Gå till innehåll

DaTrucka's Första Saltvatten


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Har inhandlat en ny digitalkamera, så man måste ju prova.

Hittade dom första livstecknen på LS en idag, vet inte vad det är, men det växer iaf. Kan det vara en alg?

Har dock inte sett några djur, som maskar, krabbor, räkor eller annat.

post-2410-14468912876464_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 3 veckor senare...

Nu har jag haft min nitritopp, så jag antar att det är ok att börja befolka karet.

Börjar få lite bruna alger och vad jag tror kan vara blivande trådalger.(små 2mm tofsar/trådar).

Vattenvärden:

Temp 26

Salt 1.023

Kh 6.7

Ph 8

nitrit 0

nitrat 0

Ca 460

Vad tror ni, kan jag börja befolka?

Vad rekommenderar ni jag ska börja med?

Koraller (tåliga mjukisar), vilken sort? (Har lite dåligt med lyse just nu, 2x30w).

Fisk, vilken sort?

Räkor, sniglar?

Hur många av varje?

Bara koraller eller bara fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade värdena idag igen i brist på annat.

Salt 1.023

Ph 8.0

Nitrit 0

Nitrat 0

Kh 6.2 !! (salifert)

Ca 580 !! (sera)

Kh har gått ner stadigt dom senaste 2 veckorna från 10 till nuvarande 6,2. (Trots tillsats av bikarbonat). Senaste 2 dagar har det gått ner från 6,7 - 6,2

Ca sköt i höjden på 2 dagar från 460 - 580!!!

Uppenbarligen har jag något i karet som drar ner mitt KH och höjer Ca.

Visserligen har jag egen tillverkad sten, men har inte haft problem med värdena innan, förutom att jag fått hålla Kh uppe med bikarbonat. Ca har hållit sig mellan 440-460 innan.

Trots att jag tillsätter bikarbonater vill inte Kh gå upp, tillsätter bikarbonatet i osmosvattnet som jag har till autopåfyllningen. Detta vatten har ett högt Kh, säkerligen över 50. Dunstar ca 5L/v.Tillsätter inga andra kemikalier.

Karet är startat för 4 veckor sedan.

Någon som kan ha en ide vad jag kan göra för att stabilisera värdena igen?

Kanke börja blanda kalkvatten eller buffertlösning med Natriumkarbonat och NatriumBikarbonat istället?

Har inget Magnesiuntest, skall iförskaffas imorron.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att jag börjar få ordning på värdena nu.

Pep iväg till lerum för att inhandla mig ett Mg test, men killen bakom kassan säger att dom e slut, och man kan ju inte åka till lerum i onödan, så det fick bli dom första fiskarna till karet istället:) .

Det blev 2 st Pomacentrus coelestis eller Pomacentrus caeruleus.

Försökte googla lite efter dom men för mitt öga ser dom då likadana ut, och mina exemplar ser mer lila ut än dom bilder jag hittat.

Hoppas bara jag inte gjort något dumt iochmed problemen med värdena.

Om ni vill kolla in problemen jag haft kolla in denna tråd.

Tyvärr kan jag inte lägga upp bild på mina ex, frugan glömde kameran i Mjölby förra helgen :arg: , får inte tebax den förrän nästa helg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom digitalkameran är bortlånad kan jag ju lägga upp en filmsnutt.

Förmodligen kommer jag få på moppo av frugan nu när jag lägger upp denna på våran egna server, drar ju ner hastigheten på vårat bredband. Hon sitter gärna och spelar online spel som kräver en del bandbredd.

Filmen e windows media format och runt 50mb stor, så ha lite överseende och tålamod med att tanka ner den.

Den finns här.

Det verkar som dom trivs ganska bra, vet inte så mycket om deras betende men jag tycker det verkar som det är lek på gång:smiley22: , redan efter en dag i karet!!!

Kan ju vara lite gruff med. Där e lite luftbubblor och gojs som far omkring i karet, har inte fått tillverkat någon bubbelfälla än:sur:.

Håll tillgodo med denna halvtaskiga kvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
En fråga helt utanför denna tråd....

Vart kan man köpe dessa hyroflo munstyckerna

Verkat helt klart intressanta, funkar de bra ?

//Micke

Har själv inte fåt tillfälle att prova.

munstyckena finns i dom flesta välsorterade akvriebutiker, har för mig att dom finns på drakfisken och säkerligen hos pwss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tag i sånadär käck filterpåsar som man kan ha som bubbelfälla, men som syns så var det modell större, men inget som en sax och lite sytråd kan fixa.

bubbelfalla 001.jpg

Originalet

bubbelfalla 002.jpg

Klippt och ihopsydd.

bubbelfalla 003.jpg

Och på plats.

Den andra halvan som blev över använder jag tillfälligt till min egentillverkade skummare, eftersom den "riktiga" inte har kommit än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem den där växelgrejjen från kjell & co idag, verkar funka kanon bra, men jag skulle nog velat ha lite längre tid på växlingsintervallen på den, trots maxinställning så skiftar den varannan sekund. Får väl köra med den tills garantin går ut sen byter jag nog ut vredet på intervallen. Kör 2 Maxijet 1000 litare på den, och får hyfsade vågrörelser i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där kommer tyvärr käka upp dina pumpar. Att använda en vanlig pump som intervallpump brukar inte fungera något vidare.

Jag tror även att växelblinkern kan må dåligt i längden av att användas till elmotorer. då den inte är byggd för att tåla backströmmar och fasförskjutningar.

Den är ju avsedd för glödlampor.

Men du får hålla oss uppdaterade på hur det går, det vore ju en intressant lösning om det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Endast till glödlampor, ej för halogenlampor, lysrör eller liknande.

Lysrör, halogenlampor = induktiv last. De flesta akvariepumpar = induktiv last (alla som bygger på spole och magnetimpeller)

Testa den mot glödlampor så skall du nog se att maxintervallet är större än 2 sek.

Tror inte detta fungerar men tanken var god

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man koppla den till gamla turbelle eller andra luftkylda pumpar?

jerker

Vet ej men jag har för mig att den typ av motorer som fanns i väldigt gamla Eheim och Turbelle inte är induktiva laster men detta kan nog Stigigemla svara bättre på

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmmm...

Kom på detta med att pumparna förmodligen inte kommer må bra, så apparaten e bortkopplad. Hade nog varit skonsammare om det hade varit nån typ av "softstart" på intervallen. Men men, det var värt ett försök iaf.:smiley13:

Får väl lägga den i bra-å-ha lådan.

Testade först med lampor och intrvallet var inte längre för det.

Förövrigt var jag in till herkules och inhandlade ett par percula clowner, skitsöta.

Dom hade fått in en saltsändning idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan bekräfta detta?

Jag är hyfsat säker. Men som sagt, det finns kanske någon som kan säga bestämt.

Däremot vet jag att det finns de som säger att aluminium inte är farligt... (men jag tar inte chansen)

Testa annars "Aqua Phos" eller "Rowa Phos" istället. På "Drakfisken", exempelvis, finns bra priser på det.

Jag testade att köra utan "AquaPhos" ett tag, eftersom fosfaten låg på 0. Fosfaten gick inte upp, istället tog algerna hand om det och förökade sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...