Gå till innehåll

DaTrucka's Första Saltvatten


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Det är ingen fara. Jag har mest kört med Coralife fosfatremover 2L ger jag 275:- för hos min lokale handlare och den aluminiumbaserad vilket innebär att den läcker tillbaka fosfaten när den är mättad vilket järnbaserade inte gör men priset är oslagbart och byter man bara ut den regelbundet så händer ingenting. Seachem ska inte läcka tillbaka något heller så jag tvivlar på att den är aluminiumbaserad den är ännu billigare här http://www.aquaristic.net/shop/index.php?sid=1a1767f1cfe63f9fd80c375560c99114&cl=search&searchparam=seachem+phos&searchvendor=

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har kommit över en 3liters hink med CalciumCarbonat i pulverform, fick hjärnsläpp, tänkte jag skulle blanda kalkvatten, men kom på att jag behöver ju ha CaciumHydroxid till detta. :snurrig:

Kan jag använda CalciumCarbonaten till något eller ska jag bidra reningsverket med extra kalk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag fått en del blögröna alger nu, (inte jätte mycket, men ändå) så var det dax för lite vattentester.

Temp 26

Salt 1,024

Ph 8,3

Kh 11,2

No2 0,01 (ungefär)

No3 0,2 (ungefär)

Ca ? (test tog slut mitt i)

Mg, Po4 och Si test har jag inget än, måste skaffa nästa gång jag e hos bengan.

Efter vad jag läst till mig under alla timmar på SG så tycker jag att jag inte borde fått dom blågröna algerna med tanke på dom låga nitrat värdena. Tja... låga å låga, dom e ju inte 0 iaf.

Men jag antar att den egna stenen fortfarande läcker fosfat, kan detta vara orsaken?

Hjälper det om jag släcker ner någon dag tro?

Har beställt AquaPhos, verkar ta tid innan det kommer.

Min euphyllia ser lite hängig ut ibland, den drar ihop sig ett par timmar i stöten för att sedan slå ut igen, i ett par timmar, för att sedan... ja ni fattar.

Kan detta ha och göra med den något höga Kh halten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter vad jag läst till mig under alla timmar på SG så tycker jag att jag inte borde fått dom blågröna algerna med tanke på dom låga nitrat värdena. Tja... låga å låga, dom e ju inte 0 iaf.

Men jag antar att den egna stenen fortfarande läcker fosfat, kan detta vara orsaken?

Hjälper det om jag släcker ner någon dag tro?

Ett fosfat-test vore ju på sin plats, då jag skulle tippa på att det är det du råkat ut för här. Vill du inte ha okontrollerbar algtillväxt så kanske det är på sin plats att begränsa belysningen lite, tills dess du fått ner fosfaterna till hanterbar nivå.

Vår "städpatrull" i algblomningen i 1920L-burken gjorde sånt rent hus att vi kunde driva på belysningen lite hårdare dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett fosfat-test vore ju på sin plats, då jag skulle tippa på att det är det du råkat ut för här. Vill du inte ha okontrollerbar algtillväxt så kanske det är på sin plats att begränsa belysningen lite, tills dess du fått ner fosfaterna till hanterbar nivå.

Vår "städpatrull" i algblomningen i 1920L-burken gjorde sånt rent hus att vi kunde driva på belysningen lite hårdare dock.

Alla tips emottagna.

Hittade Seras fosfattest, troligtvis ganska gammalt, provade ändå med detta och det gav inte utslag ens.

Då återstår ett par varianter.

Test kass. Troligt.

Fosfatet bundet i stenen. Syns inte på test.

Eller så har jag inget, men massa silikater.

Får försöka ta mig ut till lerum ikväll och shoppa lite tester.

Tillägg:

Någon som har erfarenhet av JBL:s tester?

Hur pålitliga är dom?

Hornbach har ju dom, så slipper jag dra ut till lerum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seras test visade nog inget när det var nytt heller, he he.

Skämt åsido. Tester blir sämre ganska fort tyvärr. Satsa på Salifert eller TropicMarin.

Jag hade höga halter av fosfat en gång efter att jag fått hem ett gäng LS. Alla koraller drog ihop sig, xenian nästan kolade... (kanske skulle testa detta igen då :) )

EDIT: Jag vet inte hur JBL:s tester är, kanske ngn annan som vet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer förmodligen bli anklagad för djurplågeri nu men jag måste bara tala om att mitt mg och calciumvärde är å helvete.

Jag tyckte att det såg ut som min xenia fragg var lite hängig. Så fram med test kittet.

Temp 26

Salt 1.024

Ph 8.4

KH 10

No2 0.1

No3 2

Dessa hade jag test till hemma, men tänkte att nått måste bara vara fel, så jag tog en ½ liters petflaska med mig till Saxmark, skulle ju ändå dit å hämta lite lysrör.

Och resultaten på tester tagna hos honom:

Blunda nu ni som inte vill se eländet.

Mg ~700 :sur:

Ca 120 :ledsen:

Så det blir ju definivt en tripp till bengan imorgon å shoppa lite TropicMarin - BioCalcium.

Så detta innebär att jag inte får gratis Ca med den egna stenen.:sur:

Detta borde väl innebära att karet börjar komma igång på allvar nu, iaf vad gäller den kemiska processen?

Så nu gäller det väl att börja skynda långsamt med tillsatser och vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag inhandlat en liten sten med ett par Discosoma sp.

Och när jag som bäst håller på att måtta in stenen på den plats jag vill ha den, så kryper det ut en liten svart-vit ormsjöstjärna på min näve, f*n va nära det var att jag fick en oönskad brun fläck i kallingarna;) , hade ju inte räknat med att få en liftare i den stenen.

Men kul är det, hoppas bara den överlever.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer förmodligen bli anklagad för djurplågeri nu men jag måste bara tala om att mitt mg och calciumvärde är å helvete.

Jag tyckte att det såg ut som min xenia fragg var lite hängig. Så fram med test kittet.

Temp 26

Salt 1.024

Ph 8.4

KH 10

No2 0.1

No3 2

Dessa hade jag test till hemma, men tänkte att nått måste bara vara fel, så jag tog en ½ liters petflaska med mig till Saxmark, skulle ju ändå dit å hämta lite lysrör.

Och resultaten på tester tagna hos honom:

Blunda nu ni som inte vill se eländet.

Mg ~700 :sur:

Ca 120 :ledsen:

Så det blir ju definivt en tripp till bengan imorgon å shoppa lite TropicMarin - BioCalcium.

Så detta innebär att jag inte får gratis Ca med den egna stenen.:sur:

Detta borde väl innebära att karet börjar komma igång på allvar nu, iaf vad gäller den kemiska processen?

Så nu gäller det väl att börja skynda långsamt med tillsatser och vattenbyten.

DaTrucka - hur gammalt är ditt akvarium - det var väl för någon månad sedan som du startade det och hade höga kalciumvärden. Dessa kalcium och magnesiumvärden verkar ju vara konstiga - är ni säkra på att det inte är felmätning?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka - hur gammalt är ditt akvarium - det var väl för någon månad sedan som du startade det och hade höga kalciumvärden. Dessa kalcium och magnesiumvärden verkar ju vara konstiga - är ni säkra på att det inte är felmätning?

MVH Lasse

Det har varit i gång ca 3 månader, tycker oxå det verkar galet med värdena.

Har beställt nya tester, kommer nästa vecka.

Uppdaterar när jag fått hem testerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lovade uppdatera värdena när jag fått testat om vattnet.

Ph 8.3

Kh 10

Mg 700

Ca 220

Tillsätter endast TM Bio-Calcium, väntar på magnesium och triple-buffer, borde komma imorron senast fredag.

Vilket rekommendear ni att jag höjer först? mg, ca, eller ska jag köra båda samtidigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det vore bra att byta ganska mycket av ditt vatten för att få upp värdena först - du ligger väldigt lågt om mätresultaten stämmer och det kan ibland vara svårt att buffra upp så mycket med tillsatser.

Mitt förslag är att du byter 20liter om dan i ett par veckor istället med t.ex reef crystals eller TM pro reef istället

men för att svara på din ursprungliga fråga så tillsätter man Ca och Mg samtidigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter du Clcium och Magnesium precis samtidigt så blir det grumligt. Utan ena först - vänta till dess det spritt sig i akvariet och sedan det andra.

Jag tror din saltmätare visar fel. Inget köpesalt har så låga värden och koraller slutar växa innan värdena blir så låga.

Kan du inte ta din saltmätare och sticka hem till någon med ett fungerande kar och kolla om den visar rätt där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter du Clcium och Magnesium precis samtidigt så blir det grumligt. Utan ena först - vänta till dess det spritt sig i akvariet och sedan det andra.

Jag tror din saltmätare visar fel. Inget köpesalt har så låga värden och koraller slutar växa innan värdena blir så låga.

Kan du inte ta din saltmätare och sticka hem till någon med ett fungerande kar och kolla om den visar rätt där?

ok jag missade att det var pulver, men det är bättre att blanda i sumpen än direkt i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte tillsätta TrippleBuffer, för TM Bio-Calsium trycker upp KH mer än nog.

Du kommer nog att få ligga på höga KH värden en längre tid (typ en månad),

innan du har fått upp Ca värdet till en lämplg nivå.

Jag skulle nog tillsätta så mycket Bio-Calsium,

men bara inte KH går över 15.

De dagar som man väntar på att KH ska gå ner, efter tillsatt Ca,

så kan du tillsätta Mg.

Lovade uppdatera värdena när jag fått testat om vattnet.

Ph 8.3

Kh 10

Mg 700

Ca 220

Tillsätter endast TM Bio-Calcium, väntar på magnesium och triple-buffer, borde komma imorron senast fredag.

Vilket rekommendear ni att jag höjer först? mg, ca, eller ska jag köra båda samtidigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter du Clcium och Magnesium precis samtidigt så blir det grumligt. Utan ena först - vänta till dess det spritt sig i akvariet och sedan det andra.

Jag tror din saltmätare visar fel. Inget köpesalt har så låga värden och koraller slutar växa innan värdena blir så låga.

Kan du inte ta din saltmätare och sticka hem till någon med ett fungerande kar och kolla om den visar rätt där?

Jag har 2 saltmätare och båda visar exakt samma, verkar otroligt att det är fel på båda. Men med mitt flyt skulle jag knappast bli förvånad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar värdena dra åt rätt håll igen med hjälp av TropicMarin tillsatser.

salt 1,024

ph 8,3

kh 10,2

ca 320

mg 1050.

Har ju haft funderingar på att bygga om mitt 375 liters malawikar till salt och använda 200an till sump.

Hur tycker ni att jag ska göra, börja bygga om nu, eller tycker ni att jag ska vänta tills jag fått nuvarande kar stabilt?

Min fundering är att det blir lättare att hålla 375an stabilare med tanke på att det blir ju nästan dubbelt så mycket vatten i systemet.

Visserligen kommer det dröja ett bra tag innan det blir klart, ska ju dra el och rör på ett riktigt sätt denna gången. Det kommer bli elskåp med dinskenor så man kan sätta in säkringar, timers, jordfelsbrytare mm. i detta skåp.

Ni som har/haft BTN bakgrund i saltkaren fungerar det bra eller ska jag ta bort? Blir ju ett bra sätt att dölja lite teknik bakom. (pumpar, durso osv.) Kan ju tom användas som ytavrinning, slippa limma avrinnings hörna. Kan ju bara behålla hörnmodulerna oxå.

Så skjut idéer på mig.

Just nu ser det ut såhär. Dock med lite mer fisk än vad som syns på bilden.

projekt375 084.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...