Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

saltet ska ej vara 240ppm vid ca 25 grader och salinitet på 1.024

har ej provat det salt du använder så har ingen egen referens, men hittade detta:

http://www.redseafish.com/Product.asp?dir=y&CatId=-1&SubID=28&proID=190

http://www.redseafish.com/Product.asp?dir=y&CatId=98&SubID=68&proID=283

enligt den senare länken borde du ha ca 450ppm om det är samma märke och modell du har?

kana vara:

#fel på Ca testet?

#fel på refraktometern?

#fel på termometern?

#mätfel av ngt av ovanstående?

#fel på saltet?

~Henrik

det är inte samma salt som jag har, det på länken heter red sea coral pro, och mitt heter bara red sea salt. det finns ju två olika sorter. ett för osmosvatten och ett för kranvatten i tyskland om jag minns rätt.

det på länken är väl det saltet till tyskt vatten och innehåller mer Ca eftersom dom har mindre Ca i kranvattnet i tyskland.

fel på testet vet jag inte, inte lätt o veta.

refraktomertern är helt ny så jag tror inte det är fel på den

termometern har jag inte använt, det är rumstempererat, men jag mätte salthalten när vattnet var både varmare och kallare och fick nästan samma resultat.

fel på saltet vete jag inte heller, inte lätt o veta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tjena,

såg det där om Red Sea Salt. Surt värre, tokiga tyskar :)

Det som kallas Red Sea Salt verkar ju vara gjort för RO det med.

"1.4 lb dissolved in 5 gal of Reverse Osmosis (R.O.) water at 75.0F (1Kg dissolved in 30 liters at 25.0C) will produce a seawater solution as follows: Specific gravity 1.021 pH 8.4 (after 2 hrs mixing or aerating) Alkalinity 2.2-2.5 milliequivalents/litre"

KHt är väl i lägsta laget men drar man upp det till 1.025 blir det nog acceptabla värden på det med. Antar att Ca borde hålla liknande värden. Är du säker på att du har kranvattenvarianten?

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

jag frågade om saltet i en annan tråd då jag också hade dåliga värden

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15937

kom väl fram till att jag också har saltet för de tyska vattnen, de har tydligen rikare ca halt i kranvattnet och därför behövs det inte så mycket ca i saltet.

jag har kikat på min salt kartong och där stod bara red sea salt 20kg,

mätte mina värden på nyblandat vatten, respektive i karet och värdena var liknande dina.

kh 6

ca 300

mg 1150

vid en salthalt av 1.022

Vattenvärdena i karet kör jag upp med tillsatser men det tar sin lila tid om man förljer bruksanvisnningen för max doser.

Sedan tänkte jag köpa nytt "bättre" salt att använda vid kommande vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

såg det där om Red Sea Salt. Surt värre, tokiga tyskar :)

Det som kallas Red Sea Salt verkar ju vara gjort för RO det med.

"1.4 lb dissolved in 5 gal of Reverse Osmosis (R.O.) water at 75.0F (1Kg dissolved in 30 liters at 25.0C) will produce a seawater solution as follows: Specific gravity 1.021 pH 8.4 (after 2 hrs mixing or aerating) Alkalinity 2.2-2.5 milliequivalents/litre"

KHt är väl i lägsta laget men drar man upp det till 1.025 blir det nog acceptabla värden på det med. Antar att Ca borde hålla liknande värden. Är du säker på att du har kranvattenvarianten?

mvh Mattias

ja det är typiskt tyskar att hålla på så här ;)

jag är säker på att jag har kranvattensvarianten,, står bara att det är red sea och inget annat.

får väl köpa massa dyra medel och höja det antar jag.

måste jag få upp Ca och Mg för till rätt värden för att sätta i mina första djur som till exempel turbosniglar eller nån fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

jag frågade om saltet i en annan tråd då jag också hade dåliga värden

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15937

kom väl fram till att jag också har saltet för de tyska vattnen, de har tydligen rikare ca halt i kranvattnet och därför behövs det inte så mycket ca i saltet.

jag har kikat på min salt kartong och där stod bara red sea salt 20kg,

mätte mina värden på nyblandat vatten, respektive i karet och värdena var liknande dina.

kh 6

ca 300

mg 1150

vid en salthalt av 1.022

Vattenvärdena i karet kör jag upp med tillsatser men det tar sin lila tid om man förljer bruksanvisnningen för max doser.

Sedan tänkte jag köpa nytt "bättre" salt att använda vid kommande vattenbyten.

ja vi har nog samma salt,, står bara sed sea på min med, och kom i en 20kg kartong med en på inuti.

vad är det för medel du har i? har du något levande i karet förutom stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag Har ju samma salt som dig,och har både fisk,koraller mm i mitt kar och de mår bra.

Jag mätte mitt Kh till 6 men har visserligen inte mätt mitt ca och Mg, kommer troligtvis att få samma resultat som dig och Ted.

Ska skaffa tester imorgon och då troligtvis också medel till att höja dessa värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft i Tropic Marine calsium vätska, kh buffer och deras magnesiumpulver...

lånade av robbanisthlm här på forumt..

ska köpa själv snart men jag är också nybörjare på det här med saltvatten så jag ska höra efter vad man kan använda för tillsatser för o hålla det på den nivå som det är uppe i nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag Har ju samma salt som dig,och har både fisk,koraller mm i mitt kar och de mår bra.

Jag mätte mitt Kh till 6 men har visserligen inte mätt mitt ca och Mg, kommer troligtvis att få samma resultat som dig och Ted.

Ska skaffa tester imorgon och då troligtvis också medel till att höja dessa värden.

ja det ska bli kul o se vad du får för värden på ditt vatten. får du lågt Ca värde är det val bara att konstatera att red sea saltet inte är speciellt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft i Tropic Marine calsium vätska, kh buffer och deras magnesiumpulver...

lånade av robbanisthlm här på forumt..

ska köpa själv snart men jag är också nybörjare på det här med saltvatten så jag ska höra efter vad man kan använda för tillsatser för o hålla det på den nivå som det är uppe i nu.

ja du får gärna berätta vad dom föreslår för medel till det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag mätt nitrit i karet för att se vad som händer. fick inget resultat så nitrit finns inte i karet. och inte heller någon alg, inte ens en liten prick.

ska det inte börja hända nåt i karet snart? veskar som allt står still.

när kan jag börja med lite ljus i karet? och när kan jag sätta i mina första djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller nu på att blanda ca 25l osmosvatten som jag ska fylla på mitt kar med, tömde ut lite för mycket när jag la i min LS.

jag har en 25l tunna som jag blandar i, men jag har ingen pump som kan röra runt .

går det bra om lag bara låter vattnet stå i hinken tills saltet har löst upp sig eller måste det vara cirkulation hela tiden?

eller räcker det att jag rör om lite då och då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har följt den här tråden nu med dess tester och salt o Ca o grejer.. =) Ska börja med att blanda till mitt salt sen när jag köpt min skummare vid löning o kan börja sätta igång. Känner mig lite svettig i pannan redan när man ser vilka bekymmer man kan få... =/

Mitt salt e inhandlat o oöppnat, och det är inte Red Sea tack o lov då utan Tropic Marine "Pro Reef" 4kg 235:-

Hoppas man får mer tur med det...

Det där med Osmos har jag inte lärt mig riktigt än men tänker handla mitt vatten av min lokala saltvatten affär. (destillerat vatten) hoppas det funkar lika bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har följt den här tråden nu med dess tester och salt o Ca o grejer.. =) Ska börja med att blanda till mitt salt sen när jag köpt min skummare vid löning o kan börja sätta igång. Känner mig lite svettig i pannan redan när man ser vilka bekymmer man kan få... =/

Mitt salt e inhandlat o oöppnat, och det är inte Red Sea tack o lov då utan Tropic Marine "Pro Reef" 4kg 235:-

Hoppas man får mer tur med det...

Det där med Osmos har jag inte lärt mig riktigt än men tänker handla mitt vatten av min lokala saltvatten affär. (destillerat vatten) hoppas det funkar lika bra..

hej! kul att du har läst tråden. nu i dagsläget ångrar jag ju djupt att jag valde det billigaste saltet jag hittade. 20kg för 450kr. det misstaget ska jag aldrig göra om.

men det är lite kul med utmaningar också :)

nu är jag ju helt ny på detta med saltvatten men har förstått att osmosvatten är väldigt viktigt så jag ångrar inte att jag köpte en.

du gör nog rätt i att köpa RO vatten hos en handlare så änge.

samma sak här, blir också gasnka svettig när man börjar läsa hät på guiden men det är kul tycker jag.

lycka till med ditt kar. ska följa din tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det ska bli sköj o se när man kommer igång. Ska följa den här tråden också. Tur man hittade detta forum så man har folk o tjöta med om sina funderingar kring saltvatten. Nä, nu ska jag ta en liten "nap" innan jobbet.. alltid lika konstigt o dra till jobbet klockan 23:30. :) Måste ju hinna tanka hem mina saltvattens podcast från www.talkingreef.com så man har nåt meningsfullt o lyssna på på jobbet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! nu har jag lite problem, jag får inte ytavrinningen att fungera riktigt i mitt kar, jag har vatten ända upp till kammen och ca halvvägs upp i kammen, men problemet är att det liksom inte rinner igenom utan det stannar där, vatten nivån bakom kammen är ju lika hög så det står bara still.

kan också säga att jag för tillfället inte har någon pump bak i sumpen som pumpar ut i karet, har alla pumpar ute i själva karet.

har det nåt med saken att göra eller?

har en del damm och skit på ytan som jag vill få bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan också säga att jag för tillfället inte har någon pump bak i sumpen som pumpar ut i karet, har alla pumpar ute i själva karet.

har det nåt med saken att göra eller?

har en del damm och skit på ytan som jag vill få bort.

Jag vet inte riktigt hur karet är uppbyggt, men jag antar att du måste ha en pump i själva "ytavrinningsboxen" som pumpar tillbaks vattnet till akvariet så det blir en ytavrinning.

Du får slänga upp lite nya bilder nu tycker jag :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! nu har jag lite problem, jag får inte ytavrinningen att fungera riktigt i mitt kar, jag har vatten ända upp till kammen och ca halvvägs upp i kammen, men problemet är att det liksom inte rinner igenom utan det stannar där, vatten nivån bakom kammen är ju lika hög så det står bara still.

kan också säga att jag för tillfället inte har någon pump bak i sumpen som pumpar ut i karet, har alla pumpar ute i själva karet.

har det nåt med saken att göra eller?

har en del damm och skit på ytan som jag vill få bort.

Du måste sätta tillbaka en av pumparna i facket för att få en fungerande ytavrinning, annars är det inget som drar vatten från ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...