Gå till innehåll

Hur går det i blåsten


wrang

Rekommenderade inlägg

här på Hisingen i Göteborg har det blåst ordentligt och gör fortfarande men allt har funkat här hela tiden, värre e det för min sambo som skulle kommit hem för 4 timmar sedan men e fast i Bollebygd för att vägen från hennes kompis är blockerad av träd.

Röjningsarbetet skulle börja när vinden avtagit, men som det blåser här så lär det dröja till en bit in på kvällen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På bergskanten ovan Göta Älvdalen (Bohus) blåser det ordentligt - men grejerna funkar. Inga tecken på mojning än. Spaljén på terassen ligger illa till.

MVH Lasse

Edit. Vi bor 1,5 mil från kusten, inget regn och samtliga rutor mot väster är helt saltbelagda!!! Nu vet ni vad som väntar er uppåt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåser ganska bra här i växjö med va ute med hundarna nyss å det va knapt att man kunde gå hundarna kunde inte gå rakt.

Busskuren utanför har get sig av tyvär så gick alla stor rutor sönder man va ju snabbt på plats å kollade om man kunde få sig ett nutt kar :)

Men dom små vekade hålla så jg ska ut när det har mörknat lite å se om det är nått att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som om det börjar att bedarra här nu. Jag har en vacker utsikt utöver Götaälvdalen här normalt. Nu när vi tittade ut i skymningen ser det ut som vattnet i Göta Älv står så högt att det når från Eka-Bohus och ända fram till motorvägspåfarten på andra sidan. Hoppas det bara är en synvilla!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puuuh!

Har precis fått ström, kastar mej på guiden;-)

Det har blåst som ....bara den här i Svenshögen, västkusten. Men karet har klarat sej bra, inget skadat vad jag kan se iaf. Några pannor på taket har rykt men jag tänker inte klättra ikväll! Nu ska jag njuta en 10 eller 12-åring framför TV:n

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man märker fort skillnaden mellan storstad och en bit ut på landet. Svärmor hade ingen ström i 10 tim ute på ängsö utanför Västerås. Tur att de inte har något kar. Lite levande ljus är inte mycket hjälp.

Själva har vi inte drabbats av något annat än en trasig säkring de senaste sex åren i huset där vi bor.

Alla "saltisar" som ibland får strömavbrott, hur håller man igång karet under ett avbrott? Dieselaggregat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var i Norrahammar utanför Jönköping för 3 timmar sedan och tittade på ett begagnat kar 80x80x53. Många nerfallna träd på vägen och totalstopp vissa stunder. Kändes nästan lite kusligt. Ett träd föll över hela vägen bara 100 meter bakom mig. Alla bilar hann dock stanna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis fått tilbaka strömmen efter ca3timmar.

När jag väl behövde mitt nya kraftverk så rann det bensin ner på verket från bensinkranen. Fick ligga i spöregn ute på gräsmattan och nita om kopplingen.

Ficklampa i munnen, stjärnskruvmejsel och hammare i handen + en polygrip för att holla ihop ytorna (minst 3 händer ..hehe..) tog 30minuter. Kul.....NOT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på elverk nu. Har fått i gång cirkulationen i de stora karen men saknar tyvärr tre utströmmarstenar för att täcka alla småkaren. Men radion går och jag lyckades även få fram ström till routern så nu är jag på... Tyvärr gillar inte Eheimpumparna elverket så skummarna har jag inte fått igång. När jag åkte hem med bensin till elverket efter att ha ätit i Växjö ramlade en gran över vägen 50 meter framför bilen. Men det var ett par bilar ute som åkte skytteltrafik på Gemlavägen (5Km) med motorsågar ombord så det tog bara en kvart bakom en av dem. Det var väl ungefär ett tiotal granar som låg över vägen men eftersom vi hade Gudrun häromåret var det bara att backa till en lucka från den stormen där man parkerade tryggt. När jag åkte in till staden låg det bara tre granar uppsågade vid vägen så den mesta blåsten var mellan två och fyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att läsa om stormen här. Säkert har en del varit utan ström och inte kunnat svara än. Vi får kanske fler rapporter under kvällen / morgondagen. Här i Umeå i norr är det väldigt lugnt än så länge.

Hade jag bott ute på "vischan" som jag gjort i 14 år hade jag inte tvekat på elaggregat då man oftare är utan ström ute i skogen än inne i tätbebyggelsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...