Gå till innehåll

Dags för hemmabygge o planeringen är...


Dave

Rekommenderade inlägg

... att bygga allt själv o drömmen ser ut så här:

Nu finns det de individer på detta forum som ofast skriver "det går inte" "det kommer aldrig o funka" antigen med eller utan förklaring varför. Ni behöver ICKE ge er input i denna tråd. Resterande intelligenta människor är välkommna med frågor o funderingar.

Jag tycker inte om o göra saker som alla andra, därför funderar jag på att bygga detta kar med ett djup på 45 cm och 120 i höjd o 120 i bredd. Det blir förstås mycket krångligare att limma sen sätta stenen där jag vill ha den o underhålla på botten. Men som en klock vän sa "bygg redskap som räcker så funkar det.."

Som det är nu i planeringen ska jag ha fisk och enkla mjukkoraller, när jag bygger hus om några år ska jag bygga ett nytt o då ska jag ha stenkoraller o den utrustning som tillhör.

Mitt akvarie ska vara som en korallvägg; jag ska fästa ett nät på baksidan ala Tedbs korallpelare o sen fästa plastkrokar i stenarna o hänga upp dem på väggen. Mellan stenarna ska 4 st marea stream 4400 LINK som ska blåsa till det rätt rejält i karet.

Ljuset ska utgöras av 3 st dubbla interpet 55W armaturer (mindre värme) där två 50/50 actinic, två daylight plus och två moonlight ska se till att fisk o koraller trivs. Moonlight ska jag ha igång separat före och efter de andra två för mjukare övergång mellan ljust o mörkt. totallt 330 watt. Ljuset kommer o räcka ner till botten men kommer inte placera koraller ca 40 cm från botten så det ska funka.

Har planer på peulleanrisfiskar som ska hålla koll på botten + några stjöstjärnor.

Skummare är planerat o bli en skimmerbeast 900 sumpskimmer LINK Dock funderar jag på en skimmerbeast 1200. Får se vad som blir, vill ha lite överkapacitet.

Uvc ska utgöras av ett Aquamedic 55 watt. Det är inte med på ritningen men ska in mellan ytavrinningen i sumpen och skummaren.

Sumpen har jag snabbskissat, ska ha refugium, två lampor o sandbädd + levandesten o caulerpa. Returpumpen blir nog en kraftigare åt 3500 hållet då det är rätt högt den ska pumpa.

Ytavriningen har jag haft till höger men beslutade mig för att till slut ha den i mitten o gömma den med sten.

Så långt är det planerat, får se hur det blir. Det är ett annorlunda bygge o det kommer att kräva en hel del arbete. Möbeln funderar jag på att svetsa till och fästa i väggen (tegelvägg). Får se vad jag gör.

Glaset får vara rejält tjockt med tanke på trycket, ska förstås ha "tvärslår" överst o sen en "saltkant".

Jag e mer eller mindre kär i gobies så det blir ett antal sådana, sen ska jag ha ett stim med green chromis. Men sen vet jag inte mer. Finns ett antal mindre dyra o fina fiskar man kan ha i stim så framtiden får utvisa vad det blir.

Planen är att designa o göra ställningen under sommarn, till hösten limma akvariet o sen under höst vinter köra in sten o vatten. Sen får jag se vart jag hamnar. Dock blir det en jeeevla massa foton om o när jag drar igång, så förbered er... hehe. Spank U

Akvarieritning-rakt-ytavriningmitte.jpgAkvarieritning-rakt-ytavriningmi-1.jpgAkvarieritning-rakt-ytavriningmi-2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är tveksam till Interpetrören. Den 24 wattaren jag hade över mitt nano var ingen direkt hit.

Jag skulle hellre använda 54w T5 som går in på längden av karet. Dels så får du större frihet att blanda lysrör för bästa färg och dessutom kan du få bättre reflektorer.

Jag hoppas du är medveten om att det behövs minst 15 mm glas för att stå emot trycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

grymt bygge!

Det positiva med höjden blir ju både storlekskänslan och att man inte behöver ha akvariet nere vid knäna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt blir det! Jag gnäller var gång jag ska gräva i det 80cm djupa karet (botten ser ut som f´n..) detta blir ju lite värre.

Jag tycker att du på fullt allvar ska ställa upp några papplådor med samma mått och lite naturtrogen inredning. Släpp sen ned en tvestjärt i botten och fånga den utan att svära. Klarar du det har du en ängels tålamod och ska defenitift bygga ett kar med måtten du har angett!

Jag skulle nog ha gjort möbeln 5 cm högre, har själv 58cm innerhöjd i sumpen och det begränsar urvalet av skummare plus att det kan vara svårt att tömma koppen om det är tajt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det verkar vara ett fräckt bygge. Funderar bara lite hur det skulle funka med att möblera med koraller på bakgrunden? 45cm é ju inte så brett å växer alla koraller uppåt så skuggar det varandra och bara den som trivs överlever.

Att klä in bakgrunden med nät och sätta fast LS med stripes är ett tidsödande projekt men kommer säkert bli fräckt detta här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 mm glas blir det nog o dyrt blir det med :( Men som sagt, gör inte enkla saker.. hehe..

Ne det blir att bygga tänger o annat o pilla på botten med av rätt mått. Ska faktiskt testa o bygga i papp för o känna på 120 cm höjden, inte omöjligt att jag går ner till 100 eller 80, gör det nog bredare isåfall. Tedb du har ju satt fast stenen i ett nät du har i mitten av ditt runda, slog du ner flickvännen ett par gånger under dina försök o få dit dem? eller satte du dem på plats innan vattnet kom i?

Sen wrang detta med korallerna var en bra tanke: så här då jag tänker på det nu blir det att sätta större stenar längre ner o mindre längre upp, försöka få till en slags trappa. 45 cm djup är lite, det bör jag nog fundera på om jag inte ska öka till ex 55 eller nåt. hm funderar... Sen sanden på botten ska jag försöka slippa meka med, låta mjukisarna växa som de vill, som de gör i naturen.

Sen ska jag kolla upp detta med T5 "långa" rör, har inte tänkt så mycket på just ljusbiten, mer sump glas o limning.

Sen hur mycket jag än spenderar så kommer jag aldrig slå Tedb. . .

Ja vi får se vart vi hamnar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stog i karet och satt dit dom och höjde ytnivån eftersom. <men på en av sidorna som jag gjorde sist fick de bli att fippla dit dom så gott de gick ståendes på en pall.

Klart du kan göra ett finare kar än mitt de e många som har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stod i karet... aha, då får jag hyra in en smal person isåfall.. haha. jag e 190 o väger 140 kg (muskler.... eller ja lite iallafall...) o nej: det finns inte många som har finare kar än dig. ICKE!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hey sunny, har läst om dessa dsb o mud o allt vad de heter, har mest läst att det finns så stora risker med det. får se vad blir. Ska dock ha liite sand som täcker botten bara. Men ska fundera på det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg på en amerikansk sida att Iwasaki hade MH-lampor i PAR utförande med inbyggd reflektor.

Går det att sätta en eller två av dessa riktade mot frontglaset kanske man kan få korallerna att växa framåt mer än uppåt. Det är ju många som fotat karet uppifrån för att många (de flesta) koraller visar bättre färg uppifrån. Kan man få uppsidan framåt vore det ju superhäftigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skippa sand och täck botten med Ls och bygg ända upp till ytan. Koraller längst upp kommer att skugga allt längre ner allmer de växer så där får du ha sådan som klarar av det sämre ljuset, de har tyvärr redan kommit i underläge eftersom de redan är på botten i ett sådant djupt kar men ha förtröstan det finns alltid något som passar där nere. Till de som är oroliga att du får svårt att nå ner till botten så finns det hjälpmedel i form av griparmar. Lycka till med bygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Ser bra ut!Du skriver att du gjort en snabb skiss på sumpen,ytavrinningsröret bör du ha vid skummaren.Sista kammaren där du har returpumpen gör inte den alltför stor,då får du stillastående ytvatten.Men du kanske ska ha andra filter där

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inspirerat mig att bygga lite högre enn jag hadde tänkt från början med mitt nya projekt. Det är skönt att det innte bara är jag som har unnderbara drömmar om hur ett akvarium kan byggas, detta ser jag fram emot att föllja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Ser bra ut!Du skriver att du gjort en snabb skiss på sumpen,ytavrinningsröret bör du ha vid skummaren.Sista kammaren där du har returpumpen gör inte den alltför stor,då får du stillastående ytvatten.Men du kanske ska ha andra filter där

Mvh Kjell

Tack! skriver in det i min logg över grejor att titta på. Sen blir det ett vitt filter o ett grovfilter. O sen kanske en 1200 pump för o driva runt vattnet där jag ser att det står still. Tack för påminnelsen. Sen börjar jag titta mer o mer på MH, dock har jag en rolig lägenhet i etage, o all värme stiger uppåt till sovrummet... Så jag får isåfall investera i en airkondition till sovrummet eller nåt.. hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja möjligheten finns, men har inte stort vardagsrum. Sen handlar det om att jag vill komma nära stenen då jag sitter utanför, i mitt nano 80 liters kan man se varenda liten detalj för stenen är så nära glaset. så runt 50 cm djup blir det nog, men inget e bokat. Får försöka mötas i mitten; lite mer djup o de största stenarna längst ner o små stenar längts upp, så blir det nog bra. Annars får jag väl skära av karet på mitten med dremeln eller nåt... hehe..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hello! det e inte så svårt att rita Jonas! Sketshup 5 heter programmet jag ritar i o det tog mig ca 2 timmar att göra denna bilden, utan tidigare erfarenhet av 3D. Hör av dig om du vill ha hjälp o tanka hem en testversion o lite länkar till flashfilmer där de visar hur man gör!

Sen detta med skummaren, den står längst bak, men längst ut mot kortsidan så jag kommer åt den från sidan. ska ha löstagbara sidor med dämpningsmaterial på. Ska kolla på skummarens höjd o sen besluta mig för hur hög möblen ska bli. har även en annan design där jag har ett skåp bredvid akvariet som Herr Svärd har.

Sen en annan fråga: Har skaffat UVC till mitt 80 liters, sedan jag satte igång det så har skummaren slutat skumma, det e ett tjockt skumm men inget "lyfts" ovan ytan. Sen återkom algerna i sanden, o mycket? ca 3 timmar efter jag startade uvc? Eller kanske det bara var dags för dem o komma? de har varit borta nu i 2 månader. Ska det bli så då man startar uvc? tänkte köra en vecka för o nuka parasiter etc. o sen köra då jag grejar i karet eller liknande.

Akvarieritning-rakt-ytavriningmi-7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...