andreassofus Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 är streamers att föredra alltså? är new jet o maxijet samma sak??varför har en del emot powerhead?? är dom inte bra när det gäller saltvattenkar?inte lätt o veta vad man ska köpa när alla säger olika men jag är otroligt tacksam för att ni hjälper mig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 nä det är inte så lätt att veta,men streampumparna skickar ut en bred stråle,och en powerhead skickar en smal hård stråle.streamen täcker en större yta,tror du kan få mer info å tunzes hemsida. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 ok.. jag köper hellre saker med bra kvalitet än billiga pumpar som håller i en månad typ, men dom behöver ju inte kosta mängder ändåå,,, kanske e svårt o kombinera men... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jockeman Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Om jag skulle välja ett akvarium på ca 300 liter så skulle jag välja ett kar med måtten 75x75x50 . Det går att göra rätt häftiga revstrukturer med de djupenjocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Och jag vågar inte använda streamers efter alla rapporter om djur som sugits fast i insugsöppningen som är alldeles för liten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 ja 75x75x50 knaske inte är så dumt, men jag har bestämt mig för en kub nu. bestämmer jag mig inte kblir det inget av de tror ja finns nog både nack och fördelar med allting.angående pumparna får jag kolla lite till vad ja ska ha. men sammanlagt bör jag väl ha pumpar som pumpar i alla fall 3000l/h eller? sen om det är 2st eller 5st får jag se vad ni tror blir bäst.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Och jag vågar inte använda streamers efter alla rapporter om djur som sugits fast i insugsöppningen som är alldeles för liten.hur menar du? tunzes streamer suger ju in vatten runt nästan hela pumpen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 är det förrsesten ok att diskutera pumpar i den här tråden eftersom den handlar om akvarium?? för mig går det bra i alla fall vill inte att tråden ska stängas ner bara Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 är det förrsesten ok att diskutera pumpar i den här tråden eftersom den handlar om akvarium?? för mig går det bra i alla fall vill inte att tråden ska stängas ner baraKlart det är okey? Dessuom är det ju du som har startat tråden;) Men ibland kan det vara bättre att skapa en ny tråd så andra får lättare att söka i forumet...Moderator Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Finns t.om. de som har djupare än vad det är långt. Oregonreef.com är ett riktigt praktexempel.Men då är det väll ingen kub, eller? Svarar du jo så har jag en kub som är 60 cm bred och 120 djup om jag sitter vid datorn! Strunt i det förra men då förstår jag vad det är som ni gillar med dem!Lycka till med ditt kar. Jag kommer följa utvecklingen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Pumpar behöver man ju oavsett formen på karet så jag hade inte någon tanke på att det skulle kunna vara olämpligt i sammanhanget. Oavsett formen på karet tycker jag att pumparna skall ha ett insugskydd som är så långt att inte sjöharar, anemoner eller sovande fiskar fastnar där. Det betyder att jag tycker att för kuber blir det ofta bäst med cirkulationspumpar i en pelare i mitten med långa insugsrör i stenen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Men då är det väll ingen kub, eller? Svarar du jo så har jag en kub som är 60 cm bred och 120 djup om jag sitter vid datorn! Strunt i det förra men då förstår jag vad det är som ni gillar med dem!Lycka till med ditt kar. Jag kommer följa utvecklingen!Nä, det är absolut ingen kub. Jag bara drog upp den i sammanhanget att kuber ofta har ett bättre djup än standardakvarier och att en del av tjusningen ligger kanske just där. Då är Oregonreef ett steg i andra riktningen där man gjort det djupare än vad det är långt vilket lär ge en mäktig känsla. Men Oregonreef är mäktigt av så många anledningar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 11 november 2006 Författare Dela Postat 11 november 2006 jag hör att fok är oense,, så om ni som är oense kan skriva för och nackdekar vore det bra, så jag vet vilka pumpar jag ska köpa,,, som det är nu har jag ingen aning, men jag litar på er som har /har haft saltvatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Andreas. Tyvärr kommer du få dras med att folk har olika uppfattningar och även olika erfarenheter. Jag tycker det är bra att folk delger sina erfarenheter och vad de tycker och att det inte behöver vara saningen. Jag hoppas att inte jag virrade till det med att fråga vd som var den stora fördelen med kuber. Jag vet nu vad de ser i kuberna som sin charm och jag håller med dem i att de är vackra. Skulle jag vara intresserad av kub skulle jag leta efter bilder på GustavFs men även ChristerTs kuber. Båda otroligt vackra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Köp stream pumpar direkt, annars kommer du ångra dig.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 11 november 2006 Författare Dela Postat 11 november 2006 sillen, jo det är faktiskt ganska bra att folk sägr olika, så ser man ju både för och nackdelar. ska ta och kolla på deras kuber. draedon,, menar du att alla som inte har stream pumpar inte är nöjda alltså? i så fall köper jag nog sånna pumpar. annars också kanske. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 nog finns det folk som är nöjda med sina maxi-jet'ar, eller har en fet pump med flera utblås osv. finns lika många lösningar som det finns akvarister. jag körde med små powerheads i mitt 105l och det funkade sådär. är nog lättare med powerheads i små burkar.det var min personliga åsikt, jag kommer aldrig köra med powerheads igen (eller kanske i nanot, svårt att få plats med streamer där) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 11 november 2006 Författare Dela Postat 11 november 2006 ok.. har du någon länk så ja kan se bild och pris på en streamer av bra märke? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 När det gäller streamers är det bara Tunze som gäller. Som pumpar är de jättebra, pumpar mycket, drar litet ström och brukar hålla bra. Om du absolut vill ha streamers så var försiktig. Köp inga sjöharar, undvik anemoner som kan klättra, och använd nattlampa de första nätter efter du köpt ny fisk. Clowner speciellt står ofta i vattenytan och sover så det finns flera som hittat en nyinköpt på pumpen på morgonen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 ok.. har du någon länk så ja kan se bild och pris på en streamer av bra märke?Kolla in på Tunzes hemsidahttp://www.tunze.com Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 11 november 2006 Författare Dela Postat 11 november 2006 När det gäller streamers är det bara Tunze som gäller. Som pumpar är de jättebra, pumpar mycket, drar litet ström och brukar hålla bra.Om du absolut vill ha streamers så var försiktig. Köp inga sjöharar, undvik anemoner som kan klättra, och använd nattlampa de första nätter efter du köpt ny fisk. Clowner speciellt står ofta i vattenytan och sover så det finns flera som hittat en nyinköpt på pumpen på morgonen.nej det är inte just streamer som jag vill ha.. har själv ingen aning om jag vill ha.. har ingen uppfattning om det. vill bara ha bra saker som fungerar bäst i ett kubakvarium och som inte behöver kosta många tusen kr. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 11 november 2006 Författare Dela Postat 11 november 2006 wrang.. tack det ska ja göra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 vill bara ha bra saker som fungerar bäst i ett kubakvarium och som inte behöver kosta många tusen kr.svår ekvation, smakar det så kostar det... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Kapa "utblåset" på en Maxijet så får du bredare stråle, tips.Eftersom det är många viljor så hade jag köpt en av varje och provat ut själv vad som känns bäst. Om du tycker Maxijeten är dålig, ha den liggandes som reserv för rätt som det är så kommer du att behöva den... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 11 november 2006 Författare Dela Postat 11 november 2006 ja så kan jag ju faktiskt göra. får se hur det blir när det är dags att betälla. måste f å tummen ur o köpa själva karet först Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.