Niclas Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Jo men 2 pumpar för säkert mer väsen än en också och en pump till kostar ca 400:- på ett år i ström inte så mycket kan tyckas men många bäckar små.Men vem säger att en skummare nödvändigtvis måste vara extremt strömsnål? För mig är det absolut viktigast att den skummar bra, ska man prata ström så är nog belysningen en kostnad som är sju resor värre. Skummarens funktion är viktigast och om den sen drar några watt till spelar inte så stor roll i det stora hela, måsta man jaga watt så är det här fel hobby som man håller på med. Citera
BroderIsak Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Tror du verligen att den kostar 400kr???. Jag förstår dig att många bäckar små blir mycket pengar i slutändan Citera
acuario Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Tycker inte jag, varför kan man inte får ner strömförbrukningen om det går. en pump till värmer även vattnet så om man har problem med värmen är det ju inte bra att stoppa i mer saker som ökar värmen ytterligare. Mina pumpar till båda karen kostar ca 8,50:- per dygn och ljuset ca 12:- per dygn. Pumparna går ju dygnet runt så de kostar mer än man tror. Citera
greger Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 hur man prioriterar sina kronor är ju upp till var och en, men Svärd har en poäng i uppvärmings departementet. Citera
acuario Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Tror du verligen att den kostar 400kr???. Jag förstår dig att många bäckar små blir mycket pengar i slutändanOm pumpen är på 38w så räkna själv. 38x24x365x elpris ca 1,25 kw med överföringsavgift. moms ,skatt och allt. Citera
wrang Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Ja jag har iallafall den ideen med att dra ner på förbrukningen i karet har beställt en annan pump till min skummare och även att den alstrar mindre värme visseligen är det bara 15watts skillnad men får nog hålla med denna gång att många bäckar småSedan om den skummar bättre med denna nya pumpen återstår att se.... Citera
Guest besten Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Är det någon som kollat hur mycket luft respektive skummer ger i för hållande till storleken på skummar röret? Citera
stigigemla Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Stigarröret brukar ha ungefär halva diametern mot skummarkroppen. Man behöver ungefär 1000 liter luft för att fylla ett 10 cm stigarrör. Citera
Jocke Postat 6 juli 2007 Postat 6 juli 2007 Hur ställer man in skummaren?.Hur hög ska vatten nivån vara i skummaren?.Är era helt knäpp tysta min låter rätt så högt tycker jag.Låter från vattnet som kommer in i skummaren inget från pumpen. Citera
Magnus Postat 6 juli 2007 Postat 6 juli 2007 Men vem säger att en skummare nödvändigtvis måste vara extremt strömsnål? För mig är det absolut viktigast att den skummar bra, ska man prata ström så är nog belysningen en kostnad som är sju resor värre. Skummarens funktion är viktigast och om den sen drar några watt till spelar inte så stor roll i det stora hela, måsta man jaga watt så är det här fel hobby som man håller på med.Ofta glömmer man att pumpar och skummare faktiskt står på dygnet runt - det gör inte belysningen! Citera
Addonic Postat 5 augusti 2007 Postat 5 augusti 2007 Funderar på att skaffa en "Fauna Marin - Ultraskim 2" och tänkte höra hur det är med max och min nivån för vattnet i sumpen. Hur lågt kan man ha vatten nivån i sumpen ? Citera
adddo Postat 5 augusti 2007 Postat 5 augusti 2007 Om jag minns rätt.. plockar från minnet här.. så är det inom ca 18 - 23 cm som vattennivån ska ligga mellan. Citera
Henrik.Å Postat 29 augusti 2007 Postat 29 augusti 2007 Någon som har köpt en Fauna Marin skummare än? några åsikter? Citera
adddo Postat 29 augusti 2007 Postat 29 augusti 2007 Jag har en och har haft den i ca ett halvår. Mycket nöjd, skummar bra och är tyst Citera
Vargklo Postat 29 augusti 2007 Postat 29 augusti 2007 Jag har haft min i drift i någon månad. Jag är mycket nöjd, funkar fint, skummar bra, och är tyst. Citera
Henrik.Å Postat 30 augusti 2007 Postat 30 augusti 2007 hur är den att ställa in med vått eller torrt skum? Citera
Vargklo Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 Det går att ställa in vattennivån inne i skummaren, vilket i sin tur styr hur blött du skummar. Jag måste erkänna att jag själv efter en månad fortfarande inte är säker på att jag hittat "optimalt" läge, men inställningsmöjligheten finns som sagt. Citera
Laggeman Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Lyfter tråden lite. Calle, hur ställer man in nivån inne i skummaren? Citera
Vargklo Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Ja, man vrider på det uppåtstickande röret som sitter i T-kopplingen (och som har ljuddämparen på toppen av sig). Citera
Laggeman Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Ah, ok! Tackar.Är du fortfarande nöjd med skummaren? Citera
Vargklo Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Jadå, den känns verkligen exklusiv i jämförelse med min AquaMedic Turboflotor som jag har i Fisk Only-karet. FM-skummaren har stor kapacitet och är riktigt tyst, i alla fall om man har dörrar till sumputrymmet. Ljuddämparen fungerar bra.Har du köpt en själv, eller funderar du på det? Citera
Laggeman Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Planerar inför mitt nästa kar som kommer längre fram. Kommer bli ett större kar på dryga kubiken om jag får som jag vill. Har blivit lovad det av min käraste, så planerna på det ligger och gror, därav min fråga, tycker den verkar vettig i pris och prestanda. Citera
Laggeman Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Calle, du kan väl läga in din åsikt här också?https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=148Alltid bra med fler som säger sin åsikt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.