Gå till innehåll

J.Svärds 600L fish only - Tråd stängd


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 224
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Uppföljning:

Först det positiva! Nitraten är på väg ner, nu har jag inte mer än 5 mg/l enligt salifert ( jaja Lasse det kan vara mer, det kan vara mindre hehe.. men jag har en indikation i alla fall vart det barkar. Obs!! flera test har gjorts med samma resultat) för 2 veckor sedan var det mer åt 10. Mer zeolit har tillkommit.

Negativt:

Jäkla kiselalger säger jag, jag hatar inkörningsfasen och trots att jag har en osmos med kiselfilter och ingen uppmätbar kisel så finns det en del äckliga brunalger så jag har lånat 9-10 st snäckor och en sjöborre från 828L karet för att testa och peppar peppar, tryckarna har inte brytt sig om dem ännu i alla fall, jag behöver minst 30-50st till egentligen, kolfilter och vaddfiltret på osmosen är ett år nu och jag tror att det kan vara en orsak till att jag har lite algproblem men nya är beställda och byte blir nu till helgen. Jag har också sugit upp gruset på de öppna ytorna.

Mer negativt är att fjärilen fortfarande har prick och ofta extremt mycket men det positiva är att han är handtam nu och har stor aptit och tar för sig vid middagsbordet. Clowntryckaren är en mes faktiskt men okey då, övriga fiskar är också friska och fina. Fjärilen har också börjar bita i det ena och andra så nu står jag inför ett vägskäl. ska skivanemonerna avyttras? mina gröna med vita streck funderar jag på att sälja men de blå lägger jag nog över i 828L karet, de är inte helt enkla att få tag i affärerna. Det konstiga är att mina långpolypiga skivisar får vara i fred och även sarcophytonkorallerna även om jag har sett ett par nafsande men inget som har stör korallerna ännu.

Skummare:

Jag har beställt en skummare för att ha om man måste t.ex använda algen-ex eller dylika preparat men jag kommer att köra utan så länge som jag kan. Jag måste ha lite mer kött på benen för att kunna utvärdera testet. Jag väntar också på några ATI T5 rör för att ersätta mina nuvarande T8 rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lovade bilder men det blir inga på ett tag, Ibland har man lust att lägga ner hela skiten för dålig LS tar ett tag att få ordning på. Fjärilsfisken avlivade jag idag för han plågades enormt och mina erfarenheter sa mig att han dör bara en plågsam död istället så han fick kila vidare. I morgon så kommer (hoppas jag i alla fall) salifert's stop parasites och i slutet av veckan ska mitt uv och skummare också ha anlänt. Jag har bestämt mig för att köra skummare tills karet är i ordning med alger och sjukdommar för jag vet inte vad det är med dessa bruna alger. jag har haft dessa i 222L karet och nu har jag ännu mer problem i detta karet och jag tror att det är både kiselalger och slemalger som båda är bruna och man vet inte vad som är vad. Jag startade detta kar med osmos som hade gamla filter men proverna visar ingen silikat men det är nog så att stenen läcker både det ena och andra därav problemen. Jag ska också ta ur all faxesten + pelaren och bygga om inredningen och hålla det mer öppet och ge fiskarna större ytor. Jag kommer nog också köra vodka i detta kar för det har jag gott om hemma i skåpen. så med Uv, skummare, zeolit, vodka hoppas jag att få ordning på torpet. Jag har ännu inte bestämt mig för om skivisar och mjukkorallerna ska säljas, om jag gör det så behöver jag inte köra mycket ljus utan bara ett par rör och sätta på allt ljus när man vill sitta och titta på karet. Ska jag köra ett rent FOWLR?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en sten med 2 st stora långtentaklade blåa skivisar med grön fluroserande botten. Ricodea? vet ej. jag har sökt länge efter rätta namnet men har inte lyckats få fram det. Lasse är först i kön på den stenen men priset är inte satt ännu men var beredd att lätta på lädret hehe...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stressig dag idag puh! Först jobba 06:00-14:00 sen hem och riva karet, ut men all faxesten och det sista gruset, blanda 50l nytt vatten möblera om inredningen, Kl 15:30 hämta pojken på dagis sen laga middag och kl18.00 repa med mina gamla bandmedlemar för en konsert i december och nu hem och kolla vad som har hänt med karet och nyheter på SG. Bilder kommer på karet när det har klarnat upp och jag kan säga att det är betydligt öppnare och stora simytor och clowntryckaren verkar gilla detta mera än det gamla inredningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en sten med 2 st stora långtentaklade blåa skivisar med grön fluroserande botten. Ricodea? vet ej. jag har sökt länge efter rätta namnet men har inte lyckats få fram det. Lasse är först i kön på den stenen men priset är inte satt ännu men var beredd att lätta på lädret hehe...

Det lär nog dröja innan jag får så bra ordning på nya karet (har inte fått det än) att jag kan ta hand om den stenen så är det någon annan som är sugen på den "ricodea:n" Svärd så sälj den. Jag kan alltid återkomma senare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill ha vill ha :P

Älskar skivanemoner.. skulle kunna bygga ett helt kar med bara skivisar och typ 1 SPS :P

Problemet är bara att de bränner duktigt och kan bli ett problem i ett sps kar. Mitt i den blåa kolonien sitter nu en acropora staghorn och den är död i roten pga dessa skivanemoner som har växt runt den och framför allt växt till sig i storlek, de är mycket stora! säkert minst 10cm i diameter på några nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är bara att de bränner duktigt och kan bli ett problem i ett sps kar. Mitt i den blåa kolonien sitter nu en acropora staghorn och den är död i roten pga dessa skivanemoner som har växt runt den och framför allt växt till sig i storlek, de är mycket stora! säkert minst 10cm i diameter på några nu

Ja det kan ju vara ett problem.. annars var min tanke att jag skulle ha alla skivanemoner långt ner i karet, som vid "roten" avv stenarna och längre upp i akvariet så kommer jag ha SPSerna, men sen så sprider sig ju förvisso alltid så tids nog så krockar de kanske ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...