Gå till innehåll

Sunny`s Rev


Sunny

Rekommenderade inlägg

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ricke: Jag har inte kvar något levande från förra karet,eventuellt några fraggar på lite koraller samt keramikbakgrunden,annars är allt nytt.Har som sagt numera ett 180 liters kar känns lite för litet med en kejsare och vågar nog inte med mina nuvarande koraller heller.

Tack Magnus, kul att du gillar dem.. Du jag vet inte hel säkert faktiskt jag vet att det går att fragga på dem(bandsåg eller liknande) annars så ska de föröka sig könsligt i naturen men det är ju inte särskilt relevant för oss :) Annars så vet jag faktiskt inte.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

AKVARIUM - (Kub)

Optiwhite

60x60x50x - 180 Liter

+Överinningsbox som sitter på utsidan med 3x32mm rör ner till sumpen.

Sump 50x50x35(50) - X antal Liter in delat i 3 fack.

post-2018-14468923118746_thumb.jpg

TEKNIK -

Skummare - Bubble king mini 160 gen 2

Belysning - Pacific Sun Black phyton XM 140w

Returpump - Deltec 4040hlp

Doppvärmare - Jäger 150w

Ozone - Sander Certizon 100 (kopplad till skummaren används ytterst sällan)

UV-c - Deltec 20w (Ej inkopplad finns som trygghet vid utbrott)

Filter - Deltec Fr509(Ej inkopplad då jag kör med vodka för tillfället)

Osmos -Picobello

Nivåvakt - Tunze osmolator 3155

Doserpumpar - Grotech tex III NG +Grotech EP II

LEVANDE

Fisk -

3x Nemanthias Carberryi

7x Trimma Tevegae

2x Synchiropus Splendidus

1x Amphiprion Ocellaris (Svart)

1x Salarias Fasciatus

1x Pseudocheilinus ocellatus

1x Plectranthias Inermis

Lägredjur -

1x Mespilia Globulus(Sjöborre)

1x Echinometra Mathaei(Sjöborre)

1x Stenopus Hispidus (bor i sumpen)

7x Rhynchocinetes Dubanensis (bor i sumpen)

Xx Diverse sniglar turbo,astrea etc.

Mvh

Sunny

Ändrat av Sunny
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helbilder kommer,men jag är så otroligt trött på att göra om aquascapingen i mitt kar.. man blir aldrig nöjd.

Den har säkert gjorts om ca 1000 gånger. Det är så mycket svårare med mindre kar allt blir så detaljerat och så mycket viktigare samt insynen från 3 sidor gör det inte lättare.. *Suck!*

Ska ge det ett sista försök och det som bli då får förbli. Kan försöka ge en helbild då,men ni får ha överseende med kvaliten då kameran min inte är någon höjdare.

Förövrigt så har jag lite kvar att göra med akvariet, baksidan och lite annat ska kläs in och ljudisoleras, samt att fläkt som ska lufta ur sumpen behöver monteras .Musslan har för andra gången fått PM verkar som att euphyllian legar och bränt/stressat den.. funderar på om man ska Sötvattensdoppa den igen.. trist.

Nåja provade filma lite i skymningsljus resultatet var är följande.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten uppdate -

Aquascapingen till karet har fått några justeringan.. men är fortfarande inte helt nöjd men det börjar ta sig..

Satt in ett munstycke till returflödet så att cirkulationen ökats då den legat i underkant,matningen i akvariet är rätt agressiv iochmed att jag håller några mörker koraller men näringsexporten är något som behöver uppgraderas börjar få lite brunalger.

Funderar på om man ska köra en ATS eller biopellets för att lösa detta, kanske provar med biopellets först.

En positiv sak med matningen är att jag inte behöver oroa mig för att mina fiskar ska svälta, 180 liter kan kännas lite litet för ett mandarinpar men de verkar klara sig,

Här kommer två bilder på något som kanske kan uppfattas som en gravidhona (hon är däremot kamera skygg så är svårt att få ett bra kort)

post-2018-14468923259394_thumb.jpg

Och en liten bonus för att kompensera för de taskiga bilderna

post-2018-14468923259542_thumb.jpg

Mvh

Sunny

post-2018-14468923259242_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nytt i karet är

Ytterligare en Svart amphiprion occealaris samt en Emblemaria Pandionis.

Är fortfarande inte klar med placeringen av koraller, resultatet är korallen som koliderat med varandra och bränts, det tog särskilt hårt på favoriten guaiagorgia,men det positiva nu är att man kan enklare se hur korallen mår i karet om den lyckas regenerera det skadade eller dör bort.Min diodogorgia verkar dock må bra men den verkar ha en bättre placering. En av Anthiasen dog också den hade haft någon form av hudsjukdom/svamp redan vid inköp så det bröt ut och blev värre.. trist hoppas nu bara att det inte smittat andra fiskar.

post-2018-14468923357756_thumb.jpg

Mvh

Sunny

post-2018-14468923357541_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Bjarne, den har börjat bli finare och finare med tiden faktiskt. Hur går det för dig då ?

Lekte lite med windows movie maker, resultatet blev såhär

Tridacna Crocea -

Mvh

Sunny

sjukt fin mussla!

vart får du tag på den? och vart får du tag på alla dina andra "läckerheter" ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bad är det för korall i innläg 208 den röda. Riktigt läcker!

Alexcarina-Tack det ska vara en Umbellulifera,dock den svåraste av alla mörker korallerna som jag har, färgen blev lite märklig på kortet den har inte blå bas utan röd/rosa och topparna är nog röd/peach ? ska se om jag kan ta ett vettigare kort.

Fredrik- Tack musslan är mer elektiskt färgad i verkligheten, men har svårt att få med det på bild.Djuren kommer lite ifrån överallt tar tid att samla på sig de lite ovanligare sakerna "man får hänga på låset".Minns inte jusst var musslan kommer ifrån men annars brukar akvarieleasing ha väldigt fina musslor inne.Nästa blir nog därifrån när jag fått ordning på ballingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått igång karet, ser riktigt schysst ut!:) Hur löste du det med sump+osmostank i bänken? Min osmostank finns fortfarande kvar om du är intresserad.

Kan ta kort och visa dig sen, men jag borrade hål i sidan av akvariet och har min returpump extern, den står o skåpet samt att jag har en 25liers dunk och ballingen där i också, gjorde det för att kunna maximera ytan under akvariet.Vet inte om jag är intresserad av just osmostanken, men eventuellt din hightech canopy :P Hur går det för dig själv då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!:) Ja canopyn finns kvar och är billig!;)

Jodå jag har kommit igång så smått, inte mycket levande i karet ännu men det tar sig!

Toppen ;) billigt är bra.. hör av dig via pm angående pris och när du kan osv, kul att det börjar ta sig.. du får uppdatera din tråd med lite nya bilder.

Andre - Scolymiorna är inget jag fraggar på, känns lite riskabelt.Ricordeorna kan jag tänka mig byta däremot.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hallå! Idag har jag sålt iväg en större andel av mina mörkerlevande koraller.. Känns ganska trist faktiskt, karet känns naket.

Mina erfarenheter med dem har dock varit goda,jag har sett ett par av dem både återhämta sig och visat tillväxt, så det blir garanterat inte sista gången jag stoppar i sånna koraller i karet :) Bi-effekten av matningen åt dessa koraller har även resulterat i att jag kunnat hålla andra arter så som lima scabra och annat kul, samt att mina mandariner börjat leka.

Nåja lite bilder, ni får ursäkta den taskiga kvaliten.

post-2018-14468923796624_thumb.jpg

Mvh

Sunny

post-2018-14468923795228_thumb.jpg

post-2018-14468923795449_thumb.jpg

post-2018-14468923795642_thumb.jpg

post-2018-14468923795836_thumb.jpg

post-2018-14468923796036_thumb.jpg

post-2018-14468923796226_thumb.jpg

post-2018-14468923796427_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ruskigt snygg burk, Azoo's är nog några av mina absoluta favoritkoraller. Drömmen vore att en dag ha en hel burk modell större med till större delen endast azoo's! du verkar ha lyckats bra med dessa koraller :) berätta gärna mer om hur du har fixat matningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Edward :) Jag måste erkänna att jag inte känner att drömmen är allt för långt ifrån.. finns en hel del azoos som går att hålla men samtidigt en del som fortfarande är alldeles för svåra.Polyp storlek spelar roll.. annars verkar de ta det mesta.

Matningingen har gått till på följande sätt,

2-3 fryskuber per dag upp delat i ca fyra bitar per kub. och så fördelas matningen över dan.

Matat med diverse smått, så som cyclops,lobster eggs etc etc..

Jag har inte tinat upp maten utan lagt den i sumpen och låtit den "duscha" korallerna, och många verkar gilla frysvattnet särskilt..

Så även matning av artemia och liknande har varit mums, men de tar inte inte de synliga bitarna. men man kan se hur alla polyper drar ihop sig.

Den torkade matningen har skett på följande sätt

Ibland har jag rullat in deltecs reefpaste ihop med ultra min F och fäst på rutan, annars har jag bara hält i maten i sumpen som jag gjort med frysfodret.

Och har matat med följande -

Deltecs reef paste

Ultra min F

Reefpearls

Cyclopeeze

Ultra min S

Ultra min D

Spongepower

Jag brukar dosera ultra min S på kvällen och en timme efter det brukar jag hälla ner den torkade maten..

Men cyclopeeze och reef pearls är mest för fiskarna.tycker inte korallerna förbrukar det lika fint som frysmaten.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiskt fint akvarium, otroligt fina mörkerkoraller och Ricos.

Vad är hemligheten med att du lyckas så bra med Ricordeorna?

Nitrat/fosfat?

Ljuset?

Placering?

Tack så mycket !

Jadu bra fråga,det är så svårt att säga men, iochmed att jag matat mina mörker koraller har även mina ricordeor fått en massa mat, så jag antar att det bidragit en hel del.

Men jag har säkert en del fosfat och nitrat i karet, så det vet jag att de gillar.. ibland tycker jag att även mitt vatten är för rent för dem, för under skitiga dagar är de som finast.

jag tror att en bra blandning av mat och aminosyror är en viktigt byggsten.sen lågt flöde och ganska lite ljus.och gärna lite nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...