Gå till innehåll

Sunny`s Rev


Sunny

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...
  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det har varit en händelserik midsommar för mitt akvarium, under midsommardagen bestämmde akvariet sig att fira midsommar på egen hand.

Min Cesptitularia Infirmata började släppa massa små vita ägg... (kan man fira att jorden befruktas på ett bättre sätt ?) det har varit en långsamm process och pågår fortfarande idag.

post-2018-14468925899116_thumb.jpg

/Sunny

post-2018-14468925898761_thumb.jpg

post-2018-14468925898936_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt! Snygga bilder på det! :)

Tack, kul att det var någon mer än jag som tyckte det var spännande :) nu äterstår det bara att se om äggen var komplette eller var sånna som behövde befruktas.

Förresten, det var inte du som var på akvarieleasing när de fick in en sändning från Ricordea farmen ?

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det var tufft! Du har inte sett någon vit dimma än då? Vad är det för korall känner inte igen den.

:) nej ingen vit dimma, men om jag läst rätt så kommer äggen att bli larver/mask så får se om de tar sig.. lär ta sin tid innan man får se resultat.. den växer så långsammt ändå.

Det är en Blå Cespitularia inte särskilt vanlig kanske. Vet inte om det svarade på din fråga men hoppas det.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, kul att det var någon mer än jag som tyckte det var spännande :) nu äterstår det bara att se om äggen var komplette eller var sånna som behövde befruktas.

Förresten, det var inte du som var på akvarieleasing när de fick in en sändning från Ricordea farmen ?

Mvh

Sunny

Ja, det blir spännande att se! Du får hålla oss uppdaterade! :)

Nej det var inte jag. Men om det var i Sundbyberg så är jag ganska säker på att jag vet vem det var. :) Smal tjej, rakad på sidorna och långt hår uppe på huvudet? Antagligen med någon färg förutom blond, rött kanske? Långa naglar med mönster och en tatuering på underarmen. Snackade inte stockholmska. Låter det bekant? Jag är ganska säker på att hon var där då med tanke på alla bilder på Rics som dök upp i min telefon typ rund den 7 juni? :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar ! ja det har väl inte hänt så mycket, äggen har försvunnit( hoppas att de krypit vidare i ett larvstadie) så nu återstår det bara att vänta. Lite dummt kanske att jag börjat tömma sanden fanns säkert en del ägg där i, Men har en ny Naso som har lymphocystis så fick överväga.

Ja det låter väldigt bekant hehe, däremot tror jag att det var den 5e juni för jag minns att jag var där på min födelsedag(5e) men blev inga klappar för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuffar på har fortfarande en massa alger, inget jag brytt mig om då mina mandariner älskar att jaga i dem samt att det tillkommit en Naso elegans i karet som tycker om dem.

Förövrigt så tycker jag det mesta flyter på rätt bra utan tillsyn, ser väldigt mycket aktivitet i karet, sniglar som reproducerar sig, mina mandariner som leker konstant och vid midsommar Cespitularia som släppt ägg.. känns som att karet är på rätt väg. Ska ge karet lite kärlek och fixa värdena lite och kaske få ordning på glasrosorna :)

post-2018-14468925977318_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha.. ja jag hade tänkt lägga upp en bild när Aquascapingen och algerna gett sig lite.. men Aquascapingen blir aldrig klar.. du vet hur det är :)

Och algerna... ja.. jag är indier vi gillar att mata så de lär bli kvar ett tag:) Men du har nog rätt det är nog dags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar ! ja det har väl inte hänt så mycket, äggen har försvunnit( hoppas att de krypit vidare i ett larvstadie) så nu återstår det bara att vänta. Lite dummt kanske att jag börjat tömma sanden fanns säkert en del ägg där i, Men har en ny Naso som har lymphocystis så fick överväga.

Ja det låter väldigt bekant hehe, däremot tror jag att det var den 5e juni för jag minns att jag var där på min födelsedag(5e) men blev inga klappar för min del.

Förmodligen fanns det ett och annat ägg där i. Men jag förstod inte sambandet mellan att tömma sanden och lymphocystis, men så känner jag ju inte direkt till sjukdomen heller?

Då fyller vi samtidigt! :) Och av hennes bilder att döma så var hon där både den 1, 5, 6, 7, 9 och 30 juni, och det är ju bara de gånger hon faktiskt skickade bilder till mig när hon var där. Så vi kan nog vara överens om att det var hon. :)

Tänkte ev åka upp till henne idag, så hon får via mig sin kära butik imon, innan hon flyttar hem till Småland igen i helgen. Så får jag bara dottern att godkänna resan, hon gillar inte akvarier så mycket, så kan det finnas en chans imon att springa på varandra, om du är där nått då. :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja är väl ingen expert själv då det är första gången jag stöter på detta, men om jag minns rätt från det jag läst tidigare så kan det ligga latent kvar i substratet, och det angriper väl oftast fisk av liknande släkte så för att minimera framtida risker ifall jag skaffar en annan kirurg och för att få bort det har jag valt att suga ur substratet, dessutom har mycket annat en tendens att föröka sig där i. Så för fisken i allmänhet så känndes det som ett snällare alternativ.

Coolt ! oddsen kan inte vara stora för de, Grattis i efterskott. Hehe ja hon höll säkert på det bästa ett tag innan hon vågade iväg resten Hehe.

Ah ok, nä imorrn är det tveksamt, men senare i veckan är det inte omöjligt.. brukar försöka åka dit i samband med nya sändningar.

Förmodligen fanns det ett och annat ägg där i. Men jag förstod inte sambandet mellan att tömma sanden och lymphocystis, men så känner jag ju inte direkt till sjukdomen heller?

Då fyller vi samtidigt! :) Och av hennes bilder att döma så var hon där både den 1, 5, 6, 7, 9 och 30 juni, och det är ju bara de gånger hon faktiskt skickade bilder till mig när hon var där. Så vi kan nog vara överens om att det var hon. :)

Tänkte ev åka upp till henne idag, så hon får via mig sin kära butik imon, innan hon flyttar hem till Småland igen i helgen. Så får jag bara dottern att godkänna resan, hon gillar inte akvarier så mycket, så kan det finnas en chans imon att springa på varandra, om du är där nått då. :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då har man varit med något väldigt traumatiskt, förra veckan hade vi inbrott i vår lägenhet som vändes upp och ner, det var en polis investigation i ca 2 dagar, och sedan så har det varit ett försärkingsproblem och fastighets problem, så vi har inte kunnat bo hemma. Men jag var förbi idag och fann min Naso livlös.. så otroligt tröttsamt!

Sen en annan sak som kan vara värd att tänka på är lita inte på folk ni inte känner på guiden bara för att de är trevliga och för att de hänger här och försöker bli vän med dig så att de senare kan blåsa en, men antagligen är det bara jag som är så lättlurad. Slutade med att jag behövde polisanmäla personen och detta pågick i över ett halvår, är det det man ska få tillbaka för att vara snäll och hjälpsam.. tråkigt !

Nä nästa vecka får det bli nya tag så man kommer bort från denna bitterhet !

/Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fan vas trist! Se till att få personen bannad så inte andra blir drabbade av bedragare här på SG. Tycker bilden av oss saltisar är att vi är välkomnande och trevliga mot andra akvarister och visar/hjälper nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhh va tråkigt att höra Sunny! En olycka kommer sällan ensam, men detta kändes som lite väl mycket på en gång! Vilken obehaglig känsla att veta att någon/några har varit inne i ens hem och rört runt bland allt man äger! Förstår att du känner dig lite bitter just nu. Hoppas att allt löser sig snabbt för er nu!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy va tråkigt Sunny, det är som Madde säger, en olycka kommer sällan ensam, det brukar alltid vara runt 3 riktigt jobbiga saker kommer i klunga, sett det så många gånger :(... Det är fruktansvärt tråkigt att det finns människor som utnyttjar andra, man blir bara så trött på sånt, råkat ut för det alldeles för många gånger i mitt liv, det är problemet med att vara (för) snäll... Förstår att det känns jättetungt med allt som skett, men du verkar ha rätt inställning, man måste släppa det negativa, så det inte tär på en...

Ta hand om dig nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fan vas trist! Se till att få personen bannad så inte andra blir drabbade av bedragare här på SG. Tycker bilden av oss saltisar är att vi är välkomnande och trevliga mot andra akvarister och visar/hjälper nybörjare.

Ja visst, och det kan utnyttjas om man är korrupt nog. Däremot tror jag inte moderatorerna kan banna sådanna personer om jag förstått det rätt, trist nog.. fast jag kanske förstår komplikationerna även fast det inte är så kul.

Åhh va tråkigt att höra Sunny! En olycka kommer sällan ensam, men detta kändes som lite väl mycket på en gång! Vilken obehaglig känsla att veta att någon/några har varit inne i ens hem och rört runt bland allt man äger! Förstår att du känner dig lite bitter just nu. Hoppas att allt löser sig snabbt för er nu!

Tack så mycket Madde det var vänligt skrivet.

Jo jag har börjat förstå det, mina beskrivningar har ju inte varit så detaljerade men förstår precis vad du säger, men precis.. joda jag har goda vänner och en fin familj som finns här för mig så nog klarar jag mig. Får väl försöka tröst köpa lite knappar och acanthastreor. Fick ni mer er något hem från stockholm (olyckan hände faktiskt samma dag)

Fy va tråkigt Sunny, det är som Madde säger, en olycka kommer sällan ensam, det brukar alltid vara runt 3 riktigt jobbiga saker kommer i klunga, sett det så många gånger :(... Det är fruktansvärt tråkigt att det finns människor som utnyttjar andra, man blir bara så trött på sånt, råkat ut för det alldeles för många gånger i mitt liv, det är problemet med att vara (för) snäll... Förstår att det känns jättetungt med allt som skett, men du verkar ha rätt inställning, man måste släppa det negativa, så det inte tär på en...

Ta hand om dig nu!

Tack Jani ! ja det är otroligt tröttsammt, men det är folk som er som återger energin, precis som det finns personer som tar finns det många i denna hobby som ger för att inte tala om akvarie invånarna :)

Med vänliga hälsningar,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket Madde det var vänligt skrivet.

Jo jag har börjat förstå det, mina beskrivningar har ju inte varit så detaljerade men förstår precis vad du säger, men precis.. joda jag har goda vänner och en fin familj som finns här för mig så nog klarar jag mig. Får väl försöka tröst köpa lite knappar och acanthastreor. Fick ni mer er något hem från stockholm (olyckan hände faktiskt samma dag)

Hoppas det går framåt för dig Sunny, och att det börjar kännas bättre! Att köpa lite tröstkoraller låter som en bra idé. :) Känns skönt att ha hemlarm med kamera och direktkoppling till SOS Alarm när man inte är hemma, och läser om sånna här tråkigheter i alla fall.

Nej, det blev inga inköp för min del, jag skulle inte direkt hem, utan till min hemstad över helgen. Jag kom inte hem till mitt kar förrän idag. Hon som var med, som du träffade på Akvarieleasing, fick dock med sig någon sorts Synchiropus och diverse andra saker hem. :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch då var man förbi lägenheten igår och såg att min Cespitularia kroknat.. märkligt..nåja får väl hitta något annat färgglatt att placera där.

Tråkigt att läsa om alla motgångar!

Men som en tröst kan jag säga att jag tycker att du har ett av de finaste karen i landet!

Hoppas allt börjar rulla på snart igen!

Ok Tack Mikael, det var väldigt snällt sagt av dig, idag ser dock karet väldigt annorlunda ut i jämförelsenär det drevs på mörker koraller och ricordeor. Slänger upp enhelbild när saker och ting lugnat ner sig lite.

Trist Sunny, inte roligt att råka ut för oärliga människor. Tyvärr finns dom överallt.

Jo så är det nog, har inte upplevt något sådant tidigare inom hobbyn, så man tänkte väl inte på det så mycket då som man gör nu.

Hoppas det går framåt för dig Sunny, och att det börjar kännas bättre! Att köpa lite tröstkoraller låter som en bra idé. :) Känns skönt att ha hemlarm med kamera och direktkoppling till SOS Alarm när man inte är hemma, och läser om sånna här tråkigheter i alla fall.

Nej, det blev inga inköp för min del, jag skulle inte direkt hem, utan till min hemstad över helgen. Jag kom inte hem till mitt kar förrän idag. Hon som var med, som du träffade på Akvarieleasing, fick dock med sig någon sorts Synchiropus och diverse andra saker hem. :)

/Madde

Ja tröst köpa brukar göra susen, ska se till o köpa något lätt och fint så att man slipper ha ångest över att den också ska dö Hehe.

Precis som det finns teknologi som sätter stopp för dem så finns det teknologi som gör det möjligt och det är ju oftast lättare att förstöra än att bygga up tråkigt nog.

Jo såg det i din tråd, kan vara knepigt med så hög värme ibland också men skönt att det gick bra.

Aha ok då förstår jag, ok va spännande, synchiropus är trevliga hade de mycket inne ?

Mvh

Sunny

Ändrat av Sunny
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch då var man förbi lägenheten igår och såg att min Cespitularia kroknat.. märkligt..nåja får väl hitta något annat färgglatt att placera där.

Ja tröst köpa brukar göra susen, ska se till o köpa något lätt och fint så att man slipper ha ångest över att den också ska dö Hehe.

Precis som det finns teknologi som sätter stopp för dem så finns det teknologi som gör det möjligt och det är ju oftast lättare att förstöra än att bygga up tråkigt nog.

Jo såg det i din tråd, kan vara knepigt med så hög värme ibland också men skönt att det gick bra.

Aha ok då förstår jag, ok va spännande, synchiropus är trevliga hade de mycket inne?

Mvh

Sunny

Trist att en korall till strukit med för dig! Du får ersätta den samtidigt i tröstköpandet. :) Läste igenom de sista sidorna i din tråd nyss, och gick igenom bilderna igen, du har ju verkligen många fina färgstarka invånare i ditt kar! Många av de invånare som står högst på min "vill ha"-lista finns i ditt kar! :) Riktigt vackert! Har du gjort dig av med alla dina Ricordea nu?

Visst är det så, men då har man i alla fall gjort vad man kan för att skydda sig, sen kan man kanske inte göra så mycket mer. Att vara hemma jämnt hjälper ju inte heller, det finns ju de som gör inbrott när man är hemma också.

28 grader är bra tycker jag, innan jag gjorde rent fläkten så låg jag konstant på 29-30 grader i karet, om det inte var väldigt varmt inne, hade 32 grader i karet en dag när jag kom hem. Nu ligger tempen oftast runt 25-26 grader, men har aldrig varit uppe i 29-30 vad jag har sett. Ska testa om jag till och med kan ha främre luckan stängd kanske. :)

Det är väldigt trevliga fiskar. :)

De får leveranser på fredagar och jag var där i torsdags, så det var tydligen ganska utplockat, sa det som vet. Jag har ju inte varit där tidigare, så jag har inget att jämföra med. Sen hade de också haft en olycka med ro-påfyllningen, som pumpat karen fulla med ro-vatten, vilket hade tagit död på alla räkor, krabbor, sniglar och förmodligen en del annat också. Men väldigt trevlig personal, vi hängde där i nästan ett par timmar, min dotter höll på att få krupp på oss! ;) Så vi åkte vi vidare till Bromma Zoo i Bromma Blocks, så hon fick titta och klappa på lite marsvin och andra smådjur, medan vi hängde vid akvarierna nån timme till. :) Ganska utplockat där också, men det var kul att kolla på det som fanns, och trevlig personal där med.

Hoppas det vänder för dig nu!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj missat att svara här, jo har redan varit och tröst köpt en ny korall på Triton.

Tack.. har visserligen mest bara acans i karet tycker jag.. försöker klura ut något som har mycket färg som man kan ha i revväggen lutar mot olika rosa spser men det nya inköpet var faktiskt brunt :P i värsta fall får det bli acans där med.

Hehe galet, har aldrig vågat ha så hög värme i karet, finns en del koraller som inte tål det. jag brukar ligga runt 24grader ibland under. men vill prova att ha lite högre senare för att se om jag får bättre tillväxt.

Jo precis, hehe ja man får vara snabb men oftast går det också att beställa hos butikerna om man vill ha något specifikt.

Det är lätt hänt, brukar också hänga där ibland och man tröttar fort ut dem man har med sig om man kommer dit med sällskap :) ni får prova svänga förbi Triton nästa gång ni är uppe i stockholm deras fisk håller otroligt hög kvalite.

Tack, jo det känns ju bättre med tiden.. :)

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va liksom inte ett aktivt val att ha så höga temperaturer i karet. :) Men såg aldrig att det var något som tog skada av det heller iofs. Nu ligger iaf tempen ganska stadigt runt 26 grader. :)

Det är ju tyvärr inte så ofta man åker till huvudstaden längre sen man hamnade i Småland, det är ju så förbaskat långt att åka nu. :( Men Triton ska jag svänga förbi nästa gång då, om nått år sådär, eller två. ;)

Vad blev det för tröstkorall? En bild kanske? :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...