Gå till innehåll

Sunny`s Rev


Sunny

Rekommenderade inlägg

Tjaa Bjarne :)

Jo tack, själv ?

Såg att du också är åG igen, kul at du övergav Gäddan och kör shallow reef istället,

Hade startat liknande om man inte haft kvar De gamla karet :)

Vet att leasing hade sånna inne i fredags, kanske va där han fick tag på dom.

Japp stämmer bra det,åkte egentligen dit för att köpa Spongepower då det verkar va slut på spongepower på alla andra ställen o råkade snubbla överdessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Sådärja lite bilder,

Karet tuffar på och jag börjar få en liten diatomblomming på revkeramiken.. men inget oväntat... känns kul att vara igång igen. Något annat kul är också mina Apogon.. riktigt fin o trevlig fisk.

Och så undrar jag om någon skulle kunna Identifiera den lilla snigeln på sista bilden.

Mvh,

Sunny

post-2018-14468918487212_thumb.jpg

post-2018-14468918487578_thumb.jpg

post-2018-14468918487841_thumb.jpg

post-2018-14468918488146_thumb.jpg

post-2018-14468918488523_thumb.jpg

post-2018-14468918488828_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert Sunny!! Snygg rörmask! för jag antar att det är det det är på de första bilderna?

Nej det är en "feather star" en slags filtrerande sjöstjärna. kräver specialfoder och i stort sett omöjliga att hålla liv i. Säljs av mindre nogräknande butiker till gemene man.

http://www.reeflex.net/kategorie/107.html

Ändrat av Jaken
länk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har varit lite busig och gett mig på en feather star, efter att ha läst o forskat runt en del gav jag det en chans när jag fick syn på en.. tyvvär hade de inte någon grön eller gul inne som ska vara lättare... Dock behöver jag en starkare skummare för att hantera all matning och vattenkvaliten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är en "feather star" en slags filtrerande sjöstjärna. kräver specialfoder och i stort sett omöjliga att hålla liv i. Säljs av mindre nogräknande butiker till gemene man.

Stämmer bra, de ska anses omöjliga,ska finnas några enstaka som lyckats med dem, men vi får se..

lite dummt köp ändå de kan jag hålla med om.impulse och visste att den skulle dö i butiken ändå.

(hoppas vi inte kommer in på en moral debatt nu för det behöver vi en separat tråd för )

kan tillägga att jag uppmanade butiken om vad det var de tog in osv...och gav anledning till varför jag köpte den,

så jag hoppas att de undviker det framöver...

Ändrat av Sunny
skrev lite slarvigt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Ser trevligt ut.

Hur har det gått med den filtrerande stjärnan?

Det är nog för tidigt att säga något än, men än så länge har den inte visat några tecken på svält... och det mesta tyder på att den mår bra.

Men de vet man väl endast efter ett år :)

/Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gåre för det nyblivna stimmet? För tidigt att säga antar jag?

det är väl som vanligt, man märker nog de efter några månader...

Men de äter lite iallfall.. de gillar relativt tjockt flöde där de simmar emot o hugger efter mat hela tiden.. så de e bra.

men det är två anthias som gått o gömmt sig, så är lite osäker på dem, men återstår o se.. de är väl stressade.

En intressant sak är hur stimmbeteendet har förändrats efter att hannen komm i,

de har olika grupperingar som skiftar med jämna mellanrum.. typ 2+2+2 - 3+3

allihopa osv, och hanen går emellan och ser till att alla håller ihop osv..

Han är tydligt kung i akvariet iallfall.Nåja... får hoppas på de bästa, har kopplat in artemiareaktorn också.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Vilka härliga bilder Sunny!

Tack Bjarne, det var snällt sagt.

Thomas, det är den svåraste fisken jag haft att klura ut...

Jag vet inte riktigt än... känns lite tidigt att säga något... men det jag märkt med de jag blivit av är.. att de typ bestämmer sig för att vittra bort för att något inte passar eller funkar... kanske saknas något typ.. men man märker direkt.. om de väljer att dö...

Och det har varit grupperingar... två honor i varje grupp.. och så går hannen i mellan med jämna mellanrum.. så att få dem att gå i ett o samma stimm... har jag inte lyckats med... det är endast när de känner sig hotade som de gör de...

Har dock inte gett akvariet särskilt mycket tillsyn... så de verkar inte superkinkiga när det gäller sådant..

Förövrigt mår feather staren fint utan att jag matat han på mer än en månad, peppar peppar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Tjena Bjarne !

Tack för att du påminde mig om denna tråd, fan tukorna var fina fiskar de...

Joda de går frammåt, Deltec karet har numera en annan ägare och jag har kört kub kar ett tag.

Tröttnade dock på att köra sps i de karet, tyckte det blev för bökigt med stora kolonier i ett 180 liters kubkar.

Själv då, hur går det för dig ?

Tycker man inte känner igen någon på guiden längre.. ibland undrar man vart alla gamla sthlms rävar tagit vägen :)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, fan va kul.. Grattis ! Brukar vara mycket att fixa med hus, hinner man verkligen med ett akvarie då ? :)

Har inte lagt upp några bilder än,karet håller på att byta inriktning bort ifrån hård djungel till mjuk djungel :)

Kan nog fortsätta på denna tråd iochmed att det står sunnys rev,lite teknisk data kan jag dock bidra med :)

AKVARIUM - (Kub)

Optiwhite

60x60x50x - 180 Liter

+Överinningsbox som sitter på utsidan med 3x32mm rör ner till sumpen.

Sump 50x50x35(50) - X antal Liter in delat i 3 fack.

Mvh

Sunnypost-2018-14468922703082_thumb.jpg

post-2018-14468922703296_thumb.jpg

Ändrat av Sunny
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...