Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

Det är bara en behållare som det spelar någon större roll hur man vänder och det är själva osmosen. Den skall ha ett inlopp nedtill och två utgångar upptill. Osmosvattnet måste ut upptill annars samlas det syrgas där som minskar den effektiva ytan på membranet.

hhmm nu är jag nog lite trög men vad svarar du på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Och det hela med att "köra in ett akvarium" vad handlar det om då ?

Är ju ingen som sätter i fiskar å koraller i ett kar med helt nytt vatten. Men när jag fyllde upp hela mitt kar med "inkört" vatten så satte jag i fiskarna som var i samma kar direkt, blev ju bara som en ommöblering eller flytt, funkar hur fint som helst.

Har då hört flera som snackat om hur "aggressivt" nyblandat vatten är jämfört med "inkört" vatten. Men jag är ju bara nybörjare som dom flesta här, så säger ni att det är lika bra med nytt vatten så är det väl så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med inkört vatten får man ju med smutsen i vattnet också, vilket iaf inte jag skulle vilja ha. Köra in akvariet gör du med den stenen du köper också. Köper man ny sten så tar det längre tid, men inkörd sten i ett etablerat akvarium blir det som ett större vattenbyte.

Bakterier får man ju med i stenen.

Men jag är ingen expert jag heller, men vid varje gång jag flyttat mina stenar och fiskar mellan olika akvarier har jag passat på att byta till helt nytt vatten. Har aldrig haft alg-problem i något av mina kar. Men jag kan ha tur med stenen också iofs. Både sten och fisk har jag flyttat bara dagen efter eller ev. två-tre dagar efter att jag blandat upp nytt vatten och fått rätt temperatur.

Alla har vi väl våra egna sätt att sköta våra akvarier antar jag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här var det delade meningar ser jag :) angående vattnet så har jag inte tänkt någonting för jag vet inte så jag är glad att ni skriver .

jag vill helst göra det som blir bäst. antigen då ta vatten från det karet som stenen finns i nu eller blanda helt nytt vatten. vilket av dom två som är bäst har jag ingen aning om.

men som jag har tänkt mig så blir det ju att göra helt nytt vatten eftersom jag har köpt en osmosblandare och vill använda den :) + att jag har beställt 20kg salt som kommer snart.

så ni får gärna skriva mer om "beg" vatten vs "nytt" vatten så jag lär mig lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I och med att han ändå höll på att lägga ner sitt kar så kunde jag ju lika gärna ta vattnet.

Och då stenen och clownerna gått i samma kar så passade det ju perfekt för mig.

Fick ju exakt samma salthalt och vattenvärden som tidigare vilket gjorde att det bara var att kasta i clownerna och sniglarna när rätt temp var uppnådd. Har ju inga vetenskapliga bevis på att inkört vatten är bättre, men jag kan ju tänka mig att det är bättre för livet i stenen att inte måsta hantera ett 100%igt vattenbyte istället för endast en "flytt" med exakt samma förutsättningar. Finns ju en anledning till att vi koppar in våra djur när vi tar dom från butiken och hem. För snabba växlingar i vattenvärdena är nog inte bra för nått djur eller organism, är säkert samma för livet i stenen som fiskar och koraller. Fast som sagt, detta är endast vilda gissningar från mig och kan mycket väl vara helt fel tankesätt:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tony: Det gäller ju att hitta den lösning som passar för en själv, inte sant?

Då det har funkat bra för dig så är det bevisligen ett alternativ att överväga, precis som många andra!

Anledningen att jag koppar in djur från butik rör sig mest om ändrad salthalt och nedsmutsning i vattnet i transportpåsen. Jag brukar göra ett större vattenbyte dagen eller dagarna innan jag har bytt kar(hm, det där lät som det händer oftare än det gör. :ler: ) mest för att få så lika vatten som möjligt innan ev. flytt. Stenen innehåller en hel del vatten också som blandar sig med det nya, så lite får man ju med sig så klart.

Andreas; hur Du gör är nog upp till dig helt enkelt, och vilket sätt det än blir så är jag övertygad om att det kommer gå bra! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.. nu har jag kommit hem från jobbet :) ni ska ha ett stort tack för att ni skriver i tråden. jag blir gladare ju mer jag har att läsa från er som redan har saltkar och har erfarenhet.. utan er hade jag inte kunnat starta upp mitt kar.

jag har absolut ingen aning om vad som är bäst men jag tror att ni vet vad ni pratar om allihop gällande vattnet.

så då är det bara upp till mig och bestämma hur jag ska göra, och det är ju en utmaning bara det :)

helt rätt att han ska lägga ner karet men han har ca 150-200kg sten som han måste bli av med så jag kan ju inte ta hur mycket vatten som helst heller.

men det lutar nog åt att jag blandar eget vatten så jag får testa min nya osmosblandare och min saltmätare som förhoppningsvis kommer i morgon.

hur länge kan saltvattnet gå i karet med pumparna innan jag lägger i stenen? kan det gå så hur länge som helst kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till så att saltet har blandat ut sig ordentligt i vattnet. Du ser om det ligger små högar på botten, gör det ite det så kan du lägga i sten efter några timmar. Saltet löser sig bättre i varmt vatten, och du kommer märka att du får olika salthalt i olika temperaturer, så mät salthalten när du fått upp temperaturen till den nivå du vill hålla i karet, då bör du få rätt nivå på det hela.

Vattnet kan ju gå i princip hur länge som helst, det är bara upp till dig hur länge du vill köra det. Men du får ju fylla på osmos-vatten iom att det avdunstar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha de va så lätt ja :D man ska inte vänta o ha sig då? sesn tyckte jag att det stod att hela glasskivan va tvungen o va våt eller nåt,, men ja vet inte,, engelskan är ju som sagt inte så bra..

en sak som jag störde mig på var att mätaren som man ser är väldigt liten, ser ju knappt dom små strecken, sen kunde det ha varit lite ljusare oxå tycker jag,, nån liten lampa i skulle sitta fint :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag droppar på två till tre droppar vatten jämt utspritt, fäller ner plastgrejen och trycker lite lätt, då fördelar sig vattnet över hela ytan. Därefter skall man vänta i 30 sekunder för att temperaturen skall utjämna sig och sedan är det bara att läsa av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allra först skall du göra testet med vanligt vattenledningsvatten och med en skruv ställa in så att den visar 0% salthalt. Denna kalibrering gör att du vet att den visar rätt. Jag brukar vända min mot en akvarieramp för att få mer ljus i den.

Värt att tänka på är om du kalibrerar den mot vanligt vatten så kommer den att visa ca 1,7 promille högre salthalt än vad du egentligen har (http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php) eftersom du troligen har en salt-refraktometer och inte en gjord för havsvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra med vattenledningsvatten, osmosvatten och batterivatten. Man ser ingen skillnad på värdet.

Det här med tätheten på vattnet är en litet lustig grej på refraktometrar. Tätheten 1.000 är relaterat till rent vatten inte till tyngd per liter. Så vid 25 grader är 1.000 = 0.99705 kilo / liter. Men procentskalan stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra med vattenledningsvatten, osmosvatten och batterivatten. Man ser ingen skillnad på värdet.

Det här med tätheten på vattnet är en litet lustig grej på refraktometrar. Tätheten 1.000 är relaterat till rent vatten inte till tyngd per liter. Så vid 25 grader är 1.000 = 0.99705 kilo / liter. Men procentskalan stämmer.

Först kallibrerade jag min med batterivatten, sedan testade jag på en referensblandning jag har köpt som skall hålla 35 promille. Refraktometern visade 1,7 promille fel. Observera att felet inte har med om man kalibrerar med osmosvatten, batterivatten eller kranvatten, utan att refraktometern mäter NaCl som har ett något annorlunda brytningsindex mot havsvatten.

(Ovanstående gäller såklart inte om man har en refraktometer som är gjord för att mäta salthalt i havsvatten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag i alla fall kalibrerat mätaren, och så höll ja mätaren mot dagsljus o då såg man klart o tydligt :)

tror dessutom att mitt salt har kommit idag så nu blir det att sätta i pumpar o skummare och göra färdigt allt så jag kan fylla på med vatten :)

funderade även på biobollarna som jag fick med,, vet att en del inte använder dom.

hur tycker ni att jag ska göra med dom? vad finns det för för och nackdelar med att ha i dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...