Gå till innehåll

Hur har ni byggt rev ??


oveb

Rekommenderade inlägg

Jag köper fin sten och vänder och vrider på stenen för att just hitta snygga stenar.

Sedan när jag lägger i det i karet så är det ett trixande med att flytta runt vända flytta igen just till då man hittar det perfekta och ej få ett stenröse.

Behövs inget underlag kör bara stenen rätt på glaset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv alltid staplat stenen så det blir stabilt. Vissa använder buntband m.m. Då brukar man borra hål i stenen och koppla ihop stenarna med buntband. Tänk dock på att använda band utan metalldel!

Du får tänka på att vattnet i sig gör att stenen väger mycket mindre när den väl är i karet. Jag har visserligen plexi på bottenglaset, men det är mest för att skydda glaset mot repor mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv alltid staplat stenen så det blir stabilt. Vissa använder buntband m.m. Då brukar man borra hål i stenen och koppla ihop stenarna med buntband. Tänk dock på att använda band utan metalldel!

Du får tänka på att vattnet i sig gör att stenen väger mycket mindre när den väl är i karet. Jag har visserligen plexi på bottenglaset, men det är mest för att skydda glaset mot repor mm.

Plexi på botten var ju ett kanontips, känns ju helt klart tryggare !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har fått fått för mig att sniglar kan rasera mycket

Sniglar vs sten, kan inte tänka mig att dessa små sniglar kan rasera en stor sten. Jag har inte varit med om det ivarje fall. Däremot strömmarna från streamers, om stenen ligger ostabilt. Men det känner man när man lägger dit stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid haft korallsand som bottensubstrat, ca 2 cm tjockt lager, ej den grövsta kornstorleken. Fördelarna är att jag tycker man får en stabilare grund för stenarna att stå på, kan ju borras ner lite i sanden. Sen har ju sanden ur biologisk synvinkel fördelar, dels påverkar KH värdet positivit, samt utgöt förstås grogrund för de biologiska nedbrytingsprocesserna. Vad gäller stenen är min käpphäst att på alla sätt motverka ett stenröse. Likaså ser man alltför många som bygger upp en hel vägg längs bakrutan med sten. Då tappar man ju allt djup i akvariet. Jag föerdrar att bygga enligt principen "sandakvarium" enligt Fosså. Dva man bygger upp två pelare på ömse sidor om en sandgång. denna sandgång är i proncip fri från sten ända fram till bakrutan. Man får alltså en sorts tunner som försvinner bort, i vars borytre ända man ser bakrutan. Sen försöker jag göra så mkt broar o grottor de bara går. Aldrig använt buntband el dyl, brukar funka rätt bra om man har mkt platt sten. Men visst..detta är npg en av akvaristikens svåraste bitar, att inreda snyggt...de viktiga är ju sen att man nöjer sej o inte flyttar runt för mkt när man väl bestämt sej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte en bit genomfärgad vit plexi för skitans 250 kr till mitt 400l som jag limmade fast med akvariesilikon så att man inte får in oönskat under den...

och sedan har jag oxå svurit mer än tusen ggr innan jag fick till det..jag limmade och byggde (faxesten som jag använder men det funkar på ls oxå) ihop stenaran lite snabbt utanför i 2-3 delar (väntade 10 timmar i en tunna med vatten i) och sen limmade ihop de nu större delarna i akvariet..

typ om du delar en ´grund´ och en topp med ´utstickande´bitar som är lite svårare att få dit i akvariet så kan du lägga grunden och bygga på det..

då funkade det kanont!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var schyssta länkar !! Tack

Det lutar åt en triangulär design för mig (sorry ordvitsen), mycket för att karet står i ett hörn på rummet. Man ser mest av det då !

post-2614-1446891300837_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde en genomskinlig "plastlåda" som jag skar bort sidorna på och staplade sten på denna. Det underlättar byggandet, du sparar pengar på sten och fiskarna får ett uppskattat utrymme under revet (flera fiskar sover där under natten) samt att cirkulationen blir bättre. Det skulle jag vilja rekommendera. På din bild hamnade den i hörnet mot bakglaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag använde en genomskinlig "plastlåda" som jag skar bort sidorna på och staplade sten på denna. Det underlättar byggandet, du sparar pengar på sten och fiskarna får ett uppskattat utrymme under revet (flera fiskar sover där under natten) samt att cirkulationen blir bättre. Det skulle jag vilja rekommendera. På din bild hamnade den i hörnet mot bakglaset.

Det där låter väldigt intressant, har du någon bild eller liknande på "plastlådan".

Hur vet man vad det är för plast och att det klarar lång tid i akvarium utan att ge ifrån sig farligheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där låter väldigt intressant, har du någon bild eller liknande på "plastlådan".

Hur vet man vad det är för plast och att det klarar lång tid i akvarium utan att ge ifrån sig farligheter?

Hehe ja jag ställde samma fråga när jag skulle skaffa lådan, kommer bara inte ihåg vad det hette (poly någonting tror jag). Rent allmänt så tror jag inte det är någon fara med hårdplast men vänta lite så svarar nog någon dig. Min är ofärgad och ser ut som en liten rektangulär tvättkorg som jag skar bort sidorna på.

Jag tycker man ska försöka hålla bort stenen från sidoglasen och gärna skapa minst två delar för att få bättre cirkulation. Jag försöker även ha det så öppet som möjligt i botten för att cirkulationen inte ska bli lidande. Nästa kar kommer jag använda cement för att kunna fästa och öppna upp stenen ännu mer.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg detta inlägg av den relativt pålitliga Lasse precis ;) :

Plasterna PE (polyeten) och PP (polypropylen) är helt okey - för säkerhets skull ta inga med röda eller gula färger även om jag inte tror det spelar någon roll. Jag har använt "Åledsfilter" både för vattenspalten och själva avgränsningen. Ljusraster av hårdplast bör också funka.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu har jag köpt en liten låda av PP plast och lite rör + massa buntband, som jag tänkte använda när jag bygger upp med min ls.

Men ett av rören är i ABS plast, är det säkert att ha i karet eller?

Det andra är ett vanligt vp rör för elektronik, är dom säkra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...