Gå till innehåll

Regler


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Inte för att vara sådan, men börjar inte den här tråden spåra ur lite.

Handlade inte den här tråden mer om reglerna på forumet än priserna på salt ;)

men bra att det diskuteras regler och vad man bör och inte bör göra. Endast på det sättet och med aktiva medlemmar fortstter det här forumet/saltvattenshobbyn att utvecklas och blomstra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Lysröret: Jag funderade litet innan jag skrev ordet NU. Här är några av mina tankar.

1. Jag vill inte att ditt agerande skall skapa en mall för att andra senare skall kunna säga "Lysröret fick ju göra så".

2. Jag känner mig inte helt säker på om du kommer att hitta på andra sätt att skada Saltvattensguiden.se i framtiden. Du är ju inte känd här på guiden för att alltid tänka efter innan du skriver. Att se dig som admin på ett annat forum och inte ha någon som övervakar ditt handlande där gör mig fundersam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Lysröret: Jag funderade litet innan jag skrev ordet NU. Här är några av mina tankar.

1. Jag vill inte att ditt agerande skall skapa en mall för att andra senare skall kunna säga "Lysröret fick ju göra så".

2. Jag känner mig inte helt säker på om du kommer att hitta på andra sätt att skada Saltvattensguiden.se i framtiden. Du är ju inte känd här på guiden för att alltid tänka efter innan du skriver. Att se dig som admin på ett annat forum och inte ha någon som övervakar ditt handlande där gör mig fundersam.

Så med ren klartext säger du något i stil med följande:

Lysröret är här för att skada saltvattensguiden.se.

Jag litar inte på dig lysröret. Du och ditt beteende kan göra att andra medlemmar får samma dåiga beteende som du.

Sen säger du att jag saknar en övervakare bara för att jag är administratör och inte kan ha någon som är över mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Vill bara göra klart att Drakfisken.se för tillfället inte betalar för annonser på någon sida. Att min banner ligger på www.saltvattensakvariet.se gör mig inget, men se det inte som att jag stödjer något tillvägagångs sätt.

Mvh

Hans

du svarade i ett mail för ca 8 månader sedan att du ville prova de 2 kostnadsfria månaderna för att sedan utvärdaera om du du ville fortsätta med en prenumeration.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phuu det var mycket att läsa hoppas att man får med allt.

Ja jag har inte sagt eller antydigt att lysröret skall bli kickad pga av detta.

Jag som wrang men även admin & Moderator ibland är inne på andra forum. Inte för att snoka eller på nått ta medlemar just för att kolla om det skrivs nått annat intressant som inte tas upp på denna sidan.

Alla artiklar är välkomna att antingen skickas till admin@saltvattensguiden och bifogade bilder så lägger jag in dessa. tackar verkligen för de som kommit in med tiden. Kan starta upp en tråd om det är intresse

Vi alla kan hjälpa till med en artikel så blir det snart mer på sidan.

Ang Stämmningen så tycker jag att det varit en bra lugn vår försommar på sidan. Visst viss mothugg försekommer alltid då ett forum och skrivft kan upplevas olika. Skulle man uppleva att det är tråkigt så hör av er eller skicka ett PM att ni känner er drabbad.

Lösningar är till för att lösas. Blir det problem så löses detta och vill verkligen inte tappa medlemar om någon blir trampad på tån

Jag försöker svara så mycket jag kan både för nya som gamla. Men kanske inte alltid som man får upp ögonen på just en tråd lätt att missa lite.

Innan på mitt förra jobb så hadde jag tillgång till Internet och kollade in på forumet hela tiden då det fanns möjlighet. Nu så blir det bara innan 05.15 på morgonen å som tidigast 15.30 så blir som jag skrev att man lätt missar något. 100 nya inlägg sedan 05.15 så med hjälp utav mina moderatorer och medlemar hoppas jag att all hjälp försekommer.

Ang annonsörerna så har jag pratat med dom om detta. Svårt att stå med båda benen på jorden och vara alla till lags, men visst skall vi vara rädda om våra lokala affärer. Känner dom ej sig nöjda med sidan trotts all snack om webbutikerna så får vi lösa detta.

Jag är alltid öppen för förslag och förbättringar

Så fortsatt trevlig ton och gemenskap på denna sidan!

mvh

Christian Wrang, Admin & Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dyra svenska butiker borde nog tänka till ang hur dom ska lyckas i framtiden. Att erbjuda exakt samma vara som nätbutiker fast till ett vesäntligt dyrare pris funkar inte i längden ... se bara på sportfiskebutikerna som går sämre och sämre. Dom ligger nog nåt år före akvariebutikerna med sin internethandel. Alla (mer eller mindre) tvingas in i det förr eller senare.

Tror svenska butiker skulle tjäna på att dumpa priserna på ex förbrukningsmaterial och satsa på merförsäljning när folket kommer in i butiken. Jag menar ... finns en butik i Stockholm (nämner inga namn) som säljer 10kg salt för nästan 1000:- när man får 25kg av samma produkt för 800:- på nätet/i annan butik.

Kan hålla med att det skiljer i pris på våra butiker men forumet e inte någon leta billigast funktion för mig iallafall,att sedan nätbutiker e billigare än butik med personal och levande e väl ganska självklart.Jag tycker bara att det e lite väl mycket tjat om priser ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

jag tycker att det är olyckligt att det fanns en gråzon för lysröret att handla i men jag måste säga att SVGs regler känns lagom för ett forum av denna typ. T.ex. ReefCentrals regler om att man inte får länka hur som helst till externa resurser och liknande "begränsningar" av forumen blir ofta konstlade och folk finner vägar runt dem.

Jag har inte annat än känt mig välkommen här på SVG. Jag kände mig inte utestängd som nybörjare även om det märks rätt fort att det är ett ganska tajt gäng här. SVG är trots allt väldigt litet. När jag kom hit kändes RC som mitt hemma forum för kunskap och erfarenhet rörande salt. Det dök snabbt upp intressanta trådan om "nydanade" tankar inom nanos på ett sätt som amerikanerna inte är bra på. Jag märkte rätt fort att dylika tankar inte var nya även på RC men debattklimatet på andra sidan pölen är inte riktigt sånt att folk skriver allt. Bla Eric Borneman hade byggt ett sånt kar som jag tänkt men det var inte allmänt cirkulerat och iden dömdes snabbt ut när andra drog lyfte den. De erfarna tog inte tag i de och skrev. Mycket konstigt.

Klimatet här på SVG är hursomhelst väldigt tillåtande. Även om jag brukar kapa trådar och bli ignorerad rätt ofta, vilket inte gör nått jag startar en egena, så känner jag mig ändå hemma. Jag hoppas att denna historia inte ska leda till att reglerna stamas åt för mycket, även om jag inser det vettiga i de ändringar som föreslagits i denna tråd. Jag hoppas att vi kan återgå till de konstruktiva klimat som var här förut.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte mycket att säga till om i denna frågan egentligen, men eftersom flera har kommenterat sina första erfarenheter när de kom hit till detta forum så skulle jag också vilja göra detta.

I början så var jag mest inne och läste lite sporadiskt då jag inte hade en aning om vad det snackades om med allt vad kalkreaktorer och annat var.(Egentligen har jag inte det fortfarande...) Men detta blev till en nyfikenhet som gjorde att jag använde sökfunktionen mer och mer samt ändrade startsida från ett annat forum jag hållt till på i många år, men som invaderats av allt för många finnansikten (läs: tonnåringar som vet mer än mig) till just SG. Det som jag anser vara en fördel med flera forum inom samma kategori är att man finner sig mer hemma med vissa färger till exempel. Detta kan låta löjligt, men jag själv upplever det så. Jag har själv valt mellan flera forum i flera kategorier där jag säkerligen skulle fått samma/liknande information från mer än ett håll, men där sidans upplägg har varit avgörande för vilken sida jag "gått till". SG har ett utmärkt forum och Köp/sälj-avdelning, lite tunnt bland fiskarterna och korallerna kanske. Ibland tycker jag också att attityden mot nya idéer och tänkanden kan vara direkt nedslående och bittra. Men man lär sig ju inte enbart av att lyssna på andra.

Gör inget och du gör inga fel. Gör fel och du lär dig.

Men då har du i alla fall gjort något.

Att plocka från nätet har jag själv gjort, dock inte på forum jag är/har varit medlem på. Huruvida det förhåller sig i just detta fallet som det talas om i början av tråden har jag inget att anmärka på då jag inte varit med från början, och det var visst någon tråd som försvann?

Men jag brukar också tillägga när jag gör detta att det går bra att kontakta mig för att nå en lösning på eventuella problem. (Det flyter ju dessutom runt länkar till piratkopierat material bland PM'en här så alla är vi syndare på något sätt.)

Hoppas ingen tar illa upp, var i så fall inte meningen.

/Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med stig i hans åsikter. Det visar ju inte på någon större ödmjukhet när man inte tar bort sin länk under sin signatur efter påstötning från Wrang utan ändrar till Webplats dessutom med efterföljande mening "rädd för konkurans kanske" . Det visar bara vilken stor idiot personen ifråga är men det sistnämnda är min åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar inte riktigt tanken att utesluta folk men nu får du väl ge dig Claes???

Tycker du inte att det är konstigt att du råkar i luven med folk i tid & otid när ingen annan gör det

här förutom enstaka fall???

Är det fel på alla andra som gett dig 1000 chanser och sett mellan fingrarna på dina ibland idiotiska inlägg?

Tror du att alla bestämt sig för att trycka dit lysröret eller kan det kanske vara så att attityder

och nonsens inte går hem??

Vill inte utesluta dig, men gärna att folk läser din dumma signatur och att du bara ändrade länken, totalt nonchalant mot dom som jobbar med sidan.

Inte första gången som jag inte kunnat hålla mig att säga ifrån ditt trams. Måste bita mig länge i läppen innan jag bryr mig men det här är inte ok och jag hoppas folk hinner läsa innan du byter signatur.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att länka till ett eget forum i sin signatur kan inte jag se som ett regelbrott i sig, men om det förekommits av bannerstöld och annat ohyfs kan jag förstå tanken. Men att beblanda sig i vad som sker mellan två personer och deras korrespondens via mail eller PM är inget man ska göra anser jag ifall man inte har alla fakta framför sig. Man kan tycka att personer är idioter, det får stå för dem, men att skriva det rakt ut på ett publikt forum kan faktiskt anses vara personangrepp, och då är man inte en bättre människa själv.

Är det inte dags att denna tråden låses, då jag är säker på att den som skapade den har fått fram det han ville samt att det inte verkar som att något konstruktivt sker längre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Jag gillar inte riktigt tanken att utesluta folk men nu får du väl ge dig Claes???

Tycker du inte att det är konstigt att du råkar i luven med folk i tid & otid när ingen annan gör det

här förutom enstaka fall???

Är det fel på alla andra som gett dig 1000 chanser och sett mellan fingrarna på dina ibland idiotiska inlägg?

Tror du att alla bestämt sig för att trycka dit lysröret eller kan det kanske vara så att attityder

och nonsens inte går hem??

Vill inte utesluta dig, men gärna att folk läser din dumma signatur och att du bara ändrade länken, totalt nonchalant mot dom som jobbar med sidan.

Inte första gången som jag inte kunnat hålla mig att säga ifrån ditt trams. Måste bita mig länge i läppen innan jag bryr mig men det här är inte ok och jag hoppas folk hinner läsa innan du byter signatur.....

brukar jag angripa dig personligen eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Jag håller helt med stig i hans åsikter. Det visar ju inte på någon större ödmjukhet när man inte tar bort sin länk under sin signatur efter påstötning från Wrang utan ändrar till Webplats dessutom med efterföljande mening "rädd för konkurans kanske" . Det visar bara vilken stor idiot personen ifråga är men det sistnämnda är min åsikt.

Banner-grejen är utredd och den berodde på att wrang gjort PWSS nya banner, men inte den gamla.

Jag tycker att det är skitlöjligt att göra rabalder om en länk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Var står det att jag påstått det, MEN det är inte första gången det blir tjaffs och elände

med dig som huvudperson och tror du att det alltid beror på alla andra så får det stå för dig.

Vill nu fortsätta med akvaristik som jag är här för. Tycker oxå att det räcker..

bara för att det varit tjafs mellan mig och x betyder ju inte det nånting alls, eller?

vi är ju trots allt här för vår hobby, inte fär att gnagga på varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådant här är så tråkigt, men anledningen till att Lysröret startade ett eget forum måste väl bero på att han tyckte det fattades något?

Bortsätt från allt annat så kan jag hålla med honnom där, jag tycker artiklarna skulle utveklas mer i antal, de är otroligt hjälpande när man är "nybörjare", artiklarna var det första jag läste igenom när jag hittade sidan.

Efter ett tag märkte jag att det saknades informationen i dem så jag startade liksom lysröret en egen sida.

Jag hade kanske lite andra avsikter med min eftersom de var en wiki sida av GPL typ, för er som inte vet det innebär så är de en sida som vem som hällst får kopiera från, så i bästa fall skulle någon eller några av artiklarna hamnat på sg tillslut.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med sidan nu, bör ja ta bort den publika adressen kanske?

MVH Daniel Zippert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

__________________

--------------------------------------------------------

Får inte visa adressen till min webplats i min signatur för wrang som PMar mig om dettsa.

Rädd för konkurans kanske.

Vad är det jag skulle kränka med att jag bad dig ändra din signatur? och du skickar ett PM att jag kränker din rätt med att ha denna.

Kom med lag stadgard och paragraf som styrker detta

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det tycker jag inte daniel din sida avviker från denna och har ju inga annonsörer så här tycker jag inte att det ser ut som konkurerande verksamhet utan en länk som leder vidare mot det vi alla strävar efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det tycker jag inte daniel din sida avviker från denna och har ju inga annonsörer så här tycker jag inte att det ser ut som konkurerande verksamhet utan en länk som leder vidare mot det vi alla strävar efter.

instämmer ,bra komplement

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...