Lasse Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 det jag villeå fram var att korallerna tar stryk före fisken om det rör sig om koppar. Det sa jag också men det skrev inte du (min rödfärgning). att koppar skulle vara farligt för fiskarna är skitsnack!fiskmedicin innehåller koppar och koraller, framför allt stenkoraller är hyperkänsliga för det.Men om du tar bort ditt "skitsnack" så skall jag ta bort mitt:smiley20: MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
visionary Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Det sa jag också men det skrev inte du (min rödfärgning). Men om du tar bort ditt "skitsnack" så skall jag ta bort mitt:smiley20: MVH Lassefiskar tål koppar till en viss gräns iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Nu slår jag vilt i luften. Vad är det för akvarium? Antimögelsilicon? ehhh... long shot. (ingen aning om hur det påverkar akvariet, brainstormar bara lite i största välmening. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Jo om du menar att de överlever men koppar i väldigt låga nivåer ger subletala skador på gälar och slemavsöndring. Det sätter också ner fiskarnas immunsystem så om någon har akvarier där olika sjukdommar bryter ut titt som tätt samt en massa ospecifierade symptom uppträder så brukar man rekommendera att testa mot koppar i ledningsvattnet. Det var detta som Ove hade i bakhuvudet. Hade det inte varit för att de lägre djuren klarat sig hade jag direkt gått på den förklaringen, speciellt som snäckorna dog också.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Kan elektricitet slagit ut djuren tro? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 med så mycket el i karet borde väl någon propp ha gått? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Syrebrist kan kanske vara en annan orsak? Har du haft elavbrott? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Avdelning vilda hypoteser mitt i natten.Elektricitet stör nervernas funktion eftersom de också jobbar med el.Men koraller har inget nervsystem.Jag har inte hört talas om någon som testat detta men kanske, kanske.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Skulle det vara elektricitet så går det väll att testa, det var väll någon här inne på forumet som kände ett kittlande i fingrarna när han höll på i karet. Det visade sig vara någon pump eller likanande som inte var riktigt tät. Känner du nått om du sticker ner fingrarna? Men har inte för mig något dog i hans kar så det låter lite konstig att det skulle var det, då tror jag mer på syrebrist..Har du skummare, bra ytcirkulation?mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Vi fortsätter det vilda nattlivetDå måste du fått ett fält, dvs en nollpunkt i akvariet också - så jag tror inte på det heller.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Splitterny osmos som knappt gett ut 100 l vatten ännu sa du....Ska man inte låta osmosen "gå in sig" lite enligt instruktion???Är osmosen rätt kopplad??Frisyrgelé på händerna????? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Försöker lite mera basic.Vad är det för ph i karet.Är det begagnad LS som använts? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Skulle det vara elektricitet så går det väll att testa, det var väll någon här inne på forumet som kände ett kittlande i fingrarna när han höll på i karet. Det visade sig vara någon pump eller likanande som inte var riktigt tät. Känner du nått om du sticker ner fingrarna? Men har inte för mig något dog i hans kar så det låter lite konstig att det skulle var det, då tror jag mer på syrebrist..Har du skummare, bra ytcirkulation mm?mvh EmilJa det där kittlandet känner jag igen själv.. utan att automatsäkringar slagit ut! Scary stuff! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Försöker lite mera basic.Vad är det för ph i karet.Är det begagnad LS som använts?Välkommen till nattlivet!Vad jag fattar var LS prima från JR - förutsätter att den inte var begangnad.Det är mysko när bara snäckor och fisk slagits ut och inget annat av de andra lägre djuren.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Tyckte jag läste innan att du hade palythoa i karet, det skulle inte kunna vara dessa som förgiftat vattnet? Hur stort är ditt kar, jag kan bara hitta "nano"mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Hittade lite på wetwebmedia"Tramp metals, contaminants brought is accidentally as part of your substrate and aquascaping are a slight possibility with naturally collected materials. Iron, in particular may be a problem, from metal cans, crushing/processing tools, shipping... Be suspicious of 'rust' stains from coral sands, gravel and any volcanic rock.""6) Wipe Out Syndrome I'll mention in passing, in a feeble attempt at comprehensiveness. There are "mysterious" total losses that have been chronicled, especially in newly set-up and monoculture (one species) systems. Bacterial "wars", toxins, and more have been speculated. Suffice it to say/write that there are such things, that you must keep your eyes on your livestocks' behavior, and that if all seems to be going side-ways, 1) check water quality, 2) either execute a massive water change, or 3) move them to your quarantine/hospital/alternate tank."" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Iron, in particular may be a problem, from metal cans, crushing/processing tools, shipping... Be suspicious of 'rust' stains from coral sands, gravel and any volcanic rock." Har haft i Aquatic Natures phosphat stop från början, har dock inga fosfat tester kvar.Jag tänkte på detta från början men eftersom alla vet om mitt motstånd mot sådana här medel så föredrog jag att inte nämna det. Vet dock inte om AN:s "phosphat stop" är järnbaseratEdit: Han har ett 80 liters Molly.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Välkommen till nattlivet!Vad jag fattar var LS prima från JR - förutsätter att den inte var begangnad.Det är mysko när bara snäckor och fisk slagits ut och inget annat av de andra lägre djuren.MVH LasseTror mest på att han haft kasst ph-värde när han satte i djuren. Knappar var en av de koraller som överlevde min kalkmixerkrasch så de tål extrema ph'n Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Tror mest på att han haft kasst ph-värde när han satte i djuren. Knappar var en av de koraller som överlevde min kalkmixerkrasch så de tål extrema ph'nKan vara en möjlighet och järnbaserade fällningsmedel är inte heller direkt kända för att höja pH:tMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dule Postat 17 november 2006 Dela Postat 17 november 2006 Emil, det var bara jag som undrade om hans kolonianemoner var palythoa och då gissade att det kanske var de som förgiftade. Men fick tyvär inget svar om det var dem han hade... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peppz Postat 17 november 2006 Dela Postat 17 november 2006 Edit: Han har ett 80 liters Molly.MVH LasseDet är ett 45liters guppy. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 17 november 2006 Dela Postat 17 november 2006 Det är ett 45liters guppy.Ursäkta - han sa tidigare Molly.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 17 november 2006 Dela Postat 17 november 2006 har du använt ditt salt i nåt annat fungerannde kar?Men det innebär alltid en risk att flytta djur från ett kar till ett annat - även om det du köper är fräscht och i full rulle, är skillnaden mellan ditt kar och handlarens för stor (t.ex väldigt låg salthalt hos handlaren) så kan det bli problem.MEn jag håller med tidigare inlägg om att symptomen du beskriver stämmer bra med ammoniakförgiftning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 17 november 2006 Dela Postat 17 november 2006 MEn jag håller med tidigare inlägg om att symptomen du beskriver stämmer bra med ammoniakförgiftningKan så vara men borde slått ut lite mer lägre djur. Är det bara 45 liter så skulle jag ta bort fosfatremovern direkt och byta vatten sen. Men det är jag det.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cutekid Postat 17 november 2006 Dela Postat 17 november 2006 Tror mest på att han haft kasst ph-värde när han satte i djuren. Knappar var en av de koraller som överlevde min kalkmixerkrasch så de tål extrema ph'nTror det ligger något i det du säger om PH Capote! Har ni inte ganska lågt PH uppe i Norrland? Jag vet att tex simontorp (sötvattensfisk) får ha sina fisk som ska skickas till norrland i karentän i ett par veckor och vänja in fisken till lägre PH efter som vi har ganska högt PH här nere i Skåne.Mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.