Gå till innehåll

Satus 250 l


artemia

Rekommenderade inlägg

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

prova att höja KH med ca 1-3 enheter (sakta) och se om det gör ngn skillnad.

om ej hade jag funderat på omplacera dem eftersom du säger de sett ut så hela tiden, så kan de vara att de ej trivs där de är nu.

~Henrik

Mitt KH värde har tendens att sjunka men jag har den runt 6-7. Och knapparna har sett ut så här hela tiden. Inga ändringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cool mantis! Hur lyckades du fånga den?

Jag tog ut hela stenen var Mantisen bodde och slog sönder den. Jag tror inte att man kan fånga den med någon fälla. Har man sätt en Mantis in action, så man bara förstår att det är helt omöjligt. Har försökt nu lokalisera var den andra Mantisen bor. (JA det finns en till i huvudkaret!)

Kolla här om du kan identifiera den.

http://www.ucmp.berkeley.edu/arthrop...raca/royslist/

Tack Jaken. Det var just den sidan jag hade tappat bort. Verkar vara otroligt svårt att skilja olika arter för det finns så många variationer när det gäller färg. Kollade flera gånger Gonodactylus chiragra. Tror du att den skulle kunna vara den? Tyckte att Neogonodactylus bredini påminde väldigt mycket min. Men mina stenar är från Fizji öarna, så det kan inte stämma.

Angående knappar:

prova att höja KH med ca 1-3 enheter (sakta) och se om det gör ngn skillnad.

om ej hade jag funderat på omplacera dem eftersom du säger de sett ut så hela tiden, så kan de vara att de ej trivs där de är nu.

Jag försökte från början redan hitta den perfekta platsen till knapparna och därför jag har jag spridit de i 4 olika ställen; mörkare, ljusare, mindre ström, mer ström, men ingen av de verkar trivas... Kan försöka höja KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det har gått ungefär en månad och jag och Mantis lever fortfarande i hat-kärlek relation tillsammans. Den äter artemia och mår bra i sitt lilla akvarium. Ingen har bjudit hem till den. Slängde en liten sten med knappar till samma akvariet och (förstås) knapparna öppnar sig där. Irriterande! Jag har bara en liten pump där att vattnet cirkulerar, ingen skummare, ingen belysning heller. Solljus är det ända knapparna och Mantis får.

I huvud karet är situationen lite oroande. Min Mh blev ju trasig 3 veckor sedan och tack vare ghost jag har en låne lampa. Korallerna överlever, det tror jag, men alla koraller är idag mer eller mindre bruna. Några fraggar ser riktigt risiga ut. Dom har stora delar som är kritvita. Tyvärr vissa är mina favoriter. Det är omöjligt att förbereda sig till allt och kanske stor ändrig i belysning blev för mycket för de känsligaste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket tråkigt Satu!

Jag hoppas det löser sig för din del!

Kör du förresten med kol i karet?

Jag började med det för ca tre månader sedan och efter det har min knappar långsamt börjat veckla ut sig mer och mer, kan vara kemisk krigsföring antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Sillen och Laggeman! Visst är det roligare att visa bilder när allt går bra men jag tänkte visa nu vad jag menar med det att jag är inte nöjd med utväcklingen.... Man blir helt gråtfärdig när man tittar vad har hänt senaste veckan. Och Laggeman: Jag har använt aktivkol sedan från början.

1. Acropora som jag köpte den i januari, som ni ser den växte jätte fort och hade skön konstig grå färg med gula toppar.

2. Situationen 2/4 efter en vecka utan belysning

3. Idag 19/4

post-2289-14468913959336_thumb.jpg

post-2289-14468913959489_thumb.jpg

post-2289-14468913959653_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att ni tycker det oveb och pimo.... Jag visar här egentligen bilder på problem som jag har i mitt kar, men well, well...

Lägger ut sista katastrof bilder. Hoppas jag får snart visa också hur alla mina koraller har fått tillbaka sina fina fina färger och börjat återhämta sig.

1. Grön Acropora Enzmann, fast det är svårt att tro.

2. Acropora, turkos med ljusblåa toppar

3. Blå acropora, som jag har redan fraggat... Hoppas någon av de klarar sig.

post-2289-14468913961005_thumb.jpg

post-2289-14468913961238_thumb.jpg

post-2289-14468913961431_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja visst, jag försöker hålla koll på värderna, men jag har ganska känslig och växlande KH. Sjunker ibland överraskande fort. Jag har ingen kalk reaktor, så jag får tillsätta regelbundet och ofta. Jag försöker inte ens komma upp till 10 längre utan nöjer mig med 8.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag sade i mars 2006 att jag kommer att vara överlycklig om jag lyckas hålla koraller och fiskar vid liv. Jag ska aldrig uppgradera och jag ska aldrig börja om planerings he***e. Jag ska börja idag, enligt önskemål, en ny planerings/fototråd angående mitt nya akvariet :smiley9: Artemias ~300 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...