Gå till innehåll

DaTrucka's Första Saltvatten


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen kommit igång med saltet i mitt gamla ca200 lites sötvatten.(Igår lades första LS i karet):)

100X45X45 Modell panorama

Lyse 2x36w t8 + moonlight ala ClasOhlson i form av 4 lysdioder, skall uppdateras till 4xt5 eller 1xMH+2xt5

Returpump från sump NewJet2300.

Cirkulation Maxijet 1000 l/h.

Durso standpipe i avrinningshörna.

Sump 54 l med 3 kammare för skummare, returpump och refugium.(+ övrig framtida teknik)

Skummare beställt, blev en TerraNova Beast 400.

Har tillverkat ca 15-20kg egen Ls av cement å snäckskal, denna kar först legat i sötvatten å lakat ur i ca2mån, ph sänktes rejält med ättiksyra. Har inte problem med att ph går upp längre.

Kompletterar med ca 10 kg "äkta" LS.

Kosallsand skall införskaffas när stenen är inkörd.

Planerade djur:

1 Lysmata ambionensis (putsarräka)

1 -2 Calcinus elegans (eremitkräfta)

1 Gramma brasiliensis (Brazilian Gramma)

2 Amphision Ocellaris (Nemo)

1 Chrysiptera parasema (Yellowtail Blue Damselfish)

Någon sorts blennider eller goby

1 Zebrasoma flavences (Gul kirurg)

20 sniglar.

Koraller inte bestämt än, men kommer börja med lätthållna, tips emottages.

Går dessa ihop över huvud taget?

Ocellaris ett måste för att hålla GF- faktorn hög (Glad Fru/Glad Familj);)

Lite blider till er som är nyfikna på hur det blev. Tyvärr passade kameran på å pajja just nu, så det lär dröja innan det kommer nya bilder.

200.jpg

Såg ut såhär när jag hade sötvatten.

200salt 017.jpg

Ls Tillverkning.

200salt 008.jpg

Rören till standpipen har kommit, aldrig fel med medhjälpare.

200salt 010.jpg

Hål upptagning till standpipen.

200salt 015.jpg

Skåpet nästan färdigt. Vände panoraman mot väggen, tyckte det blev snyggare med rak ruta utåt.

200salt 016.jpg

Läcktest.

200salt 020.jpg

Avrinningen.

200salt 022.jpg

Automatpåfyllningen av osmos, modell classe.

200salt 024.jpg

Sumpen. Ytterfiltret hade jag bara för att ta bort kalkutfällningara från den egentillverkade Ls:en, filtret numera borttaget.

200salt 027.jpg

En del av den egna LS under moonlighten.Tyvärr får jag inte fram den riktiga effekten med skitkameran jag har.

Värden:

temp 25

salthalt 1.023

ph 8.2

La i den första LS igår, ca2.5 kg. Kommer mer i slutet på veckan.

All sorts kritik emottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har hört att man ska ha korallsand direkt vid uppstart om man ska ha det? Annars tar det extra lång tid vid uppstart. Sen tar det väl typ 6 månader för egen/död sten o bli levande? Ska bli kul o se ditt kar sen när du fyllt upp med sten. Det ser bra ut på bilderna. Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sweeet! ser ju bra ut! verkar ha teknikkunskapen o det e ju gott. Har du skaffat dig några vattentester? mäta ammoniak - nitrit/nitrat? Ser att du bor i götet, det e bra då har du ciklidleken i Lerum o Marinakvariet o handla hos, de gubbarna kan sina grejor. Hoppas kameran återfår livet! Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tester inskaffade:

Salifert:

Ph,

No2,

KH

Fick oxå en testväska med Seras tester av grannen som la ner sitt kar för ett tag sen innehållande:

pH

kH

NH4/NH3

NO2

NO3

PO4

CU

Ca

+en digital pH penna.

Vet att dessa inte är att lita på, men jag fick ju den gratis:nöjd:

Någon som har erfarenhet av vilka av Seras tester som är minst att lita på?

Något som saknas?

Angående sanden så har jag hört att det är bättre att vänta ett tag, men men alla har ju olika erfarenhet. Vad säger resterande experter om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt så ska jag ha refugium i sumpen. Ska jag "plantera" algerna och skaffa lyse i refugiumet redan nu eller ska jag vänta tills stenen i akvariet är inkörd?

Eller kan jag tillochmed ta algväxten som kommer vid start,(kiselalgerna, blågrönalgerna mm.) i refugiumet genom att tända en lampa över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite tidigt ute med denna fråga, men behöver bara skriva av mig lite, å förhpningsvis får man lära sig något oxå.

Somsagt så ska det dras i gång ett refugim så småningom (eller ska jag starta det nu?), men vet inte om jag vill ha Caulerpa, eftersom risken för massdöd av algen och därmed förpestning av karet finns.

Hittade en alg som verkar funka bra för amerikanara här.

Citat från sidan:

Green "Spaghetti algae" Chaetomorpha is one of the very best algae for nutrient export and plankton production in refugiums. It is fast-growing, non-aggressive and very stable and quite adaptable to a wide range of light. With enough water flow to keep the colony tumbling, Chaetomorpha will grow for almost any aquarist!

Någon som har erfarenhet av algen dom kallar för Spagetti alg (Chaetomorpha)?

Finns det någon i GBG-området man kan köpa av?

/Marko

Vore trevligt med svar denna gång!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till.

Karet e på knappt 200liter.

Returpump new-jet 2300 l/h, som blåser ut bakom stenen utmed bakväggen.

I karet sitter en Maxijet 1000 l/h som cirkulation.

Anser ni att det räcker som cirkulation till det jag planerat ha i akvariet?

post-2410-14468912874071_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till.

Karet e på knappt 200liter.

Returpump new-jet 2300 l/h, som blåser ut bakom stenen utmed bakväggen.

I karet sitter en Maxijet 1000 l/h som cirkulation.

Anser ni att det räcker som cirkulation till det jag planerat ha i akvariet?

Det borde räcka då man säger att det bör vara minst 10 ggr karets volym/timme. Dock vet jag inte om maxijet är idealisk då den har ett litet riktat utblås. Anväder du en sådan skulle jag rekomendera att sätta på en våggenerator.

Nu får proffsen hugga på mitt svar om jag har fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde räcka då man säger att det bör vara minst 10 ggr karets volym/timme. Dock vet jag inte om maxijet är idealisk då den har ett litet riktat utblås. Anväder du en sådan skulle jag rekomendera att sätta på en våggenerator.

Nu får proffsen hugga på mitt svar om jag har fel!

Hmmm...

En såndär Hydor Flo?

Har inte dom en anlutning för 16 eller 25mm rör?

Går ju ifs mecka en övergång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får räkna bort vad du tappar i cirkulation på vägen upp ifrån sumpen med din retur pump, men det borde ändå räcka.

Jag tycker därimot att man tappar VÄLDIGT mycket med hydorflo-munstyckerna.. så försök räkna med det i vad det egentliga flödet blir....

Håller med, du tappar mycket i effekt. Funderar själv att köra 2400 literspump istället för min 1100 som jag har nu, det e inte mycket fart i grejorna nu.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får räkna bort vad du tappar i cirkulation på vägen upp ifrån sumpen med din retur pump, men det borde ändå räcka.

Jag tycker därimot att man tappar VÄLDIGT mycket med hydorflo-munstyckerna.. så försök räkna med det i vad det egentliga flödet blir....

Enligt tabellen på retur pumpen ska den ge ungefär 1500 l/h på den höjden jag har, om man nu kan lita på tabellen.

Hydor flo munstycket hade jag ifs tänkt sätta på maxi-jeten, om den tar bort mycket av effekten får jag väl skaffa en pump till (eller sätta i en större). Dom e ju inte särskilt dyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det besvärligt att borra hålet själv, skulle behöva göra det själv i ett gamalt akvarium jag tänkte starta upp men jag vågar inte för jag är rädd att det skall spricka.

Borrade upp hålet med en dremel, använde diamantstiftet som som ser ut som ett uppochnervänt päron ungefär. Var inte så besvärligt, bara att ta det lite i taget och kyla mycket med vatten.

Sök på Dremel eller Dremmel i forumet så kommer det upp en del tips om hur det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det besvärligt att borra hålet själv, skulle behöva göra det själv i ett gamalt akvarium jag tänkte starta upp men jag vågar inte för jag är rädd att det skall spricka.

Nej det är inte svårt att göra detta och tar inte speciellt långt tid. Gäller bara att ha bra med kylning så går det lätt gjorde själv upp ett 43mm hål på 30minuter

Se även DIY - Att borra ett hål i akvariet med en "dremmel" maskin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man kompetterar med mer LS.Hade 3 kg redan tidigare.

Har varit i gång nu i knappt 2 veckor, och har inte sett tillstymmelse till ammoniak, nitrit eller nitrat, inga alger heller för den delen.

Startade upp med bakteriekultur eftersom jag har en del egentillverkad sten. Kan det vara så att kulturen fungerar så bra att jag kan ha i lite levande redan nu? Resterande familj "tjötar" ju.;)

Tänkte bara skaffa en putsarräka eller dylikt för att börja riktigt "soft" så man får igång basiluskerna ordentligt.

Vad tycker ni, kan jag stoppa i lite liv nu? Vad?

Kanske en korall? Vilken isåfall tycker ni jag kan skaffa? Någon mjukis kanske, som inte kräver mycket ljus, är nu uppe i 4 timmar ljus, 5 imorgon onsdag.

Värden:

Salt 1,022 Analog

Temp 26 Analog

pH 8,4 Digital

kH 15 Salifert (på väg ner, slant me bikarbonat påsen:sur: )

No2 0 Salifert

No3 0 Salifert

Nh3/4 0 Sera

Po4 0 Sera

Ca 440 Salifert

post-2410-14468912875758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...