Gå till innehåll

J.Svärds 600L fish only - Tråd stängd


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag kan lika gärna börja denna tråd nu eftersom jag redan har läckt ut mina nya planer. Till er som inte vet så här är det. Jag tänkte att ersätta pojkarnas 222L kar med ett större kar nu när de inte är så intresserade längre och jag kom fram till att ett 600L med måtten 200x60x50 + en 140 l sump skulle duga gott, så, dags att realisera tankarna och börja bygga. I början av Juni så snickrade jag ihop bänken och sedan beställde jag karet och det kom den 21Juli. Detta projekt kommer jag att jobba på nu under sommaren och min plan är ju att köra utan skummare i början och se om det kommer att fungera med en massa zeolit istället. Belysningen kommer att bestå av 3x58w T8. Inredningen kommer att bestå av faxesten, riffkeramik och den Ls som redan finns i 222L karet, några få korallskelett ska jag också använda from the good old days fast de kommer att användas sparsamt, jag vill inte ha någon korallkyrkogård. Detta är ett fish only med ett litet inslag av vissa mjukisar och skivanemoner så det inte blir så himla sterilt.

Bänken börjar ta form

bnk6juniaw6.jpg

Bänken är färdig, bara att börja klä på den med en fin yttersida.

bnk9junidp8.jpg

Karet är på plats men mycket arbete återstår, puh!!! men roligt kommer det att bli. Skummaren syns där i sumpen men målet är ju att den aldrig kommer att behövas men jag har den i fall att.

karet2107re3.jpg

test av lysrören, 2st osram 67 och ett dagsljusrör på 6200k. Lite riffkeramik och korallskelett för skojs skull

karetmedljus2907wp4.jpg

Ur en annan vinkel

karetmedljusbild22907oa6.jpg

Längre än så här har jag inte kommit för tillfället så ni får ha tålamod, snart börjar jag min semester så jag kommer att få tid till att bygga vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 224
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

mastodontpris också så jag avstår. Jag har precis upptäckt att karet är slarvigt limmat på ett ställe, jag blir galen kolla bilderna jag tog. skit också inte vågar jag fylla detta kar med vatten inte.

01cv0.jpg

02du8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp det går att limma underifrån men ring till firman som gjorde det så får dom komma å fixa till det efter sig.

Gör det inte själv ifall det skulle börja läcka man vet ju inte vad garantierna säger om du varit där själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har alltid gillat tryckare och har alltid haft att akvarium med en tryckare i så nu blir det större plats åt mina 2 st skyddslingar i 222L karet. Jag kommer naturligtvis att öka på senare med 2 st clowntryckare om det funkar vill säga. Sen blir det nog ett par kejsare också men det dröjer, vi får se vad det blir i slutändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid gillat tryckare och har alltid haft att akvarium med en tryckare i så nu blir det större plats åt mina 2 st skyddslingar i 222L karet. Jag kommer naturligtvis att öka på senare med 2 st clowntryckare om det funkar vill säga. Sen blir det nog ett par kejsare också men det dröjer, vi får se vad det blir i slutändan.

Ska bli kul att se. Hade en gång i tiden en riktigt maffig clowntryckare och det är en av mina favoriter också. När en sådan äter så är det lite mer action än när en kirurg suger i sig ett spirulinaflak. Kan bli bra drag i din burk med ett helt gäng tryckare och kejsare.

Sen är det väl bäst att tillägga att det inget fel är på kirurger för det är ju det jag har mest av i burken nuförtiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men jag har tröttnat på lite s.k svårare fiskar. Jag skulle kunna tänka mig C collare men eftersom detta kar blir FO "nästan" Lite mjukisar och skivanemoner måste jag nog ha så är fjärilar längre ner på listan, möjligtvis en C.kleini eftersom det finns lite glasrosor på LS'en. men som sagt fiskarna som ska flytta in först är

1st picassotryckare

1st nigertryckare

1st boxfisk

1st jordgubbsfisk

3st clowner

2st frökenfiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...