wiki sida av GPL typ, för er som inte vet det innebär så är de en sida som vem som hällst får kopiera från, så i bästa fall skulle någon eller några av artiklarna hamnat på sg tillslut.

wiki är en mycket bra modell. En helt nystartad artikelbas är tyvärr väldigt svårt att få igång, det krävs många artiklar för att folk ska använda det. Jag tänkte själv föreslå en wiki här på SVG. Ditt initiativ tycker jag hursomhelst är bra, speciellt eftersom artiklarna får kopieras fritt. Denna skillnad gör att jag anser att aquapedian inte konkurerar med ett forum i någon egentlig mening.

Jag skulle dock hellre sen en wiki integrerad med SVG. Jag tycker att det är enklare att ha dylika miljöer tillsammans, forum + wiki, och dessutom är wiki's editerings stöd är rätt krångligt och tar en stund att få grepp på. Forumen är bas för en diskution och wikin för referens.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl ingen sådan lagtext om just detta, men det är en kränkning då du inte tillåter det bara för att det råkar vara konkuras. Alla andra får ju ha länkar till höger och vänster[dock inte till konkurerande sidor]. Men du kan ska ju egentligen inte ha sådan bestämmarrätt över det då jag faktiskt inte raggar medlemmar.

Antar att du är mest tjurig nu och inte riktigt vet vad du skriver? Jag går in på www.ica.se nu, vänta lite..........Nää, ingen länk till eller annons för Konsum där. Jag provar en till www.volvocars.se, straxt tillbaka.........Nix ingen länk till Saab där. Konstigt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De artiklar jag har skrivit och de bilder jag publicerat i saltvattensguiden eller i andra sammanhang får inte kopieras eller redigeras fritt.

Jag tror inte en Wiki är en god idé för saltvattensguiden eftersom det finns många bra lösningar på flera av våra vanliga problem. Ibland får det bra att kombinera dessa lösningar ibland inte. Somliga använder vissa knep med framgång som andra inte vågar tänka på.

Jag kommer att fortsätta skriva artiklar för guiden när jag kommer på något bra och hoppas att många andra också gör så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Antar att du är mest tjurig nu och inte riktigt vet vad du skriver? Jag går in på www.ica.se nu, vänta lite..........Nää, ingen länk till eller annons för Konsum där. Jag provar en till www.volvocars.se, straxt tillbaka.........Nix ingen länk till Saab där. Konstigt??

nä men det beror ju på att de säljer för att driva in vinster. lite skillnad mot detta tycker jag.

Men nu är länken borta och nu orkar jag inte diskuter saltvattensakvariet.se mer.

låt tråden och allt begrav allt elände med den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De artiklar jag har skrivit och de bilder jag publicerat i saltvattensguiden eller i andra sammanhang får inte kopieras eller redigeras fritt.

Jag tror inte en Wiki är en god idé för saltvattensguiden eftersom det finns många bra lösningar på flera av våra vanliga problem. Ibland får det bra att kombinera dessa lösningar ibland inte. Somliga använder vissa knep med framgång som andra inte vågar tänka på.

Jag kommer att fortsätta skriva artiklar för guiden när jag kommer på något bra och hoppas att många andra också gör så.

Självklart kommer ingen kopiera dina texter, allt på SG är kopieringsskyddat och tillhör skribenten, personligen har jag inget emot om någon skulle vilja använda mina texter, det enda jag kräver är att om någon trycker dem iöver 100 exemplar så ska källan vara med.

Ev wiki är gannska svårstartad och måste ha kontroleras regelbundet så att uphovsräddat material inte hamnar i den men jag tror inte de olika åsikterna ställer till med så värst mycket probelem bara man tänker på och tydliggör att det finns fler åsikter än ens egen.

Exempel: Pär tycker man bör ja ett minimum av 10 % LS, säga att Erik tycker man bör ha minst 30 % och evert tycker man klarar sig utan.

Artickel:

Ett saltvattensakvarium bör innehålla 10 - 30% för att få en jämn nitrit och nitrat förbrukning, Om man inte vill eller om man inte har tillgång till ls kan man ersätta stenen med ett nitratfilter baserat på svavelkulor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja laggeman det är ju perfekt i teorin men låt säga att det startas upp 10 likadana sidor som alla slåss om de små medel som butikerna är berädda på att spendera på reklam för tro inte att de 10 dubblar sin reklambudget om det dyker upp 10 sidor! Med de små medel det då blir tillvar och en tror du att det i längden går att bedriva en bra verksamhet? Att någon hakar på en bra idé och försöker skapa något liknande förekommer i alla branscher så det är inget nytt men att använda konkurenntens sida för att marknadsföra sig själv det är där det stinker.

Om jag som företag ska marknadsföra min verksamhet så är jag inte så dum så jag inte kollar upp sidan som erbjuder plats innan jag bestämmer mig för att satsa på just den. SG är väl etablerad och om man endast har en reklambudget som tillåter att annonsera på en websida, så hade jag lagt pengarna där det självklart är flest frekventa medlemmar. Jag är helt övertygad om att de som annonserar här också gör precis samma sak.

Vad är det som är fel att marknadsföra sin egen sida på en konkurents (om man nu kan kalla det i detta fallet)?

Det står inget om detta i reglerna och då måste det ju vara tillåtet, eller?

Det är ju faktiskt upp till var och en att själva bestämma vart man vill lägga sin röst och göra den hörd. Inom andra brancher så är det ofta flera sidor som sammarbetar för att öka antalet medlemmar och läsare på båda sidor, detta gynnar som sagt alla parter då nya människor som hittar till den ena sidan också hittar till den andra genom att hitta länk till den andra.

Det börjar nästan likna en mobb det här, när medlemmar aktivt uttrycker sin vilja att utesluta andra medlemmar pga vad som står i signaturen. Min uppmaning är att antingen så tas möjligheten till signatur bort så slipper vi allt tjafs, eller så skriver man en enskild sinaturregel om vad som får och vad som icke får stå i denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag som företag ska marknadsföra min verksamhet så är jag inte så dum så jag inte kollar upp sidan som erbjuder plats innan jag bestämmer mig för att satsa på just den. SG är väl etablerad och om man endast har en reklambudget som tillåter att annonsera på en websida, så hade jag lagt pengarna där det självklart är flest frekventa medlemmar. Jag är helt övertygad om att de som annonserar här också gör precis samma sak.

Vad är det som är fel att marknadsföra sin egen sida på en konkurents (om man nu kan kalla det i detta fallet)?

Det står inget om detta i reglerna och då måste det ju vara tillåtet, eller?

Det är ju faktiskt upp till var och en att själva bestämma vart man vill lägga sin röst och göra den hörd. Inom andra brancher så är det ofta flera sidor som sammarbetar för att öka antalet medlemmar och läsare på båda sidor, detta gynnar som sagt alla parter då nya människor som hittar till den ena sidan också hittar till den andra genom att hitta länk till den andra.

Det börjar nästan likna en mobb det här, när medlemmar aktivt uttrycker sin vilja att utesluta andra medlemmar pga vad som står i signaturen. Min uppmaning är att antingen så tas möjligheten till signatur bort så slipper vi allt tjafs, eller så skriver man en enskild sinaturregel om vad som får och vad som icke får stå i denna.

Gör ett plakat som det strå Åhlens på och ställ dig i en NK butik så får du se hur OK det är att göra reklam hos komkurenten.

Yttrandefriheten är gannska begränsad när man står på någon annans mark.

Det hör till vanligt vätt, och om man ska göra reklam krävs det tillstånd från ägaren. om det inte var så skulle de här landet bli en Anarki.

Så åter till första inlägget, man kanske borde tydliggöra reglerna, eftersom de tydligen kunde missupfattas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en grundläggande moral om vad man gör och inte. Denna tråd startade jag för att jag tyckte att det saknades en egentligen självklar regel som jag såg det. Anledningen till att jag uppmärksammade detta var en tråd som naturliga skäl behövde raderas i natt.

Sedan tycker jag att det är tråkigt att du Laggeman tycker att det är OK att uttnyttja en hemsida för att skada densamma bara för att det inte exakt är förbjudet att göra så i reglerna för medlemskap.

Jag hoppas verkligen att alla andra som läser detta liksom jag är tacksamma över att guiden finns och är redo att värna om den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Jag hoppas verkligen att alla andra som läser detta liksom jag är tacksamma över att guiden finns och är redo att värna om den.

Följ instruktionerna här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6261 och ni sedan visar i era profiler att ni stöder SVG. Att ni stöder denna site betyder inte att ni motarbetar andra siter och forum!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I frågan om att motarbeta andra siter och forum ser jag det som en fråga om försvar för guiden.

I detta fallet ser jag det som illojalt att stödja denna sida. Inte genom att det är en konkurrent utom genom skaparens agerande. Att sedan denna skapare hävdar och säkert är övertygad om motsatsen tycker jag bara handlar om enfald och bristande förmåga att inse konsekvenserna av sitt eget handlande.

Det tycker jag är klart visat av det antal konflikter som personen ifråga varit inblandad i sedan han började skriva här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puh, det var många inlägg att läsa ikapp sig på i denna tråd. Jag ser inget skäl att lägga in nya argument eller repetera redan sagda argument. Jag väljer istället att uttrycka mitt stöd för Stigs m.fl. linje i denna fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

laggeman

Det börjar nästan likna en mobb det här, när medlemmar aktivt uttrycker sin vilja att utesluta andra medlemmar pga vad som står i signaturen. Min uppmaning är att antingen så tas möjligheten till signatur bort så slipper vi allt tjafs, eller så skriver man en enskild sinaturregel om vad som får och vad som icke får stå i denna.

__________________

som i lumpen en gör skit och alla ska straffas,en normal människa fattar väl vad passar sig att skriva i signaturen

förbannat tråkigt med detta,forumet har rullat på så bra länge nu,med respekt för varandra.så låt detta bara bli en parantes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv har inget emot att se länkar till andra forum här. Jag tycker dock att det är synd att man inte ska få använda yttrandefriheten som det ser ut här nu, utan att det ska uppfattas som att man attackerar och försöker skada SG. Jag själv ser ingen mening med att byta forum, jag är nöjd med SG som det är idag och hoppas på att den kommer fortsätta vara så även i framtiden. Men ska man vara begränsad av att använda sig utav ett forum bara för att det inte finns fler? Eller ska man tillåta uppkomsten av fler och få reda på det genom länkar från andra medlemmar? När man utökar antalet medlemmar ökar man också antalet åsikter. Att saker och ting har varit som de är en längre tid är inte det samma som att det kommer vara så i framtiden. Man måste inte hålla med om allas åsikter, men man måste respektera dem. Vill man inte se på mina åsikter objektivt är det upp till var och en, men jag hoppas att trångsyntheten någon gång släpper på de som anser att bara för att man inte har samm åsikter därmed ska uteslutas ur "gruppen". Se detta lite som en ögonöppnare. Det finns fler forum att välja bland helt enkelt! Ska man inte få den chansen att välja då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med crille, kan ni inte bara släppa detta och diskutera normalt på forumet igen :) Dom två senaste dagarna har det nästan bara handlat om detta, kan vi inte försöka få tillbaka den normal stämmingen här inne igen och lägga detta bakom oss :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Watter. Jag startade denna tråden för att jag ville ha en grundläggande disskussion om vad som är lämpligt på ett forum eller inte. Och att detta skall regleras genom reglerna för medlemskap.

Eftersom jag tyckte att för mycket på forumet handlade om detta livade jag upp min gamla tråd "boktipset" i dag. Kan inte ni andra som också tycker att denna tråd börjar bli olustig liva upp andra trådar som handlar om Saltvatten och därmed handlar om det vi gillar mest. Jag tycker det varit för mycket negativt här på guiden ett par dagar nu med glasburkar och gift. Kan vi inte börja skriva mer om vårt egentliga intresse igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...