Gå till innehåll

Övertyga mig om osmos


Wiking

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag kan vara väldigt svår övertalad och bestämd. Kan ni övertyga mig om varför jag borde köpa, t ex en AM Aqua Standard 90, för 1700 kr, för att tillverka och börja använda osmos vatten i stället för vanligt kranvatten?

Vad är det som filtreras bort med en osmos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Laggeman. Men vad är det som filtreras bort?

Det är främst nitrater och fosfater man vill få bort för att undvika onödig gödning till alger (förutom klor etc). En vanlig osmos är inte så bra på att ta upp silikat ur vattnet dock och därför använder somliga ett silikatfilter för detta som kopplas till osmosen.

Om du är skeptisk så kolla ändå vattnet nitrat, fosfat, silikat om det är någon idé för dig att skaffa en. Tror det finns för knappt 100 eur i Tyskland idag (90L).

Många i Sverige skulle nog kunna använda vatten direkt från kranen.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om mitt kranvatten innehåller dessa värden;

- Nitrat: 2,6 mg/liter

- Fosfat: 0,09 mg/liter

så tycker jag att de är låga. Anses osmos vara nödvändigt i detta fallet?

ja det kanske är lågt.. men du fyller ju på med nitrat och fosfat hela tiden.. hade jag varit dig hade jag definitivt köpt en osmos.

jag var likadan förut med min gamla burk, tyckte kranvatten dög alldeles utmärkt.. men nu har jag kört en burk utan osmos och en med. Och av mina erfarenheter drar jag slutsatsen att en osmos är ett måste. Den är ju ändå relativt billig om man ser till vad andra saker kostar.. Kolla ebay som chrille tipsade om, går att hitta billiga grejer.. själv har jag en antarctica 120 med sillikatfilter, helt klart värt dom 1500 kronorna jag gav för den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

se det som en slags försäkring, vi mäter ju konstant olika grejer i karet och med osmosen så får du en extra garant för att inget ovälkommet hamnar i burken.

Det vill säga du vet hur mycket gödning du stoppar i karet i form av matning, men utan osmos vet du inte vad som följer med det vattnet.

Har du egen brunn där i the globe så är osmosen ett måste, har du kommunalt vatten så backspolar de rören ibland och då är vattnet helt kass att använda.

En annan sak är ackumulering av metaller som blir pga av avdunstningen eftersom de stannar kvar i karet, och du fyller på med mer kranvatten som hela tiden ökar mängden metaller i karet.

Efter ett tag kommer du ha rätt mycket skit i karet som kranvattnet har bjudit dig på alldeles gratis.

Kort sagt: Med osmos vet du vad du stoppar i karet.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej du Wiking,

jag får säga att jag har också funderat på detta med osmosets vara eller inte vara, och jag har hittat en bra kompromiss (eller vad man ska kalla det). Jag har inte en egen osmosanläggning, men den lokale fiskhandlaren har en - jag köper mitt vatten av honom. Det föreslogs tidigare i tråden att du kunde göra lika. För när man tänker efter så lägger men ju rätt mycket pengar på det man ska ha i akvariet, och varför snåla på något som är så relativt enkelt att fixa? Så länge jag har ett såpass litet kar (vi är ju i samma liga du o jag) så kommer jag fortsätta köpa mitt vatten, en 25l dunk räcker ju ett par veckor. Om, eller snarare när jag skaffar ett större kar så blir det nog till att investera i en egen anläggning... Vet inte om detta egentligen blev något som "övertalar" någon, men ändå...

PS. The Globe? Kom igen nu.... DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar era synpunkter, men är ännu inte övertygad.

Glöm detta med pengar, det är inte huvud orsaken till att jag är tveksam. Självklart spelar pengar roll, men är inte på något sätt avgörande i detta fallet.

Typiskt svensk beteende och beroende, så mycket teknik som det bara är möjligt, det löser ju de stora problemen, om inte annat kul att ha.

Jag gillar den lite mer 'strama' linjen. Få grejor att fungera med så lite apparatur och krångligheter som möjligt.

Fortfarande ingen som riktigt ha beskrivit exakt vilka ämnen man tar bort.

Klor, nitrat och fosfat har varit uppe. Något mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För 10-15 år sen körde jag med kranvatten, inga alger eller några andra otrevligheter.

Efter en flytt till "landet" med egen brunn tog det 2 veckor sen formligen exploderade karet med alger! Hade säkert inte några perfekta värden innan, men med det nya vattnet så sket det sej totalt. Idag kör jag med osmos till mitt lilla 90liters-kar och skulle aldrig köra utan!

Hur det än e så är ju en tjock matta med gröna svajande trådalger en stor orsak till att man tröttnar o lägger ner....troligen den vanligaste.

Mitt svar: VET du att du har bra vatten; skit i osmos. Är du osäker köp en direkt!

Sen kan jag väl säja att mitt kar idag är lågbudget, jag har ingen sump, inget UV, inga nitrat eller fosfat-filter, bara lysrör och en gammal skummare som jag kör till o från.....

Men två saker är måste för mej: Osmos och automatisk vattenpåfyllning

(visst e jag oxo teknikb*g!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

elNico, du och jag verkar köra på samma sätt. Allt jag har är 2 cirk pumpar samt en enkelt skummare som drivs av luftpump.

OM det är som så att jag borde köra med osmos så tänker jag naturligtvis göra det,

men som sagt om jag väljer det så vill jag vara övertygad om varför. Att det bara skall vara så är inte nog för mig.

Jag tackar för alla inlägg, gärna mer............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om mitt kranvatten innehåller dessa värden;

- Nitrat: 2,6 mg/liter

- Fosfat: 0,09 mg/liter

så tycker jag att de är låga. Anses osmos vara nödvändigt i detta fallet?

Ja det är det! När du ersätter avdunstat vatten med detta så blir det en succesiv anrikning = alger + annat.

Osmos tar dessutom bort en mängd andra rester t.ex. Aluminium och progesteron (från p-piller). Jag vill bestämt påstå att det inte finns något kommunalt vatten i Sverige som duger till ett revkar i långa loppet. De mest basala sakerna när man sätter upp ett revkar anser jag vara: levande sten, osmosvatten, cirkulation och belysning. Allt annat kommer under avdelningen fineser eller onödigt.

en bra osmos innehåller 1. förfilter (5mikron),2 kolfilter, 3 osmosmebran ( som bör vara försett med tyckmätare) 4 ev silicatremover.

Jag som jobbar med analyser av dricksvatten vill bara säga att du kan inte gissa vad som hittas i detta. (metaller, hormoner, bekämpningsmedel m.fl.)

Spar på något annat än osmosfiltret!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra osmos jobbar under ett högt och jämt tryck och tar bort de flesta joner och föreningar. dock tillhör kisel (och silikat) de ämnen som kan passera membranet. Kloraminer som tyvärr ökar i användning tas inte bort av RO!

Se följande länkar

Principen http://www.purewaterab.com/vattenrening_osmos.html

Resultatet http://www.purewaterab.com/vatten_testresultat.html

Detta gäller enkla RO som sätts direkt på vattentrycket.

Kommersiella RO:n (50.000 +) har bättre kapacitet.

Min åsikt är att det finns all anledning att använd RO eftersom man vet vilket vatten man kommer att utgå ifrån när man blandar saltet och det som är problemet i många svenska hus (oavsett vad vattenverket lämnar ifrån sig) är kopparen. Till skillnad från de båda närsalter du nämner (de kommer inte att ackumuleras i ditt vatten eftersom så fort hela ditt vatten innehåller dessa värden så spär du, däremot så kommer ju levande att växa på det) så kommer kopparn (och andra tungmetaller) att ackumuleras i biomassan i ditt kar. Det kan vara ganska tröstlöst att tillbringa fem sex år att bygga upp ett fint revakvarium bara för att se det kolapsa efter en tid pga för mycket tungmetaller.

Jag får erkänna att jag själv inte använder RO av ren lathet eftersom jag har tillgång till RO av kommersiell kvalité och vet att jag troligtvis kommer att få betala för detta om ett antal år.

Hoppas ovanstående kan hjälpa Wiking

PS Är inte The Globe rundan mellan torget och Ranten?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OM det är som så att jag borde köra med osmos så tänker jag naturligtvis göra det,

men som sagt om jag väljer det så vill jag vara övertygad om varför. Att det bara skall vara så är inte nog för mig.

Det borde du!

-Det kommer bli så otroligt mycket lättare! Sen är det bra att du ifrågasätter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att det finns all anledning att använd RO eftersom man vet vilket vatten man kommer att utgå ifrån när man blandar saltet och det som är problemet i många svenska hus (oavsett vad vattenverket lämnar ifrån sig) är kopparen. Till skillnad från de båda närsalter du nämner (de kommer inte att ackumuleras i ditt vatten eftersom så fort hela ditt vatten innehåller dessa värden så spär du, däremot så kommer ju levande att växa på det) så kommer kopparn (och andra tungmetaller) att ackumuleras i biomassan i ditt kar.

Regnvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rengnvatten innehåller mycket nitrösa (kväve) föreningar och håller i varje fall i sydsverige pH 4,5. Det skulle bli en onödig gödning och försuring av karen. Dessutom sprids tyvärr även tungmetaller med rengvatten, typ molybden och Cadmium. Cadmium ned fallet i södra Sverige kommer främst från järmverken i England och gör att det numera är häsovådligt (njurskador) att plocka champinjoner. (tyvärr!) Molybdenet hindrar upptaget av Cu, Se och Co och har gett blodbrist och kramper på nötkreatur och får.

Slutsats: använd osmos!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En upplysning

Den osmosanläggning jag sköter på jobbet arbetar på ett ingångstryck av 11,5 bar. Tryckfallet är 1,5 bar. Vattnet ut håller under en mikrosimens (översatt till TDS ca under 1,5 mg/l). Trots vi har ytterst lite kalcium i ingående vatten så finns en avhärdning före.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänner

Jag tror det räcker så. Möjligen var jag lite otydlig när jag skapade tråden. Jag har inte ett revkar, det består i huvudsak av fiskar. Anledningen till min fråga är att jag beställt ett större kar, det skall också innehålla fiskar och möjligen några lätthållna mjukkoraller. När jag nu planerar för mitt nya kar ville jag ta ställning i osmos frågan.

Citat från Draedon

"jag var likadan förut med min gamla burk, tyckte kranvatten dög alldeles utmärkt.. men nu har jag kört en burk utan osmos och en med."

Bra erfarenhet!

Citat från Henrik Å

"En annan sak är ackumulering av metaller"

Inte att underskatta!

Citat från Hellmalm

"Jag som jobbar med analyser av dricksvatten vill bara säga att du kan inte gissa vad som hittas i detta."

Proffesionel erfarenhet!

Länkar från Lasse

Principen http://www.purewaterab.com/vattenrening_osmos.html

Resultatet http://www.purewaterab.com/vatten_testresultat.html

T o m så jag fattar!

Du Lasse, utöver imponerande kunskaper i kemi och biologi så verkar du också besitta vissa geografiska kunskaper. Har du och jag möjligen träffats en gång i tiden, för 15, 20, 30 år sedan?

Sannolikheten att jag startar upp mitt nya kar med osmos vatten har stigit från 0% till ca 90%. Saltvattenshobbyn kommer för mig först på en 3:e plats bland mina övriga hobbys, möjligen kan jag använda osmos vatten till min 4:e hobby också, Single Malt!

Tack för allas hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...