alofstrand Postat 23 juni 2008 Dela Postat 23 juni 2008 nä du per! nu vill vi ha lite nya bilder på ditt kar om man kan få önska så klart ha det kanon i sommar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 17 januari 2009 Dela Postat 17 januari 2009 Vad tror du om en liten uppdatering med bilder? Det var ju ett bra tag sedan sist. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dave Postat 17 januari 2009 Dela Postat 17 januari 2009 BILDER!! Please!Dave Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salar Postat 17 januari 2009 Dela Postat 17 januari 2009 Har du några erfarenheter att dela med dig Per på dom här Kejsarna?Chaetodontoplus meredithi Chaetodontoplus dubolayi .Min handlare har fått in dom och dom äter bra men hur e humöret på dom.Meredithina som dom fick kom som Personifer men jag vet inte om dom e lite för unga för stjärtfenan e helgul fortfarande.Patrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 22 juli 2009 Dela Postat 22 juli 2009 :nya bilder: tror inte jag är ensam om att vilja se lite nya bilder :nya bilder::nya bilder:.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 23 juli 2009 Författare Dela Postat 23 juli 2009 Jag får fixa det, men det kommer dröja till hösten när kvällarna är mörka, för nu blir det bara en massa reflexer i rutan när jag försöker fota karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 Ser fram emot hösten =-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 Jisses vilker kar... man blir ju mål lös.... Ja man ska ju ner till kungsbacka på lördag så då är det väl till o köpa 100 acropora fraggar och sen har man lika fint kar som du.... eller inte....Otroligt fint.... Tummen upp! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 24 juli 2009 Dela Postat 24 juli 2009 ska jag va riktigt ärlig så kan jag nog leva med lite reflexer i bilderna.. du kan väl ta å lägga upp fulbilder nu och nya snyggbilder i höst .. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joelkorn Postat 10 augusti 2009 Dela Postat 10 augusti 2009 Undrade bara vad den lila montiporan som är till höger i din burk heter på latin?är på jakt efter en sådan nämligen=)Mvh// joel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 11 augusti 2009 Författare Dela Postat 11 augusti 2009 Undrade bara vad den lila montiporan som är till höger i din burk heter på latin?är på jakt efter en sådan nämligen=)Mvh// joelDet är en variant av Montipora capricornis som jag köpt av en hobbyodlare i tyskland för ett antal år sedan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 11 augusti 2009 Dela Postat 11 augusti 2009 Denna fisken är så himmla sjukt snygg rolig Vad heter den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 11 augusti 2009 Dela Postat 11 augusti 2009 Ja, den är helt bakåfram ha ha ha... den ser för dum utDet är väl en Pseudocheilinus ocellatus tror jag, bakåframmus framåbakus på latinsvenska:ler: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 11 augusti 2009 Dela Postat 11 augusti 2009 Pseudocheilinus bör översättas till skensnultra och ocellatus betyder att den är prickig.En översättning är alltså prickig skensnultra. På Reeflex har den inget svenskt namn men det kan tänkas dyka upp. Prickig skensnultra är bara en översättning. Det kan finnas andra fiskar som också passar in så använd inte detta som ett svenskt namn. Kanske det finns någon annan fisk som heter så redan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 11 augusti 2009 Dela Postat 11 augusti 2009 "Mystic Wrasse" i staterna om jag inte minns fel? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
daniel_i_malmö Postat 11 augusti 2009 Dela Postat 11 augusti 2009 (ändrat) Pseudocheilinus bör översättas till skensnultra och ocellatus betyder att den är prickig.En översättning är alltså prickig skensnultra. Detta är både OT och en petitess:Nja, ocellus har betydelsen 'öga' på latin, och ocellatus brukar användas som artnamn för djur med (oftast enstaka) ögonliknande fläckar snarare än för sådana som är prickiga. Skillnaden mellan 'prickig' och 'fläckig' är såklart hårfin, men det är den ensamma 'ögonliknande' fläcken vid fiskens stjärtfena som gett den dess namn. (TROR jag!)Ögonfläck(s)skensnultra vore således ett annat förslag på översatt namn. Stigs reservationer ovan angående namn gäller också för denna översättning av namnet! Två andra djur med samma vetenskapliga artnamn är cikliden Astronotus ocellatus (sk påfågelciklid) och fjärilen Smerintus ocellatus. Båda dessa uppvisar ögonliknande fläckar i bakpartiet:http://www.nic.funet.fi/index/Tree_of_life/insecta/lepidoptera/ditrysia/bombycoidea/sphingidae/smerinthinae/smerinthus/ocellatus-4.jpghttp://nis.gsmfc.org/photo/Astronotus_ocellatus.jpgJag tycker det är ganska fascinerande att så olika djurgrupper som fiskar och fjärilar kan utveckla så likartade teckningsmönster för att förvilla predatorer./Daniel, som just nu sitter och pluggar latinska anatomiska termer inför en tenta - därav engagemanget i denna bagatellartade fråga. Ändrat 12 augusti 2009 av daniel_i_malmö Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 augusti 2009 Dela Postat 12 augusti 2009 Kul med en till som har litet intresse för bakgrunden till namnen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 12 augusti 2009 Dela Postat 12 augusti 2009 Stig å Daniel, ni låter precis som mina arbetskompisar. På både gott å ont, antar att ni läst latin bara för att veta vad namnet betyder. Själv vet jag bara att, hur namnet kom till på latin är Etymologi, dvs bakgrunden till hur djuret fått sitt namn och dess betydelse.Nä du Pwin nu tycker jag det är dags för lite ögongodis, längtar efter lite bilder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jockeman Postat 22 november 2009 Dela Postat 22 november 2009 Hej PwinHösten är väl här nu Hur vore det med lite uppdaterade bilder Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 22 november 2009 Dela Postat 22 november 2009 JA lite upptatering hadde varit kul.. så många finar kejsare i ett så fint korallrevs kar! hur får du det att fugera ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 25 november 2009 Dela Postat 25 november 2009 hörrö pwin. nu blir det snart inte mycket mörkare ute, så nu får du ta å knäppa linte nya kort Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
djzimon Postat 29 maj 2010 Dela Postat 29 maj 2010 För att få lite historia i beskrivningen av mitt akvarium så startar jag med bilder från mars-06.Först några redan visade bilder med 2 st 250W Radium 20000K tända.Hejsan!Det var det finaste karet man sett , MYCKET LYCKAT ! Grattis till det du måste var mycket stolt över det ! mvh Simon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cortex_etu Postat 4 december 2010 Dela Postat 4 december 2010 Satan vad snyggt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 4 december 2010 Dela Postat 4 december 2010 hörrö pwin. nu blir det snart inte mycket mörkare ute, så nu får du ta å knäppa linte nya kort Nu är det ett år sedan jag tjatade om nya bilder. Skulle vara grymt intressant å kul å få se hur det utvecklat sig.. /SamuelSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 20 februari 2011 Dela Postat 20 februari 2011 (ändrat) Tack för de fina korallerna per! Jag fixar betalningen till Ted vid näst kommande besök som överenskommet. Det blev riktigt fint här hemma med nytillskottena!Acroporer när de är som bäst får jag säga.Kanon fint kar du har Per.Tack än en gång. Ändrat 21 februari 2011 av Andreas N Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.