Gå till innehåll

Satus 250 l


artemia

Rekommenderade inlägg

Hej alla! Ett halvt år har gått med uppstart med mitt första saltvattensakvarium. Det är kanske dags att presentera mig. Jag heter Satu. Jag flyttade 2004 till Västerås från norra Finland och arbetar här. Jag har inte vågat "öppna min mun" tidigare här på forumet för jag tycker att det är svårt att skriva på svenska men jag försöker. Jag har läst mycket vad ni har skrivit och försökt lära mig. Jag tackar så hemskt mycket för alla aktiva som har orkat svara på andras frågor. Ni har hjälp samtidigt mig utan at ni visste. Mycket har hänt till dom gråa stenar som jag lade i vattnet i mars 2006.

Akvarium: 110 x 45 x 50, nästan 250 l

Skummare: Deltec MCE 600

Belysning: Giesemann system 230 1 x 250w/2 x 24w T5 Coral Blue

Cirkulation: Tunze stream 6000

66752336.NuTVpe71.jpg

66752338.Lql9CLXx.jpg

post-2289-14468913364001_thumb.jpg

Levande sten, 25 kg, från Fizji öarna var fullt med liv.

post-2289-14468913363504_thumb.jpg

Först hade jag Seaclone 100 som skummare innan jag bytte den bort i maj.

post-2289-14468913363669_thumb.jpg

Akvariet 7/8 2006

post-2289-14468913363848_thumb.jpg

Och så här såg mitt projekt ut 29/8 2006

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag vet inte om det är viktigt, men det som gör mej också stolt är att jag har skapat allt ensam. Den här hobbyn verkar ha många män men kanske inte så ofta kvinnor och säkert inte så otekniska som jag är! Jag har svettat många gånger med pumpar och skummare, det ska ni veta!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman, stigigemla, jens karlskrona, RobbaniSthlm, DaTrucka, adddo och wrang!

Tack alla så hemskt mycket!!! Era kommentarer värmer och ger mer krafter att vara ensam den konstiga människan på jobbet, som kan med brinnande ögon berätta om räkor och alger fast ingen lyssnar! :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman, stigigemla, jens karlskrona, RobbaniSthlm, DaTrucka, adddo och wrang!

Tack alla så hemskt mycket!!! Era kommentarer värmer och ger mer krafter att vara ensam den konstiga människan på jobbet, som kan med brinnande ögon berätta om räkor och alger fast ingen lyssnar! :nöjd:

He He...

Känner igen det där, tur man rattar lastbil på fjärren så slipper jobbarkompisarna höra eländet.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och Välkommen! Ditt kar ser jättefint ut och det är kul att du tagit dig tid att dokumentera utveklingen! Fortsätt gärna med det och uppdatera gärna med vilka invånare du har!

I mitt kar finns idag:

1 Lysmata debelius

2 Lysmata amboinensis

1 Panulirus Versicolor

1 Fromia indica

1 Ormsjöstjärna röd

1 Synchiropus ocellatus

1 Ecsenius bicolor

1 Zebrasoma flavencens

1 Zebrasoma desjardinii

1 Valenciennea puellaris

1 Centropyge vrolokii

1 Pseudocheilinus hexataenia

Montipora orange platt

Montipora Millepora rosa

Acropora blåa toppar

Acropora mintgröna polyper

Acropora limegrön

Bubbelkorall

Clavularia viridis

Euphyllia Anchora

Euphyllia grön rosa toppar

Ricordia

Discosoma

Pumpande Xenia

Knappkorall grön och mörkblå

Echinophyllia sp platt

Sarcophyton

okännd korall som kom med LS

+ några andra som växer från LS men jag känner inte till

15 Sniglar olika sorter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är kanske 12-13 cm. Men jag vet att den kommer att trivas där vart den flyttar senare på vinter. Av alla fiskar har just desjardinii varit mest "social". Ställer sig fram när man tittar på akvariet, tiggar mat och märker när det finns främmande människor i rummet. Jag rekommenderar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är kanske 12-13 cm. Men jag vet att den kommer att trivas där vart den flyttar senare på vinter. Av alla fiskar har just desjardinii varit mest "social". Ställer sig fram när man tittar på akvariet, tiggar mat och märker när det finns främmande människor i rummet. Jag rekommenderar.

Har funderat på att skaffa en dejardini, men har en flavecens som är runt 10cm, är lite rädd för att det kommer bli bråk. Hur funkar din med flavecensen?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag vågar inte skaffa mer fiskar utan jag nöjer mig med dom som jag har än så länge. Är sugen för en stim av damseller men det är aktuellt då när Zebrazoma desjardinii har flyttat ut. Synd att jag kan inte ha honom.

Hej!

Alltid kul med nya medlemmar. Om de finns i närheten också så gör ju inte det heller något om man behöver fråga om lokala funderingar. Så som att jag har hört ett rykte att det finns någon saltvattens affär i Västerås. Jag har själv inte hittat den mer än en som har saltvatten lite LS och en hel del alger och glasrosor. Vet du om det finns någon mer?

Jag hängde inte riktigt med varför du du funderar på att göra dig av med din desjardini? Nyfiken då jag har funderat på att skulle kunna vara en fisk för mitt kar i framtiden då den är vacker och jag gillar kirurger.

Fortsätt lägg upp bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Z. desjardinii kräver ju typ 1500 l runt sig enligt olika källor. Min 250 räcker absolut inte. Men än så länge jag har inte sett att den lider på någotvis heller, men hur mätar man sånt?

Angående saltvattensaffärer i Västerås. Det stämmer att det finns en som har mest sötvattens fiskar och grejer och 4 akvarier med saltvatten. Sant att det har inte funnits mycket att titta på varje gång. Jag tycker ändå att det det är roligt att ha en liten salthörna i Västerås än ingenting. Har köpt därifrån räkor och några sniglar. Alla lever och mår bra. Den måste vara den samma som du har hittat också för mer har vi inte här vad jag vet, tyvärr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...