Gå till innehåll

blanda vitlök i maten


Draedon

Rekommenderade inlägg

tänkte blanda i lite vitlök i maten till fiskarna, frågan är bara hur man gör detta på bästa sätt. kan man tex pressa lite vitlök och röra ihop med artemia, mysis eller liknande? och i så fall, hur mycket vitlök ska man ta (mellan tummen och pekfingret)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus,

jag har kört artemia i vitlöksvatten, körde vatten i vattenkokare hällde upp i liten burk och pressade 1 klyfta i vattnet. förvarar i kylen, några dagar.

kan sila bort vitlöken, fiskarna brukar ej gilla vitlöksbitarna, utan doppa maten i det så de tar åt sig lite av västskan. funkar med torrfoder med.

recept: jag kör typ vitlöksklyfta, och ? tja lite vatten.. kanske 10cl?..

Obs detta var när jag blandade ut färdig mat, ej göra eget med vitlök i från början.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tillhörde skeptikerna som inte trodde på vitlökskurer när fiskarna blir sjuka, t.ex prick men så testade jag när mina fiskar insjuknade och efter 5-6 dagar var de till synes friska. Efter ett par veckor inhandlade jag 2 nya fiskar som såg helt friska ut och var i god kondition men efter ett par dagar så drabbades fjärilen av prick. Jag fortsatte hela tiden med vitlök i maten men skiten dök upp igen och nu hjälpte inget utan nästan alla fiskar är borta idag, jag fick tillslut tag i en flaska salifert stop parasites men tyvärr 5 dagar för sent så jag han inte rädda clowntryckaren och nigertryckaren, picassotryckaren var ganska hårt angripen och även 2 fröknar men jag tror att asop parasites räddade dessa 3 fiskar för just nu ser jag ingen prick på dem men picasson är lite matt och skabbig efter sjukdomen. jag hoppas att han får tillbaka lystern igen i huden. Jag tillhör numera igen skeptikerna till vitlök och jag tror mer på stop parasites och mat utan vitlök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tillhörde skeptikerna som inte trodde på vitlökskurer när fiskarna blir sjuka, t.ex prick men så testade jag när mina fiskar insjuknade och efter 5-6 dagar var de till synes friska. Efter ett par veckor inhandlade jag 2 nya fiskar som såg helt friska ut och var i god kondition men efter ett par dagar så drabbades fjärilen av prick. Jag fortsatte hela tiden med vitlök i maten men skiten dök upp igen och nu hjälpte inget utan nästan alla fiskar är borta idag, jag fick tillslut tag i en flaska salifert stop parasites men tyvärr 5 dagar för sent så jag han inte rädda clowntryckaren och nigertryckaren, picassotryckaren var ganska hårt angripen och även 2 fröknar men jag tror att asop parasites räddade dessa 3 fiskar för just nu ser jag ingen prick på dem men picasson är lite matt och skabbig efter sjukdomen. jag hoppas att han får tillbaka lystern igen i huden. Jag tillhör numera igen skeptikerna till vitlök och jag tror mer på stop parasites och mat utan vitlök.

I detta fallet hade jag hellre satt en slant på karantän än Salifert stop parasites.. Tråkigt att höra om fiskarna Jörgen...

Jag dånar i lite vitlöksvatten i artemian ibland, inte för just dessa parasiter då det inte ska vara så effektivt men för att förebygga tarmparasiter.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karantän i all ära men om jag satte upp ett sådant och då duger inte ett 75L kar till alla fiskar som behövde behandling skulle inte tillåtas av min äkta hälft för jag ligger redan på gränsen med 2 stora akvarium och ett till kan få vulkanen att bli aktiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karantän i all ära men om jag satte upp ett sådant och då duger inte ett 75L kar till alla fiskar som behövde behandling skulle inte tillåtas av min äkta hälft för jag ligger redan på gränsen med 2 stora akvarium och ett till kan få vulkanen att bli aktiv.

kanske smyga in en extra "sump" under nåt av karen om det inte är över fullt ;) en aktiv vulkan är inte att leka med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tillhörde skeptikerna som inte trodde på vitlökskurer när fiskarna blir sjuka, t.ex prick men så testade jag när mina fiskar insjuknade och efter 5-6 dagar var de till synes friska. Efter ett par veckor inhandlade jag 2 nya fiskar som såg helt friska ut och var i god kondition men efter ett par dagar så drabbades fjärilen av prick. Jag fortsatte hela tiden med vitlök i maten men skiten dök upp igen och nu hjälpte inget utan nästan alla fiskar är borta idag, jag fick tillslut tag i en flaska salifert stop parasites men tyvärr 5 dagar för sent så jag han inte rädda clowntryckaren och nigertryckaren, picassotryckaren var ganska hårt angripen och även 2 fröknar men jag tror att asop parasites räddade dessa 3 fiskar för just nu ser jag ingen prick på dem men picasson är lite matt och skabbig efter sjukdomen. jag hoppas att han får tillbaka lystern igen i huden. Jag tillhör numera igen skeptikerna till vitlök och jag tror mer på stop parasites och mat utan vitlök.

Tråkigt det som hände med dina fiskar Svärd.

Stop parasites funkade ju inte heller för dig så det låter lite konstigt om du blev övertygad om detta medel men inte vitlöken i detta samband. Det finns inget 100% skydd men om jag vore dig så skulle jag inte sluta med vitlöken och helst köra det kontinuerligt eftersom effekten troligen främst är förebyggande. Skulle alla som fått prick och som har UV förkastat denna teknik skulle det inte vara många med UV på forumet heller. Körde du även med UV förresten?

Lasse: Det skulle vara intressant om du skulle kunna hitta mer om den danska undersökningen.

Det finns även kommersiella undersökningar från Norge som visar att risken för att fisk ska drabbas av "fish lice" minskar märkbart med vitlök (fish lice kan sitta även på huden). Man prövade även med vanlig lök men detta hade ingen effekt. Dessa parasiter liksom prickparasiterna suger blod och det är genom blodkärlen som vitlökseffekten fås och jag tror därför inte det spelar någon roll om parasiterna suger blod från magen, tarmen, hjälarna eller huden. Anledningen varför vitlöken inte används inom fiskodlingen är såvitt jag vet att köttet började smaka vitlök vilket även detta är ett tecken på att vitlöken går ut i kroppen.

Mitt råd är som vanligt att köra med vitlök kontinuerligt, det finns betydligt mycket mer som pekar på att det är effektivt mot prick och jag tycker det är tråkigt att man ska begränsa arsenalen. Vi behöver alla hjälpmedel som finns och ingen lösning är hundraprocentig. Tråkigt också att en del personer på forumet högljutt förkastar vitlöken utan att backa upp sina uttalanden eller basera det på att "jag testade vitlök en gång när mina fiskar redan fått prick och det funkade inte". Jag har kört kontinuerligt med enbart vitlök i 6 år (4 år söt/2 år salt) utan att en enda fisk dött av prick och jag har nästan aldrig fått ett utbrott och då har det bara rört sig om enstaka individer. Säger dock inte att detta är bevis på att vitlöken fungerar, det finns betydligt mer vetenskapliga tester som visar detta.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Peter, men med hårt angripna känsliga fiskar i relativt nystartade kar funkar bara kopparpreparat.

Vitlök har helt klart positiv effekt mot pricken så länge man ger den tidigt innan pricken tagit fart.

Jag tycker vitlöken ger ungefär lika bra effekt som UV, tillsammans borde dom kunna ge ett skapligt skydd. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog som med mycket annat , att det är fler anledningar till lyckad prickbekämpning - är vattenkvaliteén för dålig så hjälper varken Uv eller vitlök/kanel/propolis etc.

För min egen del så har jag aldrig haft problem med parasiter sedan jag skaffade mitt första Uv för 10-15 år sedan, och jag har alltid haft känsliga kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har börjat mata med mysis som legat och dragit i vitlöksgroggen över natten, det var en riktig hit kan jag säga.. kom på att formula one som jag också matar med innehåller vitlök, hoppas att paletten lägger på sig lite och att det inte är något allvarligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra mot tarmparasiter också. Jag har aldrig haft så feta och friska kirurger sedan jag började med Formula-one. Säkert ett bra foder men jag tror vitlöken har stor betydelse också.

Ja det är ju också något man får ta med i beräkningen eftersom vitlöken även påverkar "ofarliga" tarmparasiter som ofta förekommer hos vild fisk och som säkert tar en hel del näring från fisken. Detta kan ju också leda till att fisken blir försvagad och har lättare för att få t.e.x. utbrott av prick. Kräsna fiskar som pincett och mandarin är speciellt i riskzonen eftersom de i vanliga fall har svårt att få tillräckligt med mat i akvariet. Om man lägger till tarmparasiter till den ekvationen så försämras överlevnadsmöjligheterna ytterligare. Man behöver då heller inte övermata vilket kan leda till sämre vattenkvalitet och en större risk för sjukdomsutbrott.

Fram med vitlökspressen nu :) !

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter allt jag läst så kommer jag definitivt fortsätta med vitlök.

Vitlök i maten + UV och putsarräkor, då har man väl gjort allt man kan för att hålla pricken borta ?

Har inga prickproblem i dagsläget, utan det är en misstanke om tarmparasit som fått mig att plocka fram vitlöken.

Läste som sagt att Formula One innehåller vitlök, någon som vet om det är tillräcklig dos i det fodret eller om man ändå ska spetsa frysmaten med vitlök?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter allt jag läst så kommer jag definitivt fortsätta med vitlök.

Vitlök i maten + UV och putsarräkor, då har man väl gjort allt man kan för att hålla pricken borta ?

Har inga prickproblem i dagsläget, utan det är en misstanke om tarmparasit som fått mig att plocka fram vitlöken.

Läste som sagt att Formula One innehåller vitlök, någon som vet om det är tillräcklig dos i det fodret eller om man ändå ska spetsa frysmaten med vitlök?

Kör du i lite i frysmaten också, det går på några minuter. Sedan är det ju som Greger säger att vattenkvaliteten också är viktig. Angående putsarräkor så har jag märkt bättre resultat med putsargoibies på mindre fisk (mindre fisk blir ofta skrämda när en räka som är dubbelt så stor börjar erbjuda sina tjänster).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Jag har fått vita prick och dessutom tror jag min Gobie har förstoppning så jag har haft i vitlök i maten men nu är jag nojjig att jag överdoserat. Jag har haft i 1 stor klyfta i maten igår och samma idag dom får artemia 3 kuber och det är ett 350 liters akvarium vad tror ni kan man överdosera vitlöken det stinker vitlök om akvariet nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...