Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

nu har jag fått hem min osmosblandare :)

tycker det verkar krångligt att få den att funka ja :D men det ska nog lösas på nåt sätt :)

spelar det någon roll var på väggenn man hänger den? ska den hänga högt eller lågt?

sen undrar jag hur mycket jag ska ha öppet kranen? ska den va öppen så mycket som möjligt eller?

något speciellt jag ska tänka på nu när jag ska koppla in den och när jag ska starta den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu kopplat in osmosen.. hur vet man om det är rätt? det linner vatten från båda slangar i alla fall.. från slaskslangen som är ner i bakkaret, och från osmosslangen..

det kommer ca dubbelt så mycket vatten från osmosslangen än från slaskslangen.. trodde det skulle komma mer slaskvatten ja????

är det något fel?

hur mycket ska jag öppna kranen? nu har jag inte alls mycket, ändå rinner det på ganska bra tycker jag. lål osmosblandaren verkligen allt tryck från kranen?

sen en sista sak för tillfället.. i pappret står det att vattnet inte ska vara UNDER 12 grader för då klarar blandaren in av att rena, men mitt kallvatten är långt under 12 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa litet gängtejp. Först skruvar man ur kopplingen där det läcker + att man pillar bort den gamla tejpen. Sedan lägger man på ny tejp på pluggen i gängans riktning utifrån och in. 6 varv brukar vara lagom. Så är det bara att skruva i pluggen igen. Läcker det så är det bara att göra ett nytt försök. Rullen räcker till ungefär 50 försök på så små kopplingar. Slangarna måste lossas innan du gör detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det ser ju inte ut som det går att skruva bort där som jag har ritat pilarna.. slangen går ju ner i "röret"

eller menar du att det går att skruva loss den där halvgenomskinliga röret från själva reningsbehållaren.

i så fall måste jag ju ta bort slangen oxå.. är detta rätt? fattar inte nämligen :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här får det bli tror jag. köper ca 15kg beg sten nu till att börja med. sen fyller jag på på med lite sten då och då, några kg åt gången för då slipper jag väl inkörningsperioder hela tiden. och redan från början lägger jag i en strumpa med fosfatremover ifall den begagnade stenen innehåller fosfat.

hur lång blir inkörningsperioden ungefär när man har begagnad sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig upplevt någon inkörningsperiod, men sen har jag inte köpt någon sten som inte vart i ett akvarie heller. Tror nog du kommer klara dig galant med fosfatremover. Se till så skummaren är igång och låt ljuset komma igång långsamt, så ska du se att allt löser sig. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Först lossar man på slangen. Sedan skruvar man ur den halvgenomskinliga kopplingen och byter ut tätningen/gängtejp. När man tror att man fixat det bra monterar man slangar igen och kollar om det gick bra.

bra.. då ska jag göra det. tänkte på en annan sak oxå.. om man tittar på den första "behållaren" eller vad kallar ni dom? i alla fall, kollar man på den första ser de ut som den sitter upp och ner, den sitter åt andra hållet om man kollar på den sista. ska det vara så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget ljus förän fosfat och nitrat är 0 brukar man ju säga. Är ju åxå bättre om du kan fylla upp ditt kar med vatten från karet som stenen kommer ifrån.

ok, då är det bara till o mäta då :)

hmm verkar inte så lättvindigt o få med sig en massa vatten från hans kar. hur mycket skulle jag behöva i så fall? det är ca 20 mil dit oxå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då är det bara till o mäta då :)

hmm verkar inte så lättvindigt o få med sig en massa vatten från hans kar. hur mycket skulle jag behöva i så fall? det är ca 20 mil dit oxå..

Hade åxå 20 mil dit jag var å hämtade. Bara lasta bilen full med 25l dunkar, ju mer du får med dig desto bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...