Sillen Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 Botten cirkulation kan du få genom att rikta stream pumparna neråt alternativt sätta dem med lägre placering. Dock ser jag en risk att cirkulationen blir låg vid kortändarna och längst ner mot botten vilket i så fall skulle bli stället där partiklar samlas i små högar!Det går inte helt att säga hur cirkulationen blir vilket gör at du måste vara beredd på att prova dig fram.Vill poängtera att jag inte har erfarenhet av kar i din storlek! Citera
stigigemla Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 Beträffande ritningen:Jag blir litet nervös eftersom den inte är ritad med de vanliga elsymbolerna.Elinstallationer i den här klassen får bara utföras av behörig elektriker. Man kan naturligtvis fuska med det men om något otäckt händer blir de bara glada på försäkringsbolaget + att den som gjort kan ställas till ansvar i händelse av personolyckor.Men som en grund för en elinstallatör tror jag den är OK.(Fast han gör nog en annan ritning innan han börjar jobbet). Citera
fiend Postat 29 augusti 2006 Författare Postat 29 augusti 2006 Beträffande ritningen:Jag blir litet nervös eftersom den inte är ritad med de vanliga elsymbolerna.Elinstallationer i den här klassen får bara utföras av behörig elektriker. Man kan naturligtvis fuska med det men om något otäckt händer blir de bara glada på försäkringsbolaget + att den som gjort kan ställas till ansvar i händelse av personolyckor.Men som en grund för en elinstallatör tror jag den är OK.(Fast han gör nog en annan ritning innan han börjar jobbet).Denna skiss ska inte ses som en "riktig" elskiss då inga symboler eller dragningar är "fackmässiga".Denna är mer bara en skiss över hur jag tänkt att saker och ting ska hänga ihop och fungera för att ge översikt åt mig, andra mer elinsatta och ge er en syn på hur det är tänkt mer än att jag ska skriva och berätta i text Antar att det även fungerar så att man själv bygger det och installationen godkänns av behörig elektriker?Mvh Fredrik Citera
fiend Postat 29 augusti 2006 Författare Postat 29 augusti 2006 Det känns som att det jag kommer att göra är att först prova mig fram med pumparna och sötvatten igång i akvariet. Sedan blir det att fixa i saltvatten, osmos och sten. Sedan provar man igen och testar hur strömmarna går.Finns det något man kan tillsätta i vattnet för att se hur strömmarna går? Såg någon som hade använt några plastkulor etc som snurrade runt i vattnet? Nu är ju inte detta rekommenderat då jag har fått i saltvatten, stenar och det.Mvh Fredrik Citera
wrang Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 Kör med 2st 20000L/h stream pumpar i botten å 2st 12000 uppe vid ytan. Alla pumpar kanske kan vara riktiade mot vart sitt hörn och köras i sekvenserMed tunzes mulltikontroller heter denna sequential - Change flowResult:All pumps connected operate in chance flow cycleFör att lättare ställa in allt så köp dig magnetfästena till pumparna från första början Citera
fiend Postat 29 augusti 2006 Författare Postat 29 augusti 2006 Kör med 2st 20000L/h stream pumpar i botten å 2st 12000 uppe vid ytan. Alla pumpar kanske kan vara riktiade mot vart sitt hörn och köras i sekvenserMed tunzes mulltikontroller heter denna sequential - Change flowFör att lättare ställa in allt så köp dig magnetfästena till pumparna från första börjanOch jag som redan har överansträngd ekonomi och tänkte ta det ett steg i taget.. måste du begrava plånboken på botten av oceanen nu också? Hur mycket skulle inte det där kosta :/Kanske satsar på 2 st 12000L/h och kompletterar det övriga senare?Mvh Fredrik Citera
Draedon Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 Hur mycket skulle inte det där kosta :/ styvt 15 000,- för pumparna, multicontroller och magnetfästen för <19mm glas. Citera
fiend Postat 29 augusti 2006 Författare Postat 29 augusti 2006 styvt 15 000,- för pumparna, multicontroller och magnetfästen för <19mm glas. Haha.. ja kanske om jag sprider ut kostnaderna på 3-4 månader så har jag råd med det.. om jag inte köper så mycket annat under tiden, men jag vill gärna ha möjlighet att ha lite marginal att köpa någon fisk, lite olika koraller och sånt trevligt Hur många eluttag skall jag sätta upp för dessa? Om jag sätter in kontrollern, hur funkar det då?Vet inte hur man "fysiskt" kopplar kontrollern och tunze-pumparna direkt. Hur kontrollern sedan styr pumparna =/Mvh Fredrik Citera
ramq Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 Antar att det även fungerar så att man själv bygger det och installationen godkänns av behörig elektriker?Det är det som kallas "Allmän behörighet", något som jag fick tack vare skolan. Innebär i kort och gott att man bygger ihop allt men att man inte får koppla in det i en el-central. På det här sättet gör man det mesta (tidsödande) jobbet själv och sedan är det bara för en behörig elektriker att inspektera och dra in sladden i proppskåpet, vilket görs i ett litet kick = minimum av kostnad. Citera
ramq Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 Hur många eluttag skall jag sätta upp för dessa? Om jag sätter in kontrollern, hur funkar det då?Vet inte hur man "fysiskt" kopplar kontrollern och tunze-pumparna direkt. Hur kontrollern sedan styr pumparna =/Pumparna består av:Ringkärnetransformator, kopplas in på 230V eluttag. Drivdon, elektronisk låda för pumpen. Pump, som drivs av drivdonet via en fast kabel. På drivdonet sitter det ett uttag för spänningsmatning från trafo, en liten vridpott för manuell varvtalsregulering, en 5-pol DIN-kontakt för extern varvtalsregulering samt en fast kabel som går till pumpen med en låååång kabel.Nackdelen, tycker jag, är att kabeln till pumpen sitter fast monterad i drivdonet, så du måste lös med hela manicken om du ska förflytta pumpen någon längre bit.Du kan köra pumpen utan extern varvtalsregulering (typ single/multicontroller) och bara använda vridpotten, dock blir det självklart ingen "pulsering" eller annat skoj. Du får med en 5-pol DIN-kabel som passar i kontakten på drivdonet och single/multi-controllern och dom får sin ström från det första drivdonet. Du behöver med andra ord ett uttag/pump och ingenting mer, även med single/multicontroller.Rycker du med andra ord strömmen för pumpen på första kanalen, så slocknar controllern.Värt att notera är att det var ett himla stök att få ihop monteringsskenorna för pumparna innan man kom på hur dom hade tänkt. Likaså fastsättningsanordningen för multicontrollern var under all kritik. Kardborreband hade varit en nog så elegant lösning, men det ser du när du har prylarna i handen.Ringkärnan var enkel att sätta upp, bara en lång skruv i mitten. Likaså drivdonen satt i två små skruvar i lämpliga hål. Kablarna är väl tilltagna, så det finns stora möjligheter att göra som man vill med installationerna. Citera
GustavF Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 För priset för en massa kraftiga Tunzepumpar hade jag nästan börjat snegla på Ecotech Marines Vortechpumpar istället. Citera
fiend Postat 31 augusti 2006 Författare Postat 31 augusti 2006 Nu är det dags att börja planera lyset i akvariet..Detta är vad jag har att tillgodose mig med:3 st 250W MH2 st GLOMAT (2x40 W) (totalt 4 st lysrör på 120cm)1 st GLOMAT (2x30(?)W) (totalt 2 st lysrör på 90cm)Hur tycker ni jag ska fördela de lysrör jag har ?Jag funderar på att köra med Osram 67 för att få ett schysst blått ljus och just pga att korallerna tydligen gillar detta extra mkt Men hur många av dessa lysrör skall jag ha och vart skall dem placeras?Och vad ska jag ha på övriga lysrör?Hur mycket lysrör får jag plats med?Jag vill ha dessa steg i upptändning och nedsläckning1. Moonlight (kvällen/natten/morgonen)2. Blåljus (på morgonen och kvällen)3. Blåljus + vitt dagsljus (sen morgon dagen och tidig kväll)4. MH + vitt dagsljus + blåljus (dagtid och lite på kvällen).Så jag bör med detta kunna styra det blå ljuset och det vita ljuset på separata timers. Några förslag? Hur sprider det sig det blåa ljuset i akvariet? Klarar jag mig på 2 st 120 cm lysrör och 2 st 90 cm blå... och sedan kör jag på 2 st vita 120cm lysrör?Tips mottages gärna! =)Mvh Fredrik Citera
ramq Postat 31 augusti 2006 Postat 31 augusti 2006 2 st GLOMAT (2x40 W) (totalt 4 st lysrör på 120cm)1 st GLOMAT (2x30(?)W) (totalt 2 st lysrör på 90cm) Hur tycker ni jag ska fördela de lysrör jag har?1. Moonlight (kvällen/natten/morgonen)2. Blåljus (på morgonen och kvällen)3. Blåljus + vitt dagsljus (sen morgon dagen och tidig kväll)4. MH + vitt dagsljus + blåljus (dagtid och lite på kvällen). Tycker du ska köra följande:Placera 2 rör "i serie" så du får sammanlagt 240cm på längden och placera dessa på vardera sida om MH:n. Förstärk dessa med Juwels reflektorer och montera in Osram 67:or i dom.Sedan sätter du 2x30W "i serie" (180cm totalt) i framkant på akvariet med Juwel-reflectors, för att belysa revet lite framifrån och kör med lite mer flouriscerande rör, typ Arcadia Marine Blue Actinic som avger både actinic men även en del UVA flouriscerande ljus.Tror kombinationen lär bli lysande! (ordvits)Vad är det tänkt för MH-lampor? Det ordas om att många är helnöjd med BLV's 14.000K-lampor... Citera
fiend Postat 31 augusti 2006 Författare Postat 31 augusti 2006 Men blir inte detta blått som sjutton?? :/Om jag inte kör mina MH så lär det ju bara vara blått i akvariet antar jag?Varför ha 2 st andra "blåa" rör om jag redan har 240 x2 cm osram 67or?En ny ide är att jag kör 2 st 90cm osram 67or först.. och sedan slår igång 2 st osram 67or till på totalt 240 cm... och 2 st aquarelle-lampor på 240 cm.. Lamporna är dem som följer med.. Aqua Medic 10k och 13k tror jag..?Vet inte så noga =)Mvh Fredrik Citera
ramq Postat 31 augusti 2006 Postat 31 augusti 2006 Men blir inte detta blått som sjutton?? :/Om jag inte kör mina MH så lär det ju bara vara blått i akvariet antar jag? Varför ha 2 st andra "blåa" rör om jag redan har 240 x2 cm osram 67or?Lamporna är dem som följer med.. Aqua Medic 10k och 13k tror jag..?Aquamedics MH upplever jag rätt så vita och nästan färglösa, men det får tiden utvisa när vi får in lite individer. Tycker du ändå ska titta på BLV nästa gång det är dags för lampbyte.Anledningen till just dubbla 90cm med Arcadias rör är just UVA-effekten.Och ja, det blir väldigt blått, vilket du ofta ser hos många andra som kör. Huvudbelysningen är ju ändå dina MH som ska stå för det vita ljuset större delen av dagen.Vi har ju sammanlagt 8 actinic-rör T5 = 2+2 x 2 på vardera sida om MH-lamporna just för att få en bra spridning på actinic-ljuset. Dom körs c:a 1h före och 1h efter MH:n tänds/släcks, så det blir väldigt blått under just den tiden. Men så kör dom flesta egentligen...Dina MH kommer skina ur dina blålysen, så du behöver inte vara orolig över att det kommer bli för blått ljus när du har MH:n igång, däremot kommer det att märkas på flouriscerande koraller och annat. (Actinicen är ju egentligen tilläggsbelysning för att förstärka vissa spektra) Citera
fiend Postat 31 augusti 2006 Författare Postat 31 augusti 2006 Okej, det låter intressant. Skall helt klart övervägas! Fler åsikter om vad man skall köra med för lysrör?Hur lång tid ska man köra med MH sen totalt då akvariet är igång?10H ?Blir att kolla på BLV nästa gång som det är dags att byta, vilket blir om ungefär ett år skulle jag tro.. då lamporna är i princip nya och MHn inte kommer vara igång på nån månad... plus då inkörningsperiod. Räknar på fullt MH kring juletider. Mvh Fredrik Citera
Sillen Postat 31 augusti 2006 Postat 31 augusti 2006 Jag har inte anticin ljus i dag vilket jag funderar på att skaffa. Jag har 3 rör av osram 67 vilket ger ett bra morgon och kvällsljus då det inte är så blått som anticin. Fundera på om du inte ska ha osram rör som morgon och kväll och komplettera MH med anticin rör för att få spektrat.OBS! Egna funderingar efter att läst här och inte praktiskt testat. Citera
stigigemla Postat 31 augusti 2006 Postat 31 augusti 2006 Över mitt stora har jag 5 MH 250w 10 000K. Två BLV som jag upplever som ganska vita och tre Coralvue som alla är olika röda. När akvariet tänds går två 39w + två 80w T5 actinic igång en timme. Sedan startar två 39w och två 80w Aquablue+. Det ljuset tycker jag egentligen är snyggare än när MH:na är på. Egentligen skulle jag vilja ha fyra rader blå lysrör men då missar jag det vita lysrörsljuset i uppstarten. Fiskarna i allmänhet vaknar men drar inte igång när blåljuset tänds men när de vita rören tänds är det dag.När MH:na tänds reagerar inte fiskarna och inte heller när det släcks.När de vita rören släcks är det en del fiskar som går och lägger sig men ibland vaknar vissa - nästan alla för blåljuset är på en hel timme. Mer lagom för fiskarna vore nog tio minuter men det är ju så gott att få se karet i blåljus en stund på kvällen.Jag har funderat på 13000K MH men de har mycket lägre PAR- värde än 10 000Koch jag tycker också att det blir ett annat tryck i det blå med 10 000K + lysrör.Det här är ju hur jag har det. Nästa vecka hoppas jag ha mer sten i karet och då kanske jag ändrar mig. Belysning är ju en fråga om styrka och smak.Jag har för övrigt köpt min sista Juvelreflektor. Det blir ju 40% mer ljus med måsvingereflektor. Citera
fiend Postat 1 september 2006 Författare Postat 1 september 2006 Nu kommer lite frågor kring bottenmaterial.Jag tycker det kommer kännas naket att köra utan bottenmaterial :/Så frågan är.. vad skall jag då köra?1-3 cm, eller deep sandbed eller vad det heter?och hur mycket korallgrus kommer det gå åt till 250x80 cm botten? Vet inte hur mycket 20 kg-säckar som behövs?Och vilken kornstorlek skall man använda sig utav?Min tanke är att ha en del bottenlevande/grävande fiskar och djur som kan vända lite på sanden så den inte blir grön.. utan håller sig rätt så vit och fin.Ge gärna lite tips och råd inför detta projekt nu gällande det hela =)Vill inte ha en DSB som kraschar bara Mvh Fredrik Citera
ramq Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Jag har för övrigt köpt min sista Juvelreflektor. Det blir ju 40% mer ljus med måsvingereflektor.Då pratar vi T5-rör, inte sant? Eller finns dom för T8 också? Citera
ramq Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Jag tycker det kommer kännas naket att köra utan bottenmaterial Så frågan är.. vad skall jag då köra? 1-3 cm, eller deep sandbed eller vad det heter?och hur mycket korallgrus kommer det gå åt till 250x80 cm botten? Vet inte hur mycket 20 kg-säckar som behövs? Och vilken kornstorlek skall man använda sig utav?Min tanke är att ha en del bottenlevande/grävande fiskar och djur som kan vända lite på sanden så den inte blir grön.. utan håller sig rätt så vit och fin.Min nya giv är att köra endast 18kg "sand" i nya 400L-burken och endast ha en tunn botten som gärna vara lite lätt flyktig i vattenströmmarna. Blev inte direkt glatt överaskad av lukten från korallgruset jag hade i nano-burken (eftersom någon fastställt att 100L är "nano") då jag tömde den... urk. Får en att tänka på hur mycket skräp det samlas där egentligen.Så, som sagt, vill du köra som jag och ha 1-3mm "korallsand" så skulle du behöva 2-3 säckar för ditt kar, kanske endast 2 säckar. Jag har ännu inte sett resultatet av 18kg i 400:an så jag kan inte med bestämdhet uttala mig om hur det blir ännu.Ska du köra DSB så talar vi mycket mer än bara 2-3 säckar, kanske dubbla det?Vi kör 3-5mm kornstorlek i 1920L-burken och samma körde jag några kilo i mitt nano. Där borta går det rätt bra då vi har dels en del scalarias som går ibland bland gruset och betar, en mindre armada av sniglar/eremiter som är där och rensar, samt sandsniglarna som djupdyker i grusbädden. Men med erfarenheten rikare så skulle jag välja sand istället...Vad gäller färgad sand så finns det egentligen bara en lösning på det hela; sjögurka. Gurkan äter sanden och skiter ut den i pelletsform, som efter några dagar återgår till just... sand, igen. (Ja, jag skojar inte)Sedan finns det t.ex sandsniglar (Nassarius tiger) som är bottengrävande samt sandvändande blennider. Det blir definitivt någon eller några sådana i starten av nästa burk om ett antal månader. Citera
fiend Postat 1 september 2006 Författare Postat 1 september 2006 Hmm. där ser man. Men blir det inte problem om man har "lite sand" med att det lätt försvinner på sina platser och lägger sig i någon driva i ett hörn?Med 1-3mm så menar du kornstorleken och inte tjockleken på lagret med sand?2-3 säckar blir alltså 2-3cm eller hur tänkte du där? =)Hur många liter är det i en 20kg säck?Är det på lagunen som du köpt dina säckar?såg dem hade korallgrus där för 265 kr i olika storlekar..Och då 4-6 säckar för DSB. vi får se om det blir DSB. Det är ju klart snyggaste lösningen..Kommer ha en del snäckor och sjöstjärnor som ska vända och fixa med sanden hade jag tänkt.Sjögurkan låter ju kul, men problemet är ju om den dör, eller nåt sånt och dödar hela akvariet Mvh Fredrik Citera
GustavF Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Här kommer dagens lästips om DSB: http://www.ronshimek.com/Deep%20Sand%20Beds.htm Citera
stigigemla Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 De måsvingereflektorer som säljs i akvariebranchen är för T5. För den som är i elbranschen går det att beställa hem T8 måsvingar som reservdel för armaturer men de är 15 - 20 cm breda. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.