Gå till innehåll

Hur många fiskar har ni?


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Sitter och tittar på bilder på olika kar här på forumet.

Och börjar att undra hur många fiskar ni har förhållande till storleken på karet?

Själv har jag ett kar på ca 230l som jag har 6 fiskar i, (4 utav clown släkte, 1 fridmani, 1 midas blenny, och en mitrax krabba.

Börjar att undra om jag har ett för litet kar för mina fiskar, vad tror ni?

Är ju trots allt nybörjare på salt:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror sig lite på vilken storlek du har på dina fiskar. En stor fisk är ju inte lämpligt att ha i ett litet kar, även om det är enbart en fisk. Däremot kan man ha i flera fiskar, om de inte kräver så stor plats i karet. Vissa fiskar simmar runt en massa medans vissa håller sig på botten, och andra är relativt stilla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 kirurger ( 3 st Z flavescens, 1 st Z xanthurum, 1 st Z desjardinjii,och en st A sohal)

7 st Chromis, 2 st Anthias, 1 st dvärgkejsare 4 st blandade fröken och 3 st olika clownpar...

26 fiskar blir det i 935 liter.

En hel del, men vid minsta bråk så åker nån ut

Har det väldigt lugnt och harmoniskt i karet nu tycker jag..

Har byggt så det finns mycket simyta och mycket revir...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där med hur många fiskar man ska ha beror på hur "duktig/bra" man är på att sköta sitt akvarium. Fler fiskar kräver bättre efterhållning och mer vaksamhet, färre firrar ju mer nybörjare man är =-)

Vill man leva två liv (saltvattensakvarielivet & det "riktiga") så bör man kanske inte köpa en jäkla massa firrar. När jag hade sötvatten utgick jag från det rekomenderade i böcker, nätet och det jag fått höra. När jag planerade firrarna i tanken planerade jag mängde jag precis skulle klara av, sedan delade jag det på hälften.

Resultatet = besvikelse och ångest för vilka firrar jag skulle ha.

Slutliga resultatet = Relativt lättskött akvarium och ingen överbefolkning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och tittar på bilder på olika kar här på forumet.

Och börjar att undra hur många fiskar ni har förhållande till storleken på karet?

Själv har jag ett kar på ca 230l som jag har 6 fiskar i' date=' (4 utav clown släkte, 1 fridmani, 1 midas blenny, och en mitrax krabba.

Börjar att undra om jag har ett för litet kar för mina fiskar, vad tror ni?

Är ju trots allt nybörjare på salt:smiley9:[/quote']

Vilken fin leggis :)

I vårat 860 liters så har vi 2 st drakar (p. volitans), 4 st kirurger (scopas, xanthurum, blochii, hepatus) 2 st mandariner (splendidus) 1 st wrasse (hexataenia) och för tillfället 4st gröna chromisar.

MVH Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker ddet är en bra besättning. I mitt fraggkar (250 liter) har jag ett Banggaipar, tre occelaris, en Bicolor blennid, en hexataenia och en fridmanni. 8 ganska små fiskar alltså. Dessutom en räka men inga snäckor eller eremiter för de välter mina fraggar.

För din del kanske någon bottenplockare till vore bra t.ex eremiter för samlas det skit i sanden är det större risk för att det blir cyano eller något annat problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 st Z. Desjardini

1 st Z. Flavenecens

1 st Z. Scopas

1 st Mimic surgeon

3 st Occelaris, 2 orange, 1 svart

1 st Saddleback clown

1 st Blå djävul

2 st svart-gul chromis

3 st Grön-blå Chrmois

1 st Salarias Fasionatus

1 st Falco's Hawkfish

1 st X. tryckare

1 st Plectorhinchus chaetodonoides - Harlekinstrandabborre

1 st Korankejsare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 Imperator

1 Navarchus

1 N. Vlamingii

1 Z. Flavescens

2 A. Clarki

1 C.Bispinosus

2 C.Cinctus

1 Salarias

1 G.Loreto

11 firrar i mitt 720 kar, men jag skulle nog faktiskt behöva några till. Imperatorn är lite surmulen ibland och Navarchusen och Vlamingiin får dela på smisken, hade nog varit bra med några firrar till som distraktion. Är sugen på lite olika firrar, ev. någon kirurg till, ett gäng Anthias och ett gäng Chromis. Får se hur ekonomin ser ut efter jul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...