Gå till innehåll

Erik & Lindas 420L


Datate

Rekommenderade inlägg

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

http://www.g7usq.cwc.net/clarki.jpg

http://www.thepetstop.com/adminpics/20463.jpg

Clarki har väl 3 vita ränder och sebae 2?, iaf vad jag vet.

Amphiprion sebae är min favorit clownfisk, men den finns i många olika varianter och en vetskap vad man får hem Sebae clownen, men som du säger så har den 2st ränder. Guldgul buk med en mörkare rygg men även helt mörka exemplar (brun/svarta) men skärtfenan är alltid gul.

Kan även tas in som clarks clownfish i handeln. Letar frebrilt efter några sådana här själv. Har skickat ut mail till olika saltvattensaffärer och frågat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag ville ej rätta till eller peka vad som är fel eller rätt det är just detta som är så bra med ett forum. man lär sig utav andra nyheter hela tiden

Tänk vad bra med ett forum annat var det på 90 talet då man fick en tidning hemskickad några gånger per år och INGEN annan kontakt

Long live the InterNET ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fyllt karet med sötvatten för att se hur det hela utvecklar sig. Som jag skrev i en annan tråd så lutar karet aningen utåt (ca 4-5mm). Vi ska se under helgen om bänken och golvet "sätter" sig och sedan avgöra om det är värt att köra, eller göra om bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Illustratören: Det går jättebra, de slåss inte någonting, har aldrig gjort heller. Trots att "Clarkisarna" är större än våra två andra.

Vi trodde att de två Clarkisarna skulle börja bli elaka mot våra Ocellaris, men nej.

Den som hålls med att jaga de andra fiskarna är nog den lilla blåa damsellen vi fick med, men gul stjärtfena...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följer med stort intresse ert projekt. Skall bli kul att höra nur ni gör/placerar resten av tekniken. Har själv ett nästan identiskt kar med möbel fast lite mindre, men jag gav mig inte på att bygga om det:) Dock lutade mitt också när jag fyllde det med vatten. Visade sig vara golvet i lägenheten som inte var rakt utan lutade inåt i rummet. Totalt nästan 1cm med fyllt kar. La masonit under de främre benen endast och fick det hyfsat rakt. Ja det var inte det bästa materialvalet ur fuktsympunkt, men kommer det vatten på masoniten så har jag förmodligen större problem än så:)

Angående om clowner passar ihop hade jag tidigare ett par ocellaris tillsammans med ett par seabe (stavas det så?). Allt funkade bra tills jag skaffade en anemon! Idag simmar ocellarisarna i himlen. Vet inte om det hade funkat bättre i ett större akvarie, men klart är i allafall att det blev problem med en anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andy: Tur att vi inte har någon anemon då, men vi har haft planer på att ha en... Men nu när det inte gick så bra för dina så kanske det inte är någon jättebra idé. Å andra sidan så har våran ena ocellaris tagit en korall som värd. Clarki simmar bara runt och har inget som värd, de har väl inte hittat nåt lämpligt, eller så väntar de helt enkelt på den dära anemonen.

Vi har ett likadant kar nu med, som det stora nu som vi (eller hrm Erik har) modifierat. Vi har ett ¨på 240 liter nu, och det är inte ombyggt på något vis. Men vi har ingen sump till det heller, men det ska det ju bli på det här som är lite större.

Lovar att ta så många kort jag hinner och kan =).

Vi tänkte skaffa massonit att ha under, för den fann i lite fler olika millimeterdimensioner, men när vi kom till inköpsstället så höll de på att göra om i sågverket, så vi hittade ingen liten massonitskiva att såga till. Så det vart X millimeters MDF istället. Vilket å andra sidan inte är världens bästa att ha, om det skulle komma vatten på. Men kommer det mycket vatten på den, så har man nog allvarliga problem :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha. Då har man riktat upp karet så det står i princip helt rakt. Har fyllt ca 80L osmos-vatten och fyller hinkar för fullt.

Skall köra i 100-110L osmos-vatten och sen blanda det direkt i karet. Sen fylla på med vatten från gamla karet, kombinerat med nyblandat.

Så nu är det bara att vänta....osmosvatten är ju inget man får fram så snabbt...tur man kan fylla under natten hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...