Gå till innehåll

DaTrucka's Första Saltvatten


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Ni som har/haft BTN bakgrund i saltkaren fungerar det bra eller ska jag ta bort? Blir ju ett bra sätt att dölja lite teknik bakom. (pumpar, durso osv.) Kan ju tom användas som ytavrinning, slippa limma avrinnings hörna. Kan ju bara behålla hörnmodulerna oxå.

Den enda jag vet som haft en BTN i sitt saltkar är väl Wrang som hade ett Red Sea, självklart. Däremot har han tagit ut det av en eller annan anledning.

Trädrötter som den du verkar ha i ditt kar är ju inte riktigt "biotopriktigt", men fäster koraller och kalkalger på den kan man ju ha den som utfyllnad. Vad gäller modulerna så är det ju mycket enklare, dom kommer att bli täckta med kalkalger så färgen kommer att skifta till "det riktiga".

Vad som slår mig sådär är väl att du kommer få mycket svårt, alternativt omöjligt, att skrubba dom fri från kalkalger om du någon gång kommer på andra tankar och vill sälja bort dom. Tänk på eventuellt andrahandsvärde eller andra planer...

Jag har en stor "B"-modul som satt i Rio400-karet och det åkte ut handlöst. Passar inte alls in i den tänkt biotop jag planerade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Den enda jag vet som haft en BTN i sitt saltkar är väl Wrang som hade ett Red Sea, självklart. Däremot har han tagit ut det av en eller annan anledning.

Trädrötter som den du verkar ha i ditt kar är ju inte riktigt "biotopriktigt", men fäster koraller och kalkalger på den kan man ju ha den som utfyllnad. Vad gäller modulerna så är det ju mycket enklare, dom kommer att bli täckta med kalkalger så färgen kommer att skifta till "det riktiga".

Vad som slår mig sådär är väl att du kommer få mycket svårt, alternativt omöjligt, att skrubba dom fri från kalkalger om du någon gång kommer på andra tankar och vill sälja bort dom. Tänk på eventuellt andrahandsvärde eller andra planer...

Jag har en stor "B"-modul som satt i Rio400-karet och det åkte ut handlöst. Passar inte alls in i den tänkt biotop jag planerade.

"Roten" och all annan inredning som lavasten skiffer mm. kommer att åka ner i någon lämplig kartong naturligtvis.

Funderade oxå på det där med att ev sälja bakgrunden, grejjen e den att jag vann den i en tävling för ett tag sen så det gör inte så mycket om den blir täckt med kalkalger.

Det är en WoodRock bakgrund delad i 4 sektioner med stenformationer i kanterna och trä i mitten.

http://www.backtonature.se/sweden/woodrock.html

Min sista tanke är att endast använda hörnbitarna till att gömma pumpar o annat krafs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan lösning (Billiga fullösningar som jag gillar.. :) ) är att ta ett avloppsrör av lite större storlek, Dela det på mitten eller i 4 bitar och sedan pensla med epoxy eller den andra akvarielacken som jag inte kommer på vad den heter och sedan rulla hela klabbet i kalkstenskross.. Voila! du har ett fädigt gömme som det kommer att växa kalkalger på hur snabbt som helst..

Personligen tycker jag dock att det är jobbigt att gömma pumparna. De skall ju trots allt upp för service förr eller senare..

Coolt att du skall starta upp med en större tank.. Planera under tiden som din andra mognar. Se till att ALLT blir rätt med den nya så är det bara till att flytta över grejjerna om nått år när allt är klart.. :) (Bara en tanke på hur du skall lösa det. )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade oxå på det där med att ev sälja bakgrunden, grejjen e den att jag vann den i en tävling för ett tag sen så det gör inte så mycket om den blir täckt med kalkalger.

Det är en WoodRock bakgrund delad i 4 sektioner med stenformationer i kanterna och trä i mitten.

http://www.backtonature.se/sweden/woodrock.html

Hehe var det samma tävling jag var med i och kom på 5:e plats.

http://www.backtonature.se/sweden/contest2005.html

Pratade med Kjell och Charlie fick byta ut priset mot lite slimline bakgrunder så nu har jag 6st Slimline här på vinden.

Min kompis har skaffat ett Nanokar från aqua nature å ville ha en sådan BG i detta kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe var det samma tävling jag var med i och kom på 5:e plats.

http://www.backtonature.se/sweden/contest2005.html

Pratade med Kjell och Charlie fick byta ut priset mot lite slimline bakgrunder så nu har jag 6st Slimline här på vinden.

Min kompis har skaffat ett Nanokar från aqua nature å ville ha en sådan BG i detta kar

Inte den tävlingen, det var en bildomröstnings-tävling på Zoopet, där dom som röstade kunde vinna.

Snyggt kar du hade där förresten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittde ett krabbskal ungefär stor som en krona under ett gäng sten häromdagen, tyvärr låg det uppochner så jag kunde inte se om det var hårigt eller inte, undersidan var inte det. Brukar dom håriga vara det på undersidan oxå?

Bara att ta fram ficklampan... Grannarna måste tro att, den där Marko måste ha sniffat lite för mycket lösningsmedel på jobbet ;) ... och viola i kväll såg jag två lila klor som stack fram ur en håla och trevade efter något att äta på stenen, dessa var iaf inte håriga :) .

Får väl spana vidare och hoppas att jag får se hela krabaten, så man kan försöka artbestämma den.

F*n det här med saltvatten är ju s**t-kul, hittar massa nya kryp varje dag ju, så nu är man definitivt beroende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko!

Vad spelar det för roll om den är hårig eller ej? Är det inte viktigare om den ger sig på ex koraller?

PS Jag har en ficklampa som dagtid står på akvariet. ;) DS

Jooo... men en generell regel är väl att dom flesta med hår på är INTE revsäkra och tvärt om?

Naturligtvis finns det undantag, men det är väl åtminstone en riktlinje att gå på. Eller är jag ute och cyklar igen?

Ps. Det har jag med ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...