Gå till innehåll

Regler


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Jag läste igenom reglerna för medlemskap i forumet.

Jag saknar en regel för medlemmar på forumet:

Att arbeta för att skada Saltvattensguiden, ekonomiskt eller på annat sätt är oförenligt med medlemskap.

En motsvarande regel finns ju i stadgarna för de flesta ideella föreningar och de politiska partierna så jag ser en sådan regel som helt normal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nej, men om som medlem i ett forum tar kontakt med dess annonsörer för att konkurrera om annonsplatser gör man det i avsikt att skada detta forum ekonomiskt.

För mig är det samma som om man är anställd i ett företag och tar kontakt med dess kunder för att sälja liknande prylar själv. = Avsked på nolltid utan uppsägningstid eller avgångsvederlag.

Stjäl man dessutom layout eller text av upprovsrättskyddat material kan det vara grund för civilrättsmål i domstol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

att jag tog kontakt med annonsörerna var inte för att skada saltvattensguiden, utanför att försöka täcka mina ca 2500 kr som det kostat mig.

man kan ju dra vissa slutsatser av den här tråden....

moderatorerna stängde en och vipps så har det kommit upp en ny som handlar om saltvattensakvariet.se i grund och botten.

saltvattettensakvariet.se skadar inte saltvattensguiden.se eller dess medlemmar eller rykte. de har inte något med varandra att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag brukar ej gå in under andra svenska forum och ragga folk heller tex zoopet eller akvarieguiden.

Det tog mig många år att få igång sidan så någon snål sjuts etc bjuder jag inte på. Så utan att vara sur eller trångsynt. Så kommer alla svenska forum med saltvattensintressen tas bort och inga länkar till dess heller. Utlänska forum ser jag inte som några konkurenter.

I början så jobbade jag med egna pengar utan spons.

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utom att du är medlem i saltvattensguiden.se, kollat upp vilka annonsörer som finns och dessutom tagit kontakt med dessa. Vad beträffar stölden av de banners Wrang gjort för guiden är ju saken klar men i övrigt är jag inte lika säker. Jag ser det som att du är i en gråzon kanske det räcker till åtal, kanske inte, jag är ju inte jurist men jag har undervisat i datorkunskap DAA 1201 och försökt tala om för eleverna vad man kan hämta på nätet och inte.

Och enligt vad jag begriper är du på djupt vatten.

Men vi har ju ett antal jurister som medllemmar här på guiden som säkert kan detta bättre än jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste igenom reglerna för medlemskap i forumet.

Jag saknar en regel för medlemmar på forumet:

Att arbeta för att skada Saltvattensguiden, ekonomiskt eller på annat sätt är oförenligt med medlemskap.

En motsvarande regel finns ju i stadgarna för de flesta ideella föreningar och de politiska partierna så jag ser en sådan regel som helt normal.

Jag tog för givet att det fanns en sådan regel, men där ser man.. måste erkänna att jag inte läste igenom reglerna när jag blev medlem. tänkte att det väl "standardregler" som det brukar vara på den här typen av forum.

att jag tog kontakt med annonsörerna var inte för att skada saltvattensguiden, utanför att försöka täcka mina ca 2500 kr som det kostat mig.

Du måste väl ändå förstå att det ser lite dåligt ut att när du startar ett saltvattensforum och börjar fiska (ordvitsarn...) annonsörer från ett annat svenskt saltvattensforum?

och om det kostade dig 2500,- för webbhotell och domän så blev du lurad :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vet inte vad jag ska tycka men allt som gynnar våran hobby är till godo men samtidigt så undrar jag om det finns ett behov av ett forum till, ja menar vi är ju inte världens största land direkt och om alla här registrerar sig på det andra forumet då blir det ju ingen mening med det hela utan då är det ju bättre att hålla sig här än att flacka fram och tillbaka. Nä! saltvattensguiden duger gott som den är och jag har inget behov av något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

men hallå.

det finns ju inte särskilt många företag i sverige som riktar sig mot saltvatten, så vad hade jag för val?

ska jag be holmgrens bilar att sponsra mig eller?

En av annonsörerna sade att de gjort sin egna logotyp ovh jag fick lov att använda den av annonsören, men den biten har wrang och jag rett ut.....så varför tjafsa om det mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saltvattettensakvariet.se skadar inte saltvattensguiden.se eller dess medlemmar eller rykte. de har inte något med varandra att göra.

Nej, men som det ser ut just nu så går det mot att det blir två läger här; Lag Syd och Lag Nord.

Lag Syd tycker att du har handlat kriminellt och tänker hänga dig vid stora eken på galgbacken.

Lan Nord tycker att det är OK och har redan reggat sig på ditt forum och tycker det är en jättebra idé.

Var jag står? Jag är ytterst tveksam till något av alternativen.

Se det såhär;

Jag är nybörjare inom saltvatten, men vattenbiologi och teknik är redan ett inkört ämne, så steget över var för mig inte så otroligt långt. Jag försöker istället titta på gemene "newbie" som inte kan nånting.

Titta till exempel på bara en sån sak som domännamnen... För en nybörjare kan det verka mer lockande att söka sina nybörjarfrågor på Saltvattensguiden, då redan domännamnet i sig är självförklarande - det låter som att det är en guide, vilket det också borde vara.

Jag vill själv minnas då jag försökte febrilt hitta rätt i Internet-djungeln efter kunskapsföda, och det var det första jag tänkte på när jag såg domännamnet. Vad jag där hittade var en mindre utförlig lista över lite teknik/komponent-beskrivningar över produkter, vissa (för få!) med recensioner. En lista över lite vanliga fiskar/djur/koraller osv, men långt ifrån dom flesta man kan stöta på i en akvariebutik.

Så, som nybörjare känner jag att det finns lite mer att önska.

Sedan hela "newbie-grejjen". Ska vi nånsin kunna locka ytterligare publik till denna alldeles otroligt intressanta akvariehobby, så måste vi bli bättre på att skriva guider och förklaringar och slå hål på myten om att det är krångligt med saltvatten - en gång för alla!

Bra instruktioner minskar "bruset" i form av nybörjarfrågor på forumen. Att enkelt slå ifrån sig och be folk sök efter vissa sökord i forumet fungerar till kanske 10%, hittar folk inte det dom letar på en gång på nån informativ länk så ställer dom en fråga.

Jag anser såhär; koncentrera er energi på att skriva artiklar, nybörjarguider, lathundar osv osv, och sluta pajkastningen. Det är det som hjälper nybörjare på traven. Gärna en länk på allra första sidan som tar en till en nybörjarguide om man så vill.

Utbrytare i forum har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Många, om inte alla, blir väldigt sällan långlivade. Istället för att slå ner på personer som t.ex lysöret, så ge honom lite saker att pyssla med för att förbättra en redan så bra saltvattensida. Det är bättre med en bra sida, än med 10 dåliga...

Jag för min del kommer att betala in lite cash till SVG för dess överlevnad, så fort bara löningen trillar in. Jag har redan lärt mig mycket av att hänga här och jag hoppas på att fortsätta hänga här ett bra tag till. Den information och inspiration jag har fått genom att terrorisera med "newbie-frågor" känns nästan ovärderlig.

Förhoppningar på en vettig lösning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag tycker att vi alla kan få "tummen ur" och tex översätta lite artbeskrivningar man snubblar över, lägga in en recension på den nya teknikprylen man köper, kanske skriva lite guider och förklaringar osv.

är nybörjare själv, men börjar få liiite koll på läget iaf. men i början var det en riktig jäkla djungel med allt som hör den här hobbyn till.

själv håller jag på att skriva lite på en guide för nybörjare, så fort jag har plottrat ihop något vettigt så ska någon mer erfaren saltis på kika igenom den så jag inte har glömt något eller skrivit fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men som det ser ut just nu så går det mot att det blir två läger här; Lag Syd och Lag Nord.

Lag Syd tycker att du har handlat kriminellt och tänker hänga dig vid stora eken på galgbacken.

Lan Nord tycker att det är OK och har redan reggat sig på ditt forum och tycker det är en jättebra idé....

Jag är reggad i båda forumena och jag tycker defenitivt inte detta är en jätte bra ide! Jag tror inte så många andra heller gör det med tanke på antal inlägg i andra forumet.

Jag vill ha ett bra enhetligt forum men måste söka mig info där det erbjuds då jag är nybörjare. Tycker att alla kan visa sitt stöd för detta forum enligt denna länk! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9982

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att starta ett forum med samma upplägg, anonsörer och med en liknande adress borde inte vara förenligt med medlemskap i detta forum. Det råder ju inga tvivel om att målgruppen är densamma.

Att starta en sida med ett särintresse, tex clown odling, bläckfiskar, skivanemoner eller bara en akvariebeskrivning av sitt verk. Är något som kompletterar saltvattensguiden och bör uppmuntras och länkas till!

Så fort jag har hittat mina böcker om meterologi och lite formelsamlingar ska jag ska jag försöka få ihopp en artikel om uppvärmning och avkylning. För artiklar om allt är något detta forum kan bli bättre på. Lasse, Jsvärd, Ingvar och många till, skriv så pennan glöder, komplettera även med bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan hela "newbie-grejjen". Ska vi nånsin kunna locka ytterligare publik till denna alldeles otroligt intressanta akvariehobby, så måste vi bli bättre på att skriva guider och förklaringar och slå hål på myten om att det är krångligt med saltvatten - en gång för alla!

Bra instruktioner minskar "bruset" i form av nybörjarfrågor på forumen. Att enkelt slå ifrån sig och be folk sök efter vissa sökord i forumet fungerar till kanske 10%, hittar folk inte det dom letar på en gång på nån informativ länk så ställer dom en fråga.

Jag anser såhär; koncentrera er energi på att skriva artiklar, nybörjarguider, lathundar osv osv, och sluta pajkastningen. Det är det som hjälper nybörjare på traven. Gärna en länk på allra första sidan som tar en till en nybörjarguide om man så vill.

Utbrytare i forum har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Många, om inte alla, blir väldigt sällan långlivade. Istället för att slå ner på personer som t.ex lysöret, så ge honom lite saker att pyssla med för att förbättra en redan så bra saltvattensida. Det är bättre med en bra sida, än med 10 dåliga...

Förhoppningar på en vettig lösning...

Hej

När jag den 24/3 och 25/3 publicerade mina första inlägg på saltvattensguiden i H8RED:s tråd om sitt nanokar så blev det ganska tyst. Jag var "newbie" och visste inte om den "tråddiciplin" som var förhärskande, detta till skillnad från ZooPet där ingen direkt "äger" en tråd. Det viktigaste var dock att ingen överhuvudtaget besvärade sig att upplysa mig om detta. När jag inte fick någon respons beslöt jag mig för att starta en egen tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10737. Nu bröt helvetet löst. Folk förutsatte en massa saker och läste in saker i inläggen som inte fanns där och struntade i det som fanns. Nu var jag ingen nybörjare vad gäller vatten och fisk och kunde försvara mig ordentligt. Jag blev dock väldigt överraskad av reaktionen och andan som var på forumet. Jag hade en längre tid haft planer på att skriva lite om Nanokar och hade ett stående erbjudande av min gamle kompis Kjell Fohrman att skriva på ZooPet men valde att gå in på saltvattensguiden istället. Ett beslut som jag i början på april ångrade ordentligt. Jag fick till slut ställa frågan rakt ut om det var några som var intresserade att höra ett annat synsätt än det förhärskande? Jag fick ett jakande svar och beslöt att stanna kvar inom forumet.

Vi får inte skapa en anda som gör att folk blir rädda för att fråga - skriva - förklara för det är denna känsla som gör att andra forum startas eller att folk blir passiviserade.

Jag tror att våra moderatorer skulle kunna spela en större roll att hålla en positiv anda på forumet - via PM eller direkta inlägg. Jag tycker i för sig att man kan ha en viss "råhet" i jargongen men den måste alltid existera med en stor portion "hjärta". Man "jävlas" inte med någon man inte i grund och botten tycker om eller känner. Man bör vara "övertydlig" med hjälp av "smilies" att tala om att man skämtar.

Jag känner inte Lysröret men hans inlägg om belysning och belysningsteknik har varit vad jag fattar bra och mycket läsvärda. Mycket mer kunskap och erfarenhet än vad hans ålder indikerar. Är det så att han känner sig utanför här på forummet så bör vi andra (både gamla och nytillkomna rävar) tänka om lite så att vi inte i vår självgodhet stöter iväg folk som faktiskt kan tillföra även oss mycket kunskap.

Jag skulle vilja uppmana Lysröret och andra att stanna kvar på saltvattensguiden och delta i de disk. som finns här och att Lysröret inte uteslutes från vårt forum. Det som i sista hand avgör om saltvattensakvariet.se blir en hit är hur vi behandlar folk på Saltvattensguiden. ZooPet som har 14.000 medlemmar har en saltvattensdel men med mycket få inlägg och de som kommer då och då är från folk som också skriver på Saltvattenguiden. Orsaken till att ZooPet är små vad gäller saltvatten är att Saltvattensguiden har uppfyllt alla kriterier för ett bra forum och så tycker jag att det skall förbli.

Morphitz hade ett inlägg i en annan tråd som handlade om rädslan och jag tror att det är samma här. Känner någon rädsla för eller att det kan bli jobbigt att fråga eller påstå det eller det här i på forumet så är vi fel ute.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker att stämmningen går i vågor här,och det är nog ofrånkommligt med så mycket anonyma folk,nu tycker jag att det varit en kanonstämmning en längre tid,med massor av intressant läsning,om vattenkemi biologi,som jag tycker är bra att läsa,trådar om kylning o el,som jag inte är så intresserad av,men mycket bra o ingående för den som är intresserad,vodkatråden mm mm, så jag hoppas att vi kan köra på i den andan,då behövs inte fler forum.

tyvärr kan tonen mot nya vara jobbig,kommer ihåg när ingvar hellmalm började skriva här,då var det några som högg på vartenda inlägg han skrev,då visste folk väl inte vad han hade för kunskap,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla människor är inte kompatibla med varandra, detta blir väldigt tydligt på internet med den anonymiteten som finns på forum.. och det kommer man nog aldrig ifrån.

men ang nybörjare så kan man väl vara lite mer vänlig när en fråga ställs än att svara: "Sök, den frågan har varit upp en miljard gånger..."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror problemet också ligger i att den verkligen djupa informationen ligger väldigt djupt ingrävd i just vad som SVG verkligen består av - trådar. Det är ett oerhört tungt sätt att söka information genom om man är nybörjare. Det är lätt att det blir en "forum-jargong" som väldigt få är vana vid och sökfunktionen, visst, den är bra, men nybörjare använder sig definitivt inte av den.

Nej, jag tror ändå på att man försöker skriva fler artiklar likt dom som är på vänsterflanken på huvudsidan. Det finns så otroligt mycket kunskap i det här forumet, men egentligen väldigt få tydliga "pekare" som får utomstående (och faktiskt forumanvändare!) att kunna hitta rätt in i forumtrådar och liknande... Kanske en kunskapslista under en guide-avdelning?

Jag vet inte, svamlar mest just nu. :)

Tro för guds skull inte att jag inte är den som drar mig för att jobba, men oftast räcker tiden inte till. Just för tillfället håller jag dock på med en dokumentering av en annorlunda rev-pelar konstruktion som jag tänkte publicera "nånstans" när jag är färdig.

Någon kanske kan upplysa mig om hur man lämpligast kan lägga upp en artikel, med bilder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror problemet också ligger i att den verkligen djupa informationen ligger väldigt djupt ingrävd i just vad som SVG verkligen består av - trådar. Det är ett oerhört tungt sätt att söka information genom om man är nybörjare. Det är lätt att det blir en "forum-jargong" som väldigt få är vana vid och sökfunktionen, visst, den är bra, men nybörjare använder sig definitivt inte av den.

Nej, jag tror ändå på att man försöker skriva fler artiklar likt dom som är på vänsterflanken på huvudsidan. Det finns så otroligt mycket kunskap i det här forumet, men egentligen väldigt få tydliga "pekare" som får utomstående (och faktiskt forumanvändare!) att kunna hitta rätt in i forumtrådar och liknande... Kanske en kunskapslista under en guide-avdelning?

Jag vet inte, svamlar mest just nu. :)

Tro för guds skull inte att jag inte är den som drar mig för att jobba, men oftast räcker tiden inte till. Just för tillfället håller jag dock på med en dokumentering av en annorlunda rev-pelar konstruktion som jag tänkte publicera "nånstans" när jag är färdig.

Någon kanske kan upplysa mig om hur man lämpligast kan lägga upp en artikel, med bilder?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10797&highlight=att+l%E4gga+bilder

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10814

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade tråden var det just för att jag tyckte att reglerna för medlemskap på forumet inte var kompletta.

Att jag tycker att lysröret handlat i en "gråzon" innebär inte att jag tycker att han bör uteslutas nu. Han har ju uppenbarligen inte insett konsekvenserna av det han gett sig in i.

Men tydligare regler kanske kan göra att vi inte hamnar i en sådan här diskussion igen. Jag personligen vill inte gärna se en sådan tråd som den Wrang tog bort i natt.

Ramq: Jag är riktigt bekväm när jag skriver artiklar. Jag skriver dem i vanlig Word, infogar bilder på max 100Kb och formatlägger dem som jag vill att de skall se ut. Sedan mailar jag artikeln som en bifogad fil till Admin@saltvattensguiden.se och Wrang lägger in artikeln i exakt det format jag skrivit den.

Jag behöver inte fundera på radbrytningar eller bildmontering och sådant. Wrang fixar allt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det finns underlag i sverige för en sida till om saltvatten,men som SG har blivit på senare tid med ett lite råare språk om olika metoder,mirakel medel etc.så vore det bra om folk läste lite mera än att bara dissa varandras metoder.Lite mera fakta o förklaringar för det e nog en heldel nybörjare som har svårt att förstå allt på en gång.Sen tycker jag att vi borde ta lite mera hänsyn tillvåra annonsörer som degar för sina annonser här på sidan för det e många länkar till div billigare butiker som får gratis reklam hela tiden.En liten fråga Wrang vad säger dom som betalar för sin reklam på SG när det hela tiden e ett tjat om var man köper billigast i Tyskland.Det jagas så mycket i dag att snart e det nog till att köpa fisk o koraller på nätbutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

Att jag tycker att lysröret handlat i en "gråzon" innebär inte att jag tycker att han bör uteslutas nu.

senare eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

tyvärr kan tonen mot nya vara jobbig,kommer ihåg när ingvar hellmalm började skriva här,då var det några som högg på vartenda inlägg han skrev,då visste folk väl inte vad han hade för kunskap,

Detr är inte bra att tonen är för hård och då specillet inte mot nya medlemmar. Det är något vi alla måste förbättra. Att det blir mycket ifrågassätande när någon ny kommer in är inte konstigt för att man ska kunna ta åt sig vad den säger vill man gärna känna efter hur mycket den kan. Helt enkelt värdera källan. Hade det varit vetenskapliga texter vi skrev hade vi varit tvugna att ange källor för det vi skriver vilket blir jobbigt då erfarenheter är svåra att få med då.

Det Lasse tar upp är inte bra att man känner sig personligt på hoppad pga ålder eller annat oväsentligt. Hoppas inte jag är en som sårat någon på det sättet och skulle jag vara det ber jag den personen om ursäkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...