Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Fototransistorn skall vändas för minmum utslag. Och sedan skall trimpoten stå nära max. Mellan minus på kondensatorn och fotioden mäter du ungefär 9k ohm.

Du mäter relativa värden. Fast med MH och lysrör går det att justera in den så att den visar samma som PAR- värdet. PAR är mängden srålning med våglängd mellan 400 och 700 nm. Denna mätaren har område från runt 200nm till ungefär 1300. Men IR-strålningen stoppas av vattnet.

Postat

Tack för all hjälp Stig!

Har nu provat den lite och oavsätt hur exakt den mäter just PAR så visar den ju i alla fall relativa värden. Fick mig en liten shock när jag blev påmind om den omvända kvadraten... Blir inte mycket ljus över när man kommer ned lite. Har för tillfället min T5 ramp väldigt högt upp, så kan utan vidare dubbla mitt PAR mot vad jag har nu på korallerna.

Nu måste jag bara komma på någon käck montering av sensorn på en arm så man kan mäta utan att stoppa ned hela armen, som inte ryms mellan kar och ramp när jag sänkt rampen :)

  • 1 år senare...
Postat

Hejsan,

Tänkte jag ville ha en ljusmätare då det verkar vara en kul pryl.

Så jag köpte alla prylar i artikeln, lödde ihop dem och testade. Antar att kalibreringen ska göras med dioden helt mörklagd?

Där jag stött på problem i kalibreringen är att den endast går ner mot -20.0.

(om jag sätter den på -10.0 så får jag mätvärde ca 130.0 under mina T5 (20k)rör).

Någon som har någon ide om vad som kan tänkas vara fel?

  • 2 månader senare...
Postat

Jag har den från Classe. Det är en Lux-mätare som bara mäter för människor synligt ljus och straffar våglängder som koraller/växter vill ha mycket av (blått och rött). Dom ger alltså lite lägre mätvärden i ett saltvattensakvarium som har väldigt blått ljus.

Men dom ger helt klart en viss fingervisning om hur mycket ljus man har.

Med min kalkylator kan man "gå baklänges" med ett uppmätt Lux-värde och välja rätt ljuskälla så får man PAR/PUR: http://www.defblog.se/LightCalculator/

  • 8 månader senare...
Postat

Det är många som bygger lysdiodarmaturer nu så jag bifogar en bättre bild på min ljusmätare.

post-1204-1446892230895_thumb.jpg

Det är kanske svårt att få tag i exakt rätt voltmetermodul men jag tror det bör gå att fixa ändå.

Stiften uppifrån och ned till höger på modulen är:

Minus batteri

Plus från strömbrytare

Minus in (mätning)

Plus in (mätning)

Dessutom behöver man ta bort decimalpunkten (Två grå lödningar till vänster om R6 har suttit ihop)

När det gäller kalibrering har jag upptäckt att det skiljer mycket i känslighet mellan olika fotodioder så man bör kalibrera mot en annan mätare eller ljusstandard. Jag räknar med att återkomma med en beskrivning av en billig standard med en Cree XML lysdiod snart.

post-1204-14468922308762_thumb.jpg

  • 1 år senare...
Postat (ändrat)

Hej Stig.

Hade tänkt att bygga en mätare enligt din konstruktion.

En fråga när det gäller lödningen av kabeln.

På din senaste bild tycker jag det ser ut som att du valt annan inlödning av kabeln än från ursprungliga konstruktion.

Den ursprungliga så ser det ut som du lödat kabel i "mittenbenet" på Trimpotentiometern samt på stift två uppifrån. Medan på nya bilden så ser det ut som du lödat in kabeln i översta och nedre stiftet och ingen i Trimpotentiometern. :smiley24:

Ser jag fel?

Lägger in din gamla bild.

Info.

Display jag köpte idag från Kjell verkar de bytt beteckning R6 till R7. R6 anges på ny plats ovan RA. Lägger in bild

post-1380-1446892743528_thumb.jpg

post-1380-14468927435379_thumb.jpg

Ändrat av Linnex
Postat

Det är kopplingsschemat som gäller.

När det gäller decimalkommat så har jag ingen aning om hur man tar bort det på den nya modulen. Jag har aldrig sett en sådan. Men du fick väl med en manual?

R6 är ju bara motstånd nummer 6 i schemat så det kan ha en helt annan funktion i denna voltmeter.

Men om jag skall gissa så skall byglingen till vänster om R7 bort. Kanske skall det in en bygling till vänster om R8 eller R9.

  • 4 månader senare...
Postat

Först vill jag bara säga tack till byggbeskrivningen! Fick gräva djupt efter mina kunskaper från teknologin i högstadet och en del sökande efter förklaring av vissa symboler i schemat men till slut gick det vägen och nu har jag en alldeles ny PAR-mätare. Har inte fått bort kommatecknet på displayen än men det är inte hela världen.

Kan nämna att elektrolytkondensator 100uF 67-805-30 är utgående på elfa men jag antog att 67-041-30 är motsvarande så det blev en sådan istället. Jag läste att syftet med den var att minska att mätvärdena fluktuerade kraftigt men jag märkte ingen direkt skillnad oavsett om den var inkopplad eller inte så nu kör jag utan. Kan fluktuationerna hänga ihop med vilket typ av ljuskälla som används vid mätningen? Eller kan det vara något som numera är inbyggt i den nya modellen av panelmätaren som dämpar något? Jag är väldigt oinsatt i ämnet så det är enbart vilda chansningar från min sida.

post-6803-14468929245735_thumb.jpg

När det gäller kalibrering har jag upptäckt att det skiljer mycket i känslighet mellan olika fotodioder så man bör kalibrera mot en annan mätare eller ljusstandard. Jag räknar med att återkomma med en beskrivning av en billig standard med en Cree XML lysdiod snart.

Hur går det med beskrivningen? :)

Postat

Fluktuationerna i mätvärdena kommer nog mest från rörelser i vattenytan. Och kondensatorn motsvarar den gamla typen.

Jag har inte haft tid att fundera på ljusstandard ännnu.

Postat

Skulle det vara möjligt att göra en grov kalibrering om man jämför tex som i mitt fall en Cree XP-G driven av två 1.5V AA på 10cm avstånd och ger PAR 45? Bara för att ge en ungefärlig riktlinje att utgå från?

  • 3 månader senare...
Postat

Tja, kan se vad jag har liggande. Om jag slänger ihop en så kanske jag kan skicka den till någon här med en riktigt kalibrerad mätare. När man har ett mätvärde att utgå från så kan man väl helt enkelt bara skicka runt den bland de som vill kalibrera sina ljusmätare.

Helt rätt blir det kanske inte men ungefär samma. Vi kan kalla det för SGPAR :)

  • 3 år senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postat

@stigigemla mfl
I videon nedan 
använder man denna sensor :http://www.apogeeinstruments.co.uk/sq-120-electric-calibration-quantum-sensor/
och kopplar ihop med en vanlig multimeter.

Min fråga: Skulle man kunna använda din diod - slang modell och koppla ihop med en multimeter som i videon ?
Dvs fototransistor, sladd, krympslang som man förbereder enl din guide, men istället kopplar in till multimetern.
Jag känner att min kunskap med kopplingschemor är ngt begränsad .. Kanske inte fungerar alls, men blev nyfiken på att fråga iaf. Tack på fh ..

 

 

  • Gilla 1
Postat

Nej inte på det sättet. Kanske, kanske med ett instrument som mäter Hfe för transistorer.

Man skulle behöva en kiseldiod med mycket större kiselyta. Men jag har inte hittat någon sådan utan filter för de korta våglängderna.

Postat (ändrat)

Verkar som att vissa artikelnummer ändrats el tagits bort.
Orkar du bara dubbelkolla så jag inte beställer fel grejer @stigigemla Tusen tack isf !!!!!!
 

Fototransistorn var svart men det är väl ngn skyddsfilm antar jag ?

 

Rätt elektrolyt ? : ( Om inte gärna förslag på rätt )
https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrolyter-100-uf-panasonic-automotive-industrial-systems-eeufm1h101/p/11070076

 

Rätt kabel ?
https://www.elfa.se/sv/audiokabel-foer-apparatanslutning-x0-080-mm-svart-bedea-0801-ca/p/15580485



På Clas ohlsson hittades inga artikelnummer knappt, men på conrad hittade jag:

Dvm Modul: ( istället för digital panelmätare )

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj4n5LJ1s7RAhVIBywKHTfUCDIQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.conrad.se%2FDVM-modul-210-VOLTCRAFT-DVM210-Inbyggnadsm%E5tt-45%2C5%A0x%A022-mm.htm%3Fwebsale8%3Dconrad-swe%26pi%3D126596&usg=AFQjCNEQvjC-HWZCtJuV_-qfWyo8p_w0Yg

Vilken inbyggnadslåda på Conrad ? ( du skrev inga mått va ? )

https://www.conrad.se

 

Ok med denna tryckströmbrytare ? :
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjOjbXk1s7RAhVIWywKHcebBJoQFggnMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.conrad.se%2FSCI-Tryckstr%F6mst%E4llare-250-V%2FAC-1%2C5-A-R13-40A-05BL-N%2FA.htm%3Fwebsale8%3Dconrad-swe%26pi%3D701065&usg=AFQjCNEpehrjdyoyqk-Yk6NYw9B1xWox6A

 

Denna batterikontakt:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj_0pOK187RAhVCCCwKHRAmAjIQFggyMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.conrad.se%2FBatteri-clip-1-9-V-blockbatteri-Emmerich-9V-I-Clip.htm%3Fwebsale8%3Dconrad-swe%26pi%3D624691&usg=AFQjCNGOOkdpeGhGERFpaaUwWlcS7SYqEA

 

Sorry för detta ;)

 

 

 

 

Ändrat av runstenen

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...