Laggeman Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Ojdå, det låter ju illa. Vet du här länge han haft dem uppe? Jag satte upp mina första i början av 2003 och de sitter som berget, än... Nej, minns som sagt inte tyvärr, men vil minnas att det var rätt så kort tid, jämfört med dig iaf. Citera
petnym Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Gör dem jobbet? Hur tjocka har du? Räcker det med 10mm tro?Jag har dom tjocka. Svårt att säga hur mycket de dämpar. Lite oljud läcker ju tex alltid ut genom ventilationen. Man skall nog se till att prylarna är så tysta som möjligt från början och sedan komplettera med mattorna för att ta bort resterande ljud från porlande vatten mm... Citera
adddo Postat 22 oktober 2009 Författare Postat 22 oktober 2009 Jo precis.. Mitt problem nu är 50hz brummandet i övrigt är det nog ganska tyst. Citera
_Manne_ Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Jo precis.. Mitt problem nu är 50hz brummandet i övrigt är det nog ganska tyst.vilken pump är det som brummar ?mvh manne Citera
adddo Postat 22 oktober 2009 Författare Postat 22 oktober 2009 vilken pump är det som brummar ?mvh manneReturpumpen.. brummar o brummar.. du vet hur alla 50hzpumpar låter. Citera
_Manne_ Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Returpumpen.. brummar o brummar.. du vet hur alla 50hzpumpar låter.jo tyvärr vet man ju det.! ser på sump bilden i tidigare inlägg att du har siliconslang för att stoppa resonans o väsen den vägen.. men står returpumpen på botten i sumpen, eller hänger den i siliconslangen ?tycker helt klart du ska prova med mattorna faktiskt, ingen större utgift direkt dock lite meck.mvh manne Citera
adddo Postat 22 oktober 2009 Författare Postat 22 oktober 2009 jo tyvärr vet man ju det.! ser på sump bilden i tidigare inlägg att du har siliconslang för att stoppa resonans o väsen den vägen.. men står returpumpen på botten i sumpen, eller hänger den i siliconslangen ?tycker helt klart du ska prova med mattorna faktiskt, ingen större utgift direkt dock lite meck.mvh manneJapp den står på botten, tänkte att gummifötterna skulle hålla vibrationsljudet borta den vägen. Kanske ska testa o dra upp den så den hänger. Citera
_Manne_ Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Japp den står på botten, tänkte att gummifötterna skulle hålla vibrationsljudet borta den vägen. Kanske ska testa o dra upp den så den hänger.testa o se om det hjälper.. man vet ju aldrig..mvh manne Citera
maca Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 jag kör med motsvarande självhäftande mattor från micro sedan ca 6 månader tillbaka, har inte märkt av någon tendens till att dom skall lossna än i alla fall :-) Citera
Moose Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 jag kör med sådanna ljuddämpningsmattor.fungerar kalas tycker jag. lite jobbiga o arbeta med, svårkapade då det förbannade klistret fastnar i allt.mina sitter fortfarande uppe, utan hjälp i form av nubb eller extra tejp.o finns ingen tendens att dom skall släppa heller, sitter som berget. har suttut på plats sen i februari nu. Citera
petnym Postat 23 oktober 2009 Postat 23 oktober 2009 Kanske den som hade problem med mattorna slarvade med underlaget... Man kan ju tex anta att limmet fäster bättre på en slät, ren och torr yta... Citera
adddo Postat 23 oktober 2009 Författare Postat 23 oktober 2009 Känns som det får bli såna mattor då. Citera
Illustratören Postat 23 oktober 2009 Postat 23 oktober 2009 Jag hade problem med en brummande pump (retur pump), visade sig att det var sugkopparna som blivit gamla och hårda och det gjorde att pumpens vibrationer förökade sig i sumpen. Sumpen blev lite som en resonanslåda. Gjorde egna fötter av filtervadd och den blev betydligt tystare. Vet att Eric Borneman förespråkar suspension, att man hänger upp pumparna i nylonlinor eller siliconslang, så kan inte vibrationerna föröka sig lika lätt. Gjorde ett test en gång och det fungerar faktiskt. Kanske kan va en lösning? Citera
adddo Postat 23 oktober 2009 Författare Postat 23 oktober 2009 Jag hade problem med en brummande pump (retur pump), visade sig att det var sugkopparna som blivit gamla och hårda och det gjorde att pumpens vibrationer förökade sig i sumpen. Sumpen blev lite som en resonanslåda. Gjorde egna fötter av filtervadd och den blev betydligt tystare. Vet att Eric Borneman förespråkar suspension, att man hänger upp pumparna i nylonlinor eller siliconslang, så kan inte vibrationerna föröka sig lika lätt. Gjorde ett test en gång och det fungerar faktiskt. Kanske kan va en lösning?Japp, får prova det ikväll. Citera
ramq Postat 23 oktober 2009 Postat 23 oktober 2009 Jag hände upp min Eheim 1262 returpump i silikonslangen på 720L-akvariets sump och det gjorde underverk. Dock är Eheim av den dimensionen rent generellt allt annat än tyst.För min egen del har jag bara lovord att säga om Deltecs HLP, som dock har nackdelen att dom inte är dränkbara. Någon som vet hur Laguna pumparna beter sig? Citera
_Manne_ Postat 23 oktober 2009 Postat 23 oktober 2009 Jag hände upp min Eheim 1262 returpump i silikonslangen på 720L-akvariets sump och det gjorde underverk. Dock är Eheim av den dimensionen rent generellt allt annat än tyst.För min egen del har jag bara lovord att säga om Deltecs HLP, som dock har nackdelen att dom inte är dränkbara. Någon som vet hur Laguna pumparna beter sig?ligger en laguna på min inköpslista faktiskt.. kan återkomma senare.(den storleken jag skulle ha fanns inte i lager för tillfället)mvh manne Citera
adddo Postat 23 oktober 2009 Författare Postat 23 oktober 2009 Jag hände upp min Eheim 1262 returpump i silikonslangen på 720L-akvariets sump och det gjorde underverk. Dock är Eheim av den dimensionen rent generellt allt annat än tyst.För min egen del har jag bara lovord att säga om Deltecs HLP, som dock har nackdelen att dom inte är dränkbara. Någon som vet hur Laguna pumparna beter sig?Körde med Deltec HLP 4040 till förra karet och kan inte annat än hålla med, den var kanon ljudmässigt.Ska prova att ha pumpen hängande så får vi se. Citera
adddo Postat 26 oktober 2009 Författare Postat 26 oktober 2009 Ljuddämpningsmattor är inköpta och uppsatta, har även hängt upp returpumpen så den 'svävar' fritt i sumpen.Eldosa inköpt. Hittade denna på Clas Olsson.. Hade väl varit optimalt med en knapp för varje uttag.. Men detta duger gott och väl. Citera
adddo Postat 26 oktober 2009 Författare Postat 26 oktober 2009 En bild på utsiktsplatsen i förhållande till akvariet. Funderar på att köpa en barstol från IKEA att ha bredvid karet om man vill leta småkryp eller annat.Ursäkta röran med sladdar och sånt Citera
_Manne_ Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 Ljuddämpningsmattor är inköpta och uppsatta, har även hängt upp returpumpen så den 'svävar' fritt i sumpen.Eldosa inköpt. Hittade denna på Clas Olsson.. Hade väl varit optimalt med en knapp för varje uttag.. Men detta duger gott och väl.hur blev det nu med upphängning o mattorna , funkar det som planerat , ljudlöst från skåpet ?har en likadan eldosa som dig.. man får bara planera lite vad man placerar ihop 2 o 2 , tycker den är grymt smidig.. men kommer dt att räcka med en sådan dosa när du kommit igång på allvar ?mvh manne Citera
adddo Postat 27 oktober 2009 Författare Postat 27 oktober 2009 TjenaJo det blev betydligt tystare med mattor och upphängd returpump. Inte för att det var speciellt mycket ljud innan.. Men allt för att sänka ljudnivån så mycket det bara går.Japp jag kommer att behöva mer el vad det lider.. Just nu räcker detta men när mer teknik kommer till så kommer jag att beställa en sån som Illustratören har hittat med en strömbrytare per uttag.http://conrad.se/?ref=adwords&subref...FYeB3godyHyLlQ Citera
Sillen Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 Kan du inte ta en bild på hur du hängt upp returpumpen. Inga krav på fotokvaliten, jag söker lite insperation till hur jag ska göra min tystare! Citera
adddo Postat 27 oktober 2009 Författare Postat 27 oktober 2009 Jonas.Ska försöka komma ihåg att göra det ikväll när jag kommer hem. Citera
adddo Postat 27 oktober 2009 Författare Postat 27 oktober 2009 Jonas:Jag tryckte helt enkelt upp pumpen längre i siliconslangen och sedan tryckte jag upp siliconslangen längre på returröret, det skapade en knapp centimeter fritt under pumpen.Säkrade det med buntband. Citera
Sillen Postat 28 oktober 2009 Postat 28 oktober 2009 Tackar!Har prövat något liknande men min slang töjde sig och det blev nästan mer ljud. Jag funderar vidare och rätt som det är hittar jag en lösning! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.