Gå till innehåll

Transportproblem


ramq

Rekommenderade inlägg

Läs och begrunda. Det här är verkligen tragiskt, för djuren.

JR Akvarium har levererat "städpatrullen" sedan tidigare till 1920L-akvariet i köpcentrat och då använde vi oss av Bussgods då deras hantering är lite mer försiktig än Posten, ansåg vi.

Dessutom kan man se till att tajma leveransen så att det går över natten så djuren är framme tidigt på morgonen.

Den här gången är det en sändning med 4st anemoner och 8st odlade Ocellaris (vanlig och jaffa) samt 2st svarta Percula. Leffe lämnade in dom på Bussgods i Sthlm City kl 12.00 igår och fick kvittens och allt på att godset var mottaget.

Förväntade mig ett SMS imorse vid 06:30-tiden om att godset fanns här i Övik på busstationen, men icke. Jag ber Fredrik, min kompanjon, att ringa och kolla läget - nada. Finns inget paket till oss.

Jag ringer Leffe på JR/Triton och han kollar upp. Under tiden spenderar Fredrik större delen av dagen tillsammans med någon lokal förmåga på busstationen för att leta upp paketet - ingen vet.

Senare på kvällen får jag, efter ett par vändor, ett samtal från Leffe igen om att han har spenderat närmare 4,5h med att tala med 14 personer och alla säger samma sak; gissningar om "vad som har hänt". Gissa kan man göra själv!

Just nu är det en lastbil på väg som anländer till Övik kl 00:30 inatt och vi kommer att åka ner och se om vår försändelse finns med där. I så fall får vi åka ut till akvariet och spendera natten till att droppa in dessa, säkert halvt livrädda, djur.

Vad som känns tråkigt just nu är att pH:t i påsarna har sjunkit och att det inte är så många timmar kvar av dom förväntade 48h dom max klarar i påsarna. Det vore ju en smärre katastrof om djuren skulle dö för oss... :ledsen:

Ersättning är en sak, men just nu lider jag med djuren, verkligen.

All heder åt JR Akvarium! Det är inte varje butik som engagerar sig så här mycket för en kund och det värmer i hjärtat när man hör hur pass mycket dom egentligen bryr sig.

Min mage är helt upp och ner och det enda jag har i tankarna är dom stackarna som vi inte ens vet var dom är någonstans. Ersättning för borttappat gods är en sak, men pengar är verkligen oviktigt i den här situationen.

Håll tummarna för våra små liv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns vissa fördelar med att hämta djuren i butiken personligen eller via någon bekant. Ju större temperaturskillnad (kallare respektive varmare) det är utomhus jämfört med normal akvarietemperatur, desto mer fördel. Har man råd och ändå vill beställa med annat fraktsätt kan man betala extra för att låta varje enskild fisk och djur packas i egen extra stor påse, då klarar de sig mycket längre tid och även om något skulle bli sjuk eller dö så påverkas inte de andra fiskarna eller djuren, eftersom de inte delar samma vatten. Lite syrgas i luftandelen i påsen, frigolitlåda av extra tjockt material och eventuellt långtidsverkande värmepack kan också vara till viss hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen tragiskt.

Kan meddela vad som hände när jag beställde 10 kilo sten med bussgods från småland till GBG. Skickades lunchtid tisdag, förväntar mig paketet senast onsdag kl17 även om det borde vara här redan 11 på FM. vid 17.30 åker jag dit för att se om det kommit in då ingen hört av sig. Icke. Jäklar tänker jag, nåja, det är ju bara sten. Dan efter ringer de och säger att det har funnits där hela tiden, men att någon av reservbegåvningen där lagt mitt paket som uthämtat i deras orderbok.

Så som sagt. Bussgods är smidigt när det funkar, men tänk er för.

Hoppas djuren grejjar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns vissa fördelar med att hämta djuren i butiken personligen eller via någon bekant. Har man råd och ändå vill beställa med annat fraktsätt kan man betala extra för att låta varje enskild fisk och djur packas i egen extra stor påse, då klarar de sig mycket längre tid och även om något skulle bli sjuk eller dö så påverkas inte de andra fiskarna eller djuren, eftersom de inte delar samma vatten. Lite syrgas i luftandelen i påsen, frigolitlåda av extra tjockt material och eventuellt långtidsverkande värmepack kan också vara till viss hjälp.

För det första är vi belägna c:a 55 mil norr om Stockholm, så det blir dyrt och väldigt tidsödande att hämta dom "manuellt". Däremot kan man ju välja att handla i butik här uppe, men situationen är lik för butiken. Urban på Akvarielagunen 10mil norr om oss fick en sändning senast strax innan nyår, då han tappade ~10.000:- i döda koraller och djur i den sändningen. Ingen ersättning.

Då kan man förstå att det inte tas hem allt för ofta.

JR Akvarium packar godset precis såsom du beskriver, samtliga i varsin påse, heatpacks, syrgas, frigolitlåda, you name it. Förra försändelsen var exemplarisk, då vi hade en rätt stor mängd olika djur och därmed en bra hög med påsar.

Glädjande nyheter.

Tydligen fungerar det som så för Bussgods i Stockholmsområdet. Gods som ska söderut lämnar man lättast in i city. Gods som ska norrut lämnar man i Farsta. Det går att lämna på vardera ställe, men då går en budbil mellan city och Farsta för omlastning. Det är där misstaget har skett - paketet har inte kommit med budbilen till Farsta.

Nu efter kontakt med chauffören så är paketet definitivt med upp till Örnsköldsvik och anländer strax innan kl 01:00 inatt, så det är en stund kvar att behöva hålla sig vaken. (Funderar dock på att lägga mig en liten stund och ställa väckarklockan)

Leffe på JR har definitivt inte gjort något fel, det är bara att beklaga att dom strulat på stationen, samt att det är bara att hoppas på att djuren mår bra. Det återstår väl att se om några timmar...

(Krånglet med lågt pH i påsarna oroar mig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första är vi belägna c:a 55 mil norr om Stockholm, så det blir dyrt och väldigt tidsödande att hämta dom "manuellt". Däremot kan man ju välja att handla i butik här uppe, men situationen är lik för butiken. Urban på Akvarielagunen 10mil norr om oss fick en sändning senast strax innan nyår, då han tappade ~10.000:- i döda koraller och djur i den sändningen. Ingen ersättning.

Då kan man förstå att det inte tas hem allt för ofta.

Bara det hade gjort att jag i fortsättningen hade kört själv, oavsett om bensinen hade vart en extra utgift. Garanterad leverans får lov att kosta när det rör sig om levande organismer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om pH-värdet sjunker långsamt under transporten tror jag inte det gör så mycket för clowner är relativt härdiga fiskar, så chansen att de klarar sig är nog stor. Om clownerna inte klarar sig beror det förmodligen främst på andra orsaker än pH. Hur anemonerna står sig mot pH-sänkning vet jag inte, men gissar att det är betydligt viktgare att tänka på att anemonerna inte bör ha en massa mat i magen när man skickar dem långt, eftersom det kan bli äckligt i påsen om de spyr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo ,jag fattar vad du menar jimmy,men 110 mil är en bit........

Det är en bra bit..

Vi har 67 mil enkel resa från Umeå. Då behöver man köpa MYCKET levande för att det ska vara värt att ta den manuella resan.

Som tur var så ska vi göra en resa, 9 pers från Umeå ned till göteborg och upp genom Örebro mm nu i slutet av månaden. Men problemet nu är istället att jag inte har mitt akvarie igång tills dess :D

Haha.. dilemma.

Men 130 mil med bil är inte så kul att sitta och sträckköra för att hämta några fiskar. Det är 1500 kr bara i fraktavgift sen också.

Men detta blev lite off topic nu..

Hoppas att det går bra för dina fiskar nu i natt!

Du får rapportera här sen så ska jag läsa i morgon bitti då jag fortsätter bygga på möbeln! :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ide om transport problem här på SG. Varför kan innte vi starta en egen pol för transport av våra grejor, jag menar vi är rett många medlemmar här som åker åt något håll i Sverige det är väl innte så jäkla jobbigt att ta me lite extra grejor på resan utan att det ska behöva kosta så förbannat mycket. Jag för min del transporterar stortsett hela Sveriges längd varje väcka, å anndra sidan är det mitt jobb. Om någon kjenner för att haka på denna ide som är duktig på att plannera så kör på bara. Ursekta att jag snodde din tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Posten express. Leverans garanti och aldrig aldrig några problem med skador om djuren skickas i frigolitlådor.

Bussgods däremot, utifrån mina erfarenheter, alltid problem. Mina saker kom 20 mil fel för att någon hade "råkat" sätta dem på fel buss från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som stör mig med bussgods är att dom inte orkar scanna paketen,så man kan följa det,händer nästan alltid,

hoppas allt mår bra björn

Det stör jag mig förbannat mycket på oxå, verkar inte ha så hård prio på dedär.

Här i Luleå verkar dom då vara riktigta slönissar, verkar vara för tungt att engagera sig i att kolla på paketen de första dygnet ibland. Ibland kan man se på nätet att paketet är skickat från nån närliggande stad men ändå så tar de en dag extra enligt bussgods :P

En lokal akvariebutik här i stan var rätt förbannad på bussgods i våras.

Bussgodssnubbarna hade typ inte läst in hans paket direkt de kom så de låg kvar över en helg. Givetvis så var försändelsen full med djur, och dessa var givetvis döda när dom kom förbi med paketet på måndagen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Posten express. Leverans garanti och aldrig aldrig några problem med skador om djuren skickas i frigolitlådor.

Bussgods däremot, utifrån mina erfarenheter, alltid problem. Mina saker kom 20 mil fel för att någon hade "råkat" sätta dem på fel buss från början.

Problemet är bara, att det är förbjudet att skicka djur med posten express!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter mycket strul och letande hittade vi paketet kl 01:15 inatt på busstationen, då låg det i en hög som hade kommit från Umeå! Alltså måste paketet ha först åkt "fel" till Umeå utan att någon vetat om det, sedan fått åkt ner till Örnsköldsvik och bara legat i en hög där.

Anemonerna såg rätt vättskrämda ut, men i överlag rätt normalt. Färgen var OK också så jag hoppas på det bästa.

Av alla Ocellaris var det bara en liten stackare som såg omtöcknad ut, vi får se om den klarar sig. Dom två Percula var inga problem med och samtliga (förutom den hängiga) är det jättebra fart på.

Igår fick man ju även chansen att beskåda månljuset också, klart häftigt.

Vi ska precis åka ut dit så jag får avlägga en rapport på anemonerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Posten och Bussgods är ingen av dem ett säkert kort, jag har dåliga erfarenheter av begge. Senaste smällen var ett köp av en MH armatur som efter en "rugbymatch" på posten inte längre hade en särskilt fin reflektor.

Hur svårt kan det egentligen vara att inte kasta eller "spela rugby" med paketen?

Och hur svårt kan det egentligen vara att skicka ett paket från en plats till en annan och veta om att man gjort det?

Håller med gustav:Håller tummarna!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonerna mådde kanonbra och den ena Crispa anemonen fick vi även en liftare, en anemonkrabba. :-)

Den andra crispan hade dock lossnat och lagt sig bakom revet, så vi fick spendera en stund med sughävert och tång för att få fram den, men det gick till slut.

Allt klarade sig, så vi får skratta oss lyckliga över vårt engagemang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonerna mådde kanonbra och den ena Crispa anemonen fick vi även en liftare, en anemonkrabba. :-)

Den andra crispan hade dock lossnat och lagt sig bakom revet, så vi fick spendera en stund med sughävert och tång för att få fram den, men det gick till slut.

Allt klarade sig, så vi får skratta oss lyckliga över vårt engagemang.

Attans vad kul:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...