Gå till innehåll

Månadens akvarium (Tank of the month)


Rekommenderade inlägg

Wrang, skit bra test. Det är ju intressant som du lagt upp det, Du kan ju erbjuda medlemmar här på guiden att vara månadens kar. Det kvittar ju vem det är, alltid kul med olika medlemmars akvarium.

Om du sedan lyckas hitta en bra mix så det inte är samma typ av akvarium varje månad är det ju bra. Typ så det inte bara är stora/Små akvarium, Korallkar, Fish only osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag tycker det är lite tråkigt om vi måste vänta en månad mellan varje bidrag. Jag vill lära mig mer om flera kar. Varför inte ha en tråd/ alt tävling där man kan skicka in bidrag varje månad med en liknande beskriving som Wrang eller TOTM och sedan kan man ju välja en av dessa som TOTM (kanske genom omröstning med deadlines för bidrag för respektive månad)?

Då får vi både ett TOTM och många bidrag där vi kan lära oss om varandras filosofi och tekniska lösningar (som jag sedan skulle vilja ha på första sidan där man beskriver sin egna burk som en sorts sammanfattning så man slipper läsa igenom 20+ sidor för att få en överblick).

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag och så många andra är säkert eniga att det inte är en tävling utan mer hur man kan bygga upp olika kar och ens tankar.

I boken Ultimate Marin Aquariums så har de massor av olika akvarie uppbyggnader gillar den boken bra då det går igenom det mesta och vad man skulle vilja göra om i karet om man får chans för det

Akvarie profil

Ägare, Tillverkare av akvariet, Ort, Start av karet,

Akvariet:

Akvarie storlek, Akvarie Mått, Sump eller inte, Ställning/beklädnad

Cirkulation:

Kontollenheter:

Temperatur, Fläktar, kylare, Värmare

Filtrering:

Skummare, Mekanisk filter, Biologiskt filter, Levandesten, Sand

Ljus:

Mh,lysrör, Ljustid, Höjd över akvariet

System parametrar:

Temp, Salthalt, Ph, Kh, Mg, Ca, Redox, Osmos, Vattenbyten, Salt, Vattenbyten, Kemikalier etc etc

Levande i karet:

fiskar, koraller, lägredjur

Föda:

Notering:

lite vad som står i boken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen håller med dig, man behöver ju inte ha att en skriver en artikel i månaden utan man ska kunna gå in och skriva en om sitt kar när man känner för det. Sen som du säger KAN man ju fixa till en tävling av alla dom som skrivit artiklar, men detta är inte ett måste. Min tanke med detta är mest att man ska kunna lära sig och få fakta om hur alla kar är uppbyggda och hur allt funkar, lite kul läsning helt enkelt:)

Wrang mycket bra gjort, något i den stilen hade varit perfekt :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är en intressant ide som många andra. För att det inte ska rinna ut i sanden eller ge admin och moderatorer en massa extra jobb föreslår jag att det görs som en artikel som vem som helsrt kan skriva som skickas in till admin för publicering med lagom mellanrum. Sedan tycker jag att Stig har förslag på bra rubriker som kan rekomenderas. Skulle kunna ha rubriken intressanta kar för artiklarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag och så många andra är säkert eniga att det inte är en tävling utan mer hur man kan bygga upp olika kar och ens tankar.

I boken Ultimate Marin Aquariums så har de massor av olika akvarie uppbyggnader gillar den boken bra då det går igenom det mesta och vad man skulle vilja göra om i karet om man får chans för det

Akvarie profil

Ägare, Tillverkare av akvariet, Ort, Start av karet,

Akvariet:

Akvarie storlek, Akvarie Mått, Sump eller inte, Ställning/beklädnad

Cirkulation:

Kontollenheter:

Temperatur, Fläktar, kylare, Värmare

Filtrering:

Skummare, Mekanisk filter, Biologiskt filter, Levandesten, Sand

Ljus:

Mh,lysrör, Ljustid, Höjd över akvariet

System parametrar:

Temp, Salthalt, Ph, Kh, Mg, Ca, Redox, Osmos, Vattenbyten, Salt, Vattenbyten, Kemikalier etc etc

Levande i karet:

fiskar, koraller, lägredjur

Föda:

Notering:

lite vad som står i boken...

roligt med den boken är också att de står vad ägaren e nöjd med men även vad han velat göra annorlunda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att dämpa ivrigheten lite så undrar jag om det verkligen behövs månadens akvarium här inne, Många av oss har ju skickat in beskrivningar och bilder redan under bilder era akvarium. Jag ser ingen anledning till att t.ex vara månadens akvrium här inne då allt redan finns dokumenterat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att dämpa ivrigheten lite så undrar jag om det verkligen behövs månadens akvarium här inne, Många av oss har ju skickat in beskrivningar och bilder redan under bilder era akvarium. Jag ser ingen anledning till att t.ex vara månadens akvrium här inne då allt redan finns dokumenterat.

jag kan öka på ivrigheten lite genom att säga att jag tycker akvarietrådarna på 20-30 sidor är väldigt svåra att överblicka och ett "månadens kar" ger helt annan insyn. Jag tycker det är en superbra idé. Bara wrangs testkar gav intressant info :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att om det går för Christian att fixa en schysst mall som går att lägga ut för nedladdning elr liknande, typ den testgrejen du hade gjort. Så kan alla som vill ladda hem den o skriva om sitt kar och skicka in till Christian, som sen lägger ut ett kar i månaden i "turordning". På detta sätt blir det lite av en "högtid" en gång i månaden då "månadens kar" kommer ut på förstasidan.

Om man själv kan gå in o ladda upp sitt kar i en "artikeldel" försvinner lite av spänningen o högtidskänslan, då plöjer man ju igenom alla artiklar på nolltid o sen förlorar man intresset.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att om det går för Christian att fixa en schysst mall som går att lägga ut för nedladdning elr liknande, typ den testgrejen du hade gjort. Så kan alla som vill ladda hem den o skriva om sitt kar och skicka in till Christian, som sen lägger ut ett kar i månaden i "turordning". På detta sätt blir det lite av en "högtid" en gång i månaden då "månadens kar" kommer ut på förstasidan.

Om man själv kan gå in o ladda upp sitt kar i en "artikeldel" försvinner lite av spänningen o högtidskänslan, då plöjer man ju igenom alla artiklar på nolltid o sen förlorar man intresset.

Vad tror ni?

Håller med dig till 100%, helt klart bra idé :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att om det går för Christian att fixa en schysst mall som går att lägga ut för nedladdning elr liknande, typ den testgrejen du hade gjort. Så kan alla som vill ladda hem den o skriva om sitt kar och skicka in till Christian, som sen lägger ut ett kar i månaden i "turordning". På detta sätt blir det lite av en "högtid" en gång i månaden då "månadens kar" kommer ut på förstasidan.

Om man själv kan gå in o ladda upp sitt kar i en "artikeldel" försvinner lite av spänningen o högtidskänslan, då plöjer man ju igenom alla artiklar på nolltid o sen förlorar man intresset.

Vad tror ni?

Vem sätter tumskruvar på Pwin o Ländström så att dom postar bilder på sina kar då ?? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bjarne!

Jag ville ha det så jag med. Tanken med artikelserie var att den efter att ha varit månadens kar (eller annan tidsintervall beroende på tillgång av artiklar) skulle läggas upp som artikelserie. Att vi skrev dem som artiklar var bara för att det skulle förenkla för dem som sköter sidan.

Jag tycker att om det går för Christian att fixa en schysst mall som går att lägga ut för nedladdning elr liknande, typ den testgrejen du hade gjort. Så kan alla som vill ladda hem den o skriva om sitt kar och skicka in till Christian, som sen lägger ut ett kar i månaden i "turordning". På detta sätt blir det lite av en "högtid" en gång i månaden då "månadens kar" kommer ut på förstasidan.

Om man själv kan gå in o ladda upp sitt kar i en "artikeldel" försvinner lite av spänningen o högtidskänslan, då plöjer man ju igenom alla artiklar på nolltid o sen förlorar man intresset.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet som jag aldra helst skulle vilja se är StigiGemlas. Du är en otroligt duktig och ödmjuk akvarist i mina ögon med bra svar på det mesta. Du har skrivit säkerligen flest inlägg här på forumet, men det är sällan man får se något från dina egna akvarier. Även detta gör dig till bra kandidat, de flesta andra akvarierna vet vi ju redan det mesta om.

jag tycker precis som flera andra påpekat att det inte ska vara en vilken har snyggast/bäst/dyrast akvarie varje månad utan även en relativt nybliven akvarist ska kunna visa upp sitt akvarium utan att behöva rodna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I går satte jag i 25 Kg sten till i karet så det närmar sig. Jag är långt ifrån nöjd med uppbyggnaden av stenen men det blir sakta bättre. Och i dag hämtade jag kameran som jag glömt i Jimmys bil. Men det är mycket som inte är bra ännu. Bakgrunden t.ex fick jag ta bort. Den var av frigolit och akvariet blev för varmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet som jag aldra helst skulle vilja se är StigiGemlas. Du är en otroligt duktig och ödmjuk akvarist i mina ögon med bra svar på det mesta. Du har skrivit säkerligen flest inlägg här på forumet, men det är sällan man får se något från dina egna akvarier. Även detta gör dig till bra kandidat, de flesta andra akvarierna vet vi ju redan det mesta om.

jag tycker precis som flera andra påpekat att det inte ska vara en vilken har snyggast/bäst/dyrast akvarie varje månad utan även en relativt nybliven akvarist ska kunna visa upp sitt akvarium utan att behöva rodna.

off topic,men jag måste oxå säga att stig är en verklig tillgång.och han är lika ödmjuk privat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För några år sedan fanns det ju en sida på SG där man skickade in beskrivning av sitt kar + bilder åsså presenterades de som en artikel för varje kar. Jag tyckte det var jättebra och kul läsning. Då SG gjordes om och alla megatrådar om "mitt kar" började upplevde jag att överskådligheten försämrades ordentligt.

Jag antar att anledningen till att wrang ändrade på det var att han redigerade ihop alla artiklarna själv, vilket förståss tog en massa tid.

En idé vore att göra en mall, där man själv kan fylla i, lägga till bilder och uppdatera uppgifter om sitt kar. Alla någorlunda lika m.a.o. och wrang slipper lägga hand-on-tid. Alla dessa "artiklar" ligger sedan under en "Mitt akvarium-sida".

Alternativet att starta varje tråd med en sådan beskrivning är OK, men då måste man kunna uppdatera beskrivningen. I takt med att fler och fler frågor kommer in till tråden kan beskrivningen uppdateras och på så sätt behöver man inte läsa på 100+ inlägg varav många är ganska irrelevanta för karet i sig.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen måste jag säga att jag tycker att "mallen" skall börja med det som är speciellt intressant med just karet i fråga! Mest intressant tycker jag att djuren och systemstrategin är (systemstrategi = hur gör jag miljön så bra som möjligt för de djur jag vill hålla?).

Var karet är byggt, vilken skummare, vilken belysning etc. är självklart bra att ha med så folk slipper fråga, men att ha det som "highlight" har jag aldrig förstått meningen med.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att om det går för Christian att fixa en schysst mall som går att lägga ut för nedladdning elr liknande, typ den testgrejen du hade gjort. Så kan alla som vill ladda hem den o skriva om sitt kar och skicka in till Christian, som sen lägger ut ett kar i månaden i "turordning". På detta sätt blir det lite av en "högtid" en gång i månaden då "månadens kar" kommer ut på förstasidan.

Om man själv kan gå in o ladda upp sitt kar i en "artikeldel" försvinner lite av spänningen o högtidskänslan, då plöjer man ju igenom alla artiklar på nolltid o sen förlorar man intresset.

Vad tror ni?

Taskigt bara om du skriver en artikel idag och hamnar som nummer 20-30 och artikeln publiceras om drygt två år... Om du ens är kvar i hobbyn så lär informationen knappast stämma längre. Nej en artikelsida med sammanfattningar är bättre imho (in my humble opinion).

Sedan kan ju Wrang eller vi medlemmar utse/rösta ett månadens kar från månadens insända som vi kan ha på framsidan som du skrev och som jag tycker är en bra idé.

För att inte det skulle bli så att det bara blir en massa bidrag första månaden och att det sedan ebbar ut i sanden skulle man kontinuerligt kunna ge poäng till karen som finns presenterade. Den som har mest poäng en viss månad blir utsedd till TOTM och får presenteras på förstasidan.

Tycker jag låter som en jättebra idé ;) .

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen bra idé att man får skicka in själv Det mest naturliga är att Christian frågar berörd person när han hittar ett kar han vill ha som månadens tank och vad säger att karet måste komma från en här på Guiden? vi har ju andra Nordiska forum med medlemar med fina kar. Jag tackade dock nej när jag fick frågan av ett Danskt forum strax efter min publikation på Advance aquarist för det var för nära inpå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mer inne på Svärds linje. Tycler det nog är bättre om personen blir tillfrågad någon månad innan och om den tackar ja så får det bli en artikel. Tycker inte heller att det måste vara kativa medlemmars kar, men jag tycker artikeln måste ha en del fina bilder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen bra idé att man får skicka in själv Det mest naturliga är att Christian frågar berörd person när han hittar ett kar han vill ha som månadens tank och vad säger att karet måste komma från en här på Guiden? vi har ju andra Nordiska forum med medlemar med fina kar. Jag tackade dock nej när jag fick frågan av ett Danskt forum strax efter min publikation på Advance aquarist för det var för nära inpå.

Ja. detta kan nog vara bättre det har du rätt i, kan bli utdaterad information osv om man gör som jag tänkte först.

Grejen med detta med att rösta fram månadens kar tror jag blir svårt att få att funka bra i längden eftersom vi här på SVG (även om man som Svärd föreslår inkluderar andra nordiska länder) inte är tillräckligt många för att få en vettig variation.

Jämfört med de amerikansk sajterna som ju håller på med dessa TOTM så är vi ju dvärgar änsålänge. Tror det vettigaste är att Wrang helt enkelt väljer ett kar i månaden som han sen skickar "mallen" till för ifyllnad. För att sen publicera den på första sidan, sen kan ju självklart de som redan varit "TOTM" ligga kvar i artikelform!

Som sagt, jag är intresserad av alla kar oavsett om det har 600 SPS eller "bara" är ett nano. Behöver inte alltid vara det "snyggaste" karet för att det ska bli intressant läsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

tycker fortfarande det vettigaste (imho) vore "månadens tank" som en presentation, och inte en tävling i dyraste prylarna och mest neonfärgade sps'erna.

bara rulla runt bland medlemmarna och låta dem som vill presentera sitt akvarium med ett par tre bilder och lite fakta.

som det nämndes tidigare i tråden så finns ju all den info i forumet, men utspridd på 25+ sidor i en tråd så blir det svårt att få ett helhetsintryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...