Gå till innehåll

Jörgens 540 liters rev.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 415
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fredrik; Jag gissar att du skaffar osmosen innan du fyller på med vatten.

Nope, men jag kommer att låna ihop några osmosfilter från mina akvarievänner här i Umeå så får det stå och gå helt enkelt :)

60 dunkar var mer lite humoristiskt sagt. Orkar inte köra 10 vändor till lagunen. Han hinner inte producera så mkt osmos att jag måste då sprida det på flera flera dagar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser planerna ut nu:

Imorn fyller jag upp resten av vattnet i karet, och om mjölkigheten klarnar till sig innan helger så slänger jag i ssalt och så.

Sen på tisdag så åker jag iväg med Fiend och co. till Stockholm där jag hämtar min skummare och levande sten.

Jag har etter mycket om och men bestämt mig för att köpa ny sten ändå på JR

har bokat 110 kg

Jag har även idag köpt en påse Nollnitrat från Zeosand som jaag tänkte använda direkt från uppstart enligt rekomendation, får se hur det kommer fungera.

Kommer även filtrera på Rowaphos direkt från uippstart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorn fyller jag upp resten av vattnet i karet, och om mjölkigheten klarnar till sig innan helger så slänger jag i ssalt och så.

Sen på tisdag så åker jag iväg med Fiend och co. till Stockholm där jag hämtar min skummare och levande sten.

Passa på att åka förbi Arnäs köpcentrum i Övik då då och titta på våra fina anemoner! :nöjd:

Angående mjölkigheten så hade jag inte oroat mig. Även om det mot förmodan skulle vara något organiskt som nu hade tagit sig in och "börjat ruttna", så är det peanuts i jämförelse vad som kommer att hända när du stoppar i LS. Så fort processen har kommit igång så kommer vattnet att klarna med tiden.

post-2432-14468912976971_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Passa på att åka förbi Arnäs köpcentrum i Övik då då och titta på våra fina anemoner! :nöjd:

Det låter som en hit... beror på vad dom andra killarna säger och vilken tid vi passerar, vad har dom för öppentiden? annars kanske du kan visa oss även om det är stängt? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Passa på att åka förbi Arnäs köpcentrum i Övik då då och titta på våra fina anemoner! :nöjd:[ATTACH]7931[/ATTACH]

Vi skulle eventuellt kunna ha tid att svänga förbi nån gång på tisdageftermiddagen då vi ska ned, annars blir det SENT på onsdagkvällen och då tvivlar jag på att ni har öppet där :D

Då kommer vi också ha med oss 250 kg LS, lite fiskar, 3 akvarier, lite tillbehör och prylar!

Det närmar sig! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, låter som ett kul äventyr, lite grann som julafton fast på hösten. =)

Hade nästan tänkt att ni skulle knycka med er lite levande när ni nu far ner, men vi kommer åka en egen vända neröver om några veckor så jag vet inte om vi ska hoppa över det kanske. (Vi är väldigt sugen på ett gäng kirurger nämligen)

Centret är öppet till 19:00 på vardagarna så det är väl den tiden ni får lov att hålla om ni vill kika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, låter som ett kul äventyr, lite grann som julafton fast på hösten. =)

Hade nästan tänkt att ni skulle knycka med er lite levande när ni nu far ner, men vi kommer åka en egen vända neröver om några veckor så jag vet inte om vi ska hoppa över det kanske. (Vi är väldigt sugen på ett gäng kirurger nämligen)

Centret är öppet till 19:00 på vardagarna så det är väl den tiden ni får lov att hålla om ni vill kika.

Det blir ett riktigt maxat äventyr! :)

Ska ju förbi Leksand på hemvägen också för att hämta ett akvarie för sumpen, teknik och LS mm..

Jag kommer inte att sätta i så mycket fisk förrän framåt juletiderna är det planerat.

Först då som ekonomin tillåter det också ;)

Kl 19 är i det närmaste helt omöjligt. Snarare 22-23 skulle jag tro vi passerar Övik =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är akvariet färdigfyllt =)

Det är fortfarande mjölkigt men jag upplever att det är mindre, kan dock bero på ett det är utspätt med nytt vatten.

Har nu provkört hela anläggninen och allting verkar funger alldeles utmärkt :D

Imorn så skall jag dra upp lite mer eldosor och sånt under.

Sen suger jag ur 150 liter vatten, och blandar i salt och låter det lösa sig till tisdag då resan sker =)

Nån som vet nån bra formel på hur mycket salt man sklall blanda?

kommer väl ha kvar 400 liter vatten som jag skall blanda salt i? =)

post-2407-14468912981648_thumb.jpg

post-2407-14468912981872_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär jag.. efter jag ikväll konstaterat att mjölkigheten nästan lagt sig helt så slungade jag i allt salt i akvariet, och nu är akvariet grumligare än nånsin, men det har ju sin naturliga förklaring denna gång :P

Såg ut ca 100 liter vatten så det skall rymmas stenar, och sen blandade jag salt efter det.

men sen tänkte jag koppla in mitt eheim ytterfilter till sumpen för att prova att det funkar som det skall.

Men icket, det skramlade och lätt som en hel industri ur ytterfiltret och inte sög den nått vatten inte.. kollade så att det inte var nån luft eller nått i ytterfiltret men ingen lycka, när jag öppnade upp moton så såg jag diverse hårstrån och liknande som hade lindat sig runt axeln, och när jag skulle ta bort det så gick axeln av.

Så nu är frågan,s kall jag lägga energi och pengar på att fixa till ytterfiltret, som kanske ändå inte fungerar?

Eller skall ajg lägga en nylonstrumpa eller filterpåse med Rowaphos löst i sumpen istället? och även aktivt kol när jag skall köra på det, och andra filtermedian som man kan tänkas villa filtrera på i framtiden.

Sen så är då frågan om jag skall köra rowaphosen löst i sumpen, vilken cirkulation som är att föredra. i skummarfacket på sumpen så är det väldigt hög cirkulation pga av skummare och en cirkulationspump som jag suger luften ur flowboxen med. skall jag ha rowaphosen i det facket, eller i första eller sista facket där det är mkt lugnare.. ca 1000 l/h skulle ajg tro.

Likadant med nollnitratpåsen?

Sen även detta med nylonstrumpa vs filterpåse. finns det nackdelar med en vanlig nylonstrumpa? bör jag köpa en filterpåse istället?

Lägger in 2 bilder på saltifyllningen =)

post-2407-14468912997373_thumb.jpg

post-2407-14468912997655_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ne absolut ingen panik.. det är helt upplöst nu så nu ser det bra ut igen =)

oki.. ja då tror jag jag kör med nylonstrumpa i sumpen då.. omdet inte finns några fördelar med ytterfiltret så?

Frågan är dock fortfarande vilket fack ni tror är bästa att ha den i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, mne den lät inte som den brukar, jag har haft den igång förut näör jag hade salt, och då lät den inte så, jag provade dock ändå att köra den ett påar minuter och den sög inte runt något vatten alls.

Jag kan ju alltid köpa en ny keramikaxel som jag bröt sönder, men frågan är om jag kan få den att fungera igen?

Jusst nu känns det som att det inte är värt mödan, utan jag tror jag kör bara en strumpa öst i sumpen istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki ja jag får se hur jag gör om jag lagar ytterfiltret och kör på det eller om jag lägger en strumpa löst i sumpen.. börjar då med det sistnämda så får vi se hur jag gör sen.

Imorn så bär det av till huvudstaden.. here i come =)

Lägger upåp bilder på torsdag på all levande sten =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär nu har man kommit hem från en helvetisk färd över hela Sveriga.. är för trött och sliten nu för att dra alla detaljer kring resan, men det kommer nog en separat tråd om det :P

Iaf så kom jag hem med 120 kg levande stern, och jag har just byggt upp hela revet, och jag blev jättenöjd.. stenen räkte och blev över litegranna att stoppa i min sump också =)

Fick till ett mycket bra röse, lägger upp lite bilder om än mjölkiga.

Köpte även en skummare av Niclas, en AquaCare 1000V som nu puttrar på i sumpen =)

På JR köpte jag även lite makroalger, sånna som ser ut som ett grönd trassel, som jag stoppar i min sump i skummarfacket, där jag har lite levande sten.

kommer senare bygga ett refugium, som kommer vara externt från sumpen.

Fick även lite makroalger av Draedon när vi stannade till i leksand.

Måste passa på att tacka JR för mkt bra service och jättefin levande sten till ett mycket bra pris, tack :D

post-2407-14468913020806_thumb.jpg

post-2407-14468913021134_thumb.jpg

post-2407-14468913021427_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...