fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Draedon: Har ingen möjlighet i dagsläget att kapa det. Orkar inte göra om hela revpelaren tyvärr. Så det får bli som det blir.har några förpackningar med biltemas lim som jag kan använda, men det gör jag inte förrän jag är nöjd med hur revet ska se ut Ska fortsätta formge lite nu ikväll hade jag tänkt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 jag är inte avundsjuk.. har ett jävla huvudbry ang aquascaping i min lillburk.. vill inte veta hur det är att försöka möblera i 1400l.. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hulteke Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Kul att du är igång igen Fredrik! Verkligen! Säger som Draedon ang höjden men det kommer du märka när acroporor och annat smuttismutt får fart, då behövs space runt och framför allt ovan revet. Men än en gång, kul att du är igång! Vilken temp. försöker du nå?mvh Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Då får jag göra om det då i så fall nu orkar jag verkligen inte. Eller vill ni vänta 2 månader till på att karet ska komma igång? Jag orkar inte det iaf. haha..Jag försöker nå en temperatur av 25-26 grader.Mvh Fredrik Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Najs! Inte riktigt min stil med att ha stenhögar i mitten av karet, men känner jag dig rätt med planeringen så lär det bli jättebra!Nu väntar vi alla med spänning på att vattnet skall klarna...Hur går det förresten med belysningen? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Jadu, jag ville inte ha stenarna efter rutorna så då blev det sådär istället Vill kunna komma åt att skrapa alla rutorna.Då blir det inte mkt val kvar Tyvärr så gjorde ytavringsboxen det lite begränsat rent designmässigt..Belysningen kommer jag börja med 8 st T5rör på 120cm.. det får räcka medan jag kör i början. Sedan blir det MH för hela slanten.. (dyrt alltså) =) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Var mest MH:n jag tänkte på. Du tänker fortfarande köra lampor+reflektor från Fastlight i UK och semi-elektroniska från SGS? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 ps.Min bevakning på min tråd har inte funkat ikvällds.Funkar det nu då??skönt att du är på G igen. En svacka måste man nog räkna med för att få upp ångan igenSkall bli intressant hur det ser ut med klarare vatten Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Var mest MH:n jag tänkte på. Du tänker fortfarande köra lampor+reflektor från Fastlight i UK och semi-elektroniska från SGS?Japp, det är planerna iaf Har du något annat förslag?Jörgen2 här i Umeå säljer ju sina (mina gamla) 2x250W MH-armaturer, men då måste jag slakta dem och då är dem inte semielektroniskaMvh Fredrik Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Funkar det nu då??skönt att du är på G igen. En svacka måste man nog räkna med för att få upp ångan igenSkall bli intressant hur det ser ut med klarare vattenTyvärr inte.Jag fick varken mail om ditt eller Björns inlägg Eller några inlägg före det.Senaste jag fått var detta:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?threadid=12550&goto=newpost4 st totala mail (på alla prenumerationer) från och med i tisdags.Får konstant prenumerationsmailen från minhemmabio.com Skönt att svackan med sjukdom och jul och nyårshysterin är klar.Nu håller jag på med hemmabion också. Ska ha visning av diverse akvariefilmer hemma hos mig för akvaristerna i föreningen Mvh FredrikMvh Fredrik Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Jörgen2 här i Umeå säljer ju sina (mina gamla) 2x250W MH-armaturer, men då måste jag slakta dem och då är dem inte semielektroniskaDina gamla? Var inte det 2st dubbelfattade, en Arcadia och en AquaMedic? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Jag hade 2 st "noname" - armaturer också Köpte dem på Triton akvarium i Täby då jag var ned. Sen köpte jag 2 st andra också Men ingen av dem har jag kvar idag = / Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Sådärja. Då har jag gjort lite småjusteringar för ljudnivån =) Och sen har jag kikat in skummaren. Den verkar göra sitt jobb. Mycket klegg och smet i koppen nu. Ska bli intressant se hur mkt den får ut!Ska göra lite vattentester sen ikväll.Temp ligger på 26 grader. Saltet ligger på 1.024 - 1.025 ungefär.Har tagit ur en doppvärmare.Återkommer nog med lite mer bilder eller tankar sen ikväll. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 härligt att det börjar närma sig jo lite bilder när det har vattnet blivigt klart upp skulle inte sitta fel.. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Jag har fotat lite, men jag har inte orkat ta in dem från kameran än Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Ah.. Vet precis vilka armaturer du menar. Det är "norska lightline", tror det är Tungsram som tillverkat dom. Är för övrigt jäkligt fina armaturer!Det kliar i fingrarna på att komplettera upp dom två jag har... 4x250W vore najs över mitt 720L, inte sant? =)Se till att köra c:a 26 grader med alla pumpar på 24/7 så kommer du att få en fingervisning om hur det blir med MH:n senare. Tror det är i yttersta extremfall man verkligen behöver kylare.Saltnivån är klart trivsam för koraller, men se till att inte överskrida långt utöver det om du ska hålla fisk, speciellt känsligare arter. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Just nu håller jag på att tillverka mig ett fosfat-filter av en petflaska och en maxi-jet. Kan ju säga att det är fart som sjutton på en maxijet 1000.Har någon en bra lösning på hur man ska modda det så att maxijeten inte skjuter ut all min rowaphos i karet om jag väl startar den? Hmm.Som det är i dagsläget så har jag borrat ett hål i korken, vänt pet-flaskan uppochned och sedan borrat 2 hål i toppen. Just nu så är det en fontän ut genom flaskan av min maxijet =/ Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Kan du inte sätta någon böj mellan pumpen och flaskan för att minska styrkan på flödet? Alt. bredda utloppet med hjälp av en bit PVC-rör? Kapa utloppet som sitter där nu, öppna upp ett större hål och sen smälla dit en bit PVC. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 ...eller ta en mindre pump? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Två saker:* Rowaphos är nog så finkorningt för en sån här lösning. Du får justera rätt hårt för att få den att "sväva" som det är tänkt.* Maxijet 1000 är som att elda åt kråkorna i det här ändamålet. Du hade kanske klarat dig med en 750 eller 500. Prova strypa den med en slangbit mellan petflaskan och pumpen.MJ1000 tycker jag är perfekt att "gödsla" med på kortsidorna på akvariet för att rikt-styra vattenströmmar dit jag vill ha dom. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Om jag nu ska använda rowaphos, vad skall jag då använda för lösning till detta? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hulteke Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Just nu håller jag på att tillverka mig ett fosfat-filter av en petflaska och en maxi-jet. Kan ju säga att det är fart som sjutton på en maxijet 1000.Har någon en bra lösning på hur man ska modda det så att maxijeten inte skjuter ut all min rowaphos i karet om jag väl startar den? Hmm.Som det är i dagsläget så har jag borrat ett hål i korken, vänt pet-flaskan uppochned och sedan borrat 2 hål i toppen. Just nu så är det en fontän ut genom flaskan av min maxijet =/Mitt mindre smarta/ganska onödiga förslag:Om du har gott om maxiJet kan du plocka bort ngr blad på impellern. Det är att slösa men om du nu vill ha just den så. Mitt premiumförslag:De som tillverkar MaxiJet gör en model som heter MicroJet. Den pumpar 50-400l/h och jag har den för vattenpåfyllning mm. Den är perfekt för det du nu gör. Kostar 100-150:- beroende på var du köper. Testar att lägga upp en bild så du får se'n.Vattennivån är 5cm.Skålen är en vanlig pizzasalladsskål som töms fort! Säger en hel del om hur smidig denna lilla manick är! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Enkelt: Deltec FR509.=)Nej, men vilket ytterfilter som helst skulle duga. Se bara till att ha en filtervadd som ser till att hindra Rowa:n från att åka iväg, samt att man begränsar flödet "lagom". Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Jag har ett Eheim proffessional II 2028 som är "över" just nu. Kanske man kan använda det? Hmm.. Eller så kör jag mitt 2026 och kopplar på den större behållaren på den.Tror du ett Deltec FR509 räcker för framtiden också? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 http://www.aquapro2000.de/Pumpen.43/F_rder.-Universalpumpen.68/Tunze_Master.354/Tunze_Universalpumpe_Mini_5024.040.2331.html?osCsid=a2f73c6d1e9d3fbe71face85e73e2132Är denna för "kraftig" tro?Har en kompis som kan låna ut den åt mig =) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg