Gå till innehåll

Behövs Skummare egentligen?


acuario

Rekommenderade inlägg

Den belastningen hade du klarat utan utan skummare, utan zeolith och filtrering. :)

När folk pratar fish only så blir det ofta 2 drakfiskar och 4 kejsare i 30cm klassen och då kan det behövas rejäl filtrering!

Planen är förutom dessa fiskar addera 2 st clowntryckare som är målet med allt, de andra fiskarna är bara rekvisita.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 år senare...

Väcker liv i denna tråd igen! Jag tror mer och mer att vi är grundlurade, man kan lika gärna köra utan skummare om man använder en bra biologisk filtrering, Nitratfilter, vodkametod, Zeolit, Jag stängde av min skummare för 4 månader sedan och inte ett enda problem med skitalger eller speciellt höga näringsnivåer, Vodka utan skummning! javisst inga problem. Thore Kjellberg har väl kört utan skummare i 1 1/2 år utan problem, Karet funkar lika bra utan som innan med skummare, Nitrat och fosfat, omätbart!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väcker liv i denna tråd igen! Jag tror mer och mer att vi är grundlurade, man kan lika gärna köra utan skummare om man använder en bra biologisk filtrering, Nitratfilter, vodkametod, Zeolit, Jag stängde av min skummare för 4 månader sedan och inte ett enda problem med skitalger eller speciellt höga näringsnivåer, Vodka utan skummning! javisst inga problem. Thore Kjellberg har väl kört utan skummare i 1 1/2 år utan problem, Karet funkar lika bra utan som innan med skummare, Nitrat och fosfat, omätbart!!

Jag har samma erfarenheter när jag nu kört utan skummare i drygt 8 månader. Ingen nitrat, fosfat etc och jag behöver väldigt sällan göra rent rutorna från alger. Varje gång jag sätter på skummaren så säger det pang och sedan har jag alger överallt. Jag har ingen aning vad det beror på men i mitt väl inkörda kar så har jag sett det här tillräckligt många gånger med samma tydliga effekter för att utesluta slumpen. Antingen så tillsätter min skummare näring till karet eller också rubbar den balansen på något sätt. För mig har en skummare motsatt effekt och det är kul att höra att fler upptäcker detta. Folk har nog dumförklarat mig mer än en gång då jag sagt att man kan testa att stänga av skummaren för att möjligen komma till rätta med problemalger men det bjuder jag på :) .

Jag ska tillägga att jag inte kör med några preparat/filter förutom osmos och aktivt kol i ett kar som varit igång i drygt två år med normal belastning, sand och levande sten. Jag rekommenderar alla nybörjare att använda skummare.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Betvivlar inte era erfarenheter. Ni har säkert rätt. Sitter och funderar på vad det betyder att starta utan skummare. I ert fall om jag fattat rätt har ni stängt av skummaren i väl inkörda kar eller hur?

Clownen att du får alger när du kör skummaren är ju mycket intressant. Mäter du redox? Ändrar den sig i så fall med och utan skummning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Betvivlar inte era erfarenheter. Ni har säkert rätt. Sitter och funderar på vad det betyder att starta utan skummare. I ert fall om jag fattat rätt har ni stängt av skummaren i väl inkörda kar eller hur?

Clownen att du får alger när du kör skummaren är ju mycket intressant. Mäter du redox? Ändrar den sig i så fall med och utan skummning?

Mitt huvudkar var väl inkört men mitt 60L och 30L har jag startat upp utan skummare eller mekanisk filtrering (även om en del av sanden, vattnet och LS kom från huvudkaret). Där upplevde jag samma sak med minimal algtillväxt och jag kommer inte ihåg när jag gjorde rent rutorna på dessa kar (bara från kalkalger varannan månad ungefär). I dessa fall kan jag dock inte göra en rak jämförelse eftersom jag aldrig kört med skummare i dessa. Det är även låg belastning och lite ljus över dessa kar.

Jag har inte någon redoxmätare men den står högt på önskelistan. Jag har inte märkt några symptom på låg syresättning och ärligt talat så tror jag inte skummaren gör så stor skillnad som många verkar tro om man har god cirkulation men det är lite det jag vill få svar på, inte minst på lång sikt och då främst på nätterna. Har man refugium med omvänd belysning så minskar man möjliga risker ytterligare. Jag är dock inte lika modig som Svärd och skulle inte våga köra vodkametoden utan skummare med låga näringsvärden (ser inget behov heller i mitt fall).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att alguppkomsten möjligtvis kunde vara en effekt eller bieffekt av icke förhöjda syrenivåer som kanske annars fås med skumning. Alternativt om förhöjda syrenivåer inte kunde konstateras kanske ph-relaterat eftersom man ändå får viss CO-luftning. Men det var bara tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat fundera på att börja köra skummarlöst oxå nu, eftersom min skummare knappt skummar ur något klägg längre, får ungefär en dl/vecka. Så jag ser ingen anledning till att köra den längre.

Frågan är dock om jag ska köra någon typ av mekanisk filtrering istället, typ filtrematta/biobollar i någon sorts korg eller liknande så dom är lätta att lyfta ur för rengörning, tanken är att dom ska kramas ur i samband med söndags sysslorna. Bonus blir ju att den hel del partiklar å annat bös fastnar i dessa.

Har dock ett litet problem med höga nitrathalter (~25) för tillfället, men tanken är att jag ska dra igång ett svavelfilter +tätare vattenbyten för att få ner dessa. Kör fn med nollnitratkorv men utan direkt kolkälla, fungerar sådär. Vodka har jag ingen lust att börja med eftersom jag inte är hemma varje dag och vill inte lägga ut kostnaden på en doserpump till. Svavel filtret är ju lätt att instruera frugan till att hålla ett öga/näsa på, om det luktar prutt, öka flödet lite. Utloppet från svavlet kommer ev gå över en bädd med calciumhydroxid för att höja ph igen, om behovet finns.(alternativt köra det genom korallgrus för att få med ca å mg oxå, men kör med balling nu för att hålla dom värdena uppe). Doserar oxå FM UltraOrganic och FM UltraMin-S 2ggr/v. Kör oxå med fosfatremover å aktivt kol.

Vad tror ni skulle det fungera?

Måste man köra med kolkälla om man kör skummarlöst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fimpade skummaren i 828L karet eftersom jag ville testa, den skummade inte lika mycket som på den tiden jag hade karet knökat av korall men jag ville testa att förlita mig på Zeoliten enbart och det har funkat, visserligen har jag inte så mycket fisk i detta karet nu men det finns exempel på andra kar med högre belastning som funkar kanon utan skummare. jag funderar på att fimpa skummaren i 600L karet också under 1-2 månader för att kolla mina teser där också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare slutade oxå skumma ett tag, stängde då av den ett par månader på försök.

Fick till slut cyano.

Satte igång den igen och den skummade fortfarande lika risigt så jag lät hela skummaren gå i en closed loop med ättika och vatten.

Och nu skummar den som aldrig förr.

Avskyr bruksanvisningar, men det står säkert utförligt underhållsinstruktioner för att den ska fungera optimalt.

För när jag körde igenom och rengjorde en till synes ganska ren skummare så skummade det ur en MASSA skit från karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att alguppkomsten möjligtvis kunde vara en effekt eller bieffekt av icke förhöjda syrenivåer som kanske annars fås med skumning. Alternativt om förhöjda syrenivåer inte kunde konstateras kanske ph-relaterat eftersom man ändå får viss CO-luftning. Men det var bara tankar.

Intressant Capote, men jag funderar på om inte skummaren snarare introducerar en hel del koldioxid i karet när gasutbytet ökar och på detta sätt göder algerna. Jag är medveten att kraftigare cirkulation bidrar till en koldioxidluftning men jag kan ändå inte släppa möjligheten att skummaren påverkar vattnet på ett annat sätt. Jag vet att de flesta källor dementerar detta och påstår att skummaren bara tillsätter syre men luftar ut koldioxiden. Men jag är en skeptisk jäkel som gärna simmar mot strömmen som många här vet :) .

Mina resonemang:

Lägre kar har generellt ett lägre pH och högre syrenivåer. "it is a fact that shallower bodies of water have slightly lower pH than do deeper waters. That's because they absorb more carbon dioxide because of their larger surface area and retain it because it is absorbed more easily than oxygen." http://www.saltcorner.com/sections/faq/Q&A/q&a11.htm

Detta beror på att ytan är större i relation till den totala vattenvolymen vilket påverkar både nivåerna av syre och koldioxid som jag förstått det. Skulle inte detta kunna vara samma scenario med en skummare? Mer gasutbyte genom skummaren borde väl därmed leda till mer syre OCH mer koldioxid? När koldioxiden väl kommit in i vattnet hjälper pumpar och god cirkulation till att lufta ur den igen men då kan en gödning av algerna redan har skett. Tester med marina makroalger och koldioxid har gett liknande resultat som för sötvattensväxter dvs en kraftig tillväxt med en snabb upptagningsförmåga.

Har man ett väl inkört akvarie med låga näringsnivåer och en biologisk filtrering som effektivt tar hand om det som skummaren suger upp ur karet skulle en möjlig koldioxidökning ge en nettoeffekt där koldioxiden har större effekt än den biomassa som karet redan kan hantera. Resultatet i ett sånt kar? Sätt på skummaren och du får mer alger. Det är det här jag ser som en möjlig anledning till varför skummarlösa kar som mitt kan ha mindre algproblem än om en skummare skulle användas. Det beror då självklart på hur effektiv den naturliga filtreringen är, hur stor belastning man har, hur mycket man matar etc.

Har man höga koldioxidnivåer inomhus med dålig luftomsättning skulle denna effekt kunna vara större. Jag vet inte om tester på möjliga förändringar i pH är tillräckligt för att bekräfta eller dementera det här. Att testa skummaren med insuget från utomhus luft med lägre Co2 halt kanske också är ett alternativ.

Ni är välkomna att dementera den här hypotesen, det är därför jag är här. När ni dementerat det så kan vi gå vidare till möjliga förändringar i näringsproportioner med och utan skummare som en möjlig förklaring :) .

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört utan skummare i de båda kar jag haft, 240L och nu mitt 934.

Jag ville få det att funka ändå, det jag kört i båda karen är 10% vattenbyte varannan vecka och Rowaphos, i mitt 240 så hängde det i en strumpa, nu kör jag det i en reaktor, låg belastning med 3 mindre kirurger och 5 mindre fiskar i ocellaris storlek i mitt nuvarade.

Algerna har ökat sakta men säkert medans jag har jagat efter ett gäng acanthurus triostegus, nu har jag fått ge upp tanken på att skaffa dem för ingen vill ta hem dem, och jag börjar mer och mer fundera på att skaffa en skummare.

Ska jag starta ett kar i framtiden så kommer jag köra med skummare i början tills korallerna har vuxit sig så stora att tillväxten på sps:erna konkurrerar på allvar med algtillväxten, för att sedan stänga av den.

De algproblemen jag har nu hade jag undvikit om jag haft tillräckligt med koraller i karet, jag kan ha fel men det är den tesen jag har just nu.

Nu får jag kämpa i uppförsbacke istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,mitt nya kar startade jag utan skummare,ca 80kg begagnad sten ,helt täckt med alger både levande och döda ca 1cm tjockt lager,ingen rengörning alls av stenen,det enda jag gjorde var att lägga i ca 10kg färsk sten och ca 30 sniglar,har bytt ca 100lvatten i veckan för att laka ur allt + dom ca 60kg grus jag slängde i,det har kommit olika sorters alger till och från ,mest när mh aldrig slocknade pga av en kass timer,provade med en skummare men då öka algväxten,samma när jag startade ett fosfat filter då satte det verkligen fart, det kommer fortfarande lite olika alger men inga alger jag inte vill ha, det enda jag har nu är ett fosfat filter och en kalkreaktor AC mod 2,fast jag satte på ett litet eheimfilter som jag har korallgrus i istället för granulat,två tunze 6060+ett snabbfilter,och att allt vatten går igenom en blåfiltermatta i sumpen,den har jag aldrig rengjort,det enda jag gjort är att minska mh från 15timmar till 8,värdet på fosfat och nitrat är omätbara,men det finns säkert lite näring kvar efer som caulerpan växer,men inte ohämmat,mvh stefan

post-1262-1446891437168_thumb.jpg

post-1262-14468914371942_thumb.jpg

post-1262-14468914372098_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tester med marina makroalger och koldioxid har gett liknande resultat som för sötvattensväxter dvs en kraftig tillväxt med en snabb upptagningsförmåga.

Länka gärna till sådana tester.

Såvitt jag vet har inte ens en tillsats av ren CO2 ur tub lett till en kraftig (om ens märkbar) tillväxt av makroalgerna, för att inte tala om CO2 ur luften. Men det vore intressant att se om det har hunnit ändras sedan jag sist kollade upp sambandet mellan koldioxinsprutning och algtillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka gärna till sådana tester.

Såvitt jag vet har inte ens en tillsats av ren CO2 ur tub lett till en kraftig (om ens märkbar) tillväxt av makroalgerna, för att inte tala om CO2 ur luften. Men det vore intressant att se om det har hunnit ändras sedan jag sist kollade upp sambandet mellan koldioxinsprutning och algtillväxt.

Leta du lite Patrik så hittar du nog information om det här själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett mycket enkelt sätt at kolla om det är över eller underskott av CO2 i vattnet. Man tar bara en pH test på vattnet och låter det stå (helst i ett annat rum) till nästa dag. Då tar man en ny pH test och jämför färgen.

Är pH lägre i det gamla testet var det underskott av CO2 och är det högre var det överskott.

Testet bör göras samma tid de två dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett mycket enkelt sätt at kolla om det är över eller underskott av CO2 i vattnet. Man tar bara en pH test på vattnet och låter det stå (helst i ett annat rum) till nästa dag. Då tar man en ny pH test och jämför färgen.

Är pH lägre i det gamla testet var det underskott av CO2 och är det högre var det överskott.

Testet bör göras samma tid de två dagarna.

Jag ska se om jag kan testa att cirkulera akvairevatten med och sedan utan skummare i en ren 70L behållare ett dygn och jämföra pH för att se om det ger en fingervisning. Om det stämmer att skummaren tillför koldioxid borde det medföra ett lägre pH och om det inte stämmer vilket de flesta källor hävdar borde pH istället öka. Ett annat alternativ kanske är att koldioxiden ujämnas så snabbt med omgivning att det inte uppstår någon mätbar skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycke intressant tråd..

detta kanske är lösningen till mina sakta framväxande alger, det senaste halvåret så har tillväxten ökat i samma takt som skummet i skummarn minskat. nu skummar den i princip inget alls. tömmer koppen var 3:e månad på sin höjd.. kör ATI BM

vatten och sten har vart igång i snart 3 år

ja kör 200kg ls på 700L vatten.

kör kalkmixer och en fluidized sandbed med sand (såklart :) ) och rowaphos i samma.. inga andra tillsater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycke intressant tråd..

detta kanske är lösningen till mina sakta framväxande alger, det senaste halvåret så har tillväxten ökat i samma takt som skummet i skummarn minskat. nu skummar den i princip inget alls. tömmer koppen var 3:e månad på sin höjd.. kör ATI BM

vatten och sten har vart igång i snart 3 år

ja kör 200kg ls på 700L vatten.

kör kalkmixer och en fluidized sandbed med sand (såklart :) ) och rowaphos i samma.. inga andra tillsater.

Testa och stäng av den en tid, just for the heck of it. Vem vet, du kanske får en överraskning liknande den jag fick med mindre alger till följd? På plussidan får dina koraller mer näring och du behöver inte mata lika mycket.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ett sand filter är ju i princip underhållsfritt,är lite 80tal men det funkar utmärkt,men det ska finnas porösa småkulor 2-3mm som man använder på samma sätt,det ska tydligen bli ännu effektivare,mvh stefan

dom säger att det ska vara bra till nått :)

ja har iof kört båda me och utan, och inte märkt nån större skillnad. varken till eller från

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leta du lite Patrik så hittar du nog information om det här själv.

Den info jag hittat som hastigast i Google Scholar talar emot din tes. Om du letat bättre och hittat - varför inte låta infon vara tillgänglig för alla här istället för att sitta och trycka på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man ett väl inkört akvarie med låga näringsnivåer och en biologisk filtrering som effektivt tar hand om det som skummaren suger upp ur karet skulle en möjlig koldioxidökning ge en nettoeffekt där koldioxiden har större effekt än den biomassa som karet redan kan hantera. Resultatet i ett sånt kar? Sätt på skummaren och du får mer alger. Det är det här jag ser som en möjlig anledning till varför skummarlösa kar som mitt kan ha mindre algproblem än om en skummare skulle användas. Det beror då självklart på hur effektiv den naturliga filtreringen är, hur stor belastning man har, hur mycket man matar etc.

Har man höga koldioxidnivåer inomhus med dålig luftomsättning skulle denna effekt kunna vara större. Jag vet inte om tester på möjliga förändringar i pH är tillräckligt för att bekräfta eller dementera det här. Att testa skummaren med insuget från utomhus luft med lägre Co2 halt kanske också är ett alternativ.

Ni är välkomna att dementera den här hypotesen, det är därför jag är här. När ni dementerat det så kan vi gå vidare till möjliga förändringar i näringsproportioner med och utan skummare som en möjlig förklaring :) .

Mvh

Peter

Det var ju en tanke att man ökar koldioxidhalten genom skummning. Jag har lite svårt att köpa den rätt av än så länge i alla fall. Jag har provat med utomhusluft till skummaren eftersom jag ligger lite lågt i ph. (Tvingas köra min kalkreaktor rätt hårt för att hålla uppe KH) men det gav i mitt fall marginella skillnader. Jag deklarerar fortfarande det omvända.

Helt klart får man andra näringsproportioner i ett skummarlösta akvarium, speciellt med mycket koraller och förmodligen en mer arbetande denitrifkationscykel. En större mängd Nitrosomonas men famförallt Nitrobacter som kräver/skapar syrefattiga miljöer som trycker undan O2....

Detta inlägg är också en agnad krok för kemikunniga skövdesöner i Universeum, Universum ska det vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...