Gå till innehåll

Draedon's 360l


Draedon

Rekommenderade inlägg

mjae.. en acropora med tillhörande symbioskrabba har jag skaffat. i övrigt är det samma skit som växer på.. Salarisen har försvunnit, vet inte om det beror på algbrist eller något.. har inte sett honom på en vecka.

ska ner till reefzone i slutet på månaden.. får se vad man hittar då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 329
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Magnus.

Jag är på gång att uppgradera till ett större akvarium. Jag vill minnas att du bytte upp dig för ett tag sedan. Hur löste du flytten av djur och sten rent praktiskt? Blandade du till nytt vatten i det stora och lyfte över allt på en gång, eller körde du två kar parallelt ett tag och flyttade över saker succesivt?

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena Andreas,

jag gjorde så att jag blandade nytt vatten och lade i ny sten i det nya akvariet, sen fyllde jag på med gammalt vatten och den gamla stenen samt flyttade över allt levande på en gång. Sen tillsatte jag bakteriekultur dagligen första veckan, samt även lite den andra veckan efter flytten samt gjorde ett par vattenbyten under dom första veckorna och laddade på rejält med fosfatremover. Även fullt ljus direkt, ingen inkörning. Inget dog i flytten och inga vattenvärden skenade iväg, enda problemet jag fick med den snabba flytten/starten var lite brunalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon ditt kar har utvecklats till något sjukt snyggt. Kommer ihåg hur denna tråd började, och det blev precis så snyggt som ja trodde om inte bättre.

Hur upplever du att kirurgen (Doris) har det? Skulle också vilja ha en i min tank, men har trott att karet är lite för litet. Den kanske inte är så stor än, hur stor är den och går det bra att ha den i tanken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mattias! Det värmer! :)

Jag upplever det som om Doris har det bra, jag tycker mig inte se något tecken på att hon tycker det är "trångt". Nu är mitt ögonmått erkänt dåligt men jag gissar på att hon är en 11-12cm lång så hon är lite i största laget för min burk, men det går bra än så länge. Hon och min scopas brukar simma runt sida vid sida och beta alger osv, så dom går bra ihop.

Var till reefzone igår, och i vanlig ordning så hade det varit världens rush alldeles innan vi kom.. så det var rätt urplockat.. fick Iaf med mig 3 fiskar hem.. ett par Paraglyphidodon oxyodon och en pseudochromis diadema.

Var lite chansning med fröknarna, dom är inte dom snällaste fiskarna i världen.. Men det gick bra, en av dom hade en fight med min sixline wrasse men annars gick det bra. Synd bara att dom förlorar sin fina färg när dom blir vuxa.. Önskar jag fick höra det när jag köpte dom, istället för att få höra tvärtom! grr.. Men men.. så är det. Lånad bild på diademan.. den var för blyg för att fotas.

Och en sjöstjärna blev det också.. jätterolig sak som man aldrig ser :x

post-2037-14468913887444_thumb.jpg

post-2037-14468913887641_thumb.jpg

post-2037-14468913887689_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-Ahh kul med nya fiskar..

Lycka till med Paraglyphidodon oxyodon den kan vara en riktig pina!

Hade en sådan för några år sedan och den var galen, åt koraller dödade fiskar mm.

Men nu ska jag inte "måla fan på väggen" det kommer nog gå bra :)

Fin burk btw..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det var som sagt lite utav en chansning, den är ju inte den elakaste frökenfisken men inte den snällaste heller.. ;) Men peppar peppar så har den hållt sig i skinnet, en av dom fick som sagt stryk av en wrasse och den andra blev idag satt på plats av en kirurg. så dom verkar hålla fre på sig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en damsell kastade in handduken.. den andra fick duktigt med stryk av wrassen, men nu är det lugnt.. dvärgaborren har börjat komma fram också så det verkar lösa sig. slänger in lite bilder igen, börjar så smått lära mig fota tror jag.. men det är tur att jag är en jävel på photoshop så jag kan rädda bilderna i efterhand.. haha :)

post-2037-14468913896346_thumb.jpg

post-2037-14468913896504_thumb.jpg

post-2037-14468913896672_thumb.jpg

post-2037-14468913896823_thumb.jpg

post-2037-14468913896984_thumb.jpg

post-2037-14468913897117_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

okej! nya planer: den här burken kommer läggas ner! och nu är det inget aprilskämt, jag ska verkligen lägga ner nu... kommer skaffa en mindre burk för att spara lite koraller och ha något att glo på medans jag bygger nytt.

annonser kommer så fort jag skaffat en till burk.. och NEJ tunze pumparna med controller kommer inte att säljas, så börja inte tjata om dom... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahopp, nu blev det inte nerläggning ändå... Min samob övertalade mig.. det är lustigt, först får man skäll för att man lägger massa pengar på ett stort akvarium som låter illa... sen när man tänker sälja det får man skäll för det också :)

Ska väl försöka bli nöjd med den här burken på något sätt.. jag tror lite av anledningen till att jag ville sälja den var att jag gillar all planering, inköp och allt meckande med att sätta upp ett akvarium.

Jaja, allt rullar då på.. Har köpt ett Deltec FR509 fosfatfilter, hoppas det får plats i min lilla sump bara. Annars får jag byta skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...