Gå till innehåll

J.Svärds 600L fish only - Tråd stängd


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 224
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vattnet har klarnat och jag har hängt upp ett rör till men jag hade bara ett 4000k rör i lager men tillsammans med ett 6200K och 2st osram 67 blev det mycket bra, ska byta ut röret sedan mot ett daylight 6500k eller om jag kan få tag i ett osram sky white. Bilder på karet med rören. Här kan ni se hur bra osram 67 verkligen är!

Belysning 1st 58w 4000K

4000knm3.jpg

Här har jag lagt till ett 6200K rör och ett osram 67

4000k + 6200k + 1st osram 67

400062001stosram67hq8.jpg

Och här har jag lagt till ytteligare ett Osram 67.

4000k + 6200k + 2st osram 67

400062002stosram67fw8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk vad jobbit det är att vänta ibland "suck" fosfaten var nere i ca 0,1 i förgår och nitraten nånstans runt 2,5-5mg/l. Jag ska mäta igen i morgon. Jag har beställt lite nytt fosfatremover (Rowaphos sponge) och seachems Purigen, vet inte alls vad det är "Flipp eller flopp?" tiden får utvisa detta men den som aldrig spelar vinner heller aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här kan det se ut om man kör utan skummare

http://haaga.aqua-web.org/

:smiley20: Ja så sant men han gör massa annat oxså för att upprätt hålla det hela

Activated carbon (0.5 l, changed once a month) is used continually in passive circulation.

120 l water change is done every week with RO-DI water using mainly Tropic Marin Pro-Reef or hw Meersalz Professional.

Some trace elements, mainly iron, strontium and Tropic Marin Lugol's solution are added irregularly.

I will never go back to that classical high tech setup I used to have. I recommend this setup to all, to both beginners and to experts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här kan det se ut om man kör utan skummare

http://haaga.aqua-web.org/

Ernie - du läste väl på samma sida om Tapio´s mini reef

http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm

MVH Lasse

Edit

Ja så sant men han gör massa annat oxså för att upprätt hålla det hela

Jo det är klart men det slår hål på myten att det bara är tung teknik som klarar biffen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är klart men det slår hål på myten att det bara är tung teknik som klarar biffen!

De ä väl ingen myt!:skrattar: Skämt åsido så tycker jag det var en intressant ljusuppsättning han hade till sitt nano. Men nu kanske vi ska tillbaka till Svärds FO

post-2062-14468912959807_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket rör är det näst längst ner?

Så här står det på hans sida:

3) Light

Four 18w normal output fluorescent tubes are used. Two of the tubes are blue (Arcadia Marine Blue and Osram 67) and two are daylight (Arcadia Marine White and Hagen PowerGlo) tubes. They are driven by a single 2 x 54 w electric ballast. This gives you adequate light intensity to grow even colourful sps corals. I wouldn't use metal halide lights in mini or nano reefs. With fluorescent tubes you get much even and softer illumination of the tank and less heat problems. Beside the tubes there is a fan directed to water surface to provide adequate gas exchange in the tank and to keep the temperature at about 24-28 centigrades.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår mätte jag fosfat och provet var så svagt blått att man knappt kunde se det "0,03?" nitraten låg på mellan 2,5 - 5mg/l det är ju som bekant svårt att se på dessa färgskalor. Jag väntar lite till med belysningen. Under tiden så kan jag visa er några individer som väntar på att flytta in.

aleniitb4.jpg

bldjvul02ss4.jpg

grnaskivisarpr6.jpg

hciliaris01bs4.jpg

jordgubbsfisktu4.jpg

karetcu7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...