Gå till innehåll

J.Svärds 600L fish only - Tråd stängd


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 224
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ett par saker har kommit till. En trådlös digital temperaturmätare med 2 sensorer så jag kan kolla tempen på båda karen. Motagaren har jag på ett bord brevid soffan. Månljus är också monterat. En Ph mätare är också på plats.

sensor1nx0.jpg

Sensorn i 828L karet

sensor2sm2.jpg

mottagarese9.jpg

mnljushx4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och jag som börjat samla kvitton i en låda...

bränn dom innan tanten hittar dom! ;)

gillar den spartanska inredningen svärd. blir mer o mer missnöjd med mitt stenrös när jag ser luftigt inredda burkar. dags att planera ny burk kanske? har ju trots allt kört den här nån månad nu ;)

det var en riktigt smutt termometer det där, var hittade du den? ebay?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var redan inne på att bygga 828L karet luftigt men så gick det som det gick med det. jag kommer ju med stor sannolikhet att byta kar till våren och bara flytta med lite sten från 828L karet till detta och omsorgsfull välja ut de allra finaste korallerna och försöka ha det lite mer öppet. Ph mätaren och Tempmätaren köpte jag faktiskt inte på Ebay hehe.. utan på en Hollänsk webshop och frakten är gratis på ordrar över 75 euro.

http://www.seame.com/int/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag kämpar vidare med detta kar då jag har stora planer för det men ännu så har inte cyanon gett med sig men det bruna är ljusare nu i alla fall, hoppas att de försvinner snart helt och hållet men en flaska anti red väntar annars på att få göra sitt jobb. Jag har gjort en beställning i dag på en pryl av 2 som behövs för mina planer för detta kar, Pryl 2 kommer till lite senare och gör det komplett och sedan så kommer jag säkert att ha lite korallutförsäljning från 828L karet. Spännande tider nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, svärd.. jag har liknande "rost" på någon utav mina stenar.. vet du hur man får bort de? och hur det kommer?

Om jag visste så skulle jag inte ha några slemalger, Jag försöker bara laka ur näringsämnena i stenen och vänta, jag doserar vodka och nu har jag inga mätbara nivåer av fosfat och nitrat men de klamrar sig fast ändå. Först så trodde jag att det var dinoflagelater men en kur algen ex gjorde ingen verkan så då är det garanterat cyanobakterier istället så jag ger karet ett par veckor till och är det inte bättre då så kör jag i anti red.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oerhört läckert med den luftiga inredningen. Du är verkligen en inspirationskälla till nybörjare som jag.

Tackar för de värmande orden och komplimangen,. Det känns trevligt att vara en inspirationskälla för andra och om du följer med på resan så kommer du att få se på stora förändringar här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag visste så skulle jag inte ha några slemalger, Jag försöker bara laka ur näringsämnena i stenen och vänta, jag doserar vodka och nu har jag inga mätbara nivåer av fosfat och nitrat men de klamrar sig fast ändå. Först så trodde jag att det var dinoflagelater men en kur algen ex gjorde ingen verkan så då är det garanterat cyanobakterier istället så jag ger karet ett par veckor till och är det inte bättre då så kör jag i anti red.

Oj, ok.. är det safe att dosera vodka? jag har aldrig provat det. jag har dock lite bryopsis, jag mörkade karet i 2 dagar i veckan, 75 % av all bryopsis försvann, har pyttelite kvar nu.

anti red? var kan man få tag i de? jag har hört något med cirkulationen, att den är för dålig att det är därför den uppkommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kämpar vidare med detta kar då jag har stora planer för det men ännu så har inte cyanon gett med sig men det bruna är ljusare nu i alla fall, hoppas att de försvinner snart helt och hållet men en flaska anti red väntar annars på att få göra sitt jobb. Jag har gjort en beställning i dag på en pryl av 2 som behövs för mina planer för detta kar, Pryl 2 kommer till lite senare och gör det komplett och sedan så kommer jag säkert att ha lite korallutförsäljning från 828L karet. Spännande tider nu.

Jag tror att du kommer bli av med dina alger så småning om bara du tar det lugnt. Du kan ju massor och vvet ju att ibland tar det vara tid. Jag vet inte om jag har missa´t det men vad är dina stora planer för kkaret? Kan du berätta? *Nyfiken*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska börja odla Molly's:ler: Är helt såld på dessa fiskar och hoppas att jag lyckas med odlingen.

Nä skoja bara. Du får vänta lite och se, mer säger jag inte för tillfället.

Jag väntar med spänning!

Fast passa dig att skoja om Mollysar. :smiley28: Jag har sådana hemma också och de har nyss förökat sig också.:ler:

Åter till salt som är livets melodi!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Riktigt fint kar, säger det igen, gillar luftigheten och fiskvalet grovt.

Har clownerna börjat mumsa anemoner och koraller?

Vad för sorts skivanemoner/koraller klarar att leva symbios med clownen?

och vad använder du för fisk eller produkt för att få ner algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fint kar, säger det igen, gillar luftigheten och fiskvalet grovt.

Har clownerna börjat mumsa anemoner och koraller?

Vad för sorts skivanemoner/koraller klarar att leva symbios med clownen?

och vad använder du för fisk eller produkt för att få ner algerna.

Clownen dog i prick för ett bra tag sedan. Jag har inga algätare för picassotryckaren och nigertryckaren äter upp snäckorna. Jag använder fosfatremover och zeolit + vodkametoden, omätbara mängder fosfat och nitrat.

Hur går det med dina fiskar, har pricken försvunnit?

Hur går det med dina Anthias

Mvh

Magnus

Har inga anthias i detta kar men i 828L karet lever de gott men lite bråk är det i gruppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hmm. Här var det svårare att radera bilderna eftersom jag har lagt upp dem med imagehack. Admin har inte ännu respekterat min önskan att radera denna tråd helt och även inte heller 828L tråden. Jag hoppas att du kommer att respektera min önskan.

Mvh

Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...