Gå till innehåll

Bjarne's Saltföljetång


adddo

Rekommenderade inlägg

Tack för titten på ditt nya kar.

Riktigt vackert, ska bli spännande att se de nya korallerna sen.

Du bara måste lägga ut bilder ikväll!!!

/Karro

Det är fler som tycker det... Vill ju se min gamla armatur i action! =)

:)

Ska försöka hinna ta mer bättre bilder ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

joo lite tråkigt med matchen men,kul att äntligen få se lite bilder på det nya karet ser ut att vara riktigt snyggt o ingen dålig montipora heller grymmt snygg !

:) Kommer från Norbergs kar, hoppas den kommer trivas hos mig oxå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick ju bra att få hem den i 1 bit! Tur att du hade den där lådan. Jag var lite orolig för att den skulle gå sönder i flera småbiter under resan.

Det ser ju kalasbra ut det där!

Haha jo jag spände ju som sagt var fast dem ordentligt i bilbarnstolarna :)

Den andra blev några grenar knäckta på men det blev ju bara bra med några extra fraggar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Victorias gamla Hystrix börjar få tillbaka sin rosa färg så sakta efter att ha stått lite dumt till i gamla karet.

Dåliga försök till helhetsbilder.. Ska släcka ner nån gång när jag e frisk o inte lika darrhänt..

post-1162-14468913902717_thumb.jpg

post-1162-14468913902873_thumb.jpg

post-1162-14468913903082_thumb.jpg

post-1162-14468913903306_thumb.jpg

post-1162-14468913903553_thumb.jpg

post-1162-14468913903785_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bjarne!

Jag har tyckt att du har ett snyggt kar när jag sett bilder förut också. Men detta är ju grymt!:smiley20: Att du är darrig på händerna och att du har alger på rutan syns inte men det kanske är medecinen som räddade det! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=13337&d=1175374057 Gissar det är medecin som står på kanten där!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bjarne!

Jag har tyckt att du har ett snyggt kar när jag sett bilder förut också. Men detta är ju grymt!:smiley20: Att du är darrig på händerna och att du har alger på rutan syns inte men det kanske är medecinen som räddade det! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=13337&d=1175374057 Gissar det är medecin som står på kanten där!;)

Haha, ja jo jag fyller ju iallafall år imorrn, så nåt måste man unna sig trots att man e krasslig! :)

Tack! :) Ska försöka ta en bild på möbeln som jag slitit o kämpat med i 3 veckor när det e ljust sen oxå.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Bjarne och stort grattis!

Ser fram emot ny tråd och hoppas din uppstart blir så smärtfri som möjligt! Jag har skaffat mig tre Ricordea, två R.f. och en R.y där den sistnämnda satt på Acroporafraggsten som jag givetvis la vantarna på ... :snurrig: Hoppas det är ok att jag visar en bild. Du ber om ursäkt för dålig fotokvalle vilket borde få mig att låta bli att visa mina supersunkiga bilder men här kommer de i.a.f. Alla är tagna i sjukhusbelysning (Osram 67)

Först en lite hemlig bild ...

dsc06977pw4pe2.th.jpg

R. y på Acroporasten ...

dsc07110ct3in2.th.jpg

R. f

dsc07107js4mc4.th.jpg

Och så lite kärlek, eller knappar - fast det är väl samma sak, eller hur!? :smiley20:

dsc07130fh8vs2.th.jpg

Med risk för att bli anklagad för kapning, vet Du vad detta är?

dsc07118fk3.th.jpg

URL%5D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa :)

Richard! Grymt fina Rico's, tror dock jag fortsätter i denna tråd, kul med en 'dagbok' det är ju samma koraller o fiskar osv som i det gamla. Startar jag helt nytt kar så gör ja en ny tråd :)

Tack igen! :)

:grattis

Grattis på födelsedagen!!!!!!

Grattis! Såväl på födelsdagen som till den grymt lyckade uppgraderingen du genomfört.
Sicken dag att fylla år på - Grattis

MVH Lasse

Edit (Off Topic) det var ett tag sen du skrev Stefan (som jag sett i alla fall) - välkommen tillbaks!

grattis och fina bilder!

~Henrik

Gratulerar Bjarne...

Grymt fint kar oxå.

Tjenare Bjarne och stort grattis!

Ser fram emot ny tråd och hoppas din uppstart blir så smärtfri som möjligt! Jag har skaffat mig tre Ricordea, två R.f. och en R.y där den sistnämnda satt på Acroporafraggsten som jag givetvis la vantarna på ... :snurrig: Hoppas det är ok att jag visar en bild. Du ber om ursäkt för dålig fotokvalle vilket borde få mig att låta bli att visa mina supersunkiga bilder men här kommer de i.a.f. Alla är tagna i sjukhusbelysning (Osram 67)

Först en lite hemlig bild ...

dsc06977pw4pe2.th.jpg

R. y på Acroporasten ...

dsc07110ct3in2.th.jpg

R. f

dsc07107js4mc4.th.jpg

Och så lite kärlek, eller knappar - fast det är väl samma sak, eller hur!? :smiley20:

dsc07130fh8vs2.th.jpg

Med risk för att bli anklagad för kapning, vet Du vad detta är?

dsc07118fk3.th.jpg

URL%5D

GRATTIS BJARNE!!

Önskar Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju berätta om tekniken som håller detta igång.

Karet är 160Lx60Dx55H 530 liter.

Som skummare har jag nu en Fauna Marin Ultra Skim 2, den ska klara kar upp till 1500 liter. Knäpptyst! :)

Belysningen består av 2 st 250w armaturer, med BLV 20000k i ena och en 16000k i andra, tror det var Aqua Medic. Ska införskaffa BLV till den andra oxå då jag gillar ljuset (det får väl växa lite slöare då..) :) Ska även komplettera med ett par T5:or för de tider som MH inte är igång. Idag finns ett 18w T8 med Osram 67 över karet.

I sumpen (300l, varav ca 170 används) har jag egenhändigt limmat bubbelfällor! :) och en liten avdelning för refugium inför framtiden om jag vill använda det. Hänger ett par strumpor med Fosfat remover och aktivt kol där i oxå.

UVC Vecton 25 watt matas med en Maxi Jet

Returpump Deltec HLP 4040.

Cirkulationen i karet sköts idag av en Tunze 6000 (7000L/H, styrbar), en Tunze 6060 (6000L/H) Returen på ca 4000L/H och en stackars Maxi Jet på 1100L/H (den ska bytas mot en Tunze 6045 alternativt en Koralia 4).

Tillsatser såsom Kalcium och annat tillsätter jag för hand i dagsläget. Jag har småbarn så jag är hemma i princip varje kväll o känner inget behov av att slänga ut 7-8000 på reaktor som det ser ut idag. Får se hur det blir framöver, sneglar på Balling Light.

Ca 70 kg Levande sten och Barebottom.

Matar korallerna med Fauna Marin Ultra Min S o Ultra Clam. Fiskarna får FO Marine Pellets no 1, Olika frysfoder och Nori. Leker ibland med en räkbit som tryckarna får frossa på.

Fiskar i dagsläget är:

3 st Zebrazoma Flavescens (gul kirurg)

3 st Pseudoanthias Tuka.

1 st Pseudoanthias Bicolor.

1 st Mandarin.

1 st Stellatus (scooter blennie)

2 st Blåkindade tryckare (Hona, Hane)

1 st Odonus Niger (blå tryckare)

3 st Occelaris clowner (2 svarta, 1 orange)

1 st Firefin goby. (magnifica)

Har även:

2 st vanliga Putsarräkor,

1 ormsjöstjärna (EJ grön hehe)

Sjöharen Harry,

Filtrerar krabba oidentifierad (se bild tidigare i tråden)

Diverse eremiter, sniglar.

Karet hoppas jag få 70/30 mellan sten o mjukkoraller (idag är det snarare 90/10).

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Karet hoppas jag få 70/30 mellan sten o mjukkoraller (idag är det snarare 90/10).

:)

Bjarne!

Jag är en hjälpsam kille och kan komma över till dig i kväll så fixar vi så du får 70/30. Jag kan forsla bort det överblivna också så du inte behöver tänka på det! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=4k-8D5-05Qg"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=4k-8D5-05Qg" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"></embed></object>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...