Gå till innehåll

Jörgens 540 liters rev.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 415
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag fått sumpen på plats, kopplat in returpumpen, kopplat in UV och ställt dit mitt ytterfilter, fått på en bakgrundsplansch, och ett liggunderlag i karet.

Nu återstår lite jobb under morgondagen på dan med att koppla färdigt lite grejjer.

Sen börjar jag fylla vatten imorn och fortsötter under helgen.

Till veckan så blir det att antingen köpa 150 kg sten av Ingvar Hellmalm om vi löser frakten på ett snabbt sätt. Allternativ fara om 2 veckor till JR och köpa 100 kg.

Skumamren kommer då om 2 veckor också...

underbart =)

Och nej jag kommer inte låts rören från överinningen sluta där :P

Skall förlängas självklart =)

post-2407-14468912963053_thumb.jpg

post-2407-14468912963261_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått sumpen på plats, kopplat in returpumpen, kopplat in UV och ställt dit mitt ytterfilter, fått på en bakgrundsplansch, och ett liggunderlag i karet.

Ett litet erfarenhetstips vad gäller liggunderlag i botten; enorm flytkraft.

Såhär i efterhand hade vi tagit plastskivor, plexi eller liknande i botten för att skydda bottenglaset, då det blir svårt att hålla små LS eller sand/grus att stanna kvar på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet erfarenhetstips vad gäller liggunderlag i botten; enorm flytkraft.

Såhär i efterhand hade vi tagit plastskivor, plexi eller liknande i botten för att skydda bottenglaset, då det blir svårt att hålla små LS eller sand/grus att stanna kvar på botten.

jag hoppas den skall ligga på plats.. på baksidan av liggunderlaget skall det ju ligga 150 kg levande sten, och på framänden öste jag silikon och sen la jag massa böcker på underlaget så jag hoppats det har gjutits fast =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu sitter jag bara och funderar på en sak. om jag fyller upp hela karet och sumpen och fyller i salt, så måste jag ju nästa vecka när jag får sten suga ur typ 1/3 vatten för att stenen skall rymmas och slänga vatttnet.

Allternativet är ju att jag bara fyller upp 2/3 nu och blandar i salt, så blir det lagom mängd när jag skall slänga i sten.

Men då kan jag ju inte dra igång sump och allt det förens stenen är i så nivån kommer över överinningsboxen.

Vad är bästa allternativet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade pyntat i sötvatten och testat så allt fungerar innan jag fyller på med osmos och salt..

Då allt är fungerande så tömmer jag systemet på söt.. och sen fyller jag på med osmos till 2/3 ungefär och pyntar i en doppis & cirkpump i karet.. och låter det stå så tills stenen anländer.

Sen pyntar jag i stenen och låter vattnet gå upp i "normal" nivå.. och så kör jag igång allting då =)

Det är så jag kommer göra iaf.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki... ja jag tor jag skiter i att provkära med sötvatten... jag håller tummarna att allting funkar istället.. så är jag.. kändes jääävligt bökigt att fylla det 2 gånger, speciellt när man bor så klaustrofobiskt som jag :P

Så jag börjar fylla ikväll med osmos.. men frågan är ju som sagt...

hm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju också ett alternativ ja =)

Så slipper man kasta bort salt.. osmosvatten är ju inte lika dyrbart så.. tack för tipset.

Mina mareapumpar kom idag från tyskland också.. får se hur dom funkar nu efter all kritik dom fått.

2 st 2400

1 st 6000

post-2407-14468912967366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten fråga bara... varför beställde du två 2400l pumpar och en 6000?

tyckte det lät lite klent, men jag är ju iofs nybörjare...

Jag har en 2000 l/h sen förut, och dessutom så har jag ju returen på 2000 l/h

men jag kommer troligtvis att kompletera, kanske med en Tunze eller nått.

köpte bara dessa billiga pumpar för att ha lite cirkulation.

Totalt har jag ändå 14.000 l/h om jag köper en Tunzr får jag 20.000 då borde det räcka hoppas jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst känns det bra att börja fylla vatten!:smiley20:

Känns underbart :D

Dock så tyckte jag att jag hade silikonat fast liggunderlaget som en jävla dåre. men självklart släppte liggunderlaget.. som jag blivit varnad.. så nu har jag inget skydd i karet. så hoppas nu att glaset inte spricker när jag ställer dit sten. och att stenarna står stabilt på det halkiga glaset och inte rasar.. iofs så är det massa silikon nu på botten sen det släppte så det kan ju bli lite halkskydd :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte du behöver vara så rädd att glaset ska spricka... har ju varit många diskussioner om det här.

Ne tror nog det skall vara lungt också, mer rädd att stenarena inte står stabilt och rasar ihop.. men får bygga säkert =)

Vad tror ni skall jag lägga korallsand överallt även under stenarna, eller bara på synliga ytor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju också ett alternativ ja =)

Så slipper man kasta bort salt.. osmosvatten är ju inte lika dyrbart så.. tack för tipset.

Mina mareapumpar kom idag från tyskland också.. får se hur dom funkar nu efter all kritik dom fått.

2 st 2400

1 st 6000

så dåliga är dom inte,min 4400,funkar klockrent,men visst är tunze bättre,jag funderar lite på mareas 10000 l pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock så tyckte jag att jag hade silikonat fast liggunderlaget som en jävla dåre. men självklart släppte liggunderlaget.. som jag blivit varnad.. så nu har jag inget skydd i karet.

Missade just att säga att silikon fäster väldigt dåligt på dom där liggunderlagen, men det är lätt att vara efterklok. Det du kan göra är att sätta i stenen på liggunderlaget och sedan när du är "nöjd", skära bort dom bitar som ligger utanför stenarna.

Som sagt, efter vår erfarenhet med 1920L-burken så blir det plastskivor på botten i framtida burkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade just att säga att silikon fäster väldigt dåligt på dom där liggunderlagen, men det är lätt att vara efterklok. Det du kan göra är att sätta i stenen på liggunderlaget och sedan när du är "nöjd", skära bort dom bitar som ligger utanför stenarna.

Som sagt, efter vår erfarenhet med 1920L-burken så blir det plastskivor på botten i framtida burkar.

Ja det är ju iofs en ide, att man tvingar ner med stenar, och sen skär bort överflödet..

ja får se hur jag gör, annars så kör jag utan och hoppas att det fungerar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag fått hjäl av Fiend här på forumet och hämtat ännu mera vatten.. nu är det snart uppfyllt.. skall ta den sista skvätten på tisdag när lagunen har öppet igen.

Sen om jag har tur har jag stenen på torsdag, för ingvar skulle kanske kunna skicka på tisdag.

post-2407-14468912974227_thumb.jpg

post-2407-14468912974505_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...